Fritzbox 7390: QOS instellen in router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Is het mogelijk om een apparaat als prioriteit in te stellen op de fritzbox?

Mijn vrouw werkt van thuis uit met een VPN tunnel (soort VPN gateway), ik heb deze een fix-ip gegeven in de fritzbox en ook als exposed host ingesteld. Nu is het echter zo dat als we samen thuis zijn en ik wil iets downloaden via nieuwsgroepen of torrent dan heeft zij daar last van. Ik heb dit ook met mijn VOIP telefoon, van het moment dat ik aan het downloaden ben kan ik niet bellen. Het is mij nooit gelukt om dit goed in te stellen en hopelijk weten jullie raad.

Sync: 30Mbps / 6Mbps (Internet Start + BgcTV)

B-box2 (bridged) - Fritzbox 7390 (via PPPOE snelheid ingesteld op down 28000kbps - up 2300kbps).

De TV staat nooit aan als ze werkt.

Bedankt.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Instellingen > Internet > Filters > Prioritization (Priorisierung)
Hieronder zie je 3 categorien:
  • Real-time Applications (Echtzeitanwendungen)
  • Prioritized Applications (Priorisierte Anwendungen)
  • Background Applications (Hintergrundanwendungen)
In iedere categorie kan je apparaten toevoegen (Network device - Netzwerkgerät) en/of toepassingen (Network application - Netzwerkanwendung), uit een drop-down lijst.
De appplications zijn bv: VoIP, mediastreaming, surfen, HTTP server, FTP server, MS Remote Desktop, eMule, Bittotrrent, SSH, telnet ...). VPN staat niet in de lijst van toepassingen.

In jouw geval zou ik dus 2 lijnen toevoegen in de éérste categorie
  1. Application: VoIP, network device: niet invullen = alle)
  2. Network device = PC van je vrouw, application: niet invullen (= alle)
Hiermee geef je VOIP (op alle apparaten) en je vrouw (voor alle toepassingen) de allerhoogste prioritiet.
Ik zou die exposed host weglaten. Dit heeft alleen met portforwarding te maken, en is niet van toepassing voor een uitgaande VPN tunnel
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Phillipe bedankt voor je reactie.

Ik heb de VPN gateway (die ik VPN genoemd heb) toegevoegd aan "real-time Applications. Ik heb een screenshot gemaakt.
De eerste 2 regels (Internet Telephony en FRITZ!Media video streaming) stonden er al, daar heb ik niets aan gewijzigd. Toch indien ik daarvoor via bijvoorbeeld Bittorent iets downloaden aan max snelheid en wil bellen met mijn voip telefoon had ik onderbrekingen, ze hoorde mij niet goed.

Als ik bittorent nu toevoeg aan "Background Applications" voor mijn pc, download hij dan altijd trager of is het zo dat hij de snelheid neemt wat overblijft?

Ook klein foutje ontdekt op deze pagina, heb de internationale versie met de laatste firmware, taal staat in het engels maar het laatste knopje dat "new rule" moet zijn staat in het Duits :lol:

Was de foto vergeten :oops:
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

snakeboots schreef:Als ik bittorent nu toevoeg aan "Background Applications" voor mijn pc, download hij dan altijd trager of is het zo dat hij de snelheid neemt wat overblijft?

Hij zal downloaden aan de normale snelheid, tenzij de andere applicaties de bandbreedte nodig hebben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”