- Belgacom en Telenet zijn nog steeds sterk, en wat mij betreft sterker dan ooit.
- Waar vroeger Belgacom en Telenet gehaat werden wegens de downloadlimieten (wie kent Dag van de Download nog?), en hun onvriendelijke klantendienst, hebben beide operatoren zich steeds beter weten aanpassen. Limieten worden ongeveer elk jaar opgetrokken en de interne ombudsdienst is bereikbaar via Eva en Charlotte op sociale media. Ze doen zelfs niet moeilijk als je een creditnota vraagt en kennen die zonder discussie toe! (mijn persoonlijke ervaring bij Belgacom)
- Waar vroeger de kleine ISP's the place to be waren, heb ik de perceptie dat de kleine spelers nu soms de ettertjes uithangen waar dat vroeger net de grote spelers waren die dit deden (voorbeelden: niet naleven van wet ivm opzeg, slome klantendienst, niet-redundant netwerk, ... )
- De kleinere vissen werden steeds door de grotere opgegeten (dxADSL door Scarlet, en Scarlet door Belgacom), met als resultaat dat de concurrentie in 1 hap quasi onbestaande werd gemaakt.
Een voorbeeld: ikzelf ben bijna 10 jaar klant bij Belgacom voor internet. In de periode 2006-2009 steeds overwogen om naar een kleinere speler over te stappen, maar wegens de wet toen (jaarcontract), moest je dit piekfijn plannen en Belgacom slaagde er steeds in verbeteringen door te voeren zodat ik steeds net nog tevreden bleef. Achteraf lees je hier en daar dan een horrorverhaal bij een kleine speler en ben je achteraf eigenlijk blij dat je de stap niet gezet hebt. Als oplettend gebruiker heb ik trouwens steeds geld kunnen besparen bij Belgacom. Ooit gestart met Internet Intense (was € 55), toen gezakt naar Internet Favorite (€ 45), en nu al een tijdje Internet Comfort (€ 35). Als ik mijn verbruik van de laatste maanden analyseer zou ik zelfs probleemloos naar Internet Start (€ 25) kunnen zakken, maar daar ben ik nog niet uit.
Zijn er nog veel mensen die vinden dat Belgacom en Telenet door de jaren heen een beter imago hebben gekregen? Het is trouwens gewoon een vaststelling die ik doe. Het is niet de bedoeling dat er nu berichten worden gezet zoals "bij X en Y heb je ook horrorverhalen!". Ik heb het over het globale plaatje tegenover 5 jaar geleden.
Edit: nadruk op imago mag duidelijk weg.