Concurrentie op sterven na dood?

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Naar aanleiding van het artikel "Tussen de regels door" op Data News en andere zaken die ik lees op dit forum heb ik een paar bedenkingen:
  • Belgacom en Telenet zijn nog steeds sterk, en wat mij betreft sterker dan ooit.
  • Waar vroeger Belgacom en Telenet gehaat werden wegens de downloadlimieten (wie kent Dag van de Download nog?), en hun onvriendelijke klantendienst, hebben beide operatoren zich steeds beter weten aanpassen. Limieten worden ongeveer elk jaar opgetrokken en de interne ombudsdienst is bereikbaar via Eva en Charlotte op sociale media. Ze doen zelfs niet moeilijk als je een creditnota vraagt en kennen die zonder discussie toe! (mijn persoonlijke ervaring bij Belgacom)
  • Waar vroeger de kleine ISP's the place to be waren, heb ik de perceptie dat de kleine spelers nu soms de ettertjes uithangen waar dat vroeger net de grote spelers waren die dit deden (voorbeelden: niet naleven van wet ivm opzeg, slome klantendienst, niet-redundant netwerk, ... )
  • De kleinere vissen werden steeds door de grotere opgegeten (dxADSL door Scarlet, en Scarlet door Belgacom), met als resultaat dat de concurrentie in 1 hap quasi onbestaande werd gemaakt.
Dus nu de hamvraag: is er eigenlijk nog een toekomst voor de kleinere spelers? Het is duidelijk dat grootschaligheid steeds wint in deze sector, en zelfs al hebben de kleintjes goede bedoelingen, dan nog moet ik toegeven dat de grote spelers steeds interessanter zijn geworden met hun aanbiedingen.

Een voorbeeld: ikzelf ben bijna 10 jaar klant bij Belgacom voor internet. In de periode 2006-2009 steeds overwogen om naar een kleinere speler over te stappen, maar wegens de wet toen (jaarcontract), moest je dit piekfijn plannen en Belgacom slaagde er steeds in verbeteringen door te voeren zodat ik steeds net nog tevreden bleef. Achteraf lees je hier en daar dan een horrorverhaal bij een kleine speler en ben je achteraf eigenlijk blij dat je de stap niet gezet hebt. Als oplettend gebruiker heb ik trouwens steeds geld kunnen besparen bij Belgacom. Ooit gestart met Internet Intense (was € 55), toen gezakt naar Internet Favorite (€ 45), en nu al een tijdje Internet Comfort (€ 35). Als ik mijn verbruik van de laatste maanden analyseer zou ik zelfs probleemloos naar Internet Start (€ 25) kunnen zakken, maar daar ben ik nog niet uit.

Zijn er nog veel mensen die vinden dat Belgacom en Telenet door de jaren heen een beter imago hebben gekregen? Het is trouwens gewoon een vaststelling die ik doe. Het is niet de bedoeling dat er nu berichten worden gezet zoals "bij X en Y heb je ook horrorverhalen!". Ik heb het over het globale plaatje tegenover 5 jaar geleden.

Edit: nadruk op imago mag duidelijk weg. :-)
Laatst gewijzigd door Kenw00t 15 mei 2013, 13:10, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zijn er nog veel mensen die vinden dat Belgacom en Telenet door de jaren heen een beter imago hebben gekregen? Het is trouwens gewoon een vaststelling die ik doe. Het is niet de bedoeling dat er nu berichten worden gezet zoals "bij X en Y heb je ook horrorverhalen!". Ik heb het over het globale plaatje tegenover 5 jaar geleden.
In veel gevallen is dit wel zo, toch Edpnet doet het ook niet zo slecht vind ik (buiten hun outages in ovl en wvl dan) ze zijn de enige die 10mbps upload aanbieden dus er is nog wel iets waar ze mee kunnen concurreren.

Hoewel Belgacom in mijn geval vind ik het niet zo goed maar het eva team maakt veel goed.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb ook vastgesteld dat de verschillen kleiner worden. Noch op prijs, noch op eigenschappen lijk je nog veel voordeel te kunnen doen bij de "kleineren" voor Internet. Zeker in packs zijn de prijzen bij BGC en TNT best wel interessant. Snow is misschien nog een prijsbreker.

Wat telefonie betreft merk ik dat TNT en vooral BGC toch nog altijdh eel duur zijn met hun vaste lijnen.

Ik hoop dat de "kleineren" toch kunnen blijven bestaan want uiteindelijk hebben zij de markt open gebroken. Daarbij kan mijn inziens enkel echt op dienstverlening worden gespeeld. En daar lijken nu af en toe toch wel problemen te rijzen als ik sommige dingen hier lees. Maar misschien ook niet meer dan bij de grote. Het is moeilijk te zeggen, eerlijk gezegd. Sommigen zoeken echt nog naar een "ander product", zoals edpnet met de high upload. Maar hoe lang vooraleer BGC hier ook mee uitpakt (cf 50 / 70 Mnps profielen)?

Ikzelf zit, als toch wel heel actieve Internetgebruiker, al enkele maanden op Internet start + digi TV. Telefoon gaat over Weepee / betamax combi. Totaalkost: minder dan 40 € per maand.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

ge weet maar nooit hoe een koe een haas vangt, of, m.a.w. de komst van stievie zou wel eens een verschuiving te zien kunnen geven. Andere kijkgewoontes of gedrag, vooral bij een jonger publiek, zouden dit in de hand kunnen werken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Idd, mijn betoog ging vooral over internetabonnementen zelf. Vaste telefonie is inderdaad nog steeds schandalig duur, en over TV spreek ik mij niet uit. Maar met die packs maken ze het wel interessant om toch eens de rekening te maken.
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Triple play en een gesloten kabel -- je kan dus enkel met Telenet concurreren door Belgacom z'n wholesale VDSL2 te aanvaarden, en de satellietschotel is niet echt populair genoeg in België om een waardig alternatief te zijn, denk ik.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Gostow maakt juist duidelijk dat afstappen van de packs tot betere prijzen kan leiden!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:en de interne ombudsdienst is bereikbaar via Eva en Charlotte op sociale media
Wat mij betreft is dit een beetje damage control... lessen worden er duidelijk niet uit getrokken. Bij echte problemen kon je er ook niet terecht en het enige adres dat gekend was (Duco bij Telenet) is ondertussen ook verdwenen sinds de man het bedrijf zelf bedankt heeft.
Kenw00t schreef:Zijn er nog veel mensen die vinden dat Belgacom en Telenet door de jaren heen een beter imago hebben gekregen?
Hun aanbod is traag geevolueerd, misschien wel onder druk van de kleine spelers (niet in aantal, maar eerder als bewustwording van een aantal factoren) maar over hun "imago" kan ik nog steeds kort zijn... het is nog altijd even slecht. Beide zijn bedrijven die gewoon een massa product verkopen en blijkbaar weinig belang hechten aan imago.
gobber
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Kenw00t schreef: [*]Waar vroeger de kleine ISP's the place to be waren, heb ik de perceptie dat de kleine spelers nu soms de ettertjes uithangen waar dat vroeger net de grote spelers waren die dit deden (voorbeelden: niet naleven van wet ivm opzeg, slome klantendienst, niet-redundant netwerk, ... )
[*]De kleinere vissen werden steeds door de grotere opgegeten (dxADSL door Scarlet, en Scarlet door Belgacom), met als resultaat dat de concurrentie in 1 hap quasi onbestaande werd gemaakt.
ik denk dat dankzij die "kleine ettertjes" de prijzen van "de groten" naar omlaag gegaan zijn.
Kenw00t schreef:dus nu de hamvraag: is er eigenlijk nog een toekomst voor de kleinere spelers?[/b] Het is duidelijk dat grootschaligheid steeds wint in deze sector, en zelfs al hebben de kleintjes goede bedoelingen, dan nog moet ik toegeven dat de grote spelers steeds interessanter zijn geworden met hun aanbiedingen.
ik hoop allezins van wel
DKenw00t schreef:Een voorbeeld: ikzelf ben bijna 10 jaar klant bij Belgacom voor internet. In de periode 2006-2009 steeds overwogen om naar een kleinere speler over te stappen, maar wegens de wet toen (jaarcontract), moest je dit piekfijn plannen en Belgacom slaagde er steeds in verbeteringen door te voeren zodat ik steeds net nog tevreden bleef. Achteraf lees je hier en daar dan een horrorverhaal bij een kleine speler en ben je achteraf eigenlijk blij dat je de stap niet gezet hebt. Als oplettend gebruiker heb ik trouwens steeds geld kunnen besparen bij Belgacom. Ooit gestart met Internet Intense (was € 55), toen gezakt naar Internet Favorite (€ 45), en nu al een tijdje Internet Comfort (€ 35). Als ik mijn verbruik van de laatste maanden analyseer zou ik zelfs probleemloos naar Internet Start (€ 25) kunnen zakken, maar daar ben ik nog niet uit.
is zoals met de energiereus electrabel en de "kleine garnalen" zelfde situatie . in't verleden ook overgestapt naar (in mijn geval lampiris) 300€ per jaargoedkoper, en naarmate de tijd verloopt zullen de prijzen daar ook zakken .
Kenw00t schreef:Zijn er nog veel mensen die vinden dat Belgacom en Telenet door de jaren heen een beter imago hebben gekregen?[/b] Het is trouwens gewoon een vaststelling die ik doe. Het is niet de bedoeling dat er nu berichten worden gezet zoals "bij X en Y heb je ook horrorverhalen!". Ik heb het over het globale plaatje tegenover 5 jaar geleden.
ingeval van belgacom (toen nog skynet) het ik gevoel al die jaren altijd teveel betaald te hebben
zeg nooit ,nooit maar voorlopig zullen ze mij zeker niets meer verkopen dan hun digitale tv, bij telenet dan
Afbeelding
Afbeelding
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

@r2504: Welja, laten we het erop houden dat ze gewoon geslepen geworden zijn in plaats van vroeger, waar elke kant het gevoel had een melkkoe te zijn. Dat is nu misschien nog steeds zo, maar de klant heeft de indruk niet altijd meer...

@wied: Als je mijn onderschrift leest is dat bij mij ook zo. Moest vaste telefonie nu de helft goedkoper zijn + nummerweergave, dan zou ik nog overwegen om terug te gaan. Packs zijn echter een complex gegeven en moeten bijna op maat van de klant passen. Hoe meer je afneemt, hoe interessanter het kan worden. Vooral als je redelijk wat Proximus-abonnementen gaat linken om zo de totaalprijs te drukken. Ook dat "Internet Overal"-verhaal met Fon en 3G zijn nice-to-haves, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

@gobber: Begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker niets tegen de kleintjes, integendeel. Ik heb alleen de indruk dat de rollen omgedraaid zijn de laatste tijd. Een startende onderneming geef ik altijd meer kansen, ook omdat hun beginnersfouten bijdragen tot hun charme, zeker als ze het toegeven (alhoewel dat ook zijn grenzen heeft). Ik heb dat liever dan dat sluw mens van Electrabel dat met een groene lach kwam verkondigen dat alle klanten een dikke korting kregen. De onderliggende boodschap was voor mij toen "ja, wij hebben alle klanten al jaren bij hun kl*ten gehad, en zelfs na deze korting zal dat nog steeds zo zijn!".
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wied, enkel waar voor telefoon, vrees ik.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
MacE501
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Kenw00t schreef:Zijn er nog veel mensen die vinden dat Belgacom en Telenet door de jaren heen een beter imago hebben gekregen? Het is trouwens gewoon een vaststelling die ik doe. Het is niet de bedoeling dat er nu berichten worden gezet zoals "bij X en Y heb je ook horrorverhalen!". Ik heb het over het globale plaatje tegenover 5 jaar geleden.
Goh, ik ben in maart 2013 overgestapt van Scarlet One + Mobile naar Belgacom Comfort Pack met Proximus Smart 20, een kleine bloemlezing:

- de nummerportering van mijn GSM nummer van Scarlet naar Proximus was na zeven(!) weken nog steeds niet in orde. In de achtste week, eindelijk SIM kaartje ontvangen, na 5 dagen nog niet actief... Telefoontje naar de klantendienst: 'Ah nee meneer, die SIM kaart gaat niet werken, iemand heeft uw bestelling geannuleerd in ons systeem'. On-voor-stel-baar, de onkunde van sommige operatoren daar op die klantendienst, weten to-taal niet waarover het gaat.
- mijn internetsnelheid bij Scarlet was 25 down, 2 up, na drie weken Belgacom is dit nog 16,5 down en 1,8 up. Reactie Belgacom: 'niets aan te doen meneer'.
- communicatie vanuit Belgacom is on-be-staand. Voor het gsm-gebeuren loopt er een klacht bij de ombudsdienst. Blijkbaar ging mijn dossierbeheerder bij Belgacom mij een week geleden feedback geven ivm de problemen. Ik wacht nog steeds...

Nee, ik heb het mij al beklaagd dat ik terug ben gegaan naar Belgacom. Hun aanbod met hier en daar wat promo's heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken. Na enkele weken echter, begon het mij te dagen waarom ik er indertijd ben weg gegaan... Al een geluk dat overstappen tegenwoordig makkelijker is dan vroeger. Denk dat ik binnenkort opnieuw mijn valiezen pak bij BGC.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Er is de overname van de kleinere door Belgacom, maar ook het wegvallen van de discovery line, en het veel duurdere raw copper dat in de plaats kwam.
Dat maakt dat de prijs kunstmatig verhoogd wordt bij de alternatieve spelers, en ze niet echt ten volle kunnen gaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

boulder schreef:Er is de overname van de kleinere door Belgacom, maar ook het wegvallen van de discovery line, en het veel duurdere raw copper dat in de plaats kwam.
Dat maakt dat de prijs kunstmatig verhoogd wordt bij de alternatieve spelers, en ze niet echt ten volle kunnen gaan.
Volledig waar. Bovenstaande + het feit dat de kabel nog steeds NIET is opengesteld!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ben de enige 'grote jongen' hier in huis :banana:
Dedju, ben aan het liegen.... hebben nog een Belgacom discolijn.
Moet ik toch ook es iets aan doen.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

cptKangaroo schreef:Triple play en een gesloten kabel -- je kan dus enkel met Telenet concurreren door Belgacom z'n wholesale VDSL2 te aanvaarden, en de satellietschotel is niet echt populair genoeg in België om een waardig alternatief te zijn, denk ik.

De kabel is bijna opengesteld maar Telenet doet nog steeds lastig.. Het wil zijn encryptie en CAS model opdringen aan een eventuele 2de speler en wil dat techniekers gecertificeerd zijn volgens hun normen.

Hier kan je het ontwerpbesluit nalezen.

http://www20.zippyshare.com/v/78830863/file.html
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

"bijna opengesteld" is niet "opengesteld" hé. Ze zijn al van 2011 bezig als ik het document goed begrijp...
Dat Telenet lastig doet tot daar aan toe, maar Coditel en Numericable precies ook dan, want deze hebben tot op vandaag ook geen wholesale aanbod?

Telefonie = EDPnet + OVH
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Er is de overname van de kleinere door Belgacom, maar ook het wegvallen van de discovery line, en het veel duurdere raw copper dat in de plaats kwam.
Zeer juist. De prijzen van de grote spelers zijn scherper geworden, en zelfs al zijn ze nog een paar euro(cent) duurder, dan nog haal je voordeel uit spaarpunten e.d.
Het gevoel dat je trouwens "aan de bron" zit en steeds bij de eerste bent om te profiteren van technologieverbeteringen maakt trouwens ook iets uit. Als je net overgestapt bent naar een kleine ISP, en de grote spelers voeren dan net een upgrade uit, kan het evengoed zijn dat uw origineel "besparingsplan" helemaal in uw nadeel draait!
MacE501 schreef:Goh, ik ben in maart 2013 overgestapt van Scarlet One + Mobile naar Belgacom Comfort Pack met Proximus Smart 20, een kleine bloemlezing:
Man, dat is nog eens een horrorverhaal van jewelste. We zullen de Eva/Charlotte teams dus inderdaad maar als damage control beschouwen. ISP's van dergelijke grootte zouden toch perfect een centrale contactpersoon kunnen aanstellen per dossier? Iemand waarbij je altijd terecht kan, in plaats van steeds iemand anders aan de lijn te krijgen waar je het hele verhaal weer moet doen. De kleine ISP's hebben dat voordeel misschien omdat hun support teams compacter zijn, maar anderzijds heb ik het gevoel dat die verzuipen in het werk. :-(
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:"bijna opengesteld" is niet "opengesteld" hé. Ze zijn al van 2011 bezig als ik het document goed begrijp...
Elders kan je trouwens in een posting van mezelf lezen dat het ten vroegste mid 2014 pas zal zijn !
Kenw00t schreef:ISP's van dergelijke grootte zouden toch perfect een centrale contactpersoon kunnen aanstellen per dossier? Iemand waarbij je altijd terecht kan, in plaats van steeds iemand anders aan de lijn te krijgen waar je het hele verhaal weer moet doen.
Zoiets is niet haalbaar met zoveel klanten... wat wel haalbaar is is een ticket gebaseerd systeem waar er ook langs de kant van de klant (soms denk je zelfs dat het er langs de kant van TN ook niet is omdat je steeds alles opnieuw moet vertellen) een betere opvolging mogelijk is.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

@r2504 : ik heb dit gelezen. Dat is wat ik bedoel, dit is alles behalve "bijna" :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Naar Belgische normen is dat toch redelijk "snel" :lol:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb ook mijn bedenkingen,Telenet vind tot nu toe veel vertragingsmogelijkheden,vooral op juridisch vlak.Ik geloof wel dat het eigenlijk de bedoeling was,dat het Telenet en het Belgacom netwerk(VDSL-dig tv) gelijktijdig zouden opengaan.
Ik vraag mij af of de juridische mogelijkheden volgend jaar uitgeput zullen zijn,voor Telenet.
Langs de andere kant is er ook iets,waar ik niet wijs uit geraak,nl de aanbieding van Snow.Op het forum is destijds gezegd,dat deze provider,apart onderhandeld heeft met Belgacom,ik vraag mij dan wel af,of ze zoveel betere voorwaarden gekregen hebben,dan bijv. Mobistar,en mss ook wel EDPNet,en Dommel?? Ook dat KPN veel vlugger met zijn pack kan uitpakken,lijkt mij verdacht.
Of waren deze providers eigenlijk ook van plan naar de Telenet kabel te gaan?? en zijn ze nu niet van plan energy te steken in het VDSL van Belgacom?
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”