Gratis installatie bij switch van scarlet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je kan 2 dingen doen:
- Ofwel schakel je PPPoE uit op je sagem modem/router en laat je je DLINK de routing doen
- Ofwel zet je je dlink in als "switch + ap" zoals beschreven in https://admin.kuleuven.be/icts/services ... reless-hub

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

antx schreef:Ik vertrouwde de technieker toen hij mij vertelde dat de telefoon dus terug liep over dezelfde draden en voor een verlies zorgde, ik kon hem moeilijk zeggen dat ik dacht dat hij fout was .
Ik denk dat je hem verkeerd begrepen heeft. De telefoon loopt inderdaad terug over de "dezelfde kabel", maar absoluut niet over dezelfde draden (er zitten 2 paar draden in de kabel, DSL loopt over één paar, telefoon (vanaf je Sagem) komt terug over het tweede paar.
antx schreef:Als dit is een heel normale installatie voor VOIP is het me een raadsel waarom de technieker het heeft aangepast en een tweede NTP2007 geinstalleerd waarom zou de Technieker van van Belgacom denken dat dit voor problemen zorgde in het netwerk?
Een normale installatie voor Scarlet VoIP (via de Sagem). Bij Belgacom klanten is dit eerder zeldzaam, omdat er niet zoveel klanten op VoIP staan (i-Talk).
antx schreef:Als hij dus niets aanpast ga ik de modem proberen beneden te plaatsen. Dit is geen snel klusje aangezien ik dan een opbouwstopcontact moet bijplaatsen en 2 utp kabels trekken voor mijn internet en tv. Er komt bij kijken dat mijn wireless daar dan ookzit en als ik het dan verpruts zal het me dat ook geld kosten.
Vooraleer je al die moeite doet, zou je die opstelling toch eens kunnen testen? Gewoon met de Sagem naar de kelder, met een voorlopige verlengkabel, en eens aansluiten. Misschien is er geen enkel verschil en doe je al die moeite voor niets.

Kijk ook eens goed na of de dip switches op de TF2007 goed staan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor je PC of je TV moet je alvast geen UTP trekken : je hebt toch die devolo op één van de foto's? :)
PS : mocht je een opbouw TF2007 nodig hebben, laat maar iets weten :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Wat is het best case scenario dat ik kan krijgen als ik de modem verplaats?
Stabieler Internet, minder ruis/storing op de huistelefoon. Is het ook mogelijk dat mijn 'calculated max' naar omhoog gaat? (ik vermoed dat dit me ook meer kans geeft om op een 17a 30/6 profiel geplaatst te worden)

Ik ben van plan voordat ik de volledige verplaatsing

Ik heb geen opbouwtelefoonstopcontact kan ik deze oplossing ook zonder 5pin doen?
krisken schreef:- NTP plaatsen nabij het punt waar de 6 paren toekomen
- Extra telefoonstopcontact (5-polig) ernaast zetten
- Verbind alle kabels waar je telefonie op wilt met dit 5-polig telefoonstopcontact
- Modem (met splitter) aan de NTP hangen
- steek een telefoonkabel in de RJ11 aansluiting (VOIP) van je modem
- plaats een 5-polig stopcontact aan de andere kant van die kabel en verbind deze met het extra 5-polige stopcontact dat je eerder hebt geplaatst
Ik zou dat dan doen als volgt: Zit hier een fout in?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zo gaat het ook, maar ik ben er geen voorstander van :-) Met die dip'jes kan je nog steeds fouten maken.
Ga even naar brico/hubo/gamma achter zo eentje dan. Kost niks :)

Van waar ben je misschien? Anders wil ik je wel eens meehelpen als het in de buurt van Gent is.
Hoe dichter bij het intropunt, hoe beter is de algemene regel. Maar dit garandeert je NIET dat je een hoger profiel gaat krijgen!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

antx schreef:Wat is het best case scenario dat ik kan krijgen als ik de modem verplaats?
Stabieler Internet, minder ruis/storing op de huistelefoon. Is het ook mogelijk dat mijn 'calculated max' naar omhoog gaat? (ik vermoed dat dit me ook meer kans geeft om op een 17a 30/6 profiel geplaatst te worden)
Zoals ik reeds in de eerste posts van deze topic heb geschreven:
Een verbetering van de binneninstallatie zal jouw provisioning profiel normaal niet wijzigen, maar de kansen voor een DLM verhoging (30 mbps) wel verhogen.
Een 17a 30/6 profiel zit er met quasi zekerheid niet in (want het provisioning profiel hangt niet af van de binneninstallatie)
Stabieler internet, minder ruis/storing op de huistelefoon, dat zit er wel in: de ruis op de telefoon doet een niet correcte scheiding tussen DSL en telefonie signalen vermoeden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vandaag samen met deze persoon eens alles nagekeken en wat veranderingen doorgevoerd...
Het telefoonpaar kwam binnen in de gang, waar hij via VVT een 3-tal meter verder ging naar een oud telefooncontactdoos (niet aangesloten). Daar kwam de VVT toe en was deze dmv scotchlocks verbonden met de parlofoonkabel naar boven. Daar stond de TF2007 waar de modem aan was gekoppeld (inbouw) met eronder nog een 2007 voor de telefonie...Onbegrijpelijk hoe ze daar aan kwamen. Vanaf de modem vertrokken er 3 UTP kabels : één naar een pc, één naar de tv en één naar de devolo zodat men boven (tweede verdiep) ook internet zou hebben.

In samenspraak met TS hebben we het volgende gedaan:
- TF2007 staat nu op een metertje van de 6-paar invoerdoos waar de modem direct op is geconnecteerd.
- In de living kwam net coax en UTP toe bij de TV. Echter werd geen van beide gebruikt daar ze geen Telenet hebben en de UTP was doorgeknipt in de kelder. Daar hebben we de coax (die daar met een koppelstukje aan elkaar vast zat) los gemaakt, terug getrokken en via die buis UTP gestoken. Op die manier kan men al TV kijken in de living via UTP.
- Via bestaande gaten een UTP kabel naar boven gebracht tot aan de DLINK router, deze dient nu als switch. Vanaf daar blijft alles hetzelfde voor internet.
- de beide telefoons aangesloten via de bestaande VVT kabels

Ik heb eens gevraagd bij een belgacom technicus of de klant nu op een hoger profiel kan gezet worden (provisioning of DLM)... Fingers crossed!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

philippe_d schreef:Een 17a 30/6 profiel zit er met quasi zekerheid niet in (want het hangt niet af van de binneninstallatie)
De preactivatie gebruikt de gedocumenteerde waarden van afstand en verzwakking zonder een "live" test uit te voeren. Maar er zijn 2 scenarios:

- Een bijkomende test tijdens de activering/installatie wordt niet uitgevoerd door de technieker. Gevolg: er kan een verschil bestaan tussen de gedocumenteerde waarden en de live waarden. Dus, het provisioning profiel kan óf lager óf hoger zijn (of uiteraard gewoon hetzelfde).

- Een bijkomende test tijdens de activering/installatie wordt wél uitgevoerd door de technieker. Dit is trouwens de normale procedure. Als op dat moment de binneninstallatie slecht is, resulteert dit tot een verlaging van het eerder vastgelegde provisioning profiel.

In dit specifieke geval zijn de gedocumenteerde waarden goed genoeg om 17a 30/6 te waarborgen, maar door de installatietest is het provisioning profiel op 20/2 gezet door het feit dat op het moment van installatie de binnenbekabeling slecht was.

Als nadien dit probleem wordt opgelost is het totaal normaal dat de lijn in kwestie gewoon op het 17a 30/6 profiel wordt terug gezet. Om vervolgens met DLM nog te kunnen verhogen.
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”