Sinds kort heb ik mijn eerste NAS server aangekocht (Seagate 4 bay BlackArmor)
Nu wou ik gisteren mijn eerste backup doen van 3TB naar de NAS server.
Heb mijn computer 14 uur laten opstaan en hij zit nu nog maar aan 3% van de 3TB !!!
Dit is dus erg sloom!
Ik weet er niet heel veel van maar ik veronderstel dat ik dit kan oplossen door mij een gigabit router te kopen. (bv: D-Link DIR-857 )
Nu is mijn vraag indien ja,
of ik dit dan gewoon kan inpluggen in de belgacom b box 2 lan poort en deze gigabit router dan zal werken?
Ook of digitale tv dan nog werkt?
Of moet ik nog aan de instellingen sleutelen?
Zou iemand me stap voor stap kunnen uitleggen waar ik rekening mee moet houden en
wat de beste oplossing is om dit veeeel sneller te laten verlopen?
Alvast bedankt voor je tijd en moeite!
Belgacom b box 2 naar gigabit ethernet naar NAS server ???
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Het eenvoudigste lijkt me dat je een Gigabit switch koopt en hier al je gigabit aparaten op aansluit, deze switch verbindt je met de BBOX op een lan poort.
p.s. Je kan best maar 1 ding tegelijk copieren, harde schijven zijn snel in sequentieel schrijven(en lezen) en zeer slecht in random access/writes.
p.p.s. Je bent toch niet via Wifi aan het copieren, dat kan het ook serieus vertragen.
p.s. Je kan best maar 1 ding tegelijk copieren, harde schijven zijn snel in sequentieel schrijven(en lezen) en zeer slecht in random access/writes.
p.p.s. Je bent toch niet via Wifi aan het copieren, dat kan het ook serieus vertragen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Een gigabit switchke zal het goedkoopst en eenvoudigste zijn. Gewoon uplinken naar je bbox en al wat gigabit nodig heeft daarop aansluiten (dus je pc en nas zo te zien).
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Kijk al eens eerst naar wat een realistische snelheid is voor je NAS voor je meteen hardware gaat aankopen !
Zelfs op 100 Mbit kan je op 14u in theorie zo'n 590 GB copieren... je 3% van 3 TB is echter maar 92 GB !
Zelfs op 100 Mbit kan je op 14u in theorie zo'n 590 GB copieren... je 3% van 3 TB is echter maar 92 GB !
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Wat mij weer doet vermoeden dat de persoon in kwestie via wifi aan het doorsturen is...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Haha neen zeker niet via Wifi maar via een Ethernet kabel rechtstreeks in de b box 2 en die gaat dan naar de NAS server.krisken schreef:Wat mij weer doet vermoeden dat de persoon in kwestie via wifi aan het doorsturen is...
Dus zo'n gigabite switch werkt gewoon plug in & play?
Of moet ik daar nog aan instellingen zitten?
Ben hier behoorlijk nieuw mee.
Hoe kan ik kijken hoe snel mijn NAS gaat?
r2504 had het hierboven over de snelheid van de NAS?
Ik begruik Seagate 4 bay Business Storage -> http://www.nascenter.be/product/323417/ ... =124883850
Op een forum heb ik gevonden dat ik op mijn Mac in terminal het volgende moest type om te weten of ik op mijn computer wel een gigabite poort heb of niet
-> ifconfig -m en0
hierbij kreeg ik het volgende:
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
ether 50:e5:49:c9:2f:b1
media: autoselect
status: inactive
supported media:
media autoselect
media 1000baseT mediaopt full-duplex
media 1000baseT mediaopt half-duplex
media 100baseTX mediaopt full-duplex
media 100baseTX mediaopt half-duplex
media 10baseT/UTP mediaopt full-duplex
media 10baseT/UTP mediaopt half-duplex
media none
Maar nu weet ik niet of dit nu JA of NEE wil zeggen
-
- Moderator
- Contacteer:
Jouw mac heeft een gigabit poort, dat is al zeker.
Een switch is letterlijk plug en play. Zorg dan wel voor wat extra netwerkkabels mocht je hiervoor kiezen!
De bedoeling is dat je van PC poort 1 van je bbox2 naar de switch gaat (bvb naar poort 1) en dan op poort 2 je pc en op poort 3 je NAS aansluit. NORMAAL zou alles dan verlopen via gigabit. Tenminste als je NAS een deftige processor heeft!
Een switch is letterlijk plug en play. Zorg dan wel voor wat extra netwerkkabels mocht je hiervoor kiezen!
De bedoeling is dat je van PC poort 1 van je bbox2 naar de switch gaat (bvb naar poort 1) en dan op poort 2 je pc en op poort 3 je NAS aansluit. NORMAAL zou alles dan verlopen via gigabit. Tenminste als je NAS een deftige processor heeft!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Op basis van deze test blijkt een write speed van 33 MBps (264 Mbps) haalbaar te zijn (al is je NAS zeker geen snelheidsmonster). Aangezien een BBOX volgens mij maar een 100 Mbps poort heeft is die zeker al een beperkende factor.
Een Gigabit switch is dus zeker noodzakelijk om de maximale performance te halen.
Een Gigabit switch is dus zeker noodzakelijk om de maximale performance te halen.
Een gigabite switch is dus de oplossing maar werkt wifi dan nog?
Ik probeer voor het moment mijn NAS rechtsreeks op een manier (Ethernet kabel denk ik)
naar mijn Mac te koppelen, rechtstreeks dus maar ik vind deze niet terug.
Waar kan in die vinden offline?
Ik probeer voor het moment mijn NAS rechtsreeks op een manier (Ethernet kabel denk ik)
naar mijn Mac te koppelen, rechtstreeks dus maar ik vind deze niet terug.
Waar kan in die vinden offline?
-
- Deel van't meubilair
Ja, geen enkel probleem... in dit geval kan je de switch gewoon "weg denken".Blizen schreef:Een gigabite switch is dus de oplossing maar werkt wifi dan nog?
Wireless of wired maakt niet uit... als je hem niet kan vinden heeft dit een andere oorzaak (en met Mac kan ik je spijtig genoeg niet helpen).Blizen schreef:Ik probeer voor het moment mijn NAS rechtsreeks op een manier (Ethernet kabel denk ik) naar mijn Mac te koppelen, rechtstreeks dus maar ik vind deze niet terug.
Kan je hem pingen trouwens ?
-
- Deel van't meubilair
Een toestel dat je in je netwerk hangt krijgt een IP-adres wat je kan pingen (PING is het commando dat je hiervoor gebruikt)... een soort van test pakketjes naartoe sturen.Blizen schreef:Wat bedoel je met Pingen?
Op basis hiervan kan je basis connectiviteit testen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
Koop eerder zoiets :
http://www.alternate.be/html/product/TP ... 05D/48928/?
Je gaat niet dood van de kost (€ 20) en je zal het sowieso in de toekomst nodig hebben om een snelle connectie naar je NAS te hebben.
trek alle netwerkkabeltjes uit de LAN poorten van de B-Box uit , sluit ze aan op de switch en hang 1 kabel tussen de switch en de B-Box.
Done.
Alle apparaten die gigabit aankunnen zullen nu veel sneller werken.
Gigabit -> 1000Mbit -> In theorie 10 keer sneller dan de poorten van je B-BOx die maximaal 100Mbit aankunnen.
Het zal zoveel niet zijn omdat je NAS dat toch niet kan , maar toch gevoelig sneller.
USB -> USB werkt waarschijnlijk niet , op mijn Synology bijv is dat onmogelijk.
Die USB Poorten dienen enkel om externe schijven aan te hangen , als je je PC daarop aansluit zal je NAS niet plots zichtbaar worden als USB Schijf in My computer.
http://www.alternate.be/html/product/TP ... 05D/48928/?
Je gaat niet dood van de kost (€ 20) en je zal het sowieso in de toekomst nodig hebben om een snelle connectie naar je NAS te hebben.
trek alle netwerkkabeltjes uit de LAN poorten van de B-Box uit , sluit ze aan op de switch en hang 1 kabel tussen de switch en de B-Box.
Done.
Alle apparaten die gigabit aankunnen zullen nu veel sneller werken.
Gigabit -> 1000Mbit -> In theorie 10 keer sneller dan de poorten van je B-BOx die maximaal 100Mbit aankunnen.
Het zal zoveel niet zijn omdat je NAS dat toch niet kan , maar toch gevoelig sneller.
USB -> USB werkt waarschijnlijk niet , op mijn Synology bijv is dat onmogelijk.
Die USB Poorten dienen enkel om externe schijven aan te hangen , als je je PC daarop aansluit zal je NAS niet plots zichtbaar worden als USB Schijf in My computer.
Floris Bakker for president!
Behalve die van Digitale TV best op de bbox laten zitten waarschijnlijk?USB -> USB werkt waarschijnlijk niet , op mijn Synology bijv is dat onmogelijk.
-
- Deel van't meubilair
Jeps.
-
- Moderator
- Contacteer:
Bij een apple laptop zit inderdaad soms geen ethernetpoort er op. Bij desktops wel dacht ik?
Telefonie = EDPnet + OVH