[NL] MNO's nemen elkaars spraak- en sms-verkeer over

Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Met het drama van Pukkelpop (2011) in het achterhoofd zou dit in BE ook niet zo een slecht idee zijn! Het ging dan wel niet over een panne in de regio, maar mocht dit systeem toen ingeschakeld zijn kon tenminste iedereen ouders/familieleden/vrienden gerust stellen dat ze veilig waren.
KPN, Vodafone en T-Mobile zullen in het geval van een langdurige storing bij één van de mobiele operators elkaars telefoon- en sms-verkeer overnemen. Minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ) maakt deze overeenkomst dinsdag 7 mei 2013 bekend tijdens de ‘Europadag’ in Den Haag.
http://www.telecompaper.com/nieuws/mnos ... t=textlink

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Dat zou inderdaad hier ook ingevoerd moeten worden!
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

'binnenlandse roaming' kan perfect, ik vraag me al jaren af waarom ze dat niet doen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef: maar mocht dit systeem toen ingeschakeld zijn kon tenminste iedereen ouders/familieleden/vrienden gerust stellen dat ze veilig waren.
Ik zie niet in wat dit zou opgelost hebben... er was gewoon een capaciteitsprobleem... niet van een provider op zich maar gewoon in z'n geheel.
Joe de Mannen schreef:'binnenlandse roaming' kan perfect, ik vraag me al jaren af waarom ze dat niet doen.
Als Telenet klant lekker via het Proximus netwerk gaan bellen dan... en dus profiteren van hun goed data netwerk... zo dom is men heus niet hoor.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Er was inderdaad een capaciteitsprobleem, maar dit zou zeggen dat indien men extra masten zou plaatsen men deze mast kan delen onder de 3 operatoren ipv 3 masten voor elk één operator. Daar de plaatsing van deze tijdelijke masten waarschijnlijk ook onder BIPT toezicht staat zal het mijn inziens veel makkelijker zijn om 3 masten te zetten waar de klanten van 3 operatoren kunnen op connecteren dan 9 masten. Niet?

Telefonie = EDPnet + OVH
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:'binnenlandse roaming' kan perfect, ik vraag me al jaren af waarom ze dat niet doen.
Als Telenet klant lekker via het Proximus netwerk gaan bellen dan... en dus profiteren van hun goed data netwerk... zo dom is men heus niet hoor.
Als je naar het buitenland gaat, roam je ook aan een hogere prijs dan op je 'thuisnetwerk', dus als Telenetklant op het Proximusnetwerk tegen het juiste tarief lijkt mij nog niet eens zo dom.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als ze "binnenlandse roaming" zouden invoeren, aan de Europese maximum roaming tarieven ... dan kan ik via roaming goedkoper naar het Europese buitenland bellen (33 cent/min), dan via mijn eigen provider (MV, 50 cent/min) :)
krisken schreef:Met het drama van Pukkelpop (2011) in het achterhoofd zou dit in BE ook niet zo een slecht idee zijn!
Het systeem in Nederland zal pas actief worden bij een grootschalige en langdurige (= meer dan 3 dagen) netwerkstoring.

Pukkelpop was noch grootschalig, noch langdurig, noch een storing ....
Dit zou dus niet veel voordeel gehad hebben ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dat weet ik Philippe, maar ik dacht even verder...in tijden van ramp (bvb pukkelpop...) zou dit per direct kunnen ingeschakeld worden denk ik dan.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je hebt gelijk, maar dan misschien preventief inschakelen bij massa events?

Ik heb mij dat ook al diskwijls afgevraagd, waarom je in het buitenland kan kiezen opw elk netwerk je wil bellen, maar in het binneland niet.

Voor mijn part zou nationale roaming altijd mogen ingeschakeld worden:
  • - automatisch zal je GSM toch bij voorkeur je eigen netwerk kiezen.
    - je hebt dan zelf de mogelijkheid om roaming in te schakelen (maar dan kost het je meer).
Dan zal natuurlijk de grote discussie zijn welke tarieven hiervoor gehanteerd moeten worden; zoiets als
  • a) uitgaande gesprekken via roaming vallen niet onder je belbundel, maar kosten xx cent/min?
    b) ontvangen gesprekken via roaming gratis ?
    c) in geval van roaming wegens een netwerkstroring: geen extra kosten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:Als je naar het buitenland gaat, roam je ook aan een hogere prijs dan op je 'thuisnetwerk'
Daar is er dan ook geen ander alternatief... en zelfs daar roam je ook niet met eender welk netwerk. Je provider heeft in ieder land namelijk afspraken met wie hij roamed vanwege de daaraan verbonden kosten.
Joe de Mannen schreef:dus als Telenetklant op het Proximusnetwerk tegen het juiste tarief lijkt mij nog niet eens zo dom.
Ik denk niet dat mensen die een goedkope formule kiezen (meestal omdat het netwerk toch wat minder is) plots een meerkost op hun factuur willen zien van roaming naar een beter netwerk (dan had men evenzeer meteen klant kunnen worden bij het betere netwerk).
philippe_d schreef:Dan zal natuurlijk de grote discussie zijn welke tarieven hiervoor gehanteerd moeten worden
Dit is gewoon veel te complex en providers gaan nooit het voordeel van een goed netwerk cadeau willen doen aan andere providers (tenzij wettelijk in geval van nood zoals nu in Nederland besproken is).
philippe_d schreef:Je hebt gelijk, maar dan misschien preventief inschakelen bij massa events?
Dit lost geen capaciteits problemen op... in het GSM spectrum krijg je maar x-aantal gesprekken... als x niet genoeg is maakt het niet uit of operators samen werken of niet. De enige oplossing is in dergelijk geval het plaatsen van extra masten om de cellen kleiner te maken zodanig dat je meer gesprekken kan voeren.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Heb je enig idee hoeveel gsm's één antenne aan kan? Want dan valt dit toch gauw te berekenen?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Heb je enig idee hoeveel gsm's één antenne aan kan? Want dan valt dit toch gauw te berekenen?
Ik dacht dat dit destijds is geschreven in het Pukkelpop topic... maar geen enkele provider gaat steeds een rampscenario voorzien op ieder groot event (uiteindelijk moeten de extra masten ook nog gekoppeld worden aan het netwerk wat hier dan weer niet op voorzien is).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”