Gratis installatie bij switch van scarlet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Momenteel ben ik al een aantal jaren klant bij Scarlet (one packet). Ik had graag overgestapt naar een Belgacom packet met gratis installatie omdat ik met mijn Scarlet connectie maar een 8d - 20/2 profiel aan kan (Ik had even 30/2 maar werd wegen een onstabiele verbinding terug op 20/2 gezet). Dit komt hoogst waarschijnlijk omdat mijn internet en telefonie momenteel het huis binnenkomt en naar het eerste verdiep loopt over een oude parlofoon draad. Dit geeft ook enorme storing op de huistelefoon.

Mijn vraag: Blijft de installatie van belgacom gratis als de technieker van Belgacom een TF2007 6pin splitter moet installeren op het gelijkvloers waar nu een 5pin aansluiting is en een stopcontact voorzien voor de router die nu nog ontbreekt in de gang waar de 5pin aansluiting zit (in de gang staat een zekeringkast dus ik neem aan dat hij daar een nieuw stopcontact kan van trekken).

Als dit gratis is zou dit het geruis over de telefoon en mijn zwaar gelimiteerde internet verbinding moeten oplossen omdat die dan niet meer over de oude parlofoon draad moet lopen. Als de technieker dit niet gratis doet en slechts een BBox zet waar nu mijn router van scarlet staat, wat zou een goed alternatief zijn?

Alvast bedankt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

antx schreef:Blijft de installatie van belgacom gratis als de technieker van Belgacom een TF2007 6pin splitter moet installeren op het gelijkvloers waar nu een 5pin aansluiting is en een stopcontact voorzien voor de router die nu nog ontbreekt in de gang waar de 5pin aansluiting zit (in de gang staat een zekeringkast dus ik neem aan dat hij daar een nieuw stopcontact kan van trekken).
In een Belgacom-installatie is de plaatsing van extra stopcontacten en het trekken van kabels tussen verdiepingen niet inbegrepen. De plaatsing van 50 meter kabel is inbegrepen, maar deze kabel wordt alleen oppervlakkig tegen binnenmuren genageld.
Alle details over wat inbegrepen is in een installatie vind je in volgend bestand:
http://www.belgacom.be/private/gallery/ ... 1-NL01.pdf
antx schreef:Als de technieker dit niet gratis doet en slechts een BBox zet waar nu mijn router van scarlet staat, wat zou een goed alternatief zijn?
- Je contacteert een elektrisch installateur voor de installatie van de binnenbekabeling en het stopcontact: http://www.goudengids.be/elektriciens-e ... itswerken/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En waarom trek je zelf geen nieuwe kabel?

De Belgacom technieker gaat die TF2007 altijd zetten waar uw lijn binnenkomt, en nooit op een andere plaats.

optie1: je zet de bbox2 vlakbij de aansluiting en je voorziet zelf ethernet bekabeling (CAT5/6) naar boven voor internet/TV. Eventueel zet je op uw eerste verdiep een draadloze router/accesspoint als het signaal van de bbox2 niet stabiel genoeg is tot daar. Let wel: als je de wireless op uw bbox2 uitzet, dan heb je ook geen FON.

optie2: je laat die TF2007 beneden zetten en je voorziet zelf 1 ethernet kabel naar boven. Boven sluit je die kabel terug aan op een TF2007 en dan installeer je uw modem daar.
Let op: deze opstelling wordt absoluut niet aangeraden (of ondersteunt) door Belgacom. Het officiele advies is en blijft: modem aansluiten op de plaats waar Belgacom uw huis binnenkomt.
Zie ook deze thread, waar ik hetzelfde gedaan heb :). Ondertussen werkt dat nog altijd.

Ik betwijfel trouwens dat je voor zo'n kleine klus een elektricien weet te strikken :)...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Om storing te vermijden zal men indd altijd de bbox2 opstellen waar je lijn binnenkomt. Ideaal gezien heb je van dit punt een ethernetkabel naar je eerste verdieping. Daar zet je dan een switch om je verschillende apparaten op aan te sluiten (deze kan ook wireless geven).

Een alternatief zijn devolo's, die sturen het netwerksignaal over je elektriciteisleidingen. Maar niks gaat boven een kabel om een stabiel signaal te hebben.

Wil je ook bgc tv of niet? Want dat zou het ook een beetje bemoeilijken.

Kijk eens op lijntest.be wat de max snelheid daar is?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

raf1 schreef:De plaatsing van 50 meter kabel is inbegrepen, maar deze kabel wordt alleen oppervlakkig tegen binnenmuren genageld.
De kabel moet gelijmd worden, nieten is verboden, en van die plastieken dingskes met een nageltje is veel te intensief werk en gaat geen enkele technieker doen (is trouwens ook niet voorzien door belgacom).
Goztow schreef:Om storing te vermijden zal men indd altijd de bbox2 opstellen waar je lijn binnenkomt.
Ook niet perse waar. Zolang er geen stubs zijn mag de modem overal geplaatst worden zolang er geen verzwakking op de lijn zit die extra storingen kan veroorzaken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Indien je aan uw binnenbekabeling niets wijzigt, zal je bij Belgacom dezelfde snelheid halen als bij Scarlet, dus heeft overstappen weinig zin.
Wil je een hogere snelheid, probeer dan eerst eens je modem te plaatsen waar je telefoonlijn binnenkomt. Laat dan een lijntest uitvoeren en kijk daarna in je modem op welke waarden je staat...

Je standaard proiel is 20/2 en kan via DLM verhoogd worden naar 30/2. Hoe dit juist werkt kan je wel op het forum vinden.
Hoeveel dagen heb je op 30/2 gestaan? Mogelijks was je een randgeval ivm 30/2 en heeft DLM je lijn eerst opgewaardeerd en nadien gemerkt dat er te veel storingen zijn om je lijn terug op 20/2 te plaatsen. Beter een stabiele lijn op 20/2 dan een snellere lijn die regelmatig wegvalt...

Je hebt uw modem niet een paar keer gereset of spanningsloos gezet na elkaar, of een firmware upgrade gadeen of ..., dit kans soms ook een reden zijn waarom DLM je terug op 20/2 geplaatst heeft. Indien dit het geval is zal je wat geduld moeten hebben en zal je lijn normaal vanzelf terug op 30/2 terechtkomen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

antx schreef: Dit komt hoogst waarschijnlijk omdat mijn internet en telefonie momenteel het huis binnenkomt en naar het eerste verdiep loopt over een oude parlofoon draad. Dit geeft ook enorme storing op de huistelefoon.
Zoals trojan al anwtoordde hoeft een oude parlofoondraad niet noodzakelijk slecht te zijn. Bij mij ligt er ook oude telefonie/parlofonie kabel tussen de intro en mijn modem, en ik heb 70 mbps :)
Maar het feit dat je een "enorme storing" hebt op de huistelefoon duidt inderdaad op een probleem.

Theoretisch moet je wel je modem + splitter beneden bij de intro installeren, maar er zijn misschien toch nog andere mogelijkheden om je huidige situatie te verbeteren:
  • Waarschijnlijk is er nu geen splitter gemonteerd waar de kabel nu uitkomt in je appartement? De storing die je hoort op de telefoon duidt in die richting. Gebruik daar een TF2007 + splitter.
  • Kijk eens na of de oude parlofoonkabel overal goed contact maakt (en geen aftakkingen heeft).
  • Parlofoonkabels bestonden vroeger uit meerde draden (ik gebruik het woord "paren" niet omdat deze draden gewoonlijk niet "gepaard" waren, maar verschillende kleurtjes hadden). Probeer eens een ander "paar" draden te zoeken die misschien beter contact hebben.
  • Last but not least: indien de kabel 4 draden of meer bevat, zou ik internet en telefonie van mekaar splitsen:
    • je monteert de TF2007 + splitter beneden.
    • je verbindt 2 draden van je parloofoonkabel met de groene klemmen > op deze draden sluit je boven de telefoon aan.
    • je verbindt 2 andere kleuren van je parloofoonkabel met de blauwe klemmen > hierop sluit je boven je modem aan
Een verbetering van de binneninstallatie zal jouw provisioning profiel normaal niet wijzigen, maar de kansen voor een DLM verhoging (30 mbps) wel verhogen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

jorisx schreef:Indien je aan uw binnenbekabeling niets wijzigt, zal je bij Belgacom dezelfde snelheid halen als bij Scarlet, dus heeft overstappen weinig zin.
Wil je een hogere snelheid, probeer dan eerst eens je modem te plaatsen waar je telefoonlijn binnenkomt. Laat dan een lijntest uitvoeren en kijk daarna in je modem op welke waarden je staat...
Dit is wat ik wil bereiken, maar ik kan mijn sagem modem niet beneden plaatsen alleen om mijn snelheid te testen omdat ik daar geen 6pin aansluiting heb, alleen een 5pin en ik heb ook geen adapter van 5 naar 6 pin liggen of een extra tf2007 bakje om aan te sluiten.
jorisx schreef:Je standaard proiel is 20/2 en kan via DLM verhoogd worden naar 30/2. Hoe dit juist werkt kan je wel op het forum vinden.
Hoeveel dagen heb je op 30/2 gestaan? Mogelijks was je een randgeval ivm 30/2 en heeft DLM je lijn eerst opgewaardeerd en nadien gemerkt dat er te veel storingen zijn om je lijn terug op 20/2 te plaatsen. Beter een stabiele lijn op 20/2 dan een snellere lijn die regelmatig wegvalt...
Ik heb denk ik net geen 2 weken op een 30/2 profiel gezeten zonder enige storingen.
Afbeelding
Ik heb meer internet onderbrekingen gehad sinds ik terug op mijn oud profiel werdt geplaatst. Ik heb sinds ik terug op mijn oud profiel zit ook al meer info opgezocht ivm Belgacoms DARE automated service.
jorisx schreef:Je hebt uw modem niet een paar keer gereset of spanningsloos gezet na elkaar, of een firmware upgrade gadeen of ..., dit kans soms ook een reden zijn waarom DLM je terug op 20/2 geplaatst heeft. Indien dit het geval is zal je wat geduld moeten hebben en zal je lijn normaal vanzelf terug op 30/2 terechtkomen.
Ik had Scarlet gecontacteerd met de vraag of ik mijn upload snelheden ook kon verhoogd krijgen aangezien we geregeld eens met meer dan 5mensen op dit internet zitten vint ik dat een upload snelheid van 1.8mb/s onvoldoende is.
Afbeelding
Scarlet vertelde me dat ze alleen een dosier konden aanmaken met de vraag voor een profiel verhoging in de hoop op sneller internet. Dit was een grote vergissing sinds ik al op 30/2 zat en dat ik niet van een 8d naar een 17a profiel ging gezet worden dus het enigste wat dit uiteindelijk heeft gedaan is me op mijn oud 20/2 profiel geplaatst. Dus blijft mijn upload probleem onopgelost.

Met mijn huidig profiel heb ik een training marge van ~16db en mijn calculated max up en down zijn 34/7. (gevonden via een VDSL2 tool)
Afbeelding
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

philippe_d schreef:
  • Waarschijnlijk is er nu geen splitter gemonteerd waar de kabel nu uitkomt in je appartement? De storing die je hoort op de telefoon duidt in die richting. Gebruik daar een TF2007 + splitter.
Ik ben van plan een TF2007 te installeren waar mijn kabel binnenkomt en mijn sagem modem beneden te installeren. Kan ik het TF2007 bakje van op mijn eerste verdieping simpelweg verwisselen met mijn 5pin dit nu beneden is aangesloten? Zodat ik geen extra TF2007 bakje moet aankopen of een 5pin naar 6pin adapter. (om mijn kosten te onderdrukken.)
philippe_d schreef:[*]Kijk eens na of de oude parlofoonkabel overal goed contact maakt (en geen aftakkingen heeft).
[*]Parlofoonkabels bestonden vroeger uit meerde draden (ik gebruik het woord "paren" niet omdat deze draden gewoonlijk niet "gepaard" waren, maar verschillende kleurtjes hadden). Probeer eens een ander "paar" draden te zoeken die misschien beter contact hebben.
Als ik het me goed herinner heeft deze parlofoon kabel 1 aftacking maar aangezien deze vast in de muur zit kan ik niet meer kijken of dit klopt.
philippe_d schreef:[*]Last but not least: indien de kabel 4 draden of meer bevat, zou ik internet en telefonie van mekaar splitsen:
  • je monteert de TF2007 + splitter beneden.
  • je verbindt 2 draden van je parloofoonkabel met de groene klemmen > op deze draden sluit je boven de telefoon aan.
  • je verbindt 2 andere kleuren van je parloofoonkabel met de blauwe klemmen > hierop sluit je boven je modem aan
[/list]
Een verbetering van de binneninstallatie zal jouw provisioning profiel normaal niet wijzigen, maar de kansen voor een DLM verhoging (30 mbps) wel verhogen.
Ik denk dat ik beter een TF2007 beneden installeer waar de draad binnen komt en daar mijn SAGEM modem plaats (Ik ga dus zelf moeten uitzoeken hoe ik een nieuw stopcontact uit mijn zekeringskast trek). Ik ga een cat6 SSTP aankopen van 20m en deze naar mijn eerste verdieping laten lopen en die verbind ik met mijn wireless dlink DI-524 router die heb staan. (ik dacht eerst een nieuwere telefoon draad aan te kopen om mijn oude parlofoon draad te vervangen maar ik kan deze helaas niet verwijderen aangezien deze aftackt en dus niet door de muur zou kunnen trekken).

Met dit plan weet ik alleen nog niet hoe ik telefonie boven kan krijgen. Aangezien ik mijn telefonie splits waar mijn kabel binnen komt heb ik dan nog telefonie op die oude parlefoon draad die naar bovenloopt?
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

antx schreef:Ik ben van plan een TF2007 te installeren waar mijn kabel binnenkomt en mijn sagem modem beneden te installeren. Kan ik het TF2007 bakje van op mijn eerste verdieping simpelweg verwisselen met mijn 5pin dit nu beneden is aangesloten? Zodat ik geen extra TF2007 bakje moet aankopen of een 5pin naar 6pin adapter. (om mijn kosten te onderdrukken.)
Dat is een perfect plan, en ja, gewoon de huidige TF2007 (die nu boven staat) verwisselen.
  • - de Belgacom intro aansluiten op de zwarte klemmen van de NTP2007.
    - en ervoor zorgen dat er geen enkele andere aftakkking meer is (parlefooon kabel afsluiten van de Belgacom lijn)
antx schreef:Ik ga een cat6 SSTP aankopen van 20m en deze naar mijn eerste verdieping laten lopen en die verbind ik met mijn wireless dlink DI-524 router die heb staan. (ik dacht eerst een nieuwere telefoon draad aan te kopen om mijn oude parlofoon draad te vervangen maar ik kan deze helaas niet verwijderen aangezien deze aftackt en dus niet door de muur zou kunnen trekken).
Dat is ook perfect. Pas op hoe je de router aansluit (om dubbele NAT te vermijden), maar dat is een andere discussie ...
Het is inderdaad véél beter je internet kabel te verlengen, dan een lange (onbetrouwbare) telefoonkabel naar de modem.
antx schreef:Met dit plan weet ik alleen nog niet hoe ik telefonie boven kan krijgen. Aangezien ik mijn telefonie splits waar mijn kabel binnen komt heb ik dan nog telefonie op die oude parlefoon draad die naar bovenloopt?
Dat is héél eenvoudig. Verbindt de parlefoonkabel die nu naar boven loopt met de groene contacten op de NTP2007, en gebruik de splitter TF2007 (waarop je de modem aansluit).

Als alles naar wens aangesloten is, en je installatie dus "conform" is, kan je nog eens proberen om de lijntest te doen.
En dan rustig afwachten tot DLM je terug verhoogt van 20/2 naar 30/2.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

De onderdelen zijn besteld en ik ga dit volgend weekend proberen. Bedankt voor al het advies.
philippe_d schreef:Als alles naar wens aangesloten is, en je installatie dus "conform" is, kan je nog eens proberen om de lijntest te doen.
En dan rustig afwachten tot DLM je terug verhoogt van 20/2 naar 30/2.
Zou ik dus theoretisch gezien door de DARE service op het provisioning profiel gezet worden met 30 Mbps en daarna door het bijkomend DLM ( Dynamic Line Management ) die de ljnen test op het 40 of 50 Mbps profiel op nog een hoger profiel gezet worden als mijn lijn dit aankan?

Met 30 download ben ik tevreden maar mijn huidige upload van 1.8mbps vindt ik onvoldoende aangezien hier soms tot 6 personen van gebruik maken. Nergens in de post 'Verhoging download snelheid bij Scarlet en Belgacom ?' heb ik een uploadverhoging gevonden.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

antx schreef:Zou ik dus theoretisch gezien door de DARE service op het provisioning profiel gezet worden met 30 Mbps en daarna door het bijkomend DLM ( Dynamic Line Management ) die de ljnen test op het 40 of 50 Mbps profiel op nog een hoger profiel gezet worden als mijn lijn dit aankan?
neen, dat heb ik niet beweerd.
Het provisioning profiel wordt bepaald op basis van gedocumenteerde waarden in de Database van Belgacom. Jouw binnenbekabeling zal daar in principe niets aan wijzigen. Een conforme binnenbekabeling kan wel je kansen op een DLM verhoging beïnvloeden.

Je zal dus waarschijnlijk door DARE op 20/2 gezet worden, en met DLM naar 30/2.
Je upload zal hiermee niet verbeteren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dit zijn mijn resultaten van de VDSL2 tool, voor mochten deze helpen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In deze nieuwere tool is mijn training marge drastisch lager, ik weet niet waardoor dit komt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk niet dat ik op het 17a - 30/6 profiel heb gestaan desondanks de tool dit aangaf, ik denk dat dit was omdat het 8d - 30/2 profiel hier niet tussen staat. Begrijp ik het goed dat mijn upload niet kan of niet hoger zal worden dan mijn huidige ~1.8mb/s bij Scarlet, Belgacom, etc ?
Afbeelding
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik kan de afbeeldingen niet zien, maar ik had ergens gelezen dat in VDSL2tool versie 3 de waarden van training marge ed een factor 10 te klein waren...
Indien je provisionering inderdaad 20/2 is vrees ik dat je geen hogere upload zal kunnen krijgen. Enkel je download kan via DLM eventueel nog verhoogd worden.
ik vrees dat geen enkele VDSL2-provider je momenteel een hogere upload zal kunnen bezorgen
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Vandaag heb ik naar de binnenbekabeling gekeken en ik weet niet 100% welke draden waar moeten. Dus heb ik scarlet gecontacteerd en er komt volgende week maandag een technieker. Het enigste wat ik nu nog moet doen is een stopcontact voorzien.
Afbeelding
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

De Technieker is vandaag langs gekomen en hij heeft de SAGEM modem vervangen met een nieuwe om het geruis op de huistelefoon op te lossen aangezien dat hij me zei dat dit aan mijn voip lag echter dit heeft het geruis verminderd maar niet opgelost.

Hij heeft ook de de draden die niet in gebruiken waren van in de NTP2007 afgeklemt. Hij zei dat mijn 8d - 20/2 profiel correct was en dat dit niet zou veranderen met de sagem te verplaatsen naar waar de lijn binnenkomt, is dat correct?
Hij zei dat Belgacom de technologie aan het vernieuwen is en dat ik binnen een jaar mag verwachten dat het bakje in de straat geupgrade wordt waardoor mijn internet hoger kan worden.

Ik heb het gevoel dat hij gewoon de router niet wou verplaatsen naar beneden omdat dit meer werk was terwijl alles werkt.

Dit zijn de nieuwe gegevens van de VDSL2 tool, de maximale snelheid is met ~0.5mbps naar omhoog.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20064 kbps        2040 kbps
Modem max:             41364 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        33962 kbps         7115 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           273 m Estimated!
Training margin:       16.4 dB
Attenuation:           6.1 dB
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je bent van 20/2 naar 30/2 gegaan zie ik. Daarom liggen deze waarden lager.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dit was al een tijdje geleden en vermelde ik al in de posts hierboven, ik heb niet lang op het 30/2 profiel gestaan, de reden waarom ik terug op 20/2 sta is omdat de synchronisatie onstabiel was volgens Belgacom. Ik neem aan dat dit door slechte binnen bekabeling kan zijn maar de Technieker beweerde dat ik theoretisch geen hogere snelheden ging kunnen halen of op een hoger profiel ging geplaatst worden door de sagem te verbinden waar de lijn binnenkomt.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De technieker heeft gedeeltelijk gelijk:
Het is juist dat je binnenbekabeling niet bepalend is voor je provisioning profiel. Indien Belgacom jou op een 8d profiel zet (gebaseerd op gedocumenteerde lijnwaarden), zal je geen 30/6 (17a) krijgen door de binneninstallatie te verbeteren.

Maar binnenbekabeling moet wel in orde zijn:
  • a) om te vermijden dat je een (laag) provisioning profiel krijgt
    b) om de kansen van een verhoging door DLM te vergroten.
Op het eerste zicht lijken jouw modemwaarden toch op zijn minst "eigenaardig":
De attenuation laat vermoeden dat je redelijk dicht bij de ROP zit, en toch heb je geen 30/6 profiel gekregen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hoe heb je exact (desnoods met foto's) je modem aangesloten? Dus inclusief NTP, binnenkabels, ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

philippe_d schreef:Op het eerste zicht lijken jouw modemwaarden toch op zijn minst "eigenaardig":
De attenuation laat vermoeden dat je redelijk dicht bij de ROP zit, en toch heb je geen 30/6 profiel gekregen?
Ik heb Scarlet support gecontacteerd en ze hebben een dosier bij belgacom aangemaakt om te onderzoeken waarom de synchronisatie van de lijn onstabiel is. Ze gaan binnen de 5 werkdagen iets laten weten. Hopelijk geeft me dit wat meer informatie. Ik zou zo graag op een 30/6 profiel komen te staan om eindelijk redelijke upload snelheden te kunnen behalen.

EDIT:
krisken schreef:Hoe heb je exact (desnoods met foto's) je modem aangesloten? Dus inclusief NTP, binnenkabels, ...

Waar de lijn het huis binnen komt:
De draden lopen tot hier en gaan dan naar de eerste verdieping, de technieker heeft de 2 klemmen lang de rechterkant vandaag gestoken (hier zat daarvoor een 5pin telefoon connector
SAGEM staat op de eerste verdieping:
NTP2007 wandcontact:
binnenkant:

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Mocht iemand meer weten of binnenbedrading, en weten hoe ik hier mijn modem op kan aansluiten zou dat fantastisch zijn.
Laatst gewijzigd door TiTanium 06 mei 2013, 17:02, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: dubbeltje samengevoegd. Graag volgende keer via de knop "WIJZIG" de nodige zaken bijvullen aub. (indien u post de laatste is)
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het is dus een 6-paar die binnen komt zie ik op de volgende foto's:
-
-
-

Wat mij opvalt is dat er 1 paar (dus 2 kabels) van de 6 paar is aangesloten ( aan de linker kant (dikke kabel onderaan). Vandaar vertrek je met precies 2 kabels naar andere plaatsen (ik zie zowel links als rechts een kabel vertrekken). Klopt dit?

Even anders verwoorden:
In het midden (op het plastiek) zijn er nummertjes gedrukt (1 tem 6). Klopt het dat er van de dikke kabel (de onderste op een kabel op vijsje 1 en 2 is aangesloten?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer



Dikste kabel die binnen komt 6 paar +1 waar het omhulsel van kapot is:
  • 1groen
  • 1geel
  • 2oranje
  • 2blauw
  • 3wit (1waarvan in nr2 binnenste rij linkerzijde aangesloten is)
  • 3grijs (1waarvan in nr1 buitenste rij linkerzijde aangesloten is)
  • 1 onbekend, geen idee wat dit is maar lijkt op een koper draadje met een verouderd en kapot silicone omhulsel
Het is correct dat hiervan 1 paar (grijs / wit) is aangesloten.

dus ik neem aan dat dit een PET kabel is:
PET:
Paar 1: Oranje - Blauw
Paar 2: Grijs - Wit
Paar 3: Oranje - Groen
Paar 4: Grijs - Wit
Paar 5: Geel - Blauw
Paar 6: Grijs - Wit
Er zijn inderdaad 2 andere kabels op aangesloten: één met 1 paar (blauw/wit) en de andere met 2 paar (wit/paars + light blauw/zeer light groen) maar helaas is het mij ongekend welke van de 2 is aangesloten aan de router.

Deze 2 kabel zijn:
VPSM (PVC + Loodommanteling):
Paar 1: Blauw - Wit
Paar 2: Purper - Groen
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat koperdraadje met kapot omhulsel is gewoon de aarding.

Zoals ik het zie heb je daar beneden een stub veroorzaakt.
Ook kan één paar nooit op 2 kabels aangesloten zijn. Een correcte aansluiting zou zijn om één van die 6-paar kabel aan te sluiten op klem 1, en de andere er direct onder (lichtjes naar boven).

Heb je telefonie van Belgacom, of ook via Scarlet?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb het scarlet one packet dus alles is van scarlet, tv blijft natuurlijk belgacom tv. Gsm is via belgacom/proximus maar ik denk niet dat iets uitmaakt.

Ik heb niet veel vertrouwen om zelf de draden te versteken tenzij dit met 100% zekerheid is. Dit zijnde omdat:
OPGELET: De invoerkabel is eigendom van Belgacom. De klant kan een factuur ontvangen wanneer hij aan de telefoonbundel prutst en wanneer een technieker of lasser dit moet herstellen. De factuur hiervan is niet goedkoop.
Met "stub" bedoelt u ? De term is me onbekend en ik weet niet wat u juist bedoelt.

Is het mogelijk dat het netwerk momenteel werkt gewoonweg omdat 1 van 2 verbonden kabels niet in gebruik is?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kan u even vermelden hoeveel telefoonaansluitingen u heeft?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Er zijn 2 RJ11 vrouwelijke stekkers in de NTP2007 conctactdoos één ervan is aangesloten op een huistelefoon en de andere is verbonden met de sagem (in phone1). Buiten dat is er 1 5pin contact op het gelijkvloers verbonden met de base/oplaader voor 2 draadloze telefonen.
Laatst gewijzigd door antx 07 mei 2013, 19:25, in totaal 2 gewijzigd.
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

krisken schreef:Heb je telefonie van Belgacom, of ook via Scarlet?
Kan je jouw antwoord op deze vraag nog eens verduidelijken, want bij Scarlet One (internet + VASTE SCARLET TELEFONIE + BGC TV) MOET de Scarlet telefonie vertrekken vanuit de Sagem Modem. Dus als jouw vaste telefonie vanuit de Sagem vertrek, hoe verloopt die dan verder?? Of heb jij naast Scarlet One toch nog Belgacom vaste telefonie op een tweede paar?? Als je het niet direct weet, trek de stroomstekker van jouw Sagem even uit en dan moeten al jouw vaste telefoons 'dood' zijn als die via Scarlet One zouden werken.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb alleen vaste scarlet telefonie, als mijn sagem af staat heb ik geen internet, telefonie of bgtv. Ik denk dat ntp2007+tf2007 en mijn sagem dienen als splitter dus op de rest van de binnenbekabeling kan ik een telefoon aansluiten, vroeger had ik hiervoor op elk 5pin contact een individuele adsl splitter nodig, ik heb geen idee waarom dat bij vdsl niet meer nodig is.
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Dat wordt hier specialistenwerk, dus zodra die terug actief worden hier, wordt ik terug toeschouwer :-)

In afwachting toch enkele vraagjes die het geheel kunnen verduidelijken:
antx schreef:één met 1 paar (blauw/wit) en de andere met 2 paar (wit/paars + light blauw/zeer light groen) maar helaas is het mij ongekend welke van de 2 is aangesloten aan de router.
Tja, da's al een eerste stuk van de puzzel, want hier vertrekken 2 kabels (terwijl het er maar 1 zou mogen zijn) en in de NTP2007 binnenkant foto, is rood en geel te zien op het zwarte aansluitblokje, terwijl die kleuren hier helemaal niet vertrekken. Onderweg waar de technieker de 2 'klemmen' heeft bijgeplaatst, gebeurt de kleurenwissel. En als ik het goed kan volgen via de foto's, zou ik al eens beginnen (waar de lijn het huis binnenkomt) met het blauw/witte paar (links dus) los te maken en dan zien of Sagem nog werkt. Als Sagem nog werkt (en alle telefoons), dan is dit een overbodige en mss. zelfs storende aansluiting (stub).
DIBO schreef:Dus als jouw vaste telefonie vanuit de Sagem vertrek, hoe verloopt die dan verder??
kan je dit verder toelichten, want telefoon signaal vertrekt uit de Sagem, dan....???......, en op de NTP2007 zijn 2 telefoons aangesloten via de RJ11 stekkers.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Op deze foto is de onderste kabel degene die mijn huis binnenkomt.

De linkse kabel gaat van daar naar het plafond dan naar een kamer op het gelijksvloer waar mijn draadloze telefoon staat:


De rechter kabel gaat naar daar wordt mijn paars/groen paar een rood/geel paar en wat ik denk dat de telefonie is, blijft blauw/wit. Hier ziet u het rood/geel paar toekomen
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Misschien vertel ik niets nieuws, maar met Scarlet One, zit er maar 1 digitaal signaal op uw binnenkomende BGC kabel, en die moet naar uw Sagem gaan waar internet, vaste telefoon en BGC TV wordt 'gescheiden'.

De rechtse kabel loopt zoals ik dacht en zoals jij aantoont, via paars/groen (vertrek) -> naar rood/geel (aankomst) op de zwarte schroefconnector in de NTP2007. Op dit zwarte blokje moet het 'signaal' van de BGC kabel binnenkomen. En dat gebeurt vermoedelijk correct, dus dit paar op de rechtse aftakking houdt steek.

De linkse kabel, die direct in de binnenkomende verdeeldoos wordt afgetakt naar de draadloze telefoon loopt, kan niet bij Scarlet One. Een gewone telefoon kan niks aanvangen met het Scarlet signaal dat via BGC kabel binnenkomt, zelfs al zou er een splitter opsteken. (wat bij BGC telefoon+internet wel lukt omdat er dan eigenlijk 2 signalen op de lijn zitten, die een splitter kan... splitten :-) )
Dus die linkse aftakking blijf ik verdacht vinden en is mogelijk een storende factor. Ik zou die zeker eens losmaken aan 't begin en eens zien wat de impact is. Ik gok (vanop afstand) dat dit geen negatieve impact zal hebben. En als die aftakking een 'stub' zou vormen, zal het losmaken eerder een positief effect kunnen hebben.

Blijft nog het telefoon verhaal. Het Scarlet One telefoon signaal komt pas uit de Sagem te voorschijn, en moet dan naar de telefoons geleid worden. Hoe dat bij jouw in zijn werk gaat is me niet duidelijk en dat dit vanuit de Sagem via de NTP2007 RJ11 aansluitingen verloopt vind ik raar (maar mss. niet onmogelijk, zelf geen ervaring mee). Probeer dit telefoon traject vanaf de Sagem eens te verduidelijken. Dan kunnen de specialisten zich uitspreken over het Sagem->via NTP->telefoon traject.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Technieker 2 is vandaag langsgeweest en wist me te vertellen dat er een verlies aanwezig was omdat mijn telefoon signaal dat naar beneden gaat terug gezet wordt op dezelfde kabels, om dit op te lossen heeft hij een tweede NTP2007 geplaatst naast mijn huidig NTP2007 bakje met daarop aangesloten de phone1 lijn uit de sagem modem die naar het RJ11 contact gaat op dit RJ11 contact zit het blauw/wit paar aangesloten dat doorloopt naar hier (de rechter kabel) en loopt dan met het links blauw/wit paar naar mijn telefoon die beneden staat.

Echter nadat hij langs is gekomen en ik mijn lijn heb laten uitmeten kreeg ik deze resultaten:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20064 kbps        2040 kbps
Modem max:             40800 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        33498 kbps         7018 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           278 m Estimated!
Training margin:       16.2 dB
Attenuation:           6.3 dB
Met andere woorden dit heeft niets opgelost. Dit heeft zelfs niets veranderd. Weer vroeg ik of het niet beter was om de modem beneden te plaatsen waar de lijn binnenkwam maar dat wees hij rechtuit af en zei dat die goed staat.

Ik begrijp niet wat hij probeerde te doen met een tweede ntp2007 te plaatsen. Als mijn telefoon signaal dat naar beneden loopt op dezelfde kabels zouden gaan en ik wordt gebelt dan zou ik toch geen internet moeten hebben? Dit is nooit het probleem geweest en heeft het verlies waarover hij sprak niet opgelost.

Hij liet wel zijn jas na dus misschien krijg ik nog de kans om een vraag te stellen nu dat ik mijn lijn terug heb kunnen uitmeten.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zou inderdaad die modem beneden, vlak naast de 6-parendoos gehangen hebben. Tenzij je de wifi gebruikt van de sagem modem?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

DIBO schreef: Blijft nog het telefoon verhaal. Het Scarlet One telefoon signaal komt pas uit de Sagem te voorschijn, en moet dan naar de telefoons geleid worden. Hoe dat bij jouw in zijn werk gaat is me niet duidelijk en dat dit vanuit de Sagem via de NTP2007 RJ11 aansluitingen verloopt vind ik raar (maar mss. niet onmogelijk, zelf geen ervaring mee). Probeer dit telefoon traject vanaf de Sagem eens te verduidelijken. Dan kunnen de specialisten zich uitspreken over het Sagem->via NTP->telefoon traject.
Dit is een heel normale installatie voor VOIP via de Sagem.
Door middel van 2 kleine "dip switches" op de TF2007 (splitter) kan je het VDSL2 en analoge telefonie volledig van mekaar scheiden.
Zo kan je het analoge signaal van de Sagem terugvoeren naar de NTP2007 (via één van de RJ11 contacten).
Op de NTP kan je dan 1 analoog toestel aansluiten op het 2de RJ11 contact, of een analoge binneninstallatie aansluiten op de blauwe klemmen van de NTP2007

Deze manier van werken is dus helemaal niet abnormaal, maar .... het kan alleen werken als de dip switches van de TF2007 op de juiste positie staan ... en dat de splitter gebruikt wordt!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Als dit is een heel normale installatie voor VOIP is het me een raadsel waarom de technieker het heeft aangepast en een tweede NTP2007 geinstalleerd waarom zou de Technieker van van Belgacom denken dat dit voor problemen zorgde in het netwerk?

Ik heb dus Support nog eens gecontacteerd en mijn lijn laten uitmeten, ze hebben me gezegt dat ik nu 8 werkdagen moet wachten op een profielverhoging, ik neem aan dat ze gewoon de automated service van Belgacom erop gaat laten lopen?

Ik denk dat ik best eerst zou wachten en kijken of die automated service iets aanpast of me gewoon op 20/2 laat blijven. Als hij dus niets aanpast ga ik de modem proberen beneden te plaatsen. Dit is geen snel klusje aangezien ik dan een opbouwstopcontact moet bijplaatsen en 2 utp kabels trekken voor mijn internet en tv. Er komt bij kijken dat mijn wireless daar dan ookzit en als ik het dan verpruts zal het me dat ook geld kosten.
OPGELET: De invoerkabel is eigendom van Belgacom. De klant kan een factuur ontvangen wanneer hij aan de telefoonbundel prutst en wanneer een technieker of lasser dit moet herstellen. De factuur hiervan is niet goedkoop.
De ruimte waar de lijn binnenkomt is niet verwarmt, kan dit in de winter mijn modem aantasten?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Persoonlijk denk ik niet dat een tweede NTP plaatsen veel gaat uitmaken...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Persoonlijk denk ik niet dat een tweede NTP plaatsen veel gaat uitmaken...
Ik vertrouwde de technieker toen hij mij vertelde dat de telefoon dus terug liep over dezelfde draden en voor een verlies zorgde, ik kon hem moeilijk zeggen dat ik dacht dat hij fout was en moest blijven tot ik mijn lijn had uitgemeten :s. (Had ik misschien toch beter gedaan)

Het heeft dus niets aangepast maar de Technieker beweerde van wel.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik begrijp je volledig hoor, don't worry...
Wat je mijn inziens het beste zou doen is het volgende
- NTP plaatsen nabij het punt waar de 6 paren toekomen
- Extra telefoonstopcontact (5-polig) ernaast zetten
- Verbind alle kabels waar je telefonie op wilt met dit 5-polig telefoonstopcontact
- Modem (met splitter) aan de NTP hangen
- steek een telefoonkabel in de RJ11 aansluiting (VOIP) van je modem
- plaats een 5-polig stopcontact aan de andere kant van die kabel en verbind deze met het extra 5-polige stopcontact dat je eerder hebt geplaatst

Daarna kan je de RJ45 (UTP) aansluiten richting je pc/switch/router en je bent klaar. Je hebt nu telefonie en internet volledig gescheiden van elkaar. In principe kan het geen kwaad dat het daar niet verwarmd is. De garage van mijn gebuur is eveneens niet verwarmd en de modem draait daar prima :)
Nadeel is wel dat je wifi-bereik een pak ingeperkt word op die manier. Dit kan je verhelpen door een UTP kabel te trekken tussen de plaats waar je je modem zet en de plaats waar je pc staat. Daar kan je dmv een access point een wifi hangen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
antx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2013, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dit kan je verhelpen door een UTP kabel te trekken tussen de plaats waar je je modem zet en de plaats waar je pc staat. Daar kan je dmv een access point een wifi hangen.

Dus ik kan een UTP trekken naar een dlink DI-524 op de eerste verdieping en als wifi versterker maar niet als router gebruiken?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”