TV Vlaanderen ontvangen op pc

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 43 keer

Hallo,
ik nu al anderhalf jaar TVVlaanderen en behalve wat kleine haperingen ben ik wel tevreden.
Nu zou ik graag een HTPC samenstellen. Ik zou graag meteen ook TVV ontvangen op de HTPC. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik zou graag volgende ontvanger aanschaffen
http://www.mycom.be/computer-1/componen ... hd-ci.html
samen met een CI-module
http://webshop.tv-vlaanderen.be/nl/smar ... -ci-module
Als het kan zou ik dit willen gebruiken met Ubuntu. Als dat niet lukt, dan schaf ik windows7 aan.
De reden waarom ik dit wil: dan heb ik enkel nog een kleine htpc op de kast staan die aangesloten is op een beamer en een versterker. Nu is de M7SAT801 rechtstreeks aangesloten op een versterker zonder volumeregeling en op een beamer, en dat is niet echt handig. Om film te kijken sluiten we de laptop aan op de beamer en een usb geluidskaart op die versterker. Een htpc waar alles in zit lijkt me dus handiger.

Alvast bedankt voor de reacties!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Welke hardware heb je al liggen voor de HTPC of ben je van plan alles nieuw aan te schaffen? Die Terratec TV-kaart is prima aan de praat te krijgen in Ubuntu maar wel een oud beestje (PCI-interface). Je gaat dus moeten opletten of je moederbord een PCI-slot heeft. Als je van plan bent om een nieuw moederbord te kopen is er eens kans dat er enkel nog PCI Express-sloten aanwezig zijn. Je moet dan ook uitkijken naar een TV-kaart met PCI Express-interface.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Als je vaak opnames maakt, zou ik toch voor een dual tunerkaart of quad tunerkaart kiezen:
http://www.tbsdtv.com/products/tbs6985- ... -card.html
http://www.tbsdtv.com/products/tbs6981- ... -card.html

Als je Ubuntu gaat gebruiken is een CI-module overbodig. Je kan gewoon OSCam installeren en een losse TV Vlaanderen-kaart in een standaard kaartlezer steken.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb 2 Anysee E7 S2 aan onze HTPC hangen via USB. De HTPC draait wel op Windows 7...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ik heb ook zo een kaart van TBS. In het begin wat stabiliteitsissues als ik de server te lang liet opstaan zonder reboot, intussen met laatste drivers en tvheadend lijkt dat opgelost.

En inderdaad, je hebt geen CI module nodig, ik heb ook gewoon een USB kaartlezertje van 15 euro eraan hangen, TBS verkoopt die ook.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Alvast bedankt voor de reacties! Dit helpt me al goed vooruit.

Dus met deze onderdelen moet ik er al komen. Dat is alvast goedkoper dan met een CI-module te moeten werken.
http://www.buydvb.net/tbs3102-5-crystal ... er_p6.html
http://www.buydvb.net/tbs6981-pcie-dvbs ... d_p11.html --> UITVERKOCHT....

Die terratec zal ik dan inderdaad niet mogen kopen. Had er nog niet op gelet dat die niet zou passen.

Ik heb nog geen hardware. Ik twijfel nog tussen een AMD (A6-5400K) of een Intelprocessor (Pentium G2130). De Pentium en z'n moederbord zouden meer compatibel zijn met Ubuntu terwijl de AMD grafisch sterker zou zijn. Misschien toch beter op safe spelen en de Pentium kopen?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster

Opgelet als je koopt bij buydvb (is volgens mij rechtstreeks bij TBS). Ik heb dat ook gedaan, levering ging vlot enzo hoor, maar de douane heeft mij achteraf nog een leuk briefje gestuurd waardoor ik uiteindelijk evenveel betaald heb als je hier lokaal moet betalen. Als je geluk hebt gebeurd dat niet :)

kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de tip. Ik zal hem dan maar bestellen via Ebay in Frankrijk.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

De TBS-kaarten staan ook op Amazon.de

Wat betreft de HTPC: Indien het enkel dient om TV en eigen media mee te bekijken, neem ik aan dat XBMC zal gebruikt worden. Ga je ook internetten en gamen met dit ding? Indien niet, dan kan ik alvast aanraden om uit te kijken naar een Mini-ITX moederbord. Lekker compact en toch alle features die je nodig hebt. Enig nadeel: meestal is er maar 1 PCIe-slot dus je moet goed weten wat je ermee gaat aanvangen.

Op CPU vlak weet ik dat de AMD Fusion APU's serieus kunnen helpen bij het afspelen van 3D- en HD-video (hardware acceleratie). Je hoeft zelfs niet eens een losse CPU te kopen. Er bestaan tegenwoordig moederborden waar de APU er al inzit. Met andere woorden: je koopt een combinatie van Moederbord + CPU + GPU in 1.
Bijvoorbeeld Asus heeft hier een parel van een bord met onboard Wi-Fi, HDMI, koelblok, ...: http://www.asus.com/Motherboards/E2KM1IDELUXE/
Het is natuurlijk wel vrij prijzig, maar als je met minder features tevreden bent neem je simpelweg een goedkoper van hetzelfde principe.

Weet echter dat hardware acceleratie in XBMC met AMD op Linux nog in ontwikkeling is. Je moet dus een aangepaste versie van XBMC draaien op Ubuntu, maar het werkt wel! Vanaf XBMC 13.0 zit de functionaliteit standaard ingebakken. Ik weet niet of je bij Intel CPU's ook speciale dingen moet doen voor hardware acceleratie en dergelijke, maar ik raad u aan om zeker op voorhand op te zoeken hoe goed de hardware werkt in combinatie met XBMC, anders kom je nog voor verrassingen te staan.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Super bedankt voor de reacties.
@Kenw00t: de twijfel over intel of amd is nu ook weg. Ik ga kiezen voor de A6-5400K of de A8-5600K op dit moederbord: ASRock FM2A85X-ITX.
Was al van plan om een mini-ITX te kiezen, de keuze is echter wel héél beperkt. Vooral ook omdat ik de audio wil aansluiten via 3,5mm. Niet ieder moederbord heeft een 3,5mm aansluiting voor de surround en de subwoofer en center luidsprekers.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Het was me nog niet opgevallen dat men tegenwoordig ook snijdt in die audio-uitgangen. Anderzijds is analoog aansluiten ook niet ideaal wegens de middelmatige geluidsprestaties van het doorsnee moederbord. Misschien moet je hier een tussenoplossing voorzien?

De CPU's die je aangeeft zijn wel vrij sterk geschapen indien het enkel voor XBMC is. Ik wil je er ook nog op wijzen dat er zoiets is als TDP. De A6-5400K heeft een TDP van 65 Watt en de A8-5600K heeft een TDP van 100 Watt. In een klassieke PC is dit nog normaal maar in een HTPC is dit al vrij hoog. Waarom? Het ding zal meer verbruiken, je moet meer marge voorzien bij het selecteren van een voeding, je hebt betere actieve koeling nodig want er komt mogelijks meer warmte vrij en als het tegenvalt zal die koeling op haar beurt ook meer lawaai maken.

Een moederbord met onboard AMD APU daarentegen zal doorgaans maar een TDP hebben van maximaal 18 Watt en speelt HD vlotjes af met lage CPU belasting. Voorbeeld van zo'n bordje met alle audio-uitgangen: ASRock E350M1
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kenw00t schreef:Een moederbord met onboard AMD APU daarentegen zal doorgaans maar een TDP hebben van maximaal 18 Watt en speelt HD vlotjes af met lage CPU belasting. Voorbeeld van zo'n bordje met alle audio-uitgangen: ASRock E350M1
Presteren die dingen nog altijd prima met zware skins en dergelijke ?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

De TDP mag dan dan wel 100W zijn, echter is dit enkel als je hem volledig belast. Om een film te kijken is dat zeker niet het geval. De voeding zal hierop inderdaad wel moeten voorzien zijn.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

@r2504: Geef eens een paar voorbeelden van dingen die je getest wil zien. Ik configureer XBMC enkel op functioneel vlak. Skins e.d. heb ik nog geen tijd ingestoken.

Specs van de mijne:
Asus E35M1-I Deluxe
1x Kingston DDR3 PC3-10600 4GB
Bootdisk: WD Black 320GB (laptopmodel)
Lian-Li Q25

Ik draai nu Windows 8 als backend omdat ik het geklooi in Linux beu was, en omdat ik wilde experimenteren met Storage Spaces. Anderzijds is dat ding ook mijn torrentbox. Dus het heeft zeker meerdere taken naast playback en ik heb nog nooit haperingen gemerkt (ook niet in het menu). RDP gaat ook zeer vlot met de hoogste kwaliteit ingesteld. Ik heb dit ding nu anderhalf jaar, dus eigenlijk is het al gedateerd (het ASRock moederbord waar ik in vorige post naar linkte is dat eigenlijk ook, maar het werkt wel en is budgetvriendelijk). Als je nog tijd hebt kan je nog even wachten op de Jaguar architectuur, ofwel de Asus E2KM1-I Deluxe kopen (is nu het nieuwste op de markt, en de duurste :-) ).

In het verleden heb ik nog gepost over mijn HTPC's (sommige zaken kan je daar natuurlijk met korrel zout nemen gezien de vorderingen op dit moment):
1. Deze is nu de PC van mijn ouders geworden toen ik naar Mini-ITX overstapte.
2. In dit topic kan je een paar posts vinden over mijn huidige setup, met als verschil dat ik nu terug op Windows zit. Ik moet wel zeggen dat OpenELEC een kans maakt als OS, want op add-on vlak begint dat serieus interessant te worden.

@kamiel: dit is een keuze die je zelf moet maken, ik geef u alleen de mogelijkheden. Een TDP maximum is handig omdat je weet dat hij niet meer zal verbruiken. Bij hogere TDP's heb je daar geen grip op en hoop je dat de CPU zoveel mogelijk idle draait. Mag ik vragen waarom je zoveel power nodig hebt?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

De A8-5600K zal ik maar laten varen. De A6-5400K zal inderdaad meer dan voldoende zijn.
Waarom zoveel power? Ik wil dat het geheel toch een tijdje mee kan. Er zal ook wel af en toe mee gesurft worden.
Kenw00t schreef:@kamiel: dit is een keuze die je zelf moet maken, ik geef u alleen de mogelijkheden.
Dank u daarvoor, alle tips zijn welkom. Ik zal eerstdaags de onderdelen bestellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kenw00t schreef:@r2504: Geef eens een paar voorbeelden van dingen die je getest wil zien. Ik configureer XBMC enkel op functioneel vlak. Skins e.d. heb ik nog geen tijd ingestoken.
Ik kan je spijtig genoeg geen concrete testen geven... ik herinner me alléén uit het verleden dat sommige skins nogal zwaar waren.
kamiel schreef:Waarom zoveel power? Ik wil dat het geheel toch een tijdje mee kan. Er zal ook wel af en toe mee gesurft worden.
Het zwaarste op zich is eigenlijk de video decoding en dat gaat via de GPU... in princiepe is de CPU power dus minder belangrijk (al heb ik geen idee hoe het dan met die skins in het verleden zat). Trouwens om te surfen heb je heus niet veel power nodig.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Het zwaarste op zich is eigenlijk de video decoding en dat gaat via de GPU... in princiepe is de CPU power dus minder belangrijk (al heb ik geen idee hoe het dan met die skins in het verleden zat). Trouwens om te surfen heb je heus niet veel power nodig.
Inderdaad. Naar mijn mening worden Mini-ITX bordjes met onboard CPU/GPU/APU/... nog steeds onderschat. Het voorbereiden op de toekomst stel ik ook in vraag, want na HD komt 4K Ultra HD, en ik denk dat het nog lang zal duren eer we daar zijn. Want er moeten dan films uitgebracht worden in dat formaat, alsook TV-uitzendingen. TV-toestellen zelf moeten die resolutie in principe ook ondersteunen als je er iets wilt aan hebben. Een werk van lange adem dus, en ik denk dat 1080p nog lang de gangbare standaard zal blijven.

Het valt mij trouwens op dat HD in Vlaanderen nog steeds niet de norm is. De tv-reeks Salamander kon je wel Live in HD bekijken, maar ze brengen het vervolgens enkel op DVD uit. :bang:
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Het zal inderdaad nog lang duren voor 4K ingeburgerd is.

Maar het duurt misschien minder lang vooraleer er een nieuwe compressie-standaard populair wordt; dan heb je misschien plots wel meer rekenkracht nodig om je 1080p content te zien.

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Effic ... deo_Coding
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Hallo, ik heb dus volgende onderdelen besteld:

AMD A8-5600K Black Edition
ASRock FM2A85X-ITX
Chieftec BT-02B
Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G
Kingston SSDNow V Series V300 60GB
TBS6981 DVB-S2 Dual Tuner PCIe Card
Zetes ACR38U-IPC USB smartcardreader
Verder zal ik nog een andere processorkoeler plaatsen.

Ik heb er teamviewer opgezet en automatisch laten opstarten en aanmelden, anders heb ik nog een extra toestenbord nodig.
Het systeem draait nu goed met ubuntu. XBMC staat er ook al op. De drivers voor TBS6981 zijn als het goed gelukt is al geinstalleerd. Nu moet ik nog tvheadend installeren en dan kijken of het werkt. Ik heb toch heel veel moeite om het allemaal in orde te krijgen met Ubuntu!

Het verbruik ligt tussen de 40 en 50 Watt, valt dus wel mee.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster

1 tip voor tvheadend: ik weet niet hoe het met de packages op Ubuntu zit, maar de "bleeding edge" code die in GIT zit is veel stabieler dan de "stable" packages van 6+ maanden oud

kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Ben er net in geslaagd om de gratis zenders te ontvangen via Kaffeine. :banana:
Het heeft me heel veel moeite gekost om de drivers voor TBS6981 te installeren. Met de info op dit forum is het gelukt http://www.tbsdtv.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=8626
TVHeadend was vroeger al eens in orde (maar toen had ik de drivers niet!!!), maar nu krijg ik dit niet meer in orde. Dat wordt nog een paar avonden prutsen. Prutsen mag je tamelijk letterlijk nemen, want ik snap er niet zoveel van van die Linux (Ubuntu)...
Dan moet die nog werken met XBMC, en dan moeten de betalende zenders via TVVlaanderen ook nog werken. Ik ben nog een paar maanden zoet.
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”