Garantie bij rooten/jailbreaken

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Hieronder de link naar een interessant artikel voor iedereen die zijn gsm root of jailbreakt. Of voor zij die dit nog niet doen :-)
http://tweakers.net/nieuws/88837/garant ... break.html

Korte inhoud:
De garantie op een telefoon mag niet vervallen als een gebruiker zijn telefoon root of jailbreakt. Dat zeggen juristen. Nu valt nog op te maken uit de voorwaarden van retailers dat de garantie vervalt als de software wordt aangepast.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tot op zekere hoogte kan ik het begrijpen... met andere software erop mag je scherm bv. niet defect geraken, maar het voorbeeld...
Dat ik mijn firmware flash, betekent niet dat de batterij straffeloos binnen een uur leeg mag lopen, tenzij mijn nieuwe firmware ontzettend slurpt natuurlijk.
... lijkt me iets complexer.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

Inderdaad,volgens mij ligt daarom ook het probleem bij het vaststellen of het defect al dan niet het gevolg kan zijn van het rooten.
Een defect scherm is dan simpel om vast te stellen dat dat niet veroorzaakt kan zijn door rooten, maar een defecte processor kan dan bv. perfect het gevolg zijn van overklokken bijvoorbeeld. Omdat er geen manier bestaat om vast te stellen of een processor overklokt werd (althans toch niet dat ik weet), zal in dat geval altijd het defect niet onder garantie vallen.

De vraag die nu belangrijk wordt is: hoeveel componenten kunnen defect raken door het rooten? Waar ik nu enkel kan in opkomen is de processor (zie voorbeeld hierboven) en de accu (voorbeeld R2504). Maar ik kan toch misschien nog componenten vergeten..
bluezy
Member
Member
Bedankt: 7 keer

Software is altijd in staat om hardware kapot te maken. Een audio device driver kan bv de uitgangsspanning wat te hoog zetten, wat schade aan je luidspreker kan veroorzaken. Of een bios update kan je device in een brick veranderen. Niet dat ik direct verwacht dat een stomme jailbreak dit direct kan veroorzaken natuurlijk, maar het kan.

Heb verleden week zelf een moederbord kapot geholpen (verkeerde voltage van een component) door een stomme programmeer fout :-)
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

En dat is allemaal niet te achterhalen door de fabrikant waarschijnlijk?
(Ik heb duidelijk geen opleiding in de ICT of iets dergelijks gehad :-) )
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bluezy schreef:Software is altijd in staat om hardware kapot te maken. Een audio device driver kan bv de uitgangsspanning wat te hoog zetten, wat schade aan je luidspreker kan veroorzaken.
Da's afhankelijk van hoeveel controle je hebt en het design... als de maximum spanning zo gedimensioneerd is (bijvoorbeeld door een weerstand in het electronisch circuit) dat deze niet schadelijk is dan zal je ook met software deze nooit te hoog kunnen zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”