[gezocht] access control systemen, iemand met ervaring ermee
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 82 keer
De creche waar mijne kleine gaat zit met een probleem: ze hebben een "access control system" van Industirial Objects (0463 588 635) gekocht in 2009. Da's dus een systeem met rfid-badges waarmee de deur opengaat + deurbelsysteem waarbij de telefoons in het gebouw dan ook de deur kunnen opendoen. Het systeem noemt "child access" maar dat lijkt me een zelf verzonnen naam door het installatiebedrijf. Ik moet het eens goed bestuderen welke hardware ze gebruiken en update dit hier dan.
Door een harde schijf crash, en geen backup, hebben ze geen toegang meer tot het systeem. Er kunnen dus geen wijzigingen meer worden aangebracht, badges toegevoegd of verwijderd/zomeruur aangepast/.... Ze bespreken momenteel de installatie van een geheel nieuw systeem van idtech maar eigenlijk is dat zeer duur gezien dat het huidige systeem volstaat als ze er opnieuw toegang tot krijgen. Zeker gezien creches niet bepaald over-gesubsidieerd zijn.
Iemand enige ervaring met deze systemen? Welke software je nodig hebt, of er mogelijk beveiligingen zouden kunnen ingesteld zijn door het installatiebedrijf,....? Alle tips/hulp zijn welkom. Thanks
edit: het installatiebedrijf is sinds 2012 een "lege doos", het is niet failliet maar er is niemand meer werkzaam. Er valt niemand meer van te contacteren.
Door een harde schijf crash, en geen backup, hebben ze geen toegang meer tot het systeem. Er kunnen dus geen wijzigingen meer worden aangebracht, badges toegevoegd of verwijderd/zomeruur aangepast/.... Ze bespreken momenteel de installatie van een geheel nieuw systeem van idtech maar eigenlijk is dat zeer duur gezien dat het huidige systeem volstaat als ze er opnieuw toegang tot krijgen. Zeker gezien creches niet bepaald over-gesubsidieerd zijn.
Iemand enige ervaring met deze systemen? Welke software je nodig hebt, of er mogelijk beveiligingen zouden kunnen ingesteld zijn door het installatiebedrijf,....? Alle tips/hulp zijn welkom. Thanks
edit: het installatiebedrijf is sinds 2012 een "lege doos", het is niet failliet maar er is niemand meer werkzaam. Er valt niemand meer van te contacteren.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Misschien eens een fotootje nemen van de "controller" van dat systeem.
Ik veronderstel dat het oorspronkelijk van een andere fabrikant komt ?
Ik veronderstel dat het oorspronkelijk van een andere fabrikant komt ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik ben pas naar een beurs geweest van die toestanden, en kan je zeker een paar alternatieve bedrijven geven die mss kunnen helpen.
Qua mogelijkheden liggen die meestal wel wat samen, onder het motto "alles kan, als je maar betaalt"
Uitgezonderd active directory integratie, daar heeft de sector nog niet van gehoord. Best wel raar eigenlijk. Alle systemen kunnen users importeren, maar ze houden ze wel zelf bij.
Qua software is dat ook altijd eigen makelij. Je kan dit dus niet zelf bij mekaar patchen. Als je er echt niet inkan en je kan de oorspronkelijke fabrikant niet vinden heb je een probleem. Het lijkt me misschien een idee een foto van het systeem rond te sturen naar fabrikanten in de hoop dat iemand het herkent. Met de belofte dat ze tegen een kleine prijs support mogen komen doen maak je kans dat je de fabrikant zult vinden.
[ Post made via mobile device ]
Qua mogelijkheden liggen die meestal wel wat samen, onder het motto "alles kan, als je maar betaalt"
Uitgezonderd active directory integratie, daar heeft de sector nog niet van gehoord. Best wel raar eigenlijk. Alle systemen kunnen users importeren, maar ze houden ze wel zelf bij.
Qua software is dat ook altijd eigen makelij. Je kan dit dus niet zelf bij mekaar patchen. Als je er echt niet inkan en je kan de oorspronkelijke fabrikant niet vinden heb je een probleem. Het lijkt me misschien een idee een foto van het systeem rond te sturen naar fabrikanten in de hoop dat iemand het herkent. Met de belofte dat ze tegen een kleine prijs support mogen komen doen maak je kans dat je de fabrikant zult vinden.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Hoe maak je verbinding met het systeem?
Meestal is dat via een RS232, of eventueel via ethernet.
Het is toch geen Securakey (importeur Faac in BE), dat wordt namelijk op de markt gebracht in BE onder verschillende namen, benodigde software daarvoor is SK net.
Waarom veel van die systemen toch ook geen standaard web based interface gebruiken is me toch onduidelijk hoor.
Allemaal proprietary software, ongelooflijk, en dan beginnen toestanden zoals bij de OP.
Meestal is dat via een RS232, of eventueel via ethernet.
Het is toch geen Securakey (importeur Faac in BE), dat wordt namelijk op de markt gebracht in BE onder verschillende namen, benodigde software daarvoor is SK net.
Waarom veel van die systemen toch ook geen standaard web based interface gebruiken is me toch onduidelijk hoor.
Allemaal proprietary software, ongelooflijk, en dan beginnen toestanden zoals bij de OP.
-
- Elite Poster
Yup, die industrie is nog te niche om dat allemaal te standardiseren, bovendien willen ze dat natuurlijk niet.
En geen enkele die ik sprak van verkopers wist wat active directory was, laat staan dat hun toepassingen zich zouden kunnen integreren. Dus kan je eeuwig minstens 2 user databases blijven onderhouden.
Eentje, uitzonderlijk, wist me te vertellen dat ze die license fee aan MS voor AD integratie niet wilden betalen, en dat voor systemen a rato 400 euro per deur en nog ns 600 voor de software. (om maar te zwijgen dat aan die prijzen de software gerust gratis mocht zijn; btw die 600 is voor een 10tal deur licenses, en ja dat stijgt gevoelig bij meer)
Dat gebrek aan webinterface stamt van het feit dat de meeste van die deursystemen "offline" werken, en dus individueel met een pda moeten geprogrammeerd worden. Tegenwoordig begint dat ook "on card" te kunnen, dus dat bij gebruik van een access card de permissions tussen de kaart en het slot gaan kijken wie de meest recente heeft en zo een update uitvoeren.
Online is echter wreed nieuw, en werkt via custom access points die je moet installeren (ja, dus ook niet gewoon via een wifi ap); en dan nog is elk slot apart. Omdat er dus geen centrale is om te managen, heb je dus ook geen webinterface, waar zouden ze die op zetten? En dus is dat gedoe met custom (dure) software gegroeid. (niet vergeten dat de online modellen dan nog meestal een 600 euro per deur zijn)
En geen enkele die ik sprak van verkopers wist wat active directory was, laat staan dat hun toepassingen zich zouden kunnen integreren. Dus kan je eeuwig minstens 2 user databases blijven onderhouden.
Eentje, uitzonderlijk, wist me te vertellen dat ze die license fee aan MS voor AD integratie niet wilden betalen, en dat voor systemen a rato 400 euro per deur en nog ns 600 voor de software. (om maar te zwijgen dat aan die prijzen de software gerust gratis mocht zijn; btw die 600 is voor een 10tal deur licenses, en ja dat stijgt gevoelig bij meer)
Dat gebrek aan webinterface stamt van het feit dat de meeste van die deursystemen "offline" werken, en dus individueel met een pda moeten geprogrammeerd worden. Tegenwoordig begint dat ook "on card" te kunnen, dus dat bij gebruik van een access card de permissions tussen de kaart en het slot gaan kijken wie de meest recente heeft en zo een update uitvoeren.
Online is echter wreed nieuw, en werkt via custom access points die je moet installeren (ja, dus ook niet gewoon via een wifi ap); en dan nog is elk slot apart. Omdat er dus geen centrale is om te managen, heb je dus ook geen webinterface, waar zouden ze die op zetten? En dus is dat gedoe met custom (dure) software gegroeid. (niet vergeten dat de online modellen dan nog meestal een 600 euro per deur zijn)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Hier op het werk hebben we de vergaderzalen uitgerust met een systeem van Salto.
De deurkruk word vervangen door zo'n rfid lees systeem.
er is aparte software daarvoor en je kan deze combineren met andere toepassingen zoals hier hotelsoftware.
Ze brengen nu zelfs aparte cylinders uit met die elektronica.
Het systeem is een soort online systeem , de gegevens worden op de kaart geschreven en de kaarten verspreiden zo de informatie.
soort virusverspreiding.
De deurkruk word vervangen door zo'n rfid lees systeem.
er is aparte software daarvoor en je kan deze combineren met andere toepassingen zoals hier hotelsoftware.
Ze brengen nu zelfs aparte cylinders uit met die elektronica.
Het systeem is een soort online systeem , de gegevens worden op de kaart geschreven en de kaarten verspreiden zo de informatie.
soort virusverspreiding.
-
- Deel van't meubilair
AD is gewoon een LDAP implementatie... ik zie niet in waarom je daarvoor een license fee nodig hebt.ITnetadmin schreef:Eentje, uitzonderlijk, wist me te vertellen dat ze die license fee aan MS voor AD integratie
Ik heb ooit eens gekeken voor electronische sloten voor thuis... m'n zin was snel over toen ik de prijs zagITnetadmin schreef:(niet vergeten dat de online modellen dan nog meestal een 600 euro per deur zijn)
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Waarom heb je integratie met AD nodig in een creche? Het is misschien nog wat te vroeg om al IT lessen te geven aan peuters.
En hoeveel deuren heeft een creche, een voordeur en een achterdeur?
Er zijn bedrijven genoeg die zoiets aanbieden:
http://www.bodet.be/nl/tijdregistratie/ ... trole.html
http://www.interflex.de/en/Seiten/welcome.aspx
En hoeveel deuren heeft een creche, een voordeur en een achterdeur?
Er zijn bedrijven genoeg die zoiets aanbieden:
http://www.bodet.be/nl/tijdregistratie/ ... trole.html
http://www.interflex.de/en/Seiten/welcome.aspx
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
1) ik ga compleet akkoord, r2504. Heb daar ook nog nooit van gehoord, een license voor AD integratie. Volgens mij wist die ook ni waar hij het over had, maar ik was toen niet 100% zeker.
2) Waarom AD: waarom niet? Ieder bedrijfje dat een server heeft staan draait wss een AD. En het is niet omdat AD integratie geimplementeerd is, dat je geen local users zou kunnen bijmaken. Dat kan bij PCs, en ook bij services als FTP servers. AD is gewoon een extra gemak om de users van AD rechten te geven op je andere systeem, en zodus maar 1 userdb te moeten bijhouden. Heb je geen AD server, kan je gewoon rechtstreeks lokaal users beheren. Ik zie dus niet in waarom die extra integratie nergens ondersteund wordt.
R2504: en ja, ik heb ook gekeken voor thuis, mijn zin was ook snel over
De standalones zijn gewoon niet flexibel genoeg en zoiezo ook al duur. Heb me tijdelijk beholpen met een code-it klink van multilock. Zo blijft mijn bureau toch al beveiligd terrein
2) Waarom AD: waarom niet? Ieder bedrijfje dat een server heeft staan draait wss een AD. En het is niet omdat AD integratie geimplementeerd is, dat je geen local users zou kunnen bijmaken. Dat kan bij PCs, en ook bij services als FTP servers. AD is gewoon een extra gemak om de users van AD rechten te geven op je andere systeem, en zodus maar 1 userdb te moeten bijhouden. Heb je geen AD server, kan je gewoon rechtstreeks lokaal users beheren. Ik zie dus niet in waarom die extra integratie nergens ondersteund wordt.
R2504: en ja, ik heb ook gekeken voor thuis, mijn zin was ook snel over
De standalones zijn gewoon niet flexibel genoeg en zoiezo ook al duur. Heb me tijdelijk beholpen met een code-it klink van multilock. Zo blijft mijn bureau toch al beveiligd terrein
-
- Deel van't meubilair
Server plat en je geraakt niet meer binnenITnetadmin schreef:2) Waarom AD: waarom niet?
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Of je kan dan juist wel binnen als het een slecht systeem is ... alhoewel het ook om (brand)veiligheidsredenen misschien beter zo werkt.
Soit, ik ben ooit een master controller tegengekomen die gewoon op het LAN-netwerk zat van een bedrijf. Dit ding was hardcoded om constant broadcasts te sturen om zichzelf bekend te maken aan de deursloten. Men had echt geen interval geprogrammeerd, dus in praktijk bleek dit een C loop te zijn die maar bleef doordraaien en dus meerdere broadcasts stuurde op 1 milliseconde. Met als gevolg dat ik met Wireshark kon vaststellen dat dit hele LAN-netwerk constant zo'n 250 KB/sec aan broadcasts moest slikken van die controller.
Ik ben er uiteindelijk via webinterface nog opgeraakt. De boel was onbeveiligd en als stagiair kon ik ineens alle toegang bepalen in een hele fabriek.
Soit, ik ben ooit een master controller tegengekomen die gewoon op het LAN-netwerk zat van een bedrijf. Dit ding was hardcoded om constant broadcasts te sturen om zichzelf bekend te maken aan de deursloten. Men had echt geen interval geprogrammeerd, dus in praktijk bleek dit een C loop te zijn die maar bleef doordraaien en dus meerdere broadcasts stuurde op 1 milliseconde. Met als gevolg dat ik met Wireshark kon vaststellen dat dit hele LAN-netwerk constant zo'n 250 KB/sec aan broadcasts moest slikken van die controller.
Ik ben er uiteindelijk via webinterface nog opgeraakt. De boel was onbeveiligd en als stagiair kon ik ineens alle toegang bepalen in een hele fabriek.
-
- Elite Poster
In de meeste gevallen zijn de sloten offline of onkey updates, zelfs bij online hebben alle sloten de volledige accesslist in hun geheugen. Zou dus geen probleem zijn. Anders heb je hetzelfde voor wanneer de pc met de software offline zou zijn.r2504 schreef:Server plat en je geraakt niet meer binnenITnetadmin schreef:2) Waarom AD: waarom niet?
-
- Deel van't meubilair
Bij kleine systemen wel... maar kan me niet inbeelden dat dit zo is in omgevingen met honderden of duizenden keys (net de omgevingen waar AD handig zou zijn).ITnetadmin schreef:In de meeste gevallen zijn de sloten offline of onkey updates, zelfs bij online hebben alle sloten de volledige accesslist in hun geheugen. Zou dus geen probleem zijn. Anders heb je hetzelfde voor wanneer de pc met de software offline zou zijn.
-
- Elite Poster
Er zijn, naar ik verneem, nog oudere systemen waar de "door controls" met kabel verbonden zijn, maar de nieuwere duwen dit volledig uit de markt, wegens geen overdreven installatiekosten en werken.
On-card betekent dat elke kaart die inbadged 's ochtends de nieuwe ruleset op zijn chip krijgt en dan aan elke deur dat die kaart gebruikt wordt de nieuwe ruleset naar de deur getransferd wordt (of omgekeerd, als je niet moet inbadgen krijgt de kaart de nieuwe ruleset van een reeds geupdate deur); echt een virus model. Bij online modellen wordt er gewoon een push gedaan vanuit de APs.
Maar ik neem aan dat als er een server platligt en geen enkele deur nog opengaat, het slotenbedrijf nogal commentaar zou krijgen.
En nu ze zonder AD integratie werken heb je dezelfde miserie voor he. Users importeren via csv lukt nog net, gelukkig. Maar een instant push on demand zou toch leuk zijn (stijl gpolicy force).
Ik weet ook niet hoe ze een teveel aan informatie indijken bij grotere systemen. Ik kan me voorstellen dat er mss enkel bijgehouden wordt welke usergroups toegang hebben, en dat de badge zijn toegelaten groups bijhoudt. Ik heb alleszins geen enkel systeem gezien op die beurs ("secura", voor de geinteresseerden) dat nog bekabeld werkte. En dat was toch een beurs die zich richtte naar de grotere bedrijven, want wat ik daar aan kluizen en barelen/hekken/... Van toeganGscontrole gezien heb was vaak zwaar overkill voor het KMO niveau.
On-card betekent dat elke kaart die inbadged 's ochtends de nieuwe ruleset op zijn chip krijgt en dan aan elke deur dat die kaart gebruikt wordt de nieuwe ruleset naar de deur getransferd wordt (of omgekeerd, als je niet moet inbadgen krijgt de kaart de nieuwe ruleset van een reeds geupdate deur); echt een virus model. Bij online modellen wordt er gewoon een push gedaan vanuit de APs.
Maar ik neem aan dat als er een server platligt en geen enkele deur nog opengaat, het slotenbedrijf nogal commentaar zou krijgen.
En nu ze zonder AD integratie werken heb je dezelfde miserie voor he. Users importeren via csv lukt nog net, gelukkig. Maar een instant push on demand zou toch leuk zijn (stijl gpolicy force).
Ik weet ook niet hoe ze een teveel aan informatie indijken bij grotere systemen. Ik kan me voorstellen dat er mss enkel bijgehouden wordt welke usergroups toegang hebben, en dat de badge zijn toegelaten groups bijhoudt. Ik heb alleszins geen enkel systeem gezien op die beurs ("secura", voor de geinteresseerden) dat nog bekabeld werkte. En dat was toch een beurs die zich richtte naar de grotere bedrijven, want wat ik daar aan kluizen en barelen/hekken/... Van toeganGscontrole gezien heb was vaak zwaar overkill voor het KMO niveau.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik zie in grote gebouwen nog steeds veel systemen die wired zijn naar iedere deur, gebruiken wel een ethernet netwerk naar de backend, maar blijven werken offline. Eentje die je veel tegenkomt in grote bedrijven is GET bv.
-
- Deel van't meubilair
Dan heb je een actieve kaart met geheugen ?ITnetadmin schreef:On-card betekent dat elke kaart die inbadged 's ochtends de nieuwe ruleset op zijn chip
Persoonlijk heb ik zoiets nog nooit gezien... ik dacht dat alle kaarten passief waren en dus louter een ID doorgeven aan het systeem ?
-
- Elite Poster
Ja, da's tegenwoordig het nieuwste.
Ik weet wel niet of ze actieve kaarten gebruiken. Volgens mij blijft het het slot dat de poll doet bij het gebruik van de kaart op dat slot. Mss van die hybride semi-active kaarten (batterij besparing)?
http://mul-t-lock.com/4019.html
Lees vooral het deeltje over de update on card mogelijkheid.
Voor bedrijven die de extra kost voor online systemen niet willen doen, maar ook niet bij elke aanpassing elk slot met een pda willen gaan updaten, want dat kost tijd.
Ik weet wel niet of ze actieve kaarten gebruiken. Volgens mij blijft het het slot dat de poll doet bij het gebruik van de kaart op dat slot. Mss van die hybride semi-active kaarten (batterij besparing)?
http://mul-t-lock.com/4019.html
Lees vooral het deeltje over de update on card mogelijkheid.
Voor bedrijven die de extra kost voor online systemen niet willen doen, maar ook niet bij elke aanpassing elk slot met een pda willen gaan updaten, want dat kost tijd.
-
- Deel van't meubilair
Ben je zeker dat je dit niet verkeerd interpreteerd ?ITnetadmin schreef:Lees vooral het deeltje over de update on card mogelijkheid.
Als ik toekom als eerste aan een deur... dan kan die toch nooit een nieuwe access policy hebben zonder dat ofwel mijn kaart is geupdate (wat niet kan want ik kom pas toe op het bedrijf), ofwel het slot is geupdate (wat ook niet kan want ik ben de eerste die toekomt via die deur).
-
- Elite Poster
Klopt. Daarom dat je de "levensduur" van de kaarten kunt beperken, zodat de gebruiker bv eenmaal per week langs een update terminal moet, en de updates dan geforceerd kunnen worden. Ook is het de bedoeling dat iemand van IT bv met een vers geupdate badge passeert langs een drukbezochte deur, bv de ingang. Eenmaal het eerste zetje gegeven is volgt de rest. Dat sloten out of date geraken is zo geen probleem, want kaarten hebben dan max een week oude code, en het out of date slot krijgt de nieuwe update bij de eerste persoon die er passeert.
Het is vooral bedoeld om het vele werk bij puur offline systemen te verlichten, zodat je niet voor elke aanpassing met een pda langs al die sloten moet met het risico eentje te vergeten.
Het is vooral bedoeld om het vele werk bij puur offline systemen te verlichten, zodat je niet voor elke aanpassing met een pda langs al die sloten moet met het risico eentje te vergeten.
-
- Deel van't meubilair
Als je iemand zou ontslaan wil je dat het reeds de volgende minuut is aangepast... niet een week later.ITnetadmin schreef:Klopt. Daarom dat je de "levensduur" van de kaarten kunt beperken, zodat de gebruiker bv eenmaal per week langs een update terminal moet
Maar je moet wel met een kaart gaan rondlopen ? Ik zie trouwens ook niet goed hoe een kaart bv. de rechten van bv. 2000 werknemers kan bevatten en bij iedere access dit kan doorzenden naar een slot of omgekeerd ?ITnetadmin schreef:Het is vooral bedoeld om het vele werk bij puur offline systemen te verlichten, zodat je niet voor elke aanpassing met een pda langs al die sloten moet met het risico eentje te vergeten.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Bij een ontslagprocedure dient zo'n kaart ook ingeleverd te worden en dienen VPN-accounts en dergelijke ook afgesloten te worden. Dit alles hangt af van hoe goed de ontslagprocedure is. En bij sommige bedrijven blijven zulke dingen wel eens liggen of zelfs vergeten worden.r2504 schreef:Als je iemand zou ontslaan wil je dat het reeds de volgende minuut is aangepast... niet een week later.
Ik moet wel zeggen dat ik ook mijn bedenkingen heb bij het "actieve kaarten" concept.
-
- Elite Poster
Als je iemand ontslaat neem je diens kaart en pas je de buitendeuren aan. De rest kan automatisch updaten. Vergeet niet dat de kaart ook updates van het slot krijgt, dus als die persoon nog een kaart heeft en ze op de voordeur gebruikt, kan die vanaf dan nergens meer in, want zijn kaart heeft nu de nieuwe update en zal die zelf als virus verspreiden op elke deur waar hij ze op gebruikt. Bijft dat online systemen makkelijk 200 euro per slot duurder zijn, en dat dit dus de compromis oplossing is.
Feel free om verdere vragen te stellen aan bv mul-t-lock, die een Belgische afdeling hebben. Ik heb ook enkel met verkopers gesproken, niet met technische staff
Ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd hoe het nu exact technisch in zijn werk gaat, eerlijk gezegd
Feel free om verdere vragen te stellen aan bv mul-t-lock, die een Belgische afdeling hebben. Ik heb ook enkel met verkopers gesproken, niet met technische staff
Ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd hoe het nu exact technisch in zijn werk gaat, eerlijk gezegd
-
- Premium Member
[Update] Ik heb de hardware van naderbij bekeken maar met de vermelde merknamen/modelnummers geraakte ik, en google, niet echt veel verder. Te specialistische/custom made hardware aldus.
Ook de software heb ik kunnen terugvinden maar dit bleek een op maat gemaakt systeem. Het programma op zich lijkt nog intact te zijn en te werken. Het probleem blijkt te liggen in de connectie met de hardware. Aan de instellingen van de software lijkt het niet echt te liggen, dat lijkt allemaal goed te staan op het zicht. Maar je ziet natuurlijk niet alles: ze zijn wel zo slim geweest hun custom software wat dicht te timmeren dat je er niet zomaar mee kan doen wat je wilt. Het is overigen ook een gigantisch rommeltje van software: frontend ziet het er redelijk uit maar daarachter zit een gigantische wirwar van uitvoerbestanden.
Er zijn trouwens blijkbaar nog 4 andere creches met dit systeem waarvan er 3 ook al problemen hebben intussen. Dit gaat mijn expertise wat te boven, de gesprekken voor een nieuwe installatie vorderen blijkbaar ook. Moest iemand met meer kennis van software zin hebben om het systeem te bekijken, en dan vooral op welke wijze er verbinding word gemaakt met de hardware, dan stuur je maar een PM. Moest je het systeem vlot kunnen trekken dan is het mogelijk zelfs niet ondenkbaar dat je betaald support kan geven in de toekomst. (houd er wel rekening mee dat een creche geen geldpot is
Tot zo ver dus het creche probleem, bedankt aan iedereen die een bijdrage/tip leverde! Ik zie dat de thread intussen een mooi discussietopic is geworden over acces control systems in't algemeen, doe zo verder dus
Ook de software heb ik kunnen terugvinden maar dit bleek een op maat gemaakt systeem. Het programma op zich lijkt nog intact te zijn en te werken. Het probleem blijkt te liggen in de connectie met de hardware. Aan de instellingen van de software lijkt het niet echt te liggen, dat lijkt allemaal goed te staan op het zicht. Maar je ziet natuurlijk niet alles: ze zijn wel zo slim geweest hun custom software wat dicht te timmeren dat je er niet zomaar mee kan doen wat je wilt. Het is overigen ook een gigantisch rommeltje van software: frontend ziet het er redelijk uit maar daarachter zit een gigantische wirwar van uitvoerbestanden.
Er zijn trouwens blijkbaar nog 4 andere creches met dit systeem waarvan er 3 ook al problemen hebben intussen. Dit gaat mijn expertise wat te boven, de gesprekken voor een nieuwe installatie vorderen blijkbaar ook. Moest iemand met meer kennis van software zin hebben om het systeem te bekijken, en dan vooral op welke wijze er verbinding word gemaakt met de hardware, dan stuur je maar een PM. Moest je het systeem vlot kunnen trekken dan is het mogelijk zelfs niet ondenkbaar dat je betaald support kan geven in de toekomst. (houd er wel rekening mee dat een creche geen geldpot is
Tot zo ver dus het creche probleem, bedankt aan iedereen die een bijdrage/tip leverde! Ik zie dat de thread intussen een mooi discussietopic is geworden over acces control systems in't algemeen, doe zo verder dus
-
- Deel van't meubilair
Nogmaals m'n eerste vraag... foto's van die controller.
Ook meer info rond de aansluiting (ethernet, RS-232, USB, iets anders...) ?
Van de software... onder welke Windows versie werkt deze ?
Ook meer info rond de aansluiting (ethernet, RS-232, USB, iets anders...) ?
Van de software... onder welke Windows versie werkt deze ?
-
- Premium Member
@r2504: Thanks voor de interesse, excuses voor de late reactie. Foto's hieronder, resolutie is niet denderend but its all i got for now. Aansluiting is gewoon ethernet naar routertje, op hetzelfde routertje hangt de laptop waarmee voorheen de instellingen gewijzigd konden worden. Ingave van badges was gewoon via het serienummer van badge. Laptop draait momenteel windows XP, hoewel er een vista sticker ophangt. Of deze voor herinstallatie xp draaide moet ik eens navragen. Dat zou echter toch geen enkel belang mogen hebben?
-
- Deel van't meubilair
Mmm... gewoon ethernet... da's al positief... meestal is dit eenvoudig te reverse engineeren (tenzij men encryptie zou gebruiken al betwijfel ik dat).
Nu las ik dat je nog andere creshes kende waarvan er blijkbaar toch nog één werkte... kan je daar dan de software niet van copieren ?
De volgende stap is er wireshark op te plaatsen en te kijken wat het protocol is om het ding te programmeren en uit te lezen... mits wat reverse engineer kan je daarna zelf software ontwikkelen.
Wat is trouwens het probleem van die drie andere creshes ?
Nu las ik dat je nog andere creshes kende waarvan er blijkbaar toch nog één werkte... kan je daar dan de software niet van copieren ?
De volgende stap is er wireshark op te plaatsen en te kijken wat het protocol is om het ding te programmeren en uit te lezen... mits wat reverse engineer kan je daarna zelf software ontwikkelen.
Wat is trouwens het probleem van die drie andere creshes ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Kan de firma idtech geen support geven ??? De elektronica komt van daar.
Inje eerste post schrijf je dat ze aan het onderhandelen zijn met hun voor een nieuw systeem maar voor het huidige krijg je geen support . . .
Gauw andere firma zoeken dan voor ze je opzadelen met een systeem zonder support
Inje eerste post schrijf je dat ze aan het onderhandelen zijn met hun voor een nieuw systeem maar voor het huidige krijg je geen support . . .
Gauw andere firma zoeken dan voor ze je opzadelen met een systeem zonder support
-
- Premium Member
@r2504: "gewoon reverse engineeren" gaat mijn pet volledig te boven hoor. Zelf alle software opnieuw ontwikkelen lijkt me duurder dan gewoon een nieuw kant en klaar systeem erin zetten. Enkel het huidige terug vlot trekken is een optie. Er kwamen ook exports uit dar programma dat de creche in hun administratieprogramma konden importeren om zo automatische facturatie mogelijk te maken, dat allemaal terug op punt zetten is nogal moeilijk.
@helmuteke, klopt: een stuk komt van idtech. Dat is ook de firma die eerst gecontacteerd werd in 2009. Deze verwezen hun echter door naar industrious objects omdat ze enkel hardware leverden destijds: geen bekabeling/installatie/software aanpassen op maat/support. Intussen doen ze dat wel in huis. Je zou verwachten dat zei de software snel moeten kunnen doorgronden en werkend krijgen aangezien dit gebaseerd moet zijn op hun reference software. Je vind hier en daar ook verwijzingen erin naar idtech. Maar zoals elk bedrijf willen ze allicht verkopen, iemand voor enkele uurtjes sturen om het op te lossen brengt minder op. Ze kunnen dan ook makkelijk claimen dat ze niets kennen/weten van de huidige implementatie.
Ik heb enkel bat-bestanden gevonden in de mappen van de software. Er blijkt daar een backup-bat bij te zitten. Bij het draaien daarvan word een bestand aangemaakt dat alle huidige gegevens van het systeem lijkt te bevatten dus de connectie moet dan toch werken. Alleen niet bij het beheer/frontend programma.
Die bat ziet er zo simpel uit als dit:
@helmuteke, klopt: een stuk komt van idtech. Dat is ook de firma die eerst gecontacteerd werd in 2009. Deze verwezen hun echter door naar industrious objects omdat ze enkel hardware leverden destijds: geen bekabeling/installatie/software aanpassen op maat/support. Intussen doen ze dat wel in huis. Je zou verwachten dat zei de software snel moeten kunnen doorgronden en werkend krijgen aangezien dit gebaseerd moet zijn op hun reference software. Je vind hier en daar ook verwijzingen erin naar idtech. Maar zoals elk bedrijf willen ze allicht verkopen, iemand voor enkele uurtjes sturen om het op te lossen brengt minder op. Ze kunnen dan ook makkelijk claimen dat ze niets kennen/weten van de huidige implementatie.
Ik heb enkel bat-bestanden gevonden in de mappen van de software. Er blijkt daar een backup-bat bij te zitten. Bij het draaien daarvan word een bestand aangemaakt dat alle huidige gegevens van het systeem lijkt te bevatten dus de connectie moet dan toch werken. Alleen niet bij het beheer/frontend programma.
Die bat ziet er zo simpel uit als dit:
Code: Selecteer alles
d:
cd "D:\CA\Backup\"
exp idtech/idtech file=%username%.bd owner=idtech
"%PROGRAMFILES%\7-Zip\7z" a -t7z %username%.7z *.bd
del *.bd
ftp -i -s:ChildAccess.ftp nas.io.be
copy *.7z "C:\Gedeelde map\ChildAccess"
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Met IP geconnecteerd wil zeggen dat deze controller een mac adres heeft. Denk dat je dit moet terugvinden in de router. Nadien kan je pingen vanaf de PC naar de controller voor een eerste diagnose. Mijn eerste stap zou zijn om het netwerk tussen de twee eens na te kijken.
EDIT : Ik verwacht bij dit systeem ook een watchdog functie tussen software en controller. Kan je dit terug vinden in de front-end ?
EDIT : Ik verwacht bij dit systeem ook een watchdog functie tussen software en controller. Kan je dit terug vinden in de front-end ?
-
- Deel van't meubilair
Als de creche centen genoeg heeft is het haar keuze om een nieuw systeem aan te kopen... ik wou enkel aangeven dat een hobbyist een systeem als dit vermoedelijk wel werkend krijgt (zeker indien je van een andere creche de software kan bekomen).lirec schreef:@r2504: "gewoon reverse engineeren" gaat mijn pet volledig te boven hoor. Zelf alle software opnieuw ontwikkelen lijkt me duurder dan gewoon een nieuw kant en klaar systeem erin zetten.
Als ik verder lees blijk je zelfs een backup te hebben... dan kan het geen probleem zijn (als deze volledig was tenminste).lirec schreef:Enkel het huidige terug vlot trekken is een optie. Er kwamen ook exports uit dar programma dat de creche in hun administratieprogramma konden importeren om zo automatische facturatie mogelijk te maken, dat allemaal terug op punt zetten is nogal moeilijk.
Dergelijk bedrijf moet je meteen dumpen. Het verhaaltje dat men enkel hardware doet lijkt me ook nogal bizar... zonder software werkt dergelijk systeem niet dus men moet hierover zeker de nodige kennis hebben (hun hardware is namelijk bepalend voor de software)... maar ik heb de indruk dat men inderdaad liever iets nieuw verkoopt.lirec schreef:Maar zoals elk bedrijf willen ze allicht verkopen, iemand voor enkele uurtjes sturen om het op te lossen brengt minder op. Ze kunnen dan ook makkelijk claimen dat ze niets kennen/weten van de huidige implementatie.
Krijg je dan foutmeldingen bij het beheer programma of wat ? Als je zegt dat de backup alle data bevat dan veronderstel ik dat het commando "exp" het systeem uitleest (en dus connectie maakt).lirec schreef:Bij het draaien daarvan word een bestand aangemaakt dat alle huidige gegevens van het systeem lijkt te bevatten dus de connectie moet dan toch werken. Alleen niet bij het beheer/frontend programma.
-
- Premium Member
Correct en heb je gelijk in, voor zover ik zie zou de software compleet moeten zijn: idd uit een backup maar ik krijg ze niet werkend.r2504 schreef:Als de creche centen genoeg heeft is het haar keuze om een nieuw systeem aan te kopen... ik wou enkel aangeven dat een hobbyist een systeem als dit vermoedelijk wel werkend krijgt (zeker indien je van een andere creche de software kan bekomen).
Dat zou mijn standpunt dus ook zijn, idtech zou echter een stuk goedkoper zijn dan 2 andere gecontacteerde bedrijven (ook omdat ze een deel van de bekabeling en hardware zouden herbruiken....wat ook al aangeeft dat ze willen verkopen in plaats van de software herstellen. Mogelijk zitten we hier met een beterkoop word achter een duurkoop.....maar daar kan ik weinig aan doen.r2504 schreef:Dergelijk bedrijf moet je meteen dumpen. Het verhaaltje dat men enkel hardware doet lijkt me ook nogal bizar... zonder software werkt dergelijk systeem niet dus men moet hierover zeker de nodige kennis hebben (hun hardware is namelijk bepalend voor de software)... maar ik heb de indruk dat men inderdaad liever iets nieuw verkoopt.
Het beheer programma opent perfect op zichzelf, maar als je dan iets wilt openen/bekijken/wijzigen geeft hij: "geen connectie met database"-errorr2504 schreef:Krijg je dan foutmeldingen bij het beheer programma of wat ? Als je zegt dat de backup alle data bevat dan veronderstel ik dat het commando "exp" het systeem uitleest (en dus connectie maakt).
-
- Premium Member
Neen in de front end is in feite niets in te stellen over het programma zelf. Dat zit allemaal in verscheidene config files verstopt over verschillende mappen verspreid. Het is echt een warboel van een programma back-end zoals ik reeds vermeldde. Ik zou eigenlijk de hele rimram online willen gooien zodat jullie het eens kunnen bekijken. Mijn full copy is echter 9 gigabyte waarvan vermoedelijk 90% overbodige rotzooi maar ik moet dan eens goed filteren wat zeker weg mag.mailracer schreef:Met IP g..........n de front-end ?
De tijd die ik er momenteel in kan steken is ook niet onbeperkt vrees ik, vandaag. Maar traag komen we er ook. Alvast bedankt voor de blijvende input aan allen!
-
- Deel van't meubilair
En je hebt vermoedelijk geen idee welke database ze gebruiken ? (MySQL, MS Access, iers proprietary, ...)lirec schreef:Het beheer programma opent perfect op zichzelf, maar als je dan iets wilt openen/bekijken/wijzigen geeft hij: "geen connectie met database"-error
Heb je trouwens nergens configuratie files waaruit je dit eventueel kan bepalen ?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik ken dat systeem, hardware is idd idtech. Ik werk voor een beveiligingsfirma uit schoten en wij plaatsen oa idtech (en nog andere merken). Volgens mij als je de sofware en database opnieuw installeerd kan je zo terug werken met dit systeem. Je kan de hoofdcontroller zo een nieuw ipadres geven en die communiceert dan met de overige controllers. Ik weet alleen niet of je je oude database en gebruikers uit de controllers kan halen dan (als je geen backupbestand had). Alle kaarten zitten namelijk ook in de hardware, moest de netwerkverb8nding weg zijn werken deze controllers namelijk stand alone verder. Ik weet dus niet of je met nieuw geïnstalleerde software de huidige configuratie kan uploaden uit te controllers. ben spijtig genoeg net van idtech geen software specialist dus ik zal het eens vragen aan mijn collega die erin gespecialiseerd is. Is het een grote installatie met veel g3bruikers? Maw zou het een grote ramp zijn om van nul te herbeginnen met kaarten en deuren toe te wijzen? Idtech is trouwens een zeer goed en betrouwbaar systeem, maar ook niet het goedkoopste. De hardware heb je natuurlijk al....
Edit: die software is trouwens niet eenvoudig te installeren, bestaat uit verschillende modules, oa een hardware config module, een gebruikersmodule en het is een oracle database....je hebt trouwens ook de nodige licenties nodig voor het aantal deuren dat je hebt...
Edit: die software is trouwens niet eenvoudig te installeren, bestaat uit verschillende modules, oa een hardware config module, een gebruikersmodule en het is een oracle database....je hebt trouwens ook de nodige licenties nodig voor het aantal deuren dat je hebt...
-
- Elite Poster
Ah, glenner, als je toch in de sector werkt.
r2504 en ik hadden wat vraagjes over de technische kant van die systemen.
Ben je bekend met het on card update systeem dat tegenwoordig meer en meer verkocht wordt, waardoor de access permissions via de kaart virus gewijs naar de sloten wordt geupdate? We vroegen ons af welke data er exact verstuurd wordt, en of dat een capaciteitslimiet heeft, alsook of dat met een active chip gebeurt?
r2504 en ik hadden wat vraagjes over de technische kant van die systemen.
Ben je bekend met het on card update systeem dat tegenwoordig meer en meer verkocht wordt, waardoor de access permissions via de kaart virus gewijs naar de sloten wordt geupdate? We vroegen ons af welke data er exact verstuurd wordt, en of dat een capaciteitslimiet heeft, alsook of dat met een active chip gebeurt?