Geen internetverbindng meer?
-
- Member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 03 okt 2012, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 28 keer
No offence krisken, maar nogal veel van jouw uitspraken zijn gebaseerd op "ik vermoed" of "ik denk" en op deze manier wordt de bal vaak mis geslagen. Des te meer omwille van jouw status op dit forum, waardoor mensen sneller geneigd zijn jouw berichtgeving als waarheid te aanschouwen. Bij de vorige outage van edpnet op 24/11 heb je op die manier ook al foute berichtgeving de wereld ingestuurd in het artikel op de website van tweakers, maar dit geheel terzijde, don't take it personal, it's just my opinion
Als we even naar de feiten kijken springen volgende zaken in het oog:
1. Er is wel degelijk fiber genoeg in Gent, je moet er alleen voor willen betalen, en zoals Mr. T zegt, men ligt heus niet wakker van de "concurrentie" van edpnet. Belgacom heeft meer dan 125 km fiber in Gent, Colt heeft fiber in Gent, eurofiber, etc... Tevens ligt DCO oostkamp niet eens zo ver van Gent en ook daar hebben ze fiberconnecties a volonte
2. Zogenaamd 4000 klanten zitten zonder internet gedurende quasi een volledige dag. Als we dan even kijken naar de activiteit hieromtrend op de social media, kan ik alleen maar concluderen dat deze activiteit bedroevend laag was voor zo een "grote" outage. Een stel reacties op twitter, een 40 tal reacties op hun blog, allemaal weinig indrukwekkend. Als je 2 provincies offline neemt bij belgacom of telenet heb je meteen een trending topic te pakken en REGENT het letterlijk klachten. We hebben het onlangs gezien toen telenet een probleem had.
3. Kijken we naar de jaarrekening van edpnet zien we een jaaromzet van een goeie 8 mil euro of simpelweg gerekend een 650000 euro per maand.
De core business van edpnet is xDSL, verder doen ze nog een hele hoop andere zaken zoals zichtbaar is op de website, dus laat xDSL garant staan voor 70% van de gegenereerde omzet, ongeveer 450000 euro ruwweg gerekend.
Ik neem een gemiddelde van 30 euro per maand per abonnee, wat volgens mij al aan de lage kant is. Een aantal klanten zullen goedkopere abo's hebben, maar ze hebben ook een aantal klanten met professionele abo's, vandaar het gemiddelde van ongeveer 30 euro.
Als we 450000 euro per maand delen door een gemiddelde opbrengst per abo van 30 euro komen we uit op slechts 15000 klanten voor heel Belgie!
Vanaf dit perspectief bekeken lijkt 4000 klanten in O en WVL mij zelfs MEER dan de werkelijkheid, alhoewel we in het achterhoofd moeten houden dat edpnet in oost-vlaanderen ligt en daardoor waarschijnlijk een grotere klantenbase in OVL en Antwerpen heeft.
![Cop :cop:](./images/smilies/icon_cop.gif)
Als we even naar de feiten kijken springen volgende zaken in het oog:
1. Er is wel degelijk fiber genoeg in Gent, je moet er alleen voor willen betalen, en zoals Mr. T zegt, men ligt heus niet wakker van de "concurrentie" van edpnet. Belgacom heeft meer dan 125 km fiber in Gent, Colt heeft fiber in Gent, eurofiber, etc... Tevens ligt DCO oostkamp niet eens zo ver van Gent en ook daar hebben ze fiberconnecties a volonte
2. Zogenaamd 4000 klanten zitten zonder internet gedurende quasi een volledige dag. Als we dan even kijken naar de activiteit hieromtrend op de social media, kan ik alleen maar concluderen dat deze activiteit bedroevend laag was voor zo een "grote" outage. Een stel reacties op twitter, een 40 tal reacties op hun blog, allemaal weinig indrukwekkend. Als je 2 provincies offline neemt bij belgacom of telenet heb je meteen een trending topic te pakken en REGENT het letterlijk klachten. We hebben het onlangs gezien toen telenet een probleem had.
3. Kijken we naar de jaarrekening van edpnet zien we een jaaromzet van een goeie 8 mil euro of simpelweg gerekend een 650000 euro per maand.
De core business van edpnet is xDSL, verder doen ze nog een hele hoop andere zaken zoals zichtbaar is op de website, dus laat xDSL garant staan voor 70% van de gegenereerde omzet, ongeveer 450000 euro ruwweg gerekend.
Ik neem een gemiddelde van 30 euro per maand per abonnee, wat volgens mij al aan de lage kant is. Een aantal klanten zullen goedkopere abo's hebben, maar ze hebben ook een aantal klanten met professionele abo's, vandaar het gemiddelde van ongeveer 30 euro.
Als we 450000 euro per maand delen door een gemiddelde opbrengst per abo van 30 euro komen we uit op slechts 15000 klanten voor heel Belgie!
Vanaf dit perspectief bekeken lijkt 4000 klanten in O en WVL mij zelfs MEER dan de werkelijkheid, alhoewel we in het achterhoofd moeten houden dat edpnet in oost-vlaanderen ligt en daardoor waarschijnlijk een grotere klantenbase in OVL en Antwerpen heeft.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een TN heeft meer dan een miljoen internet klanten... over 5 provincies is dat gemiddeld 200.000 klanten... op zich is dat dus niet te vergelijken met een EDPnet.skills schreef:Als je 2 provincies offline neemt bij belgacom of telenet heb je meteen een trending topic te pakken en REGENT het letterlijk klachten. We hebben het onlangs gezien toen telenet een probleem had.
Op zich een terechte vraag... maar er zullen inderdaad ook wel mensen overstappen (het type dat denkt voor 40 euro een volwaardig business abonnement te hebben inclusief SLA's). Ik begrijp dat het op zich niet prettig is, zeker niet als het meermaals per jaar is... maar het blijft een consumenten dienst.Petrikske schreef:Zouden mensen hun Belgacom of Telenet TV ook buiten flikkeren na 7 uurtjes sneeuw? (dit geheel terzijde)
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Toch even snel een reactie, die 4000 klanten is ongeveer correct, maar het kunnen er ook meer zijn, dit is een getal wat ik zo in mijn hoofd heb, ik heb geen query laten lopen om het exact te weten.
Er zijn in Gent zo goed als geen fiber leveranciers, Belgacom, Telenet, en BT zijn aanwezig, maar verkopen geen fiber (nooit), Colt is aanwezig, verkoopt soms fiber, maar dat is geen optie (conclusies laat ik aan jullie). Eurofiber moest graven om ter plaatse te komen, dus het is eurofiber geworden, zelfs via een dual building entry, dus we doen het meteen goed![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nogmaals onze en mijn excuses, had deze fiber cut nu maar een paar weken later geweest![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Er zijn in Gent zo goed als geen fiber leveranciers, Belgacom, Telenet, en BT zijn aanwezig, maar verkopen geen fiber (nooit), Colt is aanwezig, verkoopt soms fiber, maar dat is geen optie (conclusies laat ik aan jullie). Eurofiber moest graven om ter plaatse te komen, dus het is eurofiber geworden, zelfs via een dual building entry, dus we doen het meteen goed
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nogmaals onze en mijn excuses, had deze fiber cut nu maar een paar weken later geweest
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 03 okt 2012, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 28 keer
Ik had een SLA maar ben snel tot de conclusie gekomen dat dit een waardeloos product is. Een kost van 50 euro per maand om net zo lang te moeten wachten op een oplossing als alle klanten die maar een paar euro betalen voor hun abo, en om geen enkele vorm van extra redundancy te hebben ten opzicht van deze budget klanten, want het is ondertussen al wel erg duidelijk dat alle verkeer over dezelfde kabel loopt, zonder onderscheid. Support 24/7 met een repair time van 8 uur, dat is nog steeds een volledig werkdag offline en het zou met geen enkele outage tot nu toe geholpen hebben. Je krijgt na overschreiding van de 8 uur repair wel een compensatie in de vorm van een paar lachwekkende eurocentjes.r2504 schreef: Op zich een terechte vraag... maar er zullen inderdaad ook wel mensen overstappen (het type dat denkt voor 40 euro een volwaardig business abonnement te hebben inclusief SLA's). Ik begrijp dat het op zich niet prettig is, zeker niet als het meermaals per jaar is... maar het blijft een consumenten dienst.
Bijgevolg heb ik gewoon de SLA stopgezet en voor dat geld een abo genomen bij een andere provider. Dit heeft mij al meermaals gered van handelvol geld te verliezen door personeel dat niet kan werken.
Dus om eerlijk te zijn zie ik weinig verschil tussen consumenten en business lijnen buiten de prijs en ander helpdesknummer (dat nota bene OOK onbereikbaar is tijdens deze outages).
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Een Telenetverbinding combineren met een DSL verbinding lijkt me nog altijd het meeste zekerheid te bieden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
+1
Beter 2 technologieen gebruiken icm. met goedkope 'consumer abbo's' ipv. 1 duur business abbo met een waardeloze SLA. Precies of business klanten bij een kabelbreuk sneller geholpen zijn.
Beter 2 technologieen gebruiken icm. met goedkope 'consumer abbo's' ipv. 1 duur business abbo met een waardeloze SLA. Precies of business klanten bij een kabelbreuk sneller geholpen zijn.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Skills,
Ik heb zeker meerdere keren de bal mis geslagen, en ben de eerste om dit toe te geven. Maar ik ben ook degene die naar EDPnet zelf is gestapt om daar met Joachim zelf te praten over wat er exact is gebeurd, waarbij ik toch ruim anderhalf uur (!!!) een uitleg heb gekregen en daarbij een héél duidelijk beeld heb gekregen waar het toen fout is gegaan. Het zou me ten sterkte verwonderen mocht Joachim zich anderhalf uur aan een stuk hebben bezig gehouden met ons blaasjes wijs te maken... In tegenstelling tot andere personen vermeld ik daarom "ik vermoed" of "ik denk" ipv "ik weet uit goed ingelichte bron" zoals anderen hier.
Anyway wat DCO betreft, er ligt daar een pak fiber binnen zeg je? Verklaar dan eens waarom ze een upgrade van een klant die een commitment van 500mbit wou afnemen bijna een maand hebben uitgesteld? De klant vroeg een upgrade van 200mbit commitment naar 500mbit commitment, niks meer, niks minder. De reden waarom die klant extra commitment wou afnemen was vanwege een DDOS die op één van de servers die bij die klant stonden. Raar maar waar : niet alleen die klant had problemen met deze DDOS te verwerken, maar ook de andere partijen hadden last van onbereikbaarheid, terwijl die niks te maken hebben met die klant. Ik concludeer hieruit dat hun netwerk zelf verzadigd was. Als een netwerk verzadigd is met een DDOS van tussen de 800mbit en 1gbit dan zal er zoveel fiber niet aanwezig zijn zeker?
Vertrouw mij maar als ik zeg daar daar niet zoveel fiber ligt als je denkt. De enige partijen die daar liggen zijn telenet, belgacom, COLT (ze hebben van DCO een POP gemaakt voor hun dataverkeer tussen Frankfurt-Brussel-Londen) en syntigo. Deze laatste is een fiber naar Brussel zodat ze daar interoute kunnen afnemen. Maar meer dan dat ligt er dus ook niet... Wel heb ik ook genoeg gehoord van Jan-Joris dat partijen in de wacht stonden om hun fiber binnen te brengen... Nog één enkele partij (schiet me net binnen
) heeft fiber in DCO : Zapfi. Dit omdat men Oostkamp een perfecte locatie vond om een glasvezelring richting Brugge te bouwen voor het WiFi netwerk dat men daar wou uitbaten...
Zoals je zegt ligt Belgacom en Colt hier in Gent, als jij en ik dat weten, dan vermoed ik dat men dit ook weet bij EDPnet, nietwaar? Dat zijn (ondermeer) de partijen waarvan Joachim tussen de lijnen liet verstaan dat ze geen concurrentie dulden op hun lijnen. Eurofiber, een partij die bij mijn weten enkel fiber aanlegt maar er bij mijn weten geen diensten op doet, ligt nog niet zolang in Gent (Ik woon nabij Gent en kan je perfect zeggen wanneer ze de boel hebben opengebroken voor Eurofiber). Het is overigens met die partij dat EDPnet in zee gaat voor OVL en WVL redundant aan te sluiten (als ik datzelfde artikel mag geloven ten minste).
Het klopt dat klachten zal regenen als Belgacom of Telenet eruit lagen. Echter tijdens de brand (op een zondag) in een Belgacomgebouw te Gent (91PIE0 om exact te zijn) waren er ook klanten uitgevallen (pak meer dan 4000!) en wat heb jij hiervan gezien op sociale media? Niks, noppes in vergelijking met wat je gisteren (en de outages ervoor) zag bij EDPnet. Je mag niet vergeten dat EDPnet een kleinere speler is in de telecommarkt als je die vergelijkt met de gekende mastodonten. De outage bij Telenet was zowat voelbaar in héél Vlaanderen tegenover de EDPnet outage die voelbaar was in OVL en WVL. Ook was dit tijdens het weekend, waarbij veel mensen thuis zitten en willen gebruik maken van de diensten van hun ISP. De vorige outage van EDPnet was ook in een weekend, en toen was de respons ook veel groter. Nu zijn er (en daar ben ik zeker van) klanten die er niks van gemerkt hebben omdat ze op hun werk zaten.
Wat de juistheid van jouw berekening betreft kan je er evengoed op als naast zitten. EDPnet is volgens mij de enige die dit exact weet... Daar wil ik mij verder niet over uitspreken...
@Goztow/VOiD
Deze beide in huis nemen (zoals VOiD zegt, bij beide een goedkoper "consumer abo") is meestal de beste oplossing voor 99% van de mensen. Omwille van de "speciallekes" die EDPnet mij bied en welke geen andere provider tegen diezelfde prijs (of iets duurder) mij kan leveren telt dit helaas niet voor mij
(Lees : ipranges, 10mbit upload profiel, ...) maar het is met recht en reden dat jullie die oplossing aanbieden. Het verwonderde mij gisteren ook dat velen hun bedrijf afhankelijk laten zijn van één enkele provider.
PS @ skills : no offence taken
Ik heb zeker meerdere keren de bal mis geslagen, en ben de eerste om dit toe te geven. Maar ik ben ook degene die naar EDPnet zelf is gestapt om daar met Joachim zelf te praten over wat er exact is gebeurd, waarbij ik toch ruim anderhalf uur (!!!) een uitleg heb gekregen en daarbij een héél duidelijk beeld heb gekregen waar het toen fout is gegaan. Het zou me ten sterkte verwonderen mocht Joachim zich anderhalf uur aan een stuk hebben bezig gehouden met ons blaasjes wijs te maken... In tegenstelling tot andere personen vermeld ik daarom "ik vermoed" of "ik denk" ipv "ik weet uit goed ingelichte bron" zoals anderen hier.
Anyway wat DCO betreft, er ligt daar een pak fiber binnen zeg je? Verklaar dan eens waarom ze een upgrade van een klant die een commitment van 500mbit wou afnemen bijna een maand hebben uitgesteld? De klant vroeg een upgrade van 200mbit commitment naar 500mbit commitment, niks meer, niks minder. De reden waarom die klant extra commitment wou afnemen was vanwege een DDOS die op één van de servers die bij die klant stonden. Raar maar waar : niet alleen die klant had problemen met deze DDOS te verwerken, maar ook de andere partijen hadden last van onbereikbaarheid, terwijl die niks te maken hebben met die klant. Ik concludeer hieruit dat hun netwerk zelf verzadigd was. Als een netwerk verzadigd is met een DDOS van tussen de 800mbit en 1gbit dan zal er zoveel fiber niet aanwezig zijn zeker?
Vertrouw mij maar als ik zeg daar daar niet zoveel fiber ligt als je denkt. De enige partijen die daar liggen zijn telenet, belgacom, COLT (ze hebben van DCO een POP gemaakt voor hun dataverkeer tussen Frankfurt-Brussel-Londen) en syntigo. Deze laatste is een fiber naar Brussel zodat ze daar interoute kunnen afnemen. Maar meer dan dat ligt er dus ook niet... Wel heb ik ook genoeg gehoord van Jan-Joris dat partijen in de wacht stonden om hun fiber binnen te brengen... Nog één enkele partij (schiet me net binnen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zoals je zegt ligt Belgacom en Colt hier in Gent, als jij en ik dat weten, dan vermoed ik dat men dit ook weet bij EDPnet, nietwaar? Dat zijn (ondermeer) de partijen waarvan Joachim tussen de lijnen liet verstaan dat ze geen concurrentie dulden op hun lijnen. Eurofiber, een partij die bij mijn weten enkel fiber aanlegt maar er bij mijn weten geen diensten op doet, ligt nog niet zolang in Gent (Ik woon nabij Gent en kan je perfect zeggen wanneer ze de boel hebben opengebroken voor Eurofiber). Het is overigens met die partij dat EDPnet in zee gaat voor OVL en WVL redundant aan te sluiten (als ik datzelfde artikel mag geloven ten minste).
Het klopt dat klachten zal regenen als Belgacom of Telenet eruit lagen. Echter tijdens de brand (op een zondag) in een Belgacomgebouw te Gent (91PIE0 om exact te zijn) waren er ook klanten uitgevallen (pak meer dan 4000!) en wat heb jij hiervan gezien op sociale media? Niks, noppes in vergelijking met wat je gisteren (en de outages ervoor) zag bij EDPnet. Je mag niet vergeten dat EDPnet een kleinere speler is in de telecommarkt als je die vergelijkt met de gekende mastodonten. De outage bij Telenet was zowat voelbaar in héél Vlaanderen tegenover de EDPnet outage die voelbaar was in OVL en WVL. Ook was dit tijdens het weekend, waarbij veel mensen thuis zitten en willen gebruik maken van de diensten van hun ISP. De vorige outage van EDPnet was ook in een weekend, en toen was de respons ook veel groter. Nu zijn er (en daar ben ik zeker van) klanten die er niks van gemerkt hebben omdat ze op hun werk zaten.
Wat de juistheid van jouw berekening betreft kan je er evengoed op als naast zitten. EDPnet is volgens mij de enige die dit exact weet... Daar wil ik mij verder niet over uitspreken...
@Goztow/VOiD
Deze beide in huis nemen (zoals VOiD zegt, bij beide een goedkoper "consumer abo") is meestal de beste oplossing voor 99% van de mensen. Omwille van de "speciallekes" die EDPnet mij bied en welke geen andere provider tegen diezelfde prijs (of iets duurder) mij kan leveren telt dit helaas niet voor mij
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
PS @ skills : no offence taken
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
En weer slaag je de bal volledig mis ... Wat zit je hier nu de brand in 91PIE bij te halen.
Daar was BGC zelf totaal niet geaffecteerd, en was het enkel de carrier room die volledig down was. Wat betreft aantal klanten zal dit niet boven de 4000 gelegen hebben, ook al zat Destiny daar te verkondigen dat er duizenden lijnen plat lagen. Destiny is ook zo'n operator met grootheidswaanzin. Bekijk hun jaarrekening maar eens wat in detail, en er zal je veel duidelijk worden.
Ook wat betreft DCO, vind je het trouwens ook niet normaal dat als een klant een commitment wilt upgrade van 200mbit naar 500mbit omwille van een DDOS dat je daar als operator een beetje terughoudend moet zijn? Zonder de juiste maatregelen trekken ze je hele netwerk plat.
Trouwens, wat betreft de outage zelf, Als je in Gent diensten wilt opleveren is het perfect mogelijk om dit volledig redundant te doen, zelfs met dual entry in het gebouw. Dat edpnet hiervoor niet wenst te betalen, is een beslissing die ze zelf moeten nemen maar dan moeten ze de outages door kabelbreuken er ook bijnemen.
En weer slaag je de bal volledig mis ... Wat zit je hier nu de brand in 91PIE bij te halen.
Daar was BGC zelf totaal niet geaffecteerd, en was het enkel de carrier room die volledig down was. Wat betreft aantal klanten zal dit niet boven de 4000 gelegen hebben, ook al zat Destiny daar te verkondigen dat er duizenden lijnen plat lagen. Destiny is ook zo'n operator met grootheidswaanzin. Bekijk hun jaarrekening maar eens wat in detail, en er zal je veel duidelijk worden.
Ook wat betreft DCO, vind je het trouwens ook niet normaal dat als een klant een commitment wilt upgrade van 200mbit naar 500mbit omwille van een DDOS dat je daar als operator een beetje terughoudend moet zijn? Zonder de juiste maatregelen trekken ze je hele netwerk plat.
Trouwens, wat betreft de outage zelf, Als je in Gent diensten wilt opleveren is het perfect mogelijk om dit volledig redundant te doen, zelfs met dual entry in het gebouw. Dat edpnet hiervoor niet wenst te betalen, is een beslissing die ze zelf moeten nemen maar dan moeten ze de outages door kabelbreuken er ook bijnemen.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Enkel de carrier room? Hoe komt het dan dat Belgacomklanten hier wel last van hadden? Als je woont in de directe omgeving van de getroffen centrale was zowel Belgacom TV als internet volledig onmogelijk. En laat ons nu stellen dat Belgacom niet getroffen was dan zijn er nog talloze ISP's aanwezig in die carrier room die ook down waren. Niet alleen Destiny maar ook Dommel, Mobistar, ... waarbij ik dan ook vermoed dat het zeker om meer dan 4000 klanten gaat. Reden hiervoor is dat de sociale woonblokken "nieuw gent" aangesloten zijn op deze centrale. Toen ik nog in de field bezig was bij Belgacom heb ik daar talloze keren een Dommel Cityconnect moeten aansluiten. Voor mensen die bij het OCMW te Gent in budgetbeheer zitten is dit de lijn die men aanraad om te nemen... Oja en dit heb ik uit "zeer betrouwbare bron". En dan bedoel ik niet één van de mensen die daar wonen en die voorgesteld zijn om naar Dommel te gaan...
Ik kan je met het hand op het hart zeggen dat die upgrade naar 500mbit er is gekomen nadat ze eerst de capaciteitsproblemen bij zichzelf hebben opgelost. Het was gewoon simpelweg niet eerder mogelijk omdat ze zelf moesten bijschakelen! Het bedrijf in kwestie is zowat één van de grootste in het low-budgetgedeelte van DCO (5 racks, elk kwartaal komt er wel nog ééntje bij) dus lijkt het mij logisch dat men extra bandbreedte inkoopt voor de groei van het bedrijf (dankzij een paar klanten zijn pieken van 500mbit geen uitzondering). En wat "de juiste maatregelen betreft" kan ik je een paar dingen vertellen over DCO waaruit blijkt dat ze deze helemaal niet nemen. Bijvoorbeeld als je een ping doet naar het rack naast je (andere iprange) dan gaat deze ping via...Brussel! Omdat hun core router ginds stond. Ondertussen is dit gelukkig opgelost maar dergelijke zaken zeggen in mijn ogen ook veel.
Ik stel voor dat je ook even alle posts van edpnet (gebruiker Joachim op dit forum) even leest mbt de vorige outages. Dan zal je zien wat er allemaal mis is gelopen. Ik begrijp dat ze bij jou geen krediet meer hebben, net als bij velen anderen zoals ik gisteren mocht lezen op Twitter. Om eerlijk te zijn : bij mij is het op het randje. De enige reden dat ik bij hun blijf is omdat geen enkele andere provider mij kan geven wat EDPnet mij geeft voor een ongeveer dezelfde prijs (10mbit upload profiel, extra ipranges, ...). Echter denk ik niet dat het aan ons is om te beslissen wat EDPnet moet doen. Nogmaals : bij de outage in oktober heb ik contact gehad met Joachim die ons uitnodigde in Sint Niklaas voor een vrij grote uiteenzetting van de feiten en de problemen. Een uiteenzetting die hij overigens een paar posts terug opnieuw heeft gedaan.
Ik kan je met het hand op het hart zeggen dat die upgrade naar 500mbit er is gekomen nadat ze eerst de capaciteitsproblemen bij zichzelf hebben opgelost. Het was gewoon simpelweg niet eerder mogelijk omdat ze zelf moesten bijschakelen! Het bedrijf in kwestie is zowat één van de grootste in het low-budgetgedeelte van DCO (5 racks, elk kwartaal komt er wel nog ééntje bij) dus lijkt het mij logisch dat men extra bandbreedte inkoopt voor de groei van het bedrijf (dankzij een paar klanten zijn pieken van 500mbit geen uitzondering). En wat "de juiste maatregelen betreft" kan ik je een paar dingen vertellen over DCO waaruit blijkt dat ze deze helemaal niet nemen. Bijvoorbeeld als je een ping doet naar het rack naast je (andere iprange) dan gaat deze ping via...Brussel! Omdat hun core router ginds stond. Ondertussen is dit gelukkig opgelost maar dergelijke zaken zeggen in mijn ogen ook veel.
Ik stel voor dat je ook even alle posts van edpnet (gebruiker Joachim op dit forum) even leest mbt de vorige outages. Dan zal je zien wat er allemaal mis is gelopen. Ik begrijp dat ze bij jou geen krediet meer hebben, net als bij velen anderen zoals ik gisteren mocht lezen op Twitter. Om eerlijk te zijn : bij mij is het op het randje. De enige reden dat ik bij hun blijf is omdat geen enkele andere provider mij kan geven wat EDPnet mij geeft voor een ongeveer dezelfde prijs (10mbit upload profiel, extra ipranges, ...). Echter denk ik niet dat het aan ons is om te beslissen wat EDPnet moet doen. Nogmaals : bij de outage in oktober heb ik contact gehad met Joachim die ons uitnodigde in Sint Niklaas voor een vrij grote uiteenzetting van de feiten en de problemen. Een uiteenzetting die hij overigens een paar posts terug opnieuw heeft gedaan.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Belgacom klanten hadden helemaal geen last van de brand in 91PIE.
de Belgacom zaal was niet geraakt door de brand, en is ook nooit zonder stroom gezet.
Als tijdelijke oplossing heeft Belgacom zelfs racks geplaatst in hun eigen zaal om de alternatieve operatoren terug online te kunnen brengen in afwachting dat de nieuwe carrier room klaar was.
Als ik zeg dat de impact van die brand relatief beperkt gebleven is, ben ik daar ook 100% zeker van. Elke operator zal misschien een paar 100 klanten hebben op die CO, maar het zullen geen vele duizenden zijn. Het was trouwens ook niet de belangrijkste LEX in Gent.
Ik werk ondertussen al vele jaren in de sector, dus weet best waarover ik spreek. Jij doet nu precies alsof er in Gent 10000 gezinnen zitten in budgetbeheer bij het OCMW.
Wat betreft de posts van Joachim, daar ben ik van op de hoogte en ik apprecieer ten zeerste de open communicatie van edpnet. Hier kunnen andere operatoren nog een voorbeeld aan nemen. Ik hoef zijn uitleg alleen niet altijd te geloven.
de Belgacom zaal was niet geraakt door de brand, en is ook nooit zonder stroom gezet.
Als tijdelijke oplossing heeft Belgacom zelfs racks geplaatst in hun eigen zaal om de alternatieve operatoren terug online te kunnen brengen in afwachting dat de nieuwe carrier room klaar was.
Als ik zeg dat de impact van die brand relatief beperkt gebleven is, ben ik daar ook 100% zeker van. Elke operator zal misschien een paar 100 klanten hebben op die CO, maar het zullen geen vele duizenden zijn. Het was trouwens ook niet de belangrijkste LEX in Gent.
Ik werk ondertussen al vele jaren in de sector, dus weet best waarover ik spreek. Jij doet nu precies alsof er in Gent 10000 gezinnen zitten in budgetbeheer bij het OCMW.
Wat betreft de posts van Joachim, daar ben ik van op de hoogte en ik apprecieer ten zeerste de open communicatie van edpnet. Hier kunnen andere operatoren nog een voorbeeld aan nemen. Ik hoef zijn uitleg alleen niet altijd te geloven.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Tja let's agree to disagree, shall we? Jij noch ik kennen de exacte cijfers van de outage van Belgacom toen.
Overigens dat 91PIE0 niet de belangrijkste lex is van Gent weet ik ook wel... Das 91GEN0 samen met 91GBR0 en 91WON0 als je het bekijkt als "groot Gent".
Overigens dat 91PIE0 niet de belangrijkste lex is van Gent weet ik ook wel... Das 91GEN0 samen met 91GBR0 en 91WON0 als je het bekijkt als "groot Gent".
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 03 okt 2012, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 28 keer
Volledig mee akkoord, het is goed dat ze zich de moeite doen om te communiceren op dit forum (al zal de sponsoring daar ook wel voor iets tussen zittenMr.T schreef:Wat betreft de posts van Joachim, daar ben ik van op de hoogte en ik apprecieer ten zeerste de open communicatie van edpnet. Hier kunnen andere operatoren nog een voorbeeld aan nemen. Ik hoef zijn uitleg alleen niet altijd te geloven.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
maar ook ik heb het gevoel dat de uitleg vaak met een flinke korrel zout genomen dient te worden.
Bij de outage van 04/10 werd er het volgende officieel gecommuniceerd, en ik citeer:
EDPnet zegt dat ze een dubbele glasvezelkabel huurden en dat de leverancier in gebreke gesteld wordt omdat de contractuele belofte niet werd nagekomen.
Ondertussen is het duidelijk dat dit absoluut niet waar is, anders hadden ze geen 4 outages op rij gehad op precies hetzelfde punt, en als het al zogenaamd redundant was, waarom komen ze dan plots met een redundante fiber van eurofiber op de proppen.
Vroeg of laat komen zulke zaken toch wel naar boven, en dit is jammer want het haalt meteen hun geloofwaardigheid zwaar naar beneden.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Skills,
Wat ik uit die zin afleid is dat EDPnet betaalde voor een dubbele fiber (dus redundant) maar dat de firma die deze oplevert ze niet via redundante paden heeft gelegd. Niet?
Wat ik uit die zin afleid is dat EDPnet betaalde voor een dubbele fiber (dus redundant) maar dat de firma die deze oplevert ze niet via redundante paden heeft gelegd. Niet?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Fatsie
- Pro Member
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
- Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
- Bedankt: 36 keer
Zo lees ik het ook alleszins, ...
Goed om te zien dat er actie ondernomen wordt om de situatie recht te trekken (wie er dan ook in fout mogen zijn). Ik blijf het gewoon ongeloofelijke pech vinden dat ze zo vaak, op een zo korte periode, een cut hebben op een traject van enkele kilometers waar de fibers samen lopen, ...
Goed om te zien dat er actie ondernomen wordt om de situatie recht te trekken (wie er dan ook in fout mogen zijn). Ik blijf het gewoon ongeloofelijke pech vinden dat ze zo vaak, op een zo korte periode, een cut hebben op een traject van enkele kilometers waar de fibers samen lopen, ...
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Even ter verduidelijking:
- 4 outages, 1 door defecte kaart, 3 door fiber cut (1 centrum gent, gisteren destelbergen, die andere weet ik niet meer)
- We huren momenteel nog steeds bij de eerste leverancier die 'redundant' had aangeboden, maar dat blijkbaar niet echt deed, die hadden voorgesteld de situatie recht te zetten, maar dat vond ik geen goede oplossing (het vertrouwen is weg). Het gevolg hiervan is dat ik tot mijn 2e leverancier dark fiber levert, ik met een niet redundante oplossing zit. We hebben zo wel meteen voor de beste oplossing gekozen, en dit is analoog aan de andere zones.
Ik ben blij dat mensen kritisch zijn, en ik kan inderdaad niet altijd alle details vrijgeven, maar ik tracht echt wel open te communiceren, en liegen zal je me hier niet snel zien doen.
Ik wil ook benadrukken dat mijn communicatie hier NIKS te maken heeft met sponsoring, maar wel omdat userbase een forum is dat ik zelf volg, en er weinigen zijn waarop dit soort zaken besproken worden.
- 4 outages, 1 door defecte kaart, 3 door fiber cut (1 centrum gent, gisteren destelbergen, die andere weet ik niet meer)
- We huren momenteel nog steeds bij de eerste leverancier die 'redundant' had aangeboden, maar dat blijkbaar niet echt deed, die hadden voorgesteld de situatie recht te zetten, maar dat vond ik geen goede oplossing (het vertrouwen is weg). Het gevolg hiervan is dat ik tot mijn 2e leverancier dark fiber levert, ik met een niet redundante oplossing zit. We hebben zo wel meteen voor de beste oplossing gekozen, en dit is analoog aan de andere zones.
Ik ben blij dat mensen kritisch zijn, en ik kan inderdaad niet altijd alle details vrijgeven, maar ik tracht echt wel open te communiceren, en liegen zal je me hier niet snel zien doen.
Ik wil ook benadrukken dat mijn communicatie hier NIKS te maken heeft met sponsoring, maar wel omdat userbase een forum is dat ik zelf volg, en er weinigen zijn waarop dit soort zaken besproken worden.
-
- Member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 03 okt 2012, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 28 keer
Vreemd allemaal...
Bij een vorige outage hebben jullie gecommuniceerd dat er exact 2 km fiber niet redundant was uitgevoerd, al de rest wel.
De afstand tussen Gent en Destelbergen is 6 km, dus dit moet op een so called redundant stuk geweest zijn ? Waren nu beide fibers stuk, of is er maar 1 fiber over de ganse lijn ?
Ook het verhaal over de defecte kaart, waarbij volledige troubleshoot, dispatch, travel en vervangen van de kaart op een dik uur tijd geregeld was, werd door een heel aantal mensen in twijfel getrokken, vermits dit toch wel een recordtijd is om dit te doen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het is verdorie toch wel erg straf allemaal.
En het is precies de combinatie van al deze kleine onregelmatigheden die mij zwaar doen twijfelen aan de uitleg die er door jullie gegeven wordt.
Bij een vorige outage hebben jullie gecommuniceerd dat er exact 2 km fiber niet redundant was uitgevoerd, al de rest wel.
De afstand tussen Gent en Destelbergen is 6 km, dus dit moet op een so called redundant stuk geweest zijn ? Waren nu beide fibers stuk, of is er maar 1 fiber over de ganse lijn ?
Ook het verhaal over de defecte kaart, waarbij volledige troubleshoot, dispatch, travel en vervangen van de kaart op een dik uur tijd geregeld was, werd door een heel aantal mensen in twijfel getrokken, vermits dit toch wel een recordtijd is om dit te doen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het is verdorie toch wel erg straf allemaal.
En het is precies de combinatie van al deze kleine onregelmatigheden die mij zwaar doen twijfelen aan de uitleg die er door jullie gegeven wordt.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Het probleem met de kaart (in november) heeft zo een 23 uur geduurd hoor...
Zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p462100
Zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p462100
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ah, kon ik mij al niet meer herinneren, tnx.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Ik was er me niet van bewust hoe lang dit niet redundante stuk fiber was, dus die 2km is nieuw voor me (tenzij ik het zelf vergeten ben, zou zeker kunnenskills schreef:Bij een vorige outage hebben jullie gecommuniceerd dat er exact 2 km fiber niet redundant was uitgevoerd, al de rest wel.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Voor de rest is het jouw volste recht om aan ons te twijfelen, geen probleem. Ik moet zeggen dat de feiten tegen ons spreken, daar ben ik me terdege van bewust. Gelukkig heb ik nog 4 andere regio's waar we bewijzen dat we het daar wel goed doen, mijn doel is nu Gent op dezelfde manier te krijgen.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Joachim : ik herinner mij ook dat er hier door iemand ooit gezegd was dat er een stuk (maar ik meende 4km) niet langs 2 paden liep waardoor men met één hap van de kraan beide kabels had beschadigd.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Aha, ja, ik vermoed dat de breuk toen daar was, maar hoever dat feitelijk niet redundant was is me nooit echt duidelijk geweest.
Ik ga er vandaag inderdaad vanuit dat de huidige link volledig niet redundant loopt, het is dan ook zo dat de nieuwe implementatie asap dient te gebeuren![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Ik ga er vandaag inderdaad vanuit dat de huidige link volledig niet redundant loopt, het is dan ook zo dat de nieuwe implementatie asap dient te gebeuren
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Joachim,
Hoe ver staan de plannen nu om de BRAS te migreren naar Brussel ipv Sint Niklaas? Zijn deze reeds uitgevoerd of is er daar reeds een datum voor?
Hoe ver staan de plannen nu om de BRAS te migreren naar Brussel ipv Sint Niklaas? Zijn deze reeds uitgevoerd of is er daar reeds een datum voor?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Vanwege de hoge bandbreedtes moeten we blijkbaar een nieuwe DWDM ring, met TDM insfrastructuur gebouwd worden om dit in orde te krijgen, we zijn hier dus spijtig genoeg nog steeds mee bezig ![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
@Joachim
Hoe gaan jullie Gent dan juist ontsluiten via eurofiber?
Huren jullie 2 paar echte dark fibers of nemen jullie een 1G, 10G, STM-16, STM-64, ... af ?
Welke apparatuur gebruiken jullie hiervoor, of gaan jullie gebruiken?
Puur uit interesse![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hoe gaan jullie Gent dan juist ontsluiten via eurofiber?
Huren jullie 2 paar echte dark fibers of nemen jullie een 1G, 10G, STM-16, STM-64, ... af ?
Welke apparatuur gebruiken jullie hiervoor, of gaan jullie gebruiken?
Puur uit interesse
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Gaat Eurofiber dan die ring van Gent termineren in Sint-Niklaas of in Brussel?
Brussel zie ik al een mogelijkheid via Eurofiber maar volgens onderstaand mapje hebben ze nog niks liggen richting Sint-Niklaas?
Kan uiteraard dat dit kaartje niet up to date is![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Brussel zie ik al een mogelijkheid via Eurofiber maar volgens onderstaand mapje hebben ze nog niks liggen richting Sint-Niklaas?
Kan uiteraard dat dit kaartje niet up to date is
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Bijlagen
-
- eurofiber.png
- (582.99 KiB) 6 keer gedownload
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Ik kan niet teveel in detail gaan maar het zou antwerpen - gent - brussel worden via dark fiber, we gebruiken steeds Cisco DWDM en TDM materiaal 15454.
- Fatsie
- Pro Member
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
- Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
- Bedankt: 36 keer
Dat tempert mijn verbazing al wat, ik dacht dat het al 3 keer over een cut op een traject van 2km ging ... dat zou toch echt wel ongelukkig geweest zijn.Joachim schreef:Ik ga er vandaag inderdaad vanuit dat de huidige link volledig niet redundant loopt
@bombus; Please don't hijack threads !