TV in hotel/wellness

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik ken zijn situatie natuurlijk niet, maar normaal heeft elke kamer toch wel een venster (buitenmuur) ? Gewoon kabeltje op de buitengevel leggen?

Edit: en liggen die huidige utpkabels niet in een buis? Anders uittrekken en coax in de plaats?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

woutervh schreef:Ik ken zijn situatie natuurlijk niet, maar normaal heeft elke kamer toch wel een venster (buitenmuur) ? Gewoon kabeltje op de buitengevel leggen?
Niet echt "mooi" en ook binnen heb je dan weer kabels die over de muur lopen... ik kan me inbeelden dat het niet echt fijn is als je net een grondige renovatie hebt gedaan.

Via baluns lijkt mij prijs/kwaliteit nog de beste optie... maar als ik Krisken was zou ik eens contact opnemen met http://www.antsystems.be voor een prijsje (al vrees ik dat het serieus buiten budget zal zijn).
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

r2504 schreef:Waarom is het hier éénmalig (al geef je zelf aan dat het niet zo is)... en bij analoge TV niet ?
Omdat je bij satteliet/DVB-T een pak gratis zenders hebt zonder enige abonnementskost terwijl je voor je analoge TV een maandelijks abonnement hebt.
VOiD schreef:Neem je bv. VOO analoge TV dan betaal je ook snel 3.000€/jaar abonnement.
r2504 schreef:Hoe kom je aan dat bedrag... als ik 16x een kabel abonnement neem kom ik zelfs niet aan die prijs (en hotels betalen heus niet 16x de volle prijs.
Denk je echt dat ze zoveel korting krijgen ? Geloof het maar niet.
Volgens de website van VOO kost een kabelabonnement 16,86€/maand. 16,86*16*12 = 3.237,12€ of niet soms ?
VOiD schreef:Edit: Mischien wel een interessante vraag: Welk budget hebben ze voorzien hiervoor ?
r2504 schreef:Normaal is dat je eerste vraag... voor je met oplossingen komt van > 10.000 euro.
Ik zie hier IPTV oplossingen die een veelvoud van prijs kosten. Ik geef hier een oplossing gebaseerd op een reeel project van een hotel waar er maandenlang gezocht is naar de meest kostenefficiente oplossing. Maarja, mensen die met een deftige oplossing komen afbreken is blijkbaar nog goedkoper hé.
r2504 schreef:En daar gaan we nogmaals... blijkbaar is het voor sommige mensen moeilijk te begrijpen dat hier geen grote budgetten zijn :roll:
Denk je nu echt dat voor niet de zon opgaat ? Dat je met 300€ 16 kamers van TV voorziet ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Laat me raden...

Zoveel mogelijk "zelf" gedaan om zogezegd kosten uit te sparen, maar dan wel laten wijsmaken dat coax niet nodig is? Het is mij trouwens ook een raadsel wat je met minstens 6 UTP-aansluitingen gaat aanvangen per kamer. Is dat dan Cat5E, Cat6A of nog iets anders?

Wie zich brandt moet op de blaren zitten. In dit geval dus foefelen met oplapstukjes ofwel zich tevreden stellen met een draak van een systeem als het echt goedkoop moet.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

VOiD schreef:Omdat je bij satteliet/DVB-T een pak gratis zenders hebt zonder enige abonnementskost terwijl je voor je analoge TV een maandelijks abonnement hebt.
Maar dat neemt niet weg dat je daarmee niet je basis hebt. Ik veronderstel dat men enkele Vlaamse, Waalse en Nederlandse zenders wil... en dus steeds een abonnementskost heeft ongeacht of het nu kabel of sat is.
VOiD schreef:Denk je echt dat ze zoveel korting krijgen ? Geloof het maar niet.
Pure veronderstelling neem ik aan... ?
VOiD schreef:Ik zie hier IPTV oplossingen die een veelvoud van prijs kosten. Ik geef hier een oplossing gebaseerd op een reeel project van een hotel waar er maandenlang gezocht is naar de meest kostenefficiente oplossing. Maarja, mensen die met een deftige oplossing komen afbreken is blijkbaar nog goedkoper hé.
Een welness hotelletje met 16 kamers is ook niet te vergelijken met een groot hotel met > 100 kamers.

Ik zeg alléén dat je met een mooie implementatie komt... maar hoe mooi ook, als er geen budget voor is sta je nog nergens. Ik wil je oplossing dus heus niet afbreken (op zich is het de meest ideale) maar alléén enige realiteit bijbrengen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zal jullie eerst een kleine inleiding geven :-)

Zo een 5/6 jaar geleden heeft de eigenaar daar een hotel gekocht (oud klooster) waar letterlijk niks voorzien was en half in verval stond. Dit is door de eigenaar volledig gerestaureerd en opgeknapt (uiteraard niet zelf gedaan) waardoor er nu een hotel is met 27 slaapkamers die elk 2 UTP aansluitingen en 1 coax hebben.

Vorig jaar is men op hetzelfde terrein begonnen met het bouwen van een wellnesscenter met daarboven nogmaals 16 kamers en 2 duplexen. Omdat dit een volledige nieuwbouw is, kon men zowat doen wat men wou hiermee. Het bedrijf dat de bouw op zich heeft genomen heeft op vraag van de eigenaar overal UTP voorzien waar hij dit nodig achtte. Op de plaats waar de TV kwam te staan maar ook bvb voor voip telefonie op de kamer. Een ander stopcontact zou dan weer gebruikt worden voor een WiFi device per kamer. Het grote vertrouwen in mensen en bedrijven van de eigenaar heeft ertoe geleid dat hij in beide eigendommen al een pak geld heeft uitgegeven voor zaken die niet tot amper werden gebruikt of waarvan het toestel volledig in gebruik is, maar men niet de volle functionaliteit gebruikt ervan.

Er is dus door de eigenaar zelf niks aangelegd, alles is gebeurd met bedrijven... Het bedrijf dat de elektricieit heeft aangelegd in het wellnessgedeelte + de kamers aldaar beweerde dat coax zo goed als dood is en dat alles op de dag van vandaag verloopt via UTP. Vandaar deze beslissing...

Overigens heb ik hem er reeds kunnen toe brengen om zeker 3 UTP fiches te voorzien in de gang om WiFi dekking mogelijk (UBNT Unifi) te maken ipv een WiFi device per kamer (eigenaar ging huis/tuin/keukenrouters gebruiken).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kenw00t schreef:Het is mij trouwens ook een raadsel wat je met minstens 6 UTP-aansluitingen gaat aanvangen per kamer. Is dat dan Cat5E, Cat6A of nog iets anders?
Telefoon op het nachtkastje, telefoon op een bureautje, internet op het bureautje, telefoon in de badkamer, TV (over UTP), ... en zo heb je er al 5.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Ik zal jullie eerst een kleine inleiding geven :-)
Ondertussen spreek je dan al wel van 43 TV aansluitingen... trouwens hoe doet men het voor die 27 ?

Vraag eens een offerte... meestal kost dit geen geld en zo weet je of het realistisch is of niet. Dergelijke bedrijven weten trouwens ook meer rond het betalen van abonnementen in dergelijk context, kennen de problemen rond encryptie, ...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Telefoon in een hotel is een complete verliespost. Wie gebruikt er dit nog ? Ik zou zelfs géén voip toestellen zetten maar een simpel analoog toestel (indien echt vereist) en vervolgens alle kamers aansluiten op een ATA.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hoe kijkt men dan TV in het oude gedeelte (27 kamers waar coax toekomt)?

Als ik het goed begrijp is de eigenaar dus tot 2 keer toe al vrij naïef geweest. Groot vertrouwen leggen in bedrijven is altijd een risico. Hoe dikker ze hun bestelbon kunnen maken, hoe beter. Dus steeds laten valideren door anderen is nooit een slecht idee.
r2504 schreef:Telefoon op het nachtkastje, telefoon op een bureautje, internet op het bureautje, telefoon in de badkamer, TV (over UTP), ... en zo heb je er al 5.
Dit zal wel sarcastisch zijn zeker? Ik ben nog nooit op hotel geweest waar meer dan 1 telefoontoestel te vinden was.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Het was de bedoeling om Telefoon, Internet en TV op de kamer te hebben. Zo kan je je computer via UTP aansluiten nabij beide nachtkastjes (zowel links als rechts is UTP) als aan een tafeltje bij een zetel (2 aansluitingen). Kwestie dat je ook vanuit je bed kan surfen via UTP...aan welke kant je ook slaapt :)

@r2504 : het hotel is volledig opgeleverd (3 jaar terug reeds), het is enkel in de wellnesskamers (16 kamers + 2 duplex) dat er nog TV moet komen.
De 27 aansluitingen in het hotel is met een gewone coax die binnen komt (VOO) en die men via versterkers verdeelt over de kamers. Is een opstelling van VOO zelf overigens.

@VOiD : één van de regels om een derde ster te kunnen krijgen in je hotel is het voorzien van een vast telefoontoestel waarmee je kan bellen naar de receptie. Dit is de reden waarom men dit heeft en wenst uit te bereiden naar de kamers van de wellness. Je hebt dus geen extern nummer (en je kan niet naar buiten bellen). In het hotel heeft men de Grandstream GXP1400 geplaatst (iets van €50 incl btw volgens http://www.voipandgo.be/voip-phones/cor ... rder=price). Dit lijkt mij een goedkopere oplossing dan een ATA + een apart telefoontoestel overal?

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Kenw00t schreef:Als ik het goed begrijp is de eigenaar dus tot 2 keer toe al vrij naïef geweest.
True...en geen klein beetje...
Heb facturen gezien om achterover te vallen...

Telefonie = EDPnet + OVH
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Kenw00t schreef: Ik ben nog nooit op hotel geweest waar meer dan 1 telefoontoestel te vinden was.
Telefoon in de kamer en 1 in de badkamer hebben wij toch al regelmatig gehad. Telefoon gebruiken op de kamer doen we al jaren niet meer (Skype is voldoende).

Voor de rest geen suggesties maar wel interessant om mee te lezen :-D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:@VOiD : één van de regels om een derde ster te kunnen krijgen in je hotel is het voorzien van een vast telefoontoestel waarmee je kan bellen naar de receptie. Dit is de reden waarom men dit heeft en wenst uit te bereiden naar de kamers van de wellness. Je hebt dus geen extern nummer (en je kan niet naar buiten bellen). In het hotel heeft men de Grandstream GXP1400 geplaatst (iets van €50 incl btw volgens http://www.voipandgo.be/voip-phones/cor ... rder=price). Dit lijkt mij een goedkopere oplossing dan een ATA + een apart telefoontoestel overal?
Ik weet idd. dat dit nodig is voor de 'sterren' :wink:

Ik denk dat analoog toch nog goedkoper gaat uikomen: 16 analoge toestellen (aan 15€ laten we nemen): 240€ + 2x 8 analoge ATA (200€ stuk ?): 400€, totaal dus ongeveer 640€ (grofweg). IP oplossing: 16x 50€: 800€ + kosten van POE switch (aan 400€ ?). Dus bijna het dubbele (of misreken ik mij hier ergens ?)

Edit: En dan laat ik de mogelijke kosten van diefstallen/defecten van toestellen nog buiten beschouwing...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Maar weepee tv zou dus wel een oplossing kunnen zijn?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:De 27 aansluitingen in het hotel is met een gewone coax die binnen komt (VOO) en die men via versterkers verdeelt over de kamers. Is een opstelling van VOO zelf overigens.
Dan veronderstel ik ook dat men perfect weet wat de kabelkost hiervan is en welke de voorwaarden zijn (kan je meteen ook zien wat de kost is voor een uitbreiding naar 43 TV's). Een reden te meer om de overige 16 ook gewoon te voorzien van analoge TV over baluns.

Op lange termijn (analoge TV zal toch verdwijnen) kan je dan al eens een offerte vragen... bij een DVB-C/T oplossing is je kost van je baluns toch niet verloren, tenzij je op lange termijn naar een IPTV oplossing zou gaan (voorlopig is het aanbod van TV's hierin zeer beperkt voor zover ik weet).
Goztow schreef:Maar weepee tv zou dus wel een oplossing kunnen zijn?
Het heeft amper een aanbod aan zenders (en in theorie kan je 43 simultane streams hebben... leuke internet verbinding).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik wil nu niet moeilijk doen maar 15 euro voor een vast toestel? Dus een bureau/tafelmodel? Klinkt wel erg goedkoop vind ik?
Nu anyway het kan zijn dat dit goedkoper is met een ATA oplossing. Echter heeft men reeds gekozen voor VOIP dus is toch wat te laat (lees : toestellen liggen er reeds). In het hotel gebruikt men inderdaad een PoE oplossing, in de wellness opteert men om de telefoons te laten werken met een aparte elektriciteitskabel.

WeePeeTV is geen oplossing op heden. Tot op heden is er nog altijd geen WeeBox die men kan aankopen en er zijn geen franstalige zenders op te bekijken dacht ik (RTBF etc)

@r2504 : het hotel en de wellness zijn van dezelfde eigenaar, maar deze wenst dit te zien als 2 aparte bedrijven met dus elk een eigen internetaansluiting, elk een eigen VOIP server, elk hun eigen TV aansluiting etc. De wellness en de kamers daar staat dus volledig los van het hotel.

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Krisken, ik geef maar wat prijzen bij benadering. Voor 15 à 20€ kan je toch wel een analoog toestel kopen. Ik merk trouwens dat jouw prijs ook niet correct is, de GXP1405 (met POE) kost 55€ :wink:

Nuja, vermits er reeds een bestaande telefonie/TV oplossing aanwezig is lijkt me het logisch om hetzelfde te doen in de nieuwbouw, nee ? Ook al zijn het 2 aparte bedrijven qua support en onderhoud lijkt me dit toch veel makkelijker. (want vermoedelijk zal in de praktijk het personeel/receptie/... wel door dezelfde personen gedaan worden).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

De GXP1405 (inderdaad, de PoE versie) kost mss 55 euro, maar de GXP1400 (zonder PoE) kost 50.33 euro op de kop (http://www.voipandgo.be/voip-phones/cor ... p1400.html) :p. Het is overigens die versie die hij heeft, zonder PoE. Dus met een gewone stekker richting stopcontact.

Mocht ik het daar voor het zeggen hebben dan zou ik jouw idee volgen : een PVC buis met diameter van 5 a 10cm tussen beide eigendommen gooien, en daar coax, telefonie (voip) en internet door gooien. Echter heb ik het daar (helaas) niet voor het zeggen :-)

Zonder overdrijven, dit is wat er gebeurd daar.
Eigenaar : Ik wil voor de Wellness blabla BVBA internet en telefonie, en een extra lijn voor de lift
Verkoper : Ah maar dat is een bedrijf, dan heb je een professionele oplossing nodig
Eigenaar : ah...bon...
Verkoper : Ik stel een internet maxi voor, met optie iOffice en dan heb je internet en telefonie hé mijnheer
Eigenaar : ah ok...

2 maand later
Eigenaar : WTF zo een rekening!

Het internet alleen al bedraagt 156 euro excl BTW per 2 maand, voor telefonie betalen ze 3x 16.52 euro excl BTW per maand (telefoon, fax en telefoon lift). Nu begrijp ik dat je voor de lift een apart nummer wilt op een klassieke PSTN lijn. Maar internet en telefonie heeft hij 15m verder liggen! Hij moet gewoon een buis in de grond steken en klaar. Maar neen... alles moet nieuw zijn.

Ik heb dit weekend geprobeerd om daar, samen met 2UB leden met meer dan voldoende kennis ivm vop, wifi en netwerken, wat structuur te brengen in hun kabelspaghetti die elke leverancier (kassasysteem, camerasysteem, VOIP leverancier, ...) daar heeft achtergelaten. Hier en daar hebben we gevonden hoe het zat maar hun conclusie was even duidelijk als die van mij : een ware ramp is dat hotel! Hij heeft daar ettelijke duizenden euro's uitgegeven aan materialen die nog nooit het daglicht gezien hebben of die wel gemonteerd zijn in de patchkasten maar nooit een stekker in hebben gehad. Die geldverkwisting en teleurstellingen wilt hij zich nu besparen en vanaf 0 alles volledig overzien in de wellness.

De eerste fout is al gemaakt inmiddels met de internetlijn : mijn idee is dat hij evengoed kon kiezen voor een simpele, gewone, belgacom telefoonlijn met een simpele, gewone, belgacom internetlijn. In de wellness heeft hij niks fancy staan dat een fixed ip nodig heeft, dus die optie is totaal overbodig...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:@r2504 : het hotel en de wellness zijn van dezelfde eigenaar, maar deze wenst dit te zien als 2 aparte bedrijven met dus elk een eigen internetaansluiting, elk een eigen VOIP server, elk hun eigen TV aansluiting etc. De wellness en de kamers daar staat dus volledig los van het hotel.
Neemt niet weg dat hij de prijs kent van de huidige oplossing.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Klopt, hij kent de prijs van coax van een centraal punt naar elke kamer.
Echter is coax dus niet aanwezig in het andere gebouw...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Klopt, hij kent de prijs van coax van een centraal punt naar elke kamer.
Echter is coax dus niet aanwezig in het andere gebouw...
Nee, het gaat hem over de prijs die hij aan VOO moet betalen voor het abonnement/versterkers.

De prijs om coax tot in de kamers te krijgen kan jij opvragen via de balun oplossing.

Daarnaast zet je de prijs van een digitale oplossing en dan kan je vergelijken en laten beslissen.

Nu lees ik hier veel blablah zonder dat er enige feiten gekend zijn en zonder offertes.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Klopt, deze kan hij inderdaad opvragen.

Telefonie = EDPnet + OVH