gbmed schreef:
Dus jouw redenening is dat omdat er nog nooit iemand veroordeeld voor het downloaden van audio visueel materiaal, het gewoon legaal is ? Man toch !
Geef mij een bron die zwart op wit stelt dat het legaal is en ik geef je gelijk. Uiteraard zijn er veel sites waar je alles legaal kan downloaden, de meest bekende zijn iTunes en Amazon.
IANAL, maar als ik me mijn basis rechten nog goed herinner, werkt het zo toch niet helemaal.
Een basisbeginsel in de wetgeving is dat voor burgers (bij de overheid is't net omgekeerd) alles wat niet verboden is, toegelaten is.
Nu is downloaden, iirc, nog altijd niet expliciet verboden.
Blijft over: andere wetten die hier mogelijk vat op kunnen hebben. Dan begint de discussie of downloaden legaal gezien wel of niet gelijkgesteld kan worden aan diefstal.
En aangezien we inderdaad nog geen enkele veroordeling of vrijspraak hiervoor in Belgie hebben (again, iirc), is het koffiedik kijken. Dus zeer zeker een grijze zone. Dat soort voor interpretatie vatbare dingen weet je pas nadat er jurisprudentie over bestaat. En ook al zijn in onze wetgeving precedenten niet bindend, toch kan je je na een precedent een beeld vormen van hoe de juridische macht de situatie interpreteert. Wat je, indien er nog geen rechtzaken over zijn, toch echt niet kan uitmaken op voorhand.
Dus de regel hier is: zonder uitspraak kan je het niet weten qua grijze zone, en aangezien een expliciet verbod niet bestaat, kan je even goed aannemen dat het nog altijd wettelijk is, als dat het onwettelijk is.
Dit gezegd zijnde, voel ik me moreel niet gebonden, want voor mijn tv heb ik betaald, en als zij die reeksen niet (of niet snel genoeg) uitzenden, haal ik ze binnen. Dat is voor mij niet verschillend als het opnemen van reeksen van op tv, da's ook gratis. Nu neem ik het enkel op van een ander die wel toegang had tot waar ik de toegang toe ontzegd wordt.
Een opmerking die ik wil maken is dat tv reeksen toch wel een zekere kern van onze moderne cultuur vormen. En dat cultuur voor het grootste deel van onze geschiedenis gratis toegankelijk was. Dus op het moment dat je je als industrie kan profileren als maker van cultuur, moet je oppassen dat de drang om "mee te zijn" groter kan worden dan de druk om wettelijk te blijven. En "meezijn" is een enorm enorm grote factor in het bepalen van menselijk gedrag. Op dat vlak kan je mensen echt niet tegenhouden.
Wat je wel kan doen is je reeksen tegen een miniem bedrag wereldwijd tegelijkertijd aanbieden in alle formaten en onge-drm-de vorm, dan wint handigheid en zullen veel mensen alsnog iets betalen. Doe je dit niet, bied je mensen die mogelijkheid niet aan, dan vormt die groepsdruk een belangrijkere rol in hun beslissingen dan je ooit zal kunnen tegenhouden. Dat wisten we al in de tijd van mixtapes en concert bootlegs. Legaal bezig of niet, adapt or die blijft de regel voor de bedrijven.
Of wat denk je dat er gaat gebeuren eenmaal 3d printers krachtiger worden en bijna-perfecte onderdelen met meerdere stoffen gaan aankunnen? Wat de media industrie nu heeft wordt universeel: vanaf de kost om kopieeen bij te maken tot 0 herleid is, hou je die evolutie nooit meer tegen. De bestek industrie (zeker bij wegwerpbestek) gaat dit snel voelen hoor
[ Post made via mobile device ]