Efficiëntie backup of incremental geklooi... (was nieuw ...)

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:Een biefstuk stelen vergelijken met auteursrechtschending? Oei oei, laten we die fout even niet maken...
Ik weet dat mensen met een gebrek aan moraal dit steeds trachten goed te praten... het is slechts copieren... ze stelen het niet.

Gelukkig kan men een steak niet copieren... anders kon je beenhouwer z'n zaak wel sluiten omdat hij er geen enkele meer verkocht !

Vermoedelijk was het nog z'n eigen fout ook... hij had ze maar moeten aanbieden aan de helft van de prijs.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

r2504 schreef:
gbmed schreef:r2504 volgt die trend niet, geen enkel probleem, maar de grote meerderheid volgen wel degelijk die trend.
Vertel me dan eens wat die trend is (behalve massaal films downloaden) ?

Zelfs iedere dag 3u online video bekijken (Yelo, Youtube, ...) zorgt maar voor een 40 GB per maand.

Hoe kom je dan in hemelsnaam aan 800 GB... dat is duidelijk een trend die ik niet ken dan.
Ik kan blijkbaar beter reageren door eerst nog eens de volgende quote te plaatsen:
Splitter schreef: R2504: door de hogere snelheden krijg je nieuwe dingen voor je neus, en door die nieuwe dingen verbruik je meer.
vroeger had je 4mbps met 10 gig en wat deed je?

wat gamen (en klagen over de lag), wat downloaden (en wachten... en wachten...), wat surfen.

nu zet je de pc aan en wat doe je:

- je logt in op je cloud desktop
- zet dan nog even spotify op voor de muziek, met afwisselend youtube erbij voor die presentaties of whatever
- stuurt de helft van je data continu de cloud in omdat je harde schijf anders vol raakt (en dan download je het weer als je het wil editen/bekijken/whatever)
- speelt die rotgames op facebook (nouja... de meeste hier niet vermoed ik :p )
- gamet en download misschien nog steeds wat, maar beide hebben betere kwaliteit en dus meer traffiek nodig
- je OS updates (en java, antivirus, ....) komen binnen
- maakt en upload backups
- ...

dus ja, je hebt wél een heel stuk meer data nodig dan vroeger.
zoals hier al aangehaald: de limiet vroeger was 10gb.
nu wil ik jouw cijfertjes van je maandelijkse verbruik wel eens zien? minder dan 10? (haja, zou toch moeten want je verbruikt toch niet meer ondanks de snelheid enzo?)

nu, let op, het moet ook geen terra zijn ofzo.
ik heb al gemerkt (toen ik een paar maand geleden nog eens keek) dat ik stok op 100gb ongeveer.
maar ik doe dus wel niet aan spotify, heb niet vaak backups die offsite gaan, etc etc.
dus het kan een HEEL stuk meer worden moest ik die dingen wel doen.

en vergeet niet dat je tegenwoordig een radio koopt, op je wifi steekt, en je hebt 24/7 radio dat ook data vreet :)

EDIT: even gekeken: ik kom de laatste 3 maand zelfs maar aan een 30tal gb/maand ... zuinige ik :p
Kan je me eens zeggen waar ik het over 800 GB/maand heb gehad ? Ik stel zoals Splitter gewoon vast dat er een trend is om meer te verbuiken als er meer snelheid mogelijk is. Dat is altijd al zo geweest. Ik heb eind jaren tachtig nog liggen klooien met een 14.4 kbps modem op een BBS systeem !

Vroeger bekeek ik geen HD content op bvb. Youtube. Vroeger haalde ik een CD van een Linux distro binnen. Nu zal ik een DVD versie downloaden. Vroeger gebruikte ik geen streaming radio, nu wel. Vroeger gebruikte ik geen Deezer, Spotify of andere streamingdiensten, nu wel. Vroeger kocht ik MP3's van max. 192 kbps, nu ga ik voor de hoogste bitrate of voor losless.

Vroeger gebruikte ik geen clouddiensten om mijn muziek, foto's en allerhande te backuppen, nu gebruik ik de 25 GB van Skydrive, de 50 GB van Adrive en de 5 GB van Google drive. Vroeger zette ik niets op youtube, nu wel. Vroeger stelde ik mijn internetbrowser zo in dat ik de afbeelding(en) niet binnen trok, nu wel.

And this is a non exhaustive list of examples, my dear friend. Deze voorbeelden, dát noem ik de trend. Jij niet soms ?
Afbeelding Afbeelding
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

r2504 schreef:Ik weet dat mensen met een gebrek aan moraal dit steeds trachten goed te praten... het is slechts copieren... ze stelen het niet.

Gelukkig kan men een steak niet copieren... anders kon je beenhouwer z'n zaak wel sluiten omdat hij er geen enkele meer verkocht !

Vermoedelijk was het nog z'n eigen fout ook... hij had ze maar moeten aanbieden aan de helft van de prijs.
Dus jij gaat ook alles afprinten in een kopieercenter omdat als iedereen een printer zou kopen, het kopieercenter zijn deuren zou moeten sluiten? Uw vergelijking raakt weer kant noch wal. Als ik over 10 jaar een 3D-printer kan kopen die echte biefstukken kan maken dan zal ik het zeker niet laten! Mijn beenhouwer zal zich dan op een andere manier moeten onderscheiden.

Zoals eerder gezegd, er zit gewoon een hele generatie te wachten op een ander consumptiemodel dan de huidige status quo die enkele gebaseerd is op het zoveel mogelijk uitmelken en plagen van de consument. Als jij graag geketend aan je TV naar de reclame kijkt moet jij dat weten, maar de jongere generaties denken daar tegenwoordig anders over. Dus als ik het vergeten opnemen ben, en toch TV-abonnement betaal, dan zie ik daar geen graten in om online een opname af te halen.
Afbeelding
gbmed
Erelid
Erelid

^ Groot gelijk. Hij heeft waarschijnlijk niet eens het artikel gelezen. Daar staat namelijk het volgende:
Belangrijk is de vraag of inbreuk op de illegale verkoop van auteursrechtelijk beschermd materiaal vergelijkbaar is met diefstal, zoals de MPAA stelde. Volgens de rechter is dat niet zo. Bij diefstal van een fysiek object verliest de eigenaar het eigendom erover. De auteursrechthebbende blijft in principe echter eigenaar van zijn auteursrechten, ook al gebruikt iemand anders ze zonder zijn toestemming voor commercieel gewin.

De situatie is volgens de rechters beter aan te merken als trespassing, waarbij iemand iets onrechtmatigs doet met andermans bezittingen, maar waarbij geen sprake is van ontvreemding. De rechter vergeleek de praktijk van Newzbin2 met de verkoop van goederen, waaronder illegale dvd's, op andermans grondgebied zonder toestemming van de eigenaar van dat grondgebied. In dat geval kan de eigenaar van het grondgebied slechts in uitzonderlijke gevallen de winst die de overtreder met de verkoop van die goederen heeft binnengehaald terugvorderen en zeker niet de volledige inkomsten. "Ik zie niet in waarom de auteursrechthebbende in dezen beter af zou moeten zijn", schrijft de rechter in zijn uitspraak.

Daarnaast denkt de rechter dat als auteursrechthebbenden de volledige met auteursrechtschending behaalde inkomsten kunnen vorderen, innovatie en creativiteit worden belemmerd. Mensen zouden 'kunnen worden weerhouden van het nastreven van een bepaalde activiteit' als er een kleine kans is dat die activiteit uiteindelijk als auteursrechtschending wordt aangemerkt. Vooraf is dat namelijk niet altijd goed te schatten, en omdat de volledige inkomsten worden gevorderd en niet enkel de winst, kan de impact daarvan buiten proporties zijn.
En ik ben nochtans van de early sixties. En ik kan legaal al mijn CDs rippen. Maar al de songs van mijn karrevracht LPs en Singles die ik gekocht heb, die ga ik niet liggen kopiëren met speciale hardware, ook omdat er soms te veel krassen opzitten.

Maar ik vind het volstrekt normaal dat ik deze download, alhoewel het in België illegaal is :bang: Voor veel songs heb ik t.a. 3 tot 4 keer betaald door Best Off LPs en CDs ! Ik ben al genoeg uitgebuit geweest. Dat klote businessmodel heeft er gelegen.

Je kan trouwens nog steeds letterlijk miljoenen verdienen op andere manieren. Zie maar naar Psy met Gangnam Style. 6 miljoen € alstublieft !
Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gbmed schreef:Kan je me eens zeggen waar ik het over 800 GB/maand heb gehad ?
Die uitspraak is niet specifiek voor jou... iedereen weet wel hoeveel honderden GB's hijzelf verbruikt.
gbmed schreef:And this is a non exhaustive list of examples, my dear friend. Deze voorbeelden, dát noem ik de trend. Jij niet soms ?
Maar met zelfs die lijst en meer kom je niet aan honderden GB's... het is echt zielig dat iedereen zo'n lijst tracht op te sommen alsof men het iedere dag allemaal continue gebruikt. Nogmaals, met 3u per dag video streaming een ganse maand lang kom je aan 40 GB ! (of luister je ook nog muziek en speel je games terwijl je video kijkt). Wees verdorie een vent en geef gewoon toe dat je DVD rips download en stop met die flauwe excuses.
Kenw00t schreef:Dus jij gaat ook alles afprinten in een kopieercenter omdat als iedereen een printer zou kopen, het kopieercenter zijn deuren zou moeten sluiten?
Da's iets anders... da's van de ene commerciele dienst (copieercenter) naar een andere commerciele dienst (printer en cartridges aankopen). Op zich heb ik absoluut geen probleem dat er een andere markt onstaat... maar dan wel in het witte circuit, maar spijtig genoeg komen de voorbeelden voor veel volume steeds uit de grijze of zwarte hoek.
Kenw00t schreef:Als jij graag geketend aan je TV naar de reclame kijkt moet jij dat weten, maar de jongere generaties denken daar tegenwoordig anders over.
Misschien moet de jongere generatie eens leren dat je niet alles krijgt waaraan je denkt... ik vrees dan ook dat jullie nog harde tijden tegemoet gaan gaan... misschien ga je er dan nog wel eens anders over denken.
gbmed schreef:^ Groot gelijk. Hij heeft waarschijnlijk niet eens het artikel gelezen. Daar staat namelijk het volgende:
Nogmaals... of het nu de grijze zone is of niet... jij verwijt Telenet dat ze jou geen voldoende volume geven om je ding te doen in die grijze zone.
gbmed schreef:En ik ben nochtans van de early sixties. En ik kan legaal al mijn CDs rippen. Maar al de songs van mijn karrevracht LPs en Singles die ik gekocht heb, die ga ik niet liggen kopiëren met speciale hardware, ook omdat er soms te veel krassen opzitten. Maar ik vind het volstrekt normaal dat ik deze download, alhoewel het in België illegaal is :bang: Voor veel songs heb ik t.a. 3 tot 4 keer betaald door Best Off LPs en CDs ! Ik ben al genoeg uitgebuit geweest.
Wederom zo'n zielig voorbeeld... 10.000 tracks is ongeveer 60 GB... of download je die iedere maand opnieuw ?
gbmed schreef:Dat klote businessmodel heeft er gelegen.
Misschien praten we nog eens als een goedkope Oostblokker jou job komt doen voor een kwart van de prijs... je klote business model heeft er dan ook gelegen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Je mag het ook niet enkel vanuit de verbruiker z'n standpunt bekijken: Netflix had nooit van mail naar online kunnen gaan indien de ISPs in de USA toen geen unlimited aanboden. En het is juist het Netflix verhaal dat de hele bazaar met netneutraliteit in gang zette omdat enkele ISPs hun eigen handeltje erdoor bedreigd zagen vanwege hun band met de grote mediabedrijven die de films maken.

Hollywood tracht gewoon alle distributie in handen te krijgen door hun content opzettelijk weg te houden, en dan via beschuldigingen van piraterij de distributeur te kunnen wegkegelen of overnemen. YouTube stond op die manier zeer zwaar onder druk totdat Google het bedrijf overnam.

En niet vergeten dat wij nu unlimited internet hebben omdat bedrijven kloegen over de oneerlijke situatie waarbij providers unlimited gaven op de tv stream maar het internet wel dichttimmerden met zeer lage datalimieten. Trouwens, waarom past Telenet z'n kleurtjes niet op z'n digitale TV toe? Dat is in principe nog steeds dezelfde oneerlijke concurrentiepositie want de kans op te sterk vertraagde internetsnelheden is het hoogst tijdens primetime uren.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

gbmed schreef: Maar ik vind het volstrekt normaal dat ik deze download, alhoewel het in België illegaal is :bang: Voor veel songs heb ik t.a. 3 tot 4 keer betaald door Best Off LPs en CDs ! Ik ben al genoeg uitgebuit geweest. Dat klote businessmodel heeft er gelegen.
Duh,dowloaden van audiovisueel materiaal is in België helemaal niet Illegaal. Lees er de wet aub in't vervolg eerst eens op na...
Het verspreiden van audiovisueel materiaal zonder toestemming van de auteur is illegaal.
gbmed
Erelid
Erelid

iceke schreef:
gbmed schreef: Maar ik vind het volstrekt normaal dat ik deze download, alhoewel het in België illegaal is :bang: Voor veel songs heb ik t.a. 3 tot 4 keer betaald door Best Off LPs en CDs ! Ik ben al genoeg uitgebuit geweest. Dat klote businessmodel heeft er gelegen.
Duh,dowloaden van audiovisueel materiaal is in België helemaal niet Illegaal. Lees er de wet aub in't vervolg eerst eens op na...
Het verspreiden van audiovisueel materiaal zonder toestemming van de auteur is illegaal.
In Nederland is dat zo, niet in België ! Upload of verspreiden is in beide landen natuurlijk wél illegaal.
In België is ook het downloaden van auteursrechtelijk beschermd audiovisueel materiaal strafbaar, in tegenstelling tot in Nederland.
Bron: Tweakers

Waarom denk je dat de 2 grootste operatoren jaren geleden zijn gestopt met Usenet terwijl het in Nedrland welig tiert ? Alhoewel, stichting Brein begint zich nu ook te storten op usenet providers en heeft al een paar providers doen sluiten.
Laatst gewijzigd door gbmed 29 apr 2013, 10:00, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt om me tot de jeugd te rekenen.
Omdat het op tweakers staat is ineens waar ?
In België is nog nooit iemand veroordeeld voor het downloaden van audio visueel materiaal, in Nederland is er al wel iemand voor vrijgesproken.... wat het in België nog altijd niet illegaal maakt hoor. Maar laat je vooral brainwashen door BAF & Co.

Waarom TN gestopt is met ons Bomma?? Omdat je geen audiovisueel materiaal mag verspreiden natuurlijk....
gbmed
Erelid
Erelid

r2504 schreef:Maar met zelfs die lijst en meer kom je niet aan honderden GB's... het is echt zielig dat iedereen zo'n lijst tracht op te sommen alsof men het iedere dag allemaal continue gebruikt. Nogmaals, met 3u per dag video streaming een ganse maand lang kom je aan 40 GB ! (of luister je ook nog muziek en speel je games terwijl je video kijkt). Wees verdorie een vent en geef gewoon toe dat je DVD rips download en stop met die flauwe excuses.
Ik denk dat je me niet wil begrijpen. Laat me nog eens duidelijk zeggen dat ik énkel en alleen het volgende beweer:
Met hogere snelheden en datavolume is er een duidelijk verband tussen de hoeveelheid data dat er per maand wordt verbruikt.
- In de tijd van dial in met analoge modem op BBSen was er niet eens een datalimiet maar door de combinatie van zeer lage snelheden (mijn snelste modem ooit was een 14.4 kbps) én de torenhoge telefoonkosten werd er in een maand door een particulier waarschijnlijk niet eens 1 MB gedownload (schatting).

- In het begin van ADSL was een modem pokkeduur (mijn eerste begin 2000 kostte 10.000 BEF !), de snelheden waren 512/64 of zoiets en de prijs van een ADSL abbonement voor een particulier was torenhoog. Gevolg: 20 MB per maand (nogmaals een schatting)

- Sprong naar vandaag: heb een maxi bij BGC, 50/4 Mbps en vrij downloaden (harde limiet op 512 GB maar mogelijkheid van blokken van 20 GB voor 0 € te bestellen). Gevolg (door hetgeen ik hiervoor al heb gepost): 20 - 30 GB.

Waar heb ik ergens vermeld dat ik honderden GBytes download ?
r2504 schreef:
gbmed schreef:En ik ben nochtans van de early sixties. En ik kan legaal al mijn CDs rippen. Maar al de songs van mijn karrevracht LPs en Singles die ik gekocht heb, die ga ik niet liggen kopiëren met speciale hardware, ook omdat er soms te veel krassen opzitten. Maar ik vind het volstrekt normaal dat ik deze download, alhoewel het in België illegaal is :bang: Voor veel songs heb ik t.a. 3 tot 4 keer betaald door Best Off LPs en CDs ! Ik ben al genoeg uitgebuit geweest.
Wederom zo'n zielig voorbeeld... 10.000 tracks is ongeveer 60 GB... of download je die iedere maand opnieuw ?
Natuurlijk niet, zie mijn uitleg hierboven ;-)
gbmed schreef:Dat klote businessmodel heeft er gelegen.
Misschien praten we nog eens als een goedkope Oostblokker jou job komt doen voor een kwart van de prijs... je klote business model heeft er dan ook gelegen.
Jij kan er wat van om appels met peren te vergelijken. Ik weet uiteraard wat je bedoeld, daar niet van. Maar het businessplan van de grote muziekmaatschappijen die decennia lang de consument heeft uitgeperst ter glorie van vooral de grote muziekbazen is hopeloos achterhaald.

En ondertussen mag een mod dit totaal offtopic gedoe best eens afsplisten, waarvoor dank.
Laatst gewijzigd door gbmed 29 apr 2013, 10:37, in totaal 4 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
gbmed
Erelid
Erelid

iceke schreef:Bedankt om me tot de jeugd te rekenen.
Omdat het op tweakers staat is ineens waar ?
In België is nog nooit iemand veroordeeld voor het downloaden van audio visueel materiaal, in Nederland is er al wel iemand voor vrijgesproken.... wat het in België nog altijd niet illegaal maakt hoor. Maar laat je vooral brainwashen door BAF & Co.

Waarom TN gestopt is met ons Bomma?? Omdat je geen audiovisueel materiaal mag verspreiden natuurlijk....
Dus jouw redenening is dat omdat er nog nooit iemand veroordeeld voor het downloaden van audio visueel materiaal, het gewoon legaal is ? Man toch !

Geef mij een bron die zwart op wit stelt dat het legaal is en ik geef je gelijk. Uiteraard zijn er veel sites waar je alles legaal kan downloaden, de meest bekende zijn iTunes en Amazon.

Ik ben helemaal niet gebrainwashed en heb geen hoge hoed op met BAF & Co. Zoals reeds uitgelegd ben ik al veel te veel als een citroen uitgeperst geweest.
Afbeelding Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

freggy
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 19 keer

gbmed
Erelid
Erelid

@Freggy: Kijk, dat noem ik nu eens een goede bronvermelding. Waarvoor dank. Ik had natuurlijk ook eerst opzoekingswerk gedaan en zelfs gelezen over thuiskopie (Auvibel). Voor mij was het tot nu toe nog steeds een grijze zone en zelfs een gerespecteerde site als tweakers.net heeft het dus mis.

Dankzij het StuBru interview is het voor mij duidelijk dat het downloaden van welke bron dan ook - zolang het achterpoortje van thuiskopie blijft openstaan - perfect legaal is, dus niets "grijze zone".

Ik geef zonder probleem toe dat ik mij heb vergist :worship: Mea Maxima Culpa :wink:
Afbeelding Afbeelding
gbmed
Erelid
Erelid

r2504 schreef:Nogmaals... of het nu de grijze zone is of niet... jij verwijt Telenet dat ze jou geen voldoende volume geven om je ding te doen in die grijze zone.
Ten eerste verwijt ik Telenet niets omdat ik bij Belgacom zit. Ten tweede verwijt ik gewoonweg geen enkele provider. Ten derde - zoals je hierboven kan lezen - is het helemaal géén grijze zone maar volstrekt legaal om te downloaden van welke bron dan ook.

Ik heb wel dégelijk respect voor de auteurs want heb de problematiek al dikwijls weten voeren binnen de familie en schoonfamilie waar er verschillende personen professionele muzikanten zijn. Maar ook zij zien in dat er nieuwe tijden zijn aangebroken en dat muziekmaatschappijen niet echt meer van deze tijd zijn. En ieder op zich hebben ze allemaal een manier gevonden om te leven van hun muziek zonder dat één van hen gebonden is aan een (grote) muziekmaatschappij.
Laatst gewijzigd door gbmed 28 apr 2013, 23:18, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

't is nochtans niet echt een achterpoortje hoor... de billijke vergoeding is een toegift voor de auteur. De wet is duidelijk, maar de auteur loopt een heleboel inkomsten mis daardoor.
Ook al willen een heleboel auteursrechten verenigingen ons anders doen geloven, ze hebben gewoon de ball's nog niet gehad om iemand aan te klagen om materiaal te downloaden dat illegaal verspeid werd.
gbmed
Erelid
Erelid

@Iceke: ik kan toegeven dat ik verkeerd zit, maar heb niet de indruk dat r2504 dat al ooit gedaan heeft. Vooraleer mij hier op UB in te schrijven als lid, volg ik dit forum al jarenlang als gast, net zoals ik nog steeds als gast Tweakers.net, ZDnet.be, Webwerel.nl, etc. volg.
Laatst gewijzigd door gbmed 29 apr 2013, 10:03, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Een forum als dit dient helemaal niet om op de man te spelen... Zolang r2504 deze onzin blijft herhalen zal ik er tegenin gaan, hij hoeft het daar helemaal niet mee eens te zijn of op te reageren.
gbmed
Erelid
Erelid

cptKangaroo schreef:Je mag het ook niet enkel vanuit de verbruiker z'n standpunt bekijken: Netflix had nooit van mail naar online kunnen gaan indien de ISPs in de USA toen geen unlimited aanboden. En het is juist het Netflix verhaal dat de hele bazaar met netneutraliteit in gang zette omdat enkele ISPs hun eigen handeltje erdoor bedreigd zagen vanwege hun band met de grote mediabedrijven die de films maken.

Hollywood tracht gewoon alle distributie in handen te krijgen door hun content opzettelijk weg te houden, en dan via beschuldigingen van piraterij de distributeur te kunnen wegkegelen of overnemen. YouTube stond op die manier zeer zwaar onder druk totdat Google het bedrijf overnam.

En niet vergeten dat wij nu unlimited internet hebben omdat bedrijven kloegen over de oneerlijke situatie waarbij providers unlimited gaven op de tv stream maar het internet wel dichttimmerden met zeer lage datalimieten. Trouwens, waarom past Telenet z'n kleurtjes niet op z'n digitale TV toe? Dat is in principe nog steeds dezelfde oneerlijke concurrentiepositie want de kans op te sterk vertraagde internetsnelheden is het hoogst tijdens primetime uren.
Voortreffelijke post ! Telenet discrimineert trouwens volledig onterecht P2P verkeer, en ze zetten dit zelfs open en bloot op hun site ! Ze knippen P2P verkeer zelfs tot 20 % met als argument dat ze zo iedereen de beste surfervaring kunnen geven. Of hoe ze dus totaal niet netneutraal zijn ! En dat mag blijkbaar in België :bang:
Afbeelding Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

gbmed schreef: Dus jouw redenening is dat omdat er nog nooit iemand veroordeeld voor het downloaden van audio visueel materiaal, het gewoon legaal is ? Man toch !

Geef mij een bron die zwart op wit stelt dat het legaal is en ik geef je gelijk. Uiteraard zijn er veel sites waar je alles legaal kan downloaden, de meest bekende zijn iTunes en Amazon.
IANAL, maar als ik me mijn basis rechten nog goed herinner, werkt het zo toch niet helemaal.

Een basisbeginsel in de wetgeving is dat voor burgers (bij de overheid is't net omgekeerd) alles wat niet verboden is, toegelaten is.
Nu is downloaden, iirc, nog altijd niet expliciet verboden.
Blijft over: andere wetten die hier mogelijk vat op kunnen hebben. Dan begint de discussie of downloaden legaal gezien wel of niet gelijkgesteld kan worden aan diefstal.
En aangezien we inderdaad nog geen enkele veroordeling of vrijspraak hiervoor in Belgie hebben (again, iirc), is het koffiedik kijken. Dus zeer zeker een grijze zone. Dat soort voor interpretatie vatbare dingen weet je pas nadat er jurisprudentie over bestaat. En ook al zijn in onze wetgeving precedenten niet bindend, toch kan je je na een precedent een beeld vormen van hoe de juridische macht de situatie interpreteert. Wat je, indien er nog geen rechtzaken over zijn, toch echt niet kan uitmaken op voorhand.

Dus de regel hier is: zonder uitspraak kan je het niet weten qua grijze zone, en aangezien een expliciet verbod niet bestaat, kan je even goed aannemen dat het nog altijd wettelijk is, als dat het onwettelijk is.

Dit gezegd zijnde, voel ik me moreel niet gebonden, want voor mijn tv heb ik betaald, en als zij die reeksen niet (of niet snel genoeg) uitzenden, haal ik ze binnen. Dat is voor mij niet verschillend als het opnemen van reeksen van op tv, da's ook gratis. Nu neem ik het enkel op van een ander die wel toegang had tot waar ik de toegang toe ontzegd wordt.

Een opmerking die ik wil maken is dat tv reeksen toch wel een zekere kern van onze moderne cultuur vormen. En dat cultuur voor het grootste deel van onze geschiedenis gratis toegankelijk was. Dus op het moment dat je je als industrie kan profileren als maker van cultuur, moet je oppassen dat de drang om "mee te zijn" groter kan worden dan de druk om wettelijk te blijven. En "meezijn" is een enorm enorm grote factor in het bepalen van menselijk gedrag. Op dat vlak kan je mensen echt niet tegenhouden.

Wat je wel kan doen is je reeksen tegen een miniem bedrag wereldwijd tegelijkertijd aanbieden in alle formaten en onge-drm-de vorm, dan wint handigheid en zullen veel mensen alsnog iets betalen. Doe je dit niet, bied je mensen die mogelijkheid niet aan, dan vormt die groepsdruk een belangrijkere rol in hun beslissingen dan je ooit zal kunnen tegenhouden. Dat wisten we al in de tijd van mixtapes en concert bootlegs. Legaal bezig of niet, adapt or die blijft de regel voor de bedrijven.

Of wat denk je dat er gaat gebeuren eenmaal 3d printers krachtiger worden en bijna-perfecte onderdelen met meerdere stoffen gaan aankunnen? Wat de media industrie nu heeft wordt universeel: vanaf de kost om kopieeen bij te maken tot 0 herleid is, hou je die evolutie nooit meer tegen. De bestek industrie (zeker bij wegwerpbestek) gaat dit snel voelen hoor ;)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gbmed
Erelid
Erelid

@ITnetadmin: Dank je voor je uitvoerige post. Maar nu doe je mij terug twijfelen. Is het nu wel of niet een grijze zone ?

Er zijn 2 URLs gepost die bevestigen dat het downloaden van audiovisueel materiaal - van welke bron dan ook - simpelweg legaal is.

Ik wist dit niet, dacht eerst dat het illegaal was, nadien dat de materie in een "grijze zone" zat, om dan uiteindelijk te beseffen dat het dan toch legaal is. Mits bepaalde voorwaarden uiteraard.

Kan er iemand nog volgen ?
iceke schreef:Een forum als dit dient helemaal niet om op de man te spelen... Zolang r2504 deze onzin blijft herhalen zal ik er tegenin gaan, hij hoeft het daar helemaal niet mee eens te zijn of op te reageren.
Akkoord. Maar niet reageren als je je gelijk niet krijgt vind ik zielig, sorry.
Afbeelding Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als ik onze copyright wetgeving nalees, lijkt de geest van ieder artikel telkens dat men aantoonbare schade moet kunnen claimen -- volgens mij is het dus minder een vraag van of iets [il]legaal is volgens de letter van de wet, maar wel of een klacht indienen zin heeft of niet.

Zelfs de klojos van het BAF zie ik in het 'beste' geval dus enkel achter een grote uploadsite aangaan en niet achter individuele downloaders. In een professionele omgeving ligt dat misschien anders omdat gepirateerde software dan concurrentievervalsend werkt, maar zou men zelfs dan niet eerder naar het gewone handelsrecht grijpen ipv te proberen om die copyrights te verzilveren?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Zolang het niet onwettelijk is, is het wettelijk. Maar als er daar ne slimme een andere wet bijneemt en die probeert hard te maken in deze context, zal het afhangen of de rechter in kwestie zo'n redenering zou volgen. En zolang er geen rechtzaak gebeurd is die bevestigt dat downloaden legaal is, zal je dus altijd met een ietwat grijze zone zitten. Want er moest maar eens een bedrijf zijn dat een voorbeeld wil stellen met dure advocaten...

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik heb de indruk dat er een aantal personen zich persoonlijk voelen aangesproken (en lange teentjes hebben) wat helemaal niet de bedoeling is. Alle referenties die ik maak naar mensen die enkele honderden GB's per maand downloaden zijn gewoon gericht aan "de zware downloader" in het algemeen, niet aan GBmed, Iceke, ITnetadmin, ... of wie dan ook in dit forum.

Tweede punt is dat ik me ook niet wens uit te spreken over het al of niet legaal zijn van het downloaden van DVD films... ik beschouw het persoonlijk echter wel als een grijze zone (en Telenet denkt daar evenzeer zo over). Discussies als "klote business model" of ik download het omdat ik het wil hebben hier dan ook geen enkel nut.

Combineer nu beide... veel volume krijg je enkel door DVD's downloaden, en DVD's downloaden is een grijze zone... dan denk ik dat iedereen begrijpt dat Telenet hierin NIET gaat investeren en dergelijke gebruikers eerder wil afstoten of gewoon dwingen andere uren te gebruiken die minder impact hebben op hun netwerk.

Al het overige is gewoon gerommel in de marge... al neemt het soms wat zielige proporties aan als ik lees hoe mensen hun verbruik (of potentieel van iemand anders) trachten te verantwoorden.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

All,

Deze discussie was voor mij zeer leerrijk begonnen met enkele vaste UB'ers die, ondanks het feit dat hun mening haaks stond op die van mij, naar mijn mening vrij constructief was en waar we allen iets van konden leren. Echter door de discussie opnieuw te starten of bepaalde downloads al dan niet illegaal zijn en vanaf hoeveel GB dataverkeer iemands dataverkeer als "dubieus" mag bestempeld worden is het doel van het hele topic, namelijk de efficiëntie van een fullbackup vs incremental backup, volledig ontspoort.

Kunnen we aub terug gaan naar het originele topic? De downloadvolumes hebben we al zo vaak besproken...

Ik wil hier niemand echt mee viseren maar gezien de ruime kennis van enkele ub'ers ivm mijn probleem (de backup...) zou ik het leuk vinden om hierover verder te kunnen praten. Al begrijp ik dat men nog steeds wil discussiëren over de kleurtjes van de telemeter. Echter bestaan er hier toch al topics genoeg rond?

Groetjes,
Moi

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Anders splitsen we dit afgesplitste topic nog eens op... :bdaysmile:

Anyway krisken, misschien moet je best eens uw doelen opsommen die je wil bereiken met uw backupdienst. Ik lees hier en daar ook soms passages waar over backups gesproken wordt, terwijl het dan eigenlijk grenst aan een vorm van asynchrone replicatie (wat iets helemaal anders is). Ik ben ook benieuwd naar die hack van dat forum en wat de reden was waarom je niet kon restoren. Waren er geen backups dan, laat staan recovery-tests? Ik zou graag het hele verhaal horen (indien mogelijk) en dan uw eigen "lessons learned", zodat we eens kunnen valideren of uw strategie nu wel de correcte is.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:namelijk de efficiëntie van een fullbackup vs incremental backup
Het gebruik van een incremental vereist trouwens niet steeds dat je bij een restore eerst een full moet terug zetten en daarna de incrementals... Crashplan bijvoorbeeld (zou je trouwens ook voor je hosting kunnen gebruiken, naar wens naar de cloud of thuis) is een incremental backup methode, echter je beschikt steeds over een "full image".
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Ik zal u even helpen, die "full image" noemt men ook wel een Synthetic Full Backup.

CrashPlan gebruikt echter deduplicatie, en bij deduplicatie is het de norm om altijd "full" backups te nemen en vervallen de termen "incremental" en "differential" volledig omdat de grootte van de backup nu door een andere abstractielaag verwerkt wordt. De gebruikte terminologie is echter voor discussie vatbaar. :-)
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben zoiezo nooit een fan van backups die het geheel tot een file compressen, want die files moeten dan ook vaak in hun geheel gerestored worden voor een medewerker die een klein filetje kwijt is. Als ze al werken tout court, want dat wordt zelden getest. Toch in de meeste kmo en school omgevingen. En de betere oplossingen zijn meestal buiten budget.

iceke
Elite Poster
Elite Poster

... maar hoe doen jullie het ? misschien is het wel eens interessant om dat volledig uit te schrijven ?
Raid ? Nas ? extra's schijven ? online backup? enz..
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik kom er vanavond op terug :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

iceke schreef:... maar hoe doen jullie het ? misschien is het wel eens interessant om dat volledig uit te schrijven ?
Raid ? Nas ? extra's schijven ? online backup? enz..
Dat is hier al besproken: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=37272

Misschien beide topics samenvoegen?
gbmed
Erelid
Erelid

krisken schreef:Kunnen we aub terug gaan naar het originele topic? De downloadvolumes hebben we al zo vaak besproken...
Heb het al meerdere keren gevraagd of één van de mods het gedeelte dat off-topic is te willen opsplitsen, tot nu toe tevergeefs :-(
Afbeelding Afbeelding
gbmed
Erelid
Erelid

Dit alles is nog maar eens compleet off-topic.
Modbreak:
persoonlijke discussies zijn inderdaad volledig off-topic. Gelieve hiermee te stoppen a.u.b.
....
r2504 schreef:Ik heb de indruk dat er een aantal personen zich persoonlijk voelen aangesproken
Zoek je dat dan niet zelf ? Je doet een reply op verschillende, van elkaar gescheiden, en door verschillende mensen geposte zaken.

En dan stel je dat je boodschap gericht is naar "de zware downloader" in het algemeen. Tja, waarom quote je dan iedereen apart ? Dat is nu net het omgekeerde. Ik vind het bvb. helemaal niet leuk dat jij in een reply op mijn post me zaken verwijt waar ik totaal niets mee te maken heb ! Laat staan dat ik meningen van anderen klakkeloos zou hebben overgenomen ! Ik vind dat je daarmee iedereen over dezelfde kam scheert. En door dit feit schoffeer je bepaalde personen, in ieder geval mezelf.

En excuses formuleren is bij deze uiteraard niet van toepassing. Het is namelijk veel gemakkelijker om te stellen dat een aantal personen zich persoonlijk voelen aangesproken, volgens jou trouwens volledig ten onrechte.

Ik vind dat je eens zou moeten nadenken over het feit dat sommige mensen gevoelig (kunnen) zijn. En ook dat je moet nadenken over de manier waarop je het best kan reageren zonder mensen ten onrechte zaken te verwijten.

Tip: lees en herlees eens grondig je eigen posts.
Afbeelding Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Zoals gisteren beloofd, een korte samenvatting van hoe de backup tot nu toe verloopt...

Er staan hier thuis (op een EDPnet lijntje) wat servertjes te draaien waaronder eentje met DirectAdmin op. Hier draaien een 30-tal domeinnamen op tot op heden (meestal van mijzelf, mijn vriendin, ...) waarvan meer dan 80% voor één enkel iets in gebruik is : maildomein. Zelf heb ik geen bedrijf noch heb ik daar de intentie toe, tis gewoon (duur) speelgoed voor mij. Speelgoed dat overigens goed draait als EDPnet er niet uit ligt :)

Het HDFV is bij mij gekomen omdat ik dit toen zelf had aangeboden : op een bepaald moment heeft men besloten om één van de drukstbezochte topics (binnenlandse interventies) betalend te maken omdat anders de kosten voor de hosting te hoog werden om dit zelf te dragen. Nadat ik contact had opgenomen met Franky, de stichter van HDFV, bleek dat ze van een vorige hoster (Bullcat) een VPS hadden gekregen for free. Echter is deze overgenomen door een andere hoster (Rijndata) die de VPS offline heeft gegooid en hun gezet heeft op een shared server, terwijl HDFV nu wel netjes de rekening in de bus kreeg voor een uit de kluiten gewassen VPS (6GB ram etc). Deze rekening liep in de 100 euro per maand, vandaar deze beslissing.

Ikzelf ken de prijzen van hosting in BE wel een beetje en vroeg toch om een verdere verklaring (waarna ik bovenstaande kon uitvissen). Daarom dat ik had voorgesteld om alles weg te doen bij Rijndata en alles bij mij thuis te zetten. Of die server draait voor een handvol maildomeinnamen of voor een forum dat maakt uiteraard helemaal niks uit : elektriek zuipen doet ie toch :).

Hoewel Rijndata ook gebruik maakte van DirectAdmin (net als ik) was een snelle backup/restore (wat ik voor ogen had) helaas geen oplossing : ik heb de hulp van forumgebruiker Tim Bracquez mogen inroepen om het HDFV draaiende te krijgen op de servers hier.

Wat er exact is gebeurd tijdens de "hack" kan ik momenteel in het belang van het onderzoek niet vertellen. Eén ding kan ik je wel zeggen : 't stinkt uren in de wind!

Ik gebruik de standaard (out-of-the-box) backup van DirectAdmin : deze maakt gewoon per gebruiker een tarball (HTML data, databases, mail, settings, ...) en zet deze dmv FTP op de NAS(intern netwerk). Dit gebeurd elke dag in een andere map (zodat ik steeds een week terug kan met de backups) Eéns per week (op zondag) gebeurd er een rsync met mijn backupserver die in een datacenter staat van al deze tarballs met het commando

Code: Selecteer alles

screen rsync -rvz --progress [email protected]:/home/ftp/homes/da-backup-v01/sunday/ /home/da-backup-v01/

Telefonie = EDPnet + OVH
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Die rsync synct toch vah van die remote backupserver naar je lokale disk (en niet omgekeerd zoals je suggereert)?

Persoonlijk gebruik ik voor alles rsync. Als je die dan nog i.c.m. hardlinks gebruikt in Linux, dan heb je redelijk goed backup systeem. De functionaliteit is gelijkaardig als bvb Time Machine onder OS X (voor zij die dit kennen).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

De rsync gebeurd inderdaad vanaf de databaseserver naar de NAS.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Modbreak:
persoonlijke discussies zijn volledig off-topic. Gelieve hiermee te stoppen a.u.b.
....

gbmed schreef:Ik vind dat je eens zou moeten nadenken over het feit dat sommige mensen gevoelig (kunnen) zijn. En ook dat je moet nadenken over de manier waarop je het best kan reageren zonder mensen ten onrechte zaken te verwijten.
Blijkbaar ben je dus geschoffeerd door eventueel een mis-quote die ik zou gedaan hebben... man toch :roll:

Als je lange tenen hebt of gevoelig bent zou ik me onthouden uit vluchtige discussies op internet. Ik heb duidelijk gemaakt dat het niet op jou specifiek van toepassing is maar blijkbaar moet ik op m'n blote knieetjes boetedoening vragen ?
PS. Deze topic gaat over "efficiëntie van een fullbackup vs incremental backup". Gelieve discussies over (dubieuze) volumes en limieten, en over al- of niet legale downloads verder te voeren in de betreffende topics.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

krisken schreef:De rsync gebeurd inderdaad vanaf de databaseserver naar de NAS.
Ik dacht dat je thuis dingen hostte en die backupt naar datacenter. Maar 't is dus andersom als ik het goed begrijp. :)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Euhm neen tis weldegelijk zoals jij het begrijpt : ik host thuis zaken die ik daarna naar het datacenter gooi. Reden is simpel : ik maak hier geen winst aan dus prijs is een groot issue dan. In het datacenter is het een simpele atomserver met een grote harde schijf die ik huur voor een klein bedrag (zie http://offer.fusa.be/). Aangezien je thuis toch internet nodig hebt kan ik dit net zo goed thuis plaatsen hé :) Zeker aangezien EDPnet mij kan voorzien in extra IP ranges.

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”