Formatteren en 2e partitie

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Heren en dames,

Ik zou momenteel mijn c-schijf willen formatteren. Dit is een SSD en ik heb volgende vraagjes:

- Hoe moet je een SSD formatteren? Het is voldoende van gewoon te rebooten en via de WIN 7 installatie de partitie te deleten en voor format te kiezen?
- ten tweede het grotere probleem: ik heb een folder Programs op mijn andere schijf D: staan. Wanneer ik dus nu de C: ga verwijderen, zullen ook alle snelkoppelingen etc verwijdert worden. Hoe kan ik dit oplossen? Dus concreet ga ik gewoon WIN 7 weer op mijn SSD installeren, en dan zou ik graag al mijn programma's die nu op de D: staan weer gewoon in mijn startmenu zien verschijnen.

Ik heb het gevoel dat ik weinig hieraan kan doen, tenzij er ergens een tabel is waar de links worden bijgehouden, maar ik vermoed van niet :/

Bedankt om te helpen!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

1) ja, gewoon partitioneren en formatteren tijdens de Windows 7 setup. Best practice voor een SSD is niet heel de beschikbare ruimte toewijzen aan 1 partitie, maar zo'n 10% ongepartitioneerd laten. Dan kan de SSD hier vrije blokken uit gebruiken, en blijft hij snel ook al staat hij helemaal vol.

2) Daar is geen oplossing voor. Je zal alle programma's opnieuw moeten installeren. In de registry van je 'nieuwe' windows ontbreekt namelijk alle informatie van die programma's. Alle programma's zullen misschien de nodige informatie wel terug invullen, maar ik ben er toch geen voorstander van, je weet immers niet wat al die programma's tijdens hun installatie wat en waar toevoegen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

ok crap... wat ik dacht :(
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

selder schreef:1) ja, gewoon partitioneren en formatteren tijdens de Windows 7 setup. Best practice voor een SSD is niet heel de beschikbare ruimte toewijzen aan 1 partitie, maar zo'n 10% ongepartitioneerd laten. Dan kan de SSD hier vrije blokken uit gebruiken, en blijft hij snel ook al staat hij helemaal vol.
Dat noemt men Over Provisioning: zie http://www.edn.com/design/systems-desig ... ovisioning
Afbeelding Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Eerste die programmas gewoon ns testen. Veel van die dingen zetten je registry wel vol maar hebben dat eigenlijk niet nodig, en kunnen ook zo werken.
Vraagje: waarom niet de ssd enkel C laten doen, en proggies partitie op een grotere HDD plaatsen? Ik ga nl ook zo'n opstelling plaatsen en wil wel ns weten waarom je het zo doet.
Dat van die 10% niet partitioneren onthou ik. Werkt dat echt? Laat ie ongepartitioneerde blokken niet gewoon langszij liggen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Mijn link niet gevolgd ?
Afbeelding Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Reply gedrukt zonder heel de thread te lezen. Thx ;-)

Dafke
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: Vraagje: waarom niet de ssd enkel C laten doen, en proggies partitie op een grotere HDD plaatsen? Ik ga nl ook zo'n opstelling plaatsen en wil wel ns weten waarom je het zo doet.

Wel omdat net ze toch dingen wegschrijven op de C: en dus je link weg is.. In mijn geval weigerden heel veel applicaties..
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Daarvoor bestaan er ook nog applicaties voor die alles aanpassen maar die zijn dan weer niet gratis ...

Gewoon herinstalleren lijkt me ook de beste oplossing
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Andere partitie is andere partitie, of die zich nu op dezelfde SSD of op een andere HDD bevindt. De software weet dat niet eens (uitgezonderd low level spul zoals de disc manager)

ouarachi
Member
Member
Bedankt: 35 keer

Dafke schreef:Heren en dames,

Ik zou momenteel mijn c-schijf willen formatteren. Dit is een SSD en ik heb volgende vraagjes:

- Hoe moet je een SSD formatteren? Het is voldoende van gewoon te rebooten en via de WIN 7 installatie de partitie te deleten en voor format te kiezen?
- ten tweede het grotere probleem: ik heb een folder Programs op mijn andere schijf D: staan. Wanneer ik dus nu de C: ga verwijderen, zullen ook alle snelkoppelingen etc verwijdert worden. Hoe kan ik dit oplossen? Dus concreet ga ik gewoon WIN 7 weer op mijn SSD installeren, en dan zou ik graag al mijn programma's die nu op de D: staan weer gewoon in mijn startmenu zien verschijnen.

Ik heb het gevoel dat ik weinig hieraan kan doen, tenzij er ergens een tabel is waar de links worden bijgehouden, maar ik vermoed van niet :/

Bedankt om te helpen!
is dat niet mogelijk om een backup van je rigister te doen, zodat je programas op d terug werken? ik heb is geformateerd, en mijn games die op d: stonden die werkt'en perfct zonder dat ik terug moet herinstaleren
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”