Mijn bestaande setup is als volgt:
* Ik gebruik zowel VLAN 10 (protected net om netwerkprinter, interne NFS af te schermen) als "VLAN 0" (aka geen VLAN tags, hierop hangen de PC's, GSMs, ...)
* Dell switch met een trunking port verbonden met mijn server waar pfSense op draait, server is zich dus ook bewust van beide VLANs
* Dell switch heeft een aantal poorten die op VLAN 10 zitten waar de printer enzo op aangesloten zijn, die poorten doen de VLAN tagging / untagging zelf aangezien de apparatuur dit niet altijd kan
* De pfSense ziet ook beide VLANs en voorziet internet naar beide
Nu heb ik de routerboard geïnstalleerd en PPPoE heb ik al aan het werken gekregen, alsook een trunk met VLAN 10 en "VLAN 0" gekoppeld aan eth1 opgezet en zowel het IP-adres op VLAN 10 als het IP-adres op de untagged pakketten zijn pingbaar van in de respectievelijke netwerken.
In principe heb ik dus genoeg om mijn pfSense te vervangen, maar ik zou de extra poorten die ik nu bij heb ook willen benutten. Ik heb geprobeerd om eth2 in bridge te zetten met VLAN10 (zoals ik op internet gevonden had) maar als ik daar mijn PC op hang dan werkt het niet. Ik vermoed een probleem met tagging / untagging die niet gebeurd maar vooraleer ik de heavy debugging bovenhaal dacht ik het eerst even te vragen aan de experts hier of ik iets obvious over het hoofd zie.

*edit* : extra info : het is de bedoeling om ook nog 2 wireless networks toe te voegen, 1 voor bezoekers dat enkel op internet mag en 1 privé dat op het intern netwerk mag. Ik heb er overigens geen probleem mee om hiervoor een extra VLAN toe te voegen al vermijd ik het liever omdat ik de management software van die Dell switch nogal omslachtig vind.