Reclame doorspoelen wordt betalend

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Telenet zendt uit volgens de DVB-C norm, daar is niets "niet-standaard" aan. Het probleem is dat ze gebruik maken van nagravision als encryptie, die optioneel de mogelijkheid biedt om enkel te decrypteren wanneer buiten de smartcard key ook nog de boxkey en de RSA key aanwezig zijn (deze zijn gelinkt aan de smartcard key). Deze laatste twee bevinden zich in de geheugenchips van de digibox waardoor het praktisch moeilijk (onmogelijk voor de meesten) wordt om deze te verkrijgen. Maar als je deze twee keys hebt, gewoon invoeren in een nagravision module met de telenet smartcard erin en je kan ook naar alle geëncrypteerde kanalen kijken
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Tja, Telenet iirc gebruikt custom encoding, dus open hardware/provider keuze zou hun wel ns kunnen kosten om hun systemen up to spec te brengen
Voor zover ik het document gelezen heb over de openstelling zullen alle andere aanbieders gewoon moeten gebruik maken van de TN hardware (modems, decoders, ...).
Jack Daniels schreef:Deze laatste twee bevinden zich in de geheugenchips van de digibox waardoor het praktisch moeilijk (onmogelijk voor de meesten) wordt om deze te verkrijgen.
Zoals ik al schreef is de openstelling iets anders dan vrije hardware keuze.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Inderdaad, die openstelling betekent gewoon dat er nog andere operatoren ook op actief worden.
Dat kan via simulcrypten, dan worden er gewoon extra beveiligingen bijgezet.
Een tijdje geleden waren er 2 muxen (562 Mhz en 570 Mhz) waar wekenlang interessante zenders ongeëncrypteerd uitgezonden werden (Vier HD, Prime Star HD, Sporting Telenet HD1, enz.).
Ik dacht dat ze die zenders door andere gingen vervangen, maar plots waren die zenders gecodeerd, maar als je met een DVB-C tuner die 2 frequenties afzoekt heb je nog altijd dezlfde zenders, maar dan geëncrypteerd.
Het interessante is dat ze niet met de gewone identiteit 1801 geëncrypteerd zijn, maar met 1861.
Testen met CI+ ? (op het businessgedeelte van de site van Telenet staat dat CI+ voor bedrijven er binnenkort zal zijn, en ook voor de consument is het al aangekondigd als "nog voor de zomer")
Of gaat het om testen voor Mobistar of andere bijkomende spelers ?
In elk geval iets om in de gaten te houden.
Het bewijst ook dat nieuwe spelers op de kabel net zo goed dezelfde soort encryptie kunnen gebruiken, en openstelling van de kabel zeker niet hoeft vrije hardwarekeuze in te houden...
Bijlagen
nieuwecodering.png
(129.81 KiB) 27 keer gedownload
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik had echt gedacht dat, nu de overheid eindelijk ns werk maakt van monopolie breking, dat ze tegelijk open hardware keuze zouden forceren. 't Is nu de moment om dat in 1 pijn te doen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Hebben ze geen werk van gemaakt.
Integendeel, de meest open keuze zou je hebben als er zoals in Nederland een groot aantal zenders ongecodeerd op de kabel zouden zijn.
Bij UPC Nederland (ook van Liberty Global) kan dat wel, met 44 ongecodeerde TV zenders, en een pak ongecodeerde radiozenders.
Als het ongecodeerd is kun je met elke DVB-C compatibele decoder kijken.

Net dat hebben ze onmogelijk gemaakt, want ze willen dat aanbieders ook een puur analoog pakket kunnen aanbieden.
Als je dat wilt kunnen, kun je natuurlijk niet een ruim basispakket onversleuteld op de kabel zetten, want iedereen zou dan voor het goedkopere 'enkel analoog' pakket kiezen, en met zijn eigen DVB-C hardware toch heel dat basispakket erbij hebben.
Dus moet dat basispakket wel geëncrypteerd zijn.
Spijtig, want net nu zien we overal in Europa dat Liberty Global een ruim basispakket openzet, en dus vrije hardwarekeuze mogelijk maakt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Net dat hebben ze onmogelijk gemaakt
Inderdaad... ik vrees ook dat de openstelling ons meer slecht als goed zal brengen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Spijtig dat die frequenties door mekaar lopen, of ze hadden gewoon een filter op de digitale kanalen kunnen aanbrengen.
Nuja, da's niet meer als vroeger, toen we betaalden "per tv" en geen kat zijn 2e tv aangaf ;-)

Zou analoog niet beter langzaam afgezet worden? Met open hardwarekeuze (lees: CI module) ziet oma toch het verschil niet meer.

Trouwens, met keycards hoeft "open hardware" toch niet gelijk te staan aan "onversleuteld" ?
Ik noem dat gewoon "onwillend". Als TV Vlaanderen het kan heeft de rest geen excuus.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De zenders gaan voor het medelijden van de kijker. Vandaag stond in de krant dat Dany Lowinski of zoiets geen nieuw seizoen krijgt omdat teveel mensen uitgesteld kijken :roll: Het was blijkbaar een zeer populair programma met hoge kijkcijfers maar toch valt deze beslissing. Ya right :roll: (zelf nooit gekeken dus geen kennis van de kwaliteit van het programma).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Tja, en wie satelliet ontvangst heeft, die kan die afleveringen van Dany Lowinski bekijken op de Vlaamse zenders (in het Vlaams dacht ik) en op 1 of andere Nederlandse commerciële zender, daar uitgezonden in de Engelse/Amerikaanse versie als ik mij niet vergis.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Subiet gaat VTM nog donaties vragen voor een volgende reeks...

VTM Levenslijn krijgt dan een andere bestemming :bang:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”