Overschakeling op raar Profiel

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
YannickG
Starter
Starter
Provider

Sinds deze week regelmatig disconnects gehad, heel frusterend, maar ik weet nu ook waarom, mijn originele waardes waren : sync 50/6, max 88Mbps, training margin 22db, afstand rop 92m. Ik heb vanavond na 3 weken nog eens de vdsltool gedraaid omdat de storingen bleven duren en ik was met verstomming geslagen om dit aan te treffen:

Code: Selecteer alles

downstream			upstream
Line:			45496 kbps			6048 kbps
Max: 			38802 kbps			8129 kbps
Profile: 		17a
Distance:		462 m
Training:		6 dB
Attenuation:	21,9 dB
Hij is dus ineens verhuisd naar een rop 5x verder.. terwijl wij hier echt in een moderne buurt zitten vlakbij/naast hoofdwegen en er nergens in de buurt werken zijn... hoe kan dit?? En ik neem aan dat die disconnects, artifacts op tv enz komen doordat hij synct op een hogere snelheid dan dat hij zogezegd aankan op die afstand van de rop?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

in principe heb je dus een 30/6 profiel en heeft DLM je zitten up & downgraden.
waarschijnlijk zal je nog wel lager te staan komen als de lijn nog niet stabiel is (tot je terug op je 30/6 zit)

de afstand moet je met een korrel zout nemen, de rop zal heus niet verhuizen (normaalgezien ;) )

is er binnen iets aangepast?
nieuwe telefoontoestellen, stekkers anders ingestoken, modem verplaatst, ... ?

het kan ook een slecht contact zijn (kabeltje dat geoxideerd of deels afgebroken is),
als het een appartement is kan het ook aan de invoerdoos in de kelder zitten.

en natuurlijk kan het ook een teken zijn dat de modem de geest geeft.
YannickG
Starter
Starter
Provider

Het gaat inderdaad om een appartement, maar wij zijn de enige in de (kleine) blok die aangesloten is op de invoerdoos in de kelder, de rest zit bij telenet. Voor de rest is er ook niets veranderd aan de netwerkinfrastructuur in het gebouw of in ons appartement, daarom dat ik zo verbaasd ben.. Heb ook een bericht gestuurd naar Eva van belgacom, hopelijk kan die me een goede oplossing bieden want denk wel dat jullie begrijpen dat het heel frusterend is om hele tijd op een lijn te hebben gezeten die met gemak 70/6 aankon en ineens uit het niets naar een max 30/6 lijn omgezet wordt...
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:
Provider

is die Training van 6 dB niet onder de minimum waarden van Belgacom ?

Ik dacht dat die niet onder de 9 mocht komen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

Inderdaad 6 db is praktisch te laag, wel waarden tot min 9db kom je reglmatig tegen waar de DLM gepasseerd is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

45/6 is absoluut géén DLM profiel.
DLM heeft jou op 50/6 gezet, maar dat is hoger dan wat de lijn aankan, en de modem synct aan 45/6 (vandaar die 6dB).

Et is dus inderdaad iets mis me je lijn, dus Helpdesk bellen ;)
Je attenuation is (onverklaarbaar) gestegen van 4,2 dB naar 21,9 dB (vandaar dat de "geschatte" afstand gestegen is van 92m naar 462m)
Er zit dus een "kink op de kabel" :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
YannickG
Starter
Starter
Provider

Ok bedankt iedereen voor de nuttige info! die heb ik ook even bij mijn bericht aan Eva gezet, hopelijk heb ik snel terug een normale lijn :) want tv kijken is heel frusterend, vanavond een film gekeken die tot 5 maal toe volledig vasthing en ik dan terug naar "mijn opnames" werd gegooid, waarna ik manueel moest verderspoelen naar waar ik zat(om nog maar te zwijgen over de beeld/geluid corruptie die vaak optrad)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

In afwachting dat je lijn "hersteld" wordt, zou je ervoor kunnen kiezen om aan een lagere snelheid te syncen.
Een stabiele 30/6 zal een veel beter resultaat geven, dan een borderline 45/6.

Als je nu de 0800 lijntest zou doen, zal je terugvallen op 30/6. Dit is de enige manier om lager te syncen (als je een BBox2 hebt)
Je verliest dan wel je DLM verhoging (maar die zou je normaal terug krijgen nadat je lijn hersteld is).

Bij sommige alternatieve modems kan je de speed zelf verlagen (vb naar target SNR van 9dB)

Kijk toch nog eens voor alle zekerheid je binnen bedrading na (slechte contacten), en ook de invoerdoos in de kelder eens checken of er niemand aan geprutst heeft (vb nieuwe klant in de blok).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

philippe_d schreef:45/6 is absoluut géén DLM profiel.
just to be clear: ik heb in mijn eerste post gezegd dat de lijn door DLM geupgrade & gedowngrade werd/word,
nergens dat 45/6 een DLM profiel is :)
maar dat hij dus 30/6 heeft (dat is het toegekende profiel), en dat DLM voor de rest verantwoordelijk is (upgrade naar 50/6 en straks als die storing even duurt wss terug een downgrade naar 30/6 gezien hij wss ook geen stabiele 40/6 DLM profiel zal hebben -afgaande op de vdsltool, that is)

hoe kom je aan de 4.2 attenuation?
volgens de berekende regels voor die geschatte afstand van 92m, of heb je meer info gebruikt? :)

hardyscript & jacko: 6db zal nog wel (kunnen) syncen, maar ik wens niemand die lijn toe... zal ongetwijfeld een hoop reinits veroorzaken.
9+db is in principe stabiel, maar hoe hoger hoe beter natuurlijk.

voor adsl was 6db trouwens genoeg om een stabiele lijn te hebben... vooruitgang zeggen we dan :)
YannickG
Starter
Starter
Provider

Splitter hij had blijkbaar mijn vorige waardes die ik hier op het forum had gepost teruggezocht ;) ik had dus voor al deze storingen een attenuation van 4.2 :)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

6db zal nog wel (kunnen) syncen

daarom spreek ik ook van praktisch " 6db is praktisch te laag voor VDSL " met theoerie ben je in de praktijk niet altijd veel :wink:

Het is wel een vooruitgang want VDSL kan hogere snelheden aan en dat er een keerzijde is aan de medaille dat is nogal dikwijls zo !
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”