Verjaringstermijn factuur

Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Beste,

Toen ik nog actief was in het studentenleven (begin september 2007) heb ik voor de studentenclubs pulls laten maken bij een Belgisch bedrijf. Ik heb toen als factuuradres het adres gebruikt van het studentencafé (hebben er een brievenbus, dus dit lijkt me correct. Dit adres staat ook opgegeven op de documenten van de VZW) en mijn telefoonnummer.

Nu kreeg ik het dat bedrijf vorige week telefoon of ik even mijn openstaande factuur van 18 september 2007 wou betalen. Een factuur van ruim 5.5 jaar terug dus. Voor de goede loop van zaken eerst gevraagd of ze mij die factuur konden bezorgen per e-mail. Nu blijkt het te gaan over een factuur van die pulls waar gewoon opgeschreven is "niet voldaan bij betaling". Totaal bedrag : 710 euro.

Nu ligt het uiteraard alles behalve makkelijk om de praesidiumleden van dat jaar samen te roepen en te bekijken of deze factuur betaald is. De bankafschriften zijn er zeker nog (echter daar vinden we geen betaling in terug) maar het kan evengoed zijn dat deze - zoals gebruikelijk bij studentenclubs - cash betaald is als we er achter gingen.

Vandaag kreeg ik een tweede mail : of ik even binnen de 2 weken het bedrag wou betalen.

Hoe moet ik hier verder op reageren?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Normaal 10jaar maar gezien het een studentenvereniging is die veel cash betaald en daar geen papieren van heeft...is er een kans dat de verjaringstermijn van 1jaar van toepassing is. (als het zover komt zal dit wel de vrederechter zijn die dit bepaalt)


"Art.2272 dat verkorte verjaringstermijnen invoert,moet op beperkende wijze worden uitgelegd" [Cass. 31 mei 2002(C.U.S.-L./A.A.),R.W.2004-05,1219-1220,noot]

"De korte verjaringstermijn is gebaseerd op een vermoeden van betaling en wordt gemotiveerd door het feit dat van het ontstaan en de kwijting van dergelijke schulden doorgaans geen geschrift wordt opgesteld. De wetgever vermocht ervan uit te gaan dat het vermoeden van betaling niet geldt voor de levering van diensten, omdat in de regel van de overeenkomst voor dergelijke leveringen een geschrift wordt opgesteld...Diezelfde bepaling schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet in zoverre zij uitsluitend van toepassing is op rechtsvorderingen voor de levering van ‘koopwaren’ en niet op rechtsvorderingen voor de levering van diensten"(Grondwettelijk Hof nr.88/2007,20 juni 2007)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Factuur op naam van een VZW? En de VZW bestaat nog?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb inmiddels dit verder bekeken. Het is geen VZW maar een "feitelijke vereniging". Deze bestaat inderdaad nog.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Goede vraag voor een fiscalist, maar ik zie op enkele plaatsen waar men verwijst dat feitelijke verenigingen onder de voorwaarden van particulieren vallen.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als er geen contract is opgemaakt dan is de verjaringstermijn 5 jaar.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ergens moet die factuur toch nog te vinden zijn... als dat cash betaald is staat daar 'voldaan' op....
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat is het juist : "ergens" is deze te vinden. De vraag is alleen maar : waar?
Typisch voor studentenclubs : het bestuur van dat jaar valt uit elkaar en horen of zien elkaar af en toe nog (galabal van de club etc) ofwel nooit meer...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”