Mijn internet is snel als grootgebruiker aangeduid

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Lucas1999
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Dag allemaal.Mijn internet is de laatste tijd snel als grootverbruiker aangeduid.Mijn kinderen spelen veel op de internet heeft dat invloed ?
Ik heb Fibernet XL en ik snap iets niet,er staat oneindig veel downloaden maar toch heb ik een limiet is dat bedroog of heb ik het slecht begrepen ?
in elk geval danku !
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En hoeveel volume heb je dan verbruikt?
Beetje meer details kunnen geen kwaad...
Lucas1999
Starter
Starter

na 320 gbps de internet wordt trager and duidt al aan dat ik grootverbruiker ben
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Een limiet op volume die is er niet, echter als je als grootverbruiker wordt geplaatst, gaan tijdens de gele/rode uren de snelheid van het internet naar "belachlijke" lage snelheden, dus ze limiteren uw snelheid.
Op het allerdrukste is dit 0.512 a 1Mbps en in de gele zone ook vertraagd maar niet zo extreem, en bij de groene uren gaat deze terug aan volle snelheid.

320Gb op hoeveel dagen?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Lucas1999
Starter
Starter

na 20 dagen krijg ik een email van telenet dat ik een grootverbruiker ben en het maakt niks uit of ik op groen of rood surf.Ik was bij Telnetwinkel met reclamatie en hebben ze mij gezegd dat ik een limiet heb per maand tot 700 GBps.
Laatst gewijzigd door Lucas1999 16 apr 2013, 21:13, in totaal 1 gewijzigd.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

TiTanium
Moderator
Moderator

De computers worden dus het meeste in de rode uren gebruikt (wat logisch is offcourse), en dan zit je toch veel te snel naar mijn zin op grootverbruikers profiel. Bij fibernet is dit 150GB als onderlimiet bij de XL 250. Afhankelijk van de drukte en het verkeer dat u genereert zal het onder limiet veranderen. Als je 's nachts download gaat de onderlimiet naar boven, maar als je in de rode zone download gaat de bovenlimiet zeer snel naar beneden.
Als je alleen 's nachts download ga je op 750GB naar grootverbruikers profiel en bij XL op 1250.

Voorbeeld:
250GB / 1 maand
RODE uren: 250 = 250GB dus bovenlimiet gaat van 1250!! naar 250.
Gele uren: 250GB = +/- 83GB (+/-1/3de wordt aangerekend) dus bovenlimiet gaat naar 750.
Groen uren ('s nachts): 250GB = 50GB (1/5de wordt aangerekend) dus bovenlimiet is 1250 (wat je nooit haalt natuurlijk).
Hopelijk kan je er aan uit, daar komt het eigenlijk op neer.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
Lucas1999
Starter
Starter

sorry dat snap ik toch niet :( Voor mij is dit allemaal gewoon bedroog voor een oferte waar free download staat en toch tot 250 gb max kan komen.Ik was in vele landen en in geen van die landen kwam ik zo slecht internet tegen,betalend de hoogste prijs voor internet die limiet geeft... Het geeft geen zin om s'nachts te zitten om van 1250 GBps gebruik te maken, dat is stom.Sorry maar dit is echt vals spelen en mensen lokken voor geld.Ik ben zeker dat ik van Telenet afga als ik een betere bedrijf vind.Groetjes
TiTanium
Moderator
Moderator

http://www.lijntest.be
Kijk eens via deze site of je mogelijke aansluiting kunt vinden op het VDSL2 netwerk. Daar laten ze de klanten met rust en is het echt ongelimiteerd op volume EN snelheid!
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Neem dan toch Business Fibernet M of L ?
TiTanium
Moderator
Moderator

Ik vind dit niet de ideale oplossing, nog meer gaan betalen om toch een limiet te krijgen op volume en snelheid. In zijn geval zou ik gewoon kijken als het voor internet alleen is om een eventuele VDSL2 lijn te nemen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je provider je zo behandeld is er maar één oplossing in mijn ogen : opstappen en naar een andere gaan. Keus genoeg :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
zerotol
Starter Plus
Starter Plus

DIe limiet is een lachertje, op 2 jaar ben ik er 1 maal overgegaan tot 230 gb op 1 maand TWEEHONDERDDERTIG (!) en ik was direct een grootgebruiker.

Ondoorzichtig die limiet en onbegrijpbaar hoe je er zo snel aan geraakt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je kan de limiet belachelijk vinden, maar ondoorzichtelijk kan je ze toch niet noemen.
  • in tegenstelling tot wat sommigen hier op het Forum beweren, zijn de download limieten niet afhankelijk van de node/regio, maar geldig voor alle Telenet klanten. Er is dus géén "grijze" zone.
  • Er is héél duidelijk door Telenet gecommuniceerd hoe het systeem van "vrij downloaden" werkt (en ook hier op het Forum). Dat kan je bezwaarlijk ondoorzichtig noemen.
Gebruikers die dat willen, kunnen hun activiteiten plannen tijdens de goedkopere uren.
Klanten die hiermee niet kunnen leven moeten hun conclusies trekken. Er zijn alternatieven waar je wel onbeperkt kunt downloaden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

krisken schreef:Als je provider je zo behandeld is er maar één oplossing in mijn ogen : opstappen en naar een andere gaan. Keus genoeg :)
Graag, als die ROP hier voor m'n deur eindelijk eens geactiveerd geraakt :)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 150 keer

Sorry maar jij hebt je de moeite niet genomen om te kijken wat de term vrij downloaden of FUP inhoudt.
http://klantenservice.telenet.be/conten ... downloaden
Daar is indertijd genoeg over geschreven...

En 's nachts moet je niet aan je pc zitten. Je stelt een scheduler in van je favoriete download programma (ftp/torrent/newsgroup/http) en om 0u of 1u laat je die starten. Download binnen, pc wordt automatisch afgesloten. Problem solved.
Of je staat 's ochtends wat vroeger op, kan je ook doen.

Als je daar niet met kan leven, dan moet je de boel maar opzeggen en op een ander gaan...
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De hele opzet van de term 'vrij downloaden' was en is nog steeds misleiding. 't Is niet omdat ze na een jaar (of hoelang was het ook al weer) eindelijk wat duidelijke logica achter hun kleursysteem gestoken hebben, dat die misleiding opeens wegvalt. Wij kunnen het dan wel de eerlijke benaming 'FUP' geven, maar die ga je niet op de Telenet site vinden.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Lees ook even deze links : http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer en http://klantenservice.telenet.be/conten ... gasearch=1
Wie het onderste uit de kan wil halen, kiest dan weer beter voor onze formules met vrij downloaden. Daarmee kun je een gigantische, werkelijk onbeperkte hoeveelheid informatie verzenden en ontvangen. In de formules met vrij downloaden past Telenet dus geen volumelimiet toe. Wel passen we voor de echte grootverbruikers – minder dan 1% van onze klanten – de surfsnelheid aan tijdens de allerdrukste momenten. Dat doen we om de surfervaring van alle andere klanten te vrijwaren.
Je bent met jouw surfgedrag blijkbaar al het onderste uit de kan aan het halen en je hebt al een gigantische onbeperkte hoeveelheid informatie verzonden/ontvangen. Hoewel je behoord tot de 1% van de klanten van telenet die tegen deze limiet aanlopen passen ze in de allerdrukste momenten (lees : overdag en s avonds) de surfsnelheid aan voor je.

Afbeelding

Let wel : bij Belgacom surf je onbeperkt MAAR (!!!) moet je na 500GB volumeblokken van 20GB bijkopen (die welliswaar gratis zijn). Op die manier remmen ze je ook wat af. EDPnet, Dommel, Scarlet, ... hebben dit niet.

Telefonie = EDPnet + OVH
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

thamar niet helemaal akkoord als je bvb wilt kijken naar gratis programmas van rtl4 rtl5 veronica sbs enz moet je gewoon streamen terwijl je kijkt.
snachts slapen de meeste mensen.
En ja telenet mag dan wel uitleggen hoe het zit, dikke vandaele en andere woordenboeken hebben wel een andere invulling over het woord vrij.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

thamar schreef:Sorry maar jij hebt je de moeite niet genomen om te kijken wat de term vrij downloaden of FUP inhoudt.
http://klantenservice.telenet.be/conten ... downloaden
Daar is indertijd genoeg over geschreven...
True...
thamar schreef:En 's nachts moet je niet aan je pc zitten. Je stelt een scheduler in van je favoriete download programma (ftp/torrent/newsgroup/http) en om 0u of 1u laat je die starten. Download binnen, pc wordt automatisch afgesloten. Problem solved.
Of je staat 's ochtends wat vroeger op, kan je ook doen.
Tja een PC die staat te blazen om enkel en alleen een download binnen te halen, terwijl je deze s avonds gebruikt om te surfen/mailen/msn/skype...beetje zinloos gebruik van elektriciteit toch? Het is dergelijke zever dat telenet ons wilt aanpraten om te doen, maar dergelijke praktijken zouden niet mogen gebeuren in mijn ogen.
thamar schreef: Als je daar niet met kan leven, dan moet je de boel maar opzeggen en op een ander gaan...
Enige correcte conclusie...

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator

krisken schreef:Het is dergelijke zever dat telenet ons wilt aanpraten om te doen, maar dergelijke praktijken zouden niet mogen gebeuren in mijn ogen.
Mijn energieleverancier tracht mij te motiveren om meer te gebruiken 's nachts en in 't weekend, gezien ze dan een overcapaciteit hebben, en minder te gebruiken overdag, door .... mij tijdens de daluren een goedkoper tarief aan te bieden.

Telenet doet net het zelfde: ze proberen jou te motiveren om minder te gebruiken tijdens de rode uren, door .... meer volume te geven tijdens daluren.

Ik zie daar eigenlijk niets verkeerd aan (hooguit vervelend omdat het niet altijd past in je eigen planning).
Als mijn vaatwas vol is, en ik laat die overdag draaien, omdat ik geen "tijd" heb om te wachten tot 's avonds, dan weet ik dat die wasbeurt mij iets meer kost, so what ... mijn beslissing.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Philippe : ik bedoel dat het in mijn ogen nutteloos is om je PC te laten aanstaan, juist om te downloaden. Lijkt me net iets energie-efficienter. Ik doe mijn downloads terwijl ik andere zaken op de PC doe. Dat is helemaal niet vergelijkbaar met je vaatwas.

Als je een vergelijking met je vaatwas wilt *kuch* :D
Je doet je vaat als je zelf in je bad zit. Telenet wilt dat je je vaat apart doet en je bad apart.

OK, vergelijking failed :)

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator

Als je met het hele gezin aan het surfen zijt en 1 ervan trekt bijvoorbeeld met usenet den boel dicht zou ik dit ook niet leuk vinden. Zelfs met Belgacom deed ik mijn download 's nachts.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Misschien moeten ze dan geen abonnementen maken met dergelijke formules? Hun snelheid kan het wel aan (dat is inmiddels bewezen), maar het netwerk niet (het stoort andere gebruikers).

Eurodocsis kan volgens http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#Speed_tables met 8 downstream en 4 upstreamchannels gaan tot maar eventjes 444mbit down en 122mbit up. Dus het ligt niet aan de technologie, wel aan de netwerkopbouw...

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator

Ik had dit ook voor op het Belgacomnetwerk. 45 bots trekken gewoon de boel dicht. Niet meer en niet minder, tenzij je de speeds manueel gaat verlagen.
Nog een groot voordeel om 's nachts te downloaden is ook dat de pc alles kan herstellen, uitpakken zonder het mij stoort of ik het program vertraag.
Ik plan mijn downloadnachten (2 a 3 nachten per maand), dus op gebied van elektriciteit valt het best wel mee als ik op die 8 uur redelijk veel kan versluizen in 1 keer + het programma sluit de computer automatisch af als het gedaan heeft.
Indertijd met men adsl2+ lijntje van edpnet (om als voorbeeld te nemen) moest mijn pc 24/7 opstaan om alles binnen te krijgen. Dan kan je spreken over onnodig verbruik. Maar als je in een paar nachten alles ineens binnentrekt dan valt die kost best mee. Zelfde met belgacom toen, ook netjes alles 's nachts (eigen keus), alleen meer downloadnachten per maand gezien.
Dus iedereen kan van voor zijn eigen uitmaken wat hij wilt, en in de TS zijn geval is overstappen naar een mogelijke ongelimiteerde VDSL2 lijntje interessanter.
philippe_d
Moderator
Moderator

krisken schreef: Dus het ligt niet aan de technologie, wel aan de netwerkopbouw...
Je hebt gelijk wat de oorzaak is .... maar het netwerk is wat het is (en wordt voortdurend verbeterd).
Intussen lijkt het mij verantwoord dat Telenet het verkeer in daluren aanmoedigt.

Persoonlijk denk ik dat het niet alléén te maken heeft met netwerkopbouw, maar ook met internet uplink capaciteit ?
Ik neem aan dat zo'n capaciteit berekend wordt op piek traffiek ...
Dus tijdens daluren, is deze extra capaciteit eigenlijk gratis, tijdens de rode uren kost dat de ISP veel geld?

Wat betreft netwerkopbouw.
- als er 3 EDPNetters op één LEX zitten .... moeten ze ook de bandbreedte delen ...
- als er 24 VDSL2 klanten op één ROP gelijktijdig de kraan zouden open draaien, denk ik ook dat ze hun snelheid zien dalen ...
krisken schreef:Als je een vergelijking met je vaatwas wilt *kuch* :D
Je doet je vaat als je zelf in je bad zit.
Het liefste heb ik dat mijn vrouw de afwas doet terwijl ik in bad zit :lol:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Philippe : mochten VDSL2 gebruikers de kraan volledig open gooien dan zou de lijn inderdaad dichtslippen. Echter tot op heden heb ik hiervan nog niks gehoord (zelfs niet in steden waar hele appartementsblokken op VDSL2 zitten omdat telenet niet kan wegens rijgnet). Bij telenet krijgen we hier toch vrij veel "klachten" over.

Men raad telenetters de FUP abonnementen aan als je een "gigantische hoeveelheid data" moet verzetten terwijl "gigantisch" voor iedereen een andere invulling heeft. Ik vermoed dat veel mensen blij zouden zijn mocht er een optie bestaan om bij te betalen als je op het grootverbruikersprofiel zit, zodat je kan verder surfen (downloaden) zoals je wilt. Beetje zoals het bijkopen van volumeblocks vroeger...

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik vraag me toch ook af waarom dit profiel aktief word op bepaalde uren van de week.
Enkele kanttekeningen :
- Er word geen verschil gemaakt tijdens een feestdag. Paasmaandag bijv heeft dezelfde beperking als een gewone maandag. Dit terwijl ik wel meer mensen verwacht op het net en het als een zondag aanzien kan worden.
- Over een dynamische regeling kan je ook al niet spreken omdat het keer op keer dezelfde uren zijn. Elke maandag heb je dezelfde beperkingen. Ongeacht het aantal gebruikers.
- Zelf heb ik tijdens de normale periode steeds een volledige snelheid. Als ik dan niemand hinder, waarom na 250 Gbyte wel ?
- Eenmaal het 23 uur is verwacht ik dat veel mensen hun downloadmanager start, en dit resulteert in een gigantisch piek. Ik ga ervan uit dat er op dit moment een groot probleem zal zijn op gebied van beschikbare capaciteit.
- Als je de link legt met formules waar nachtsurfen gepromoot word dan raak je er helemaal niet aan uit. Deze uren verschillen met de snelheidbeperkingen bij de FUP formules.
krisken schreef:Ik vermoed dat veel mensen blij zouden zijn mocht er een optie bestaan om bij te betalen als je op het grootverbruikersprofiel zit, zodat je kan verder surfen (downloaden) zoals je wilt.
Vergelijkbaar met de gratis blocks die je bij BGC kan aanschaffen dan ?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Niet zoals de gratis packs, maar echt betalen. Wat mij stoort aan telenet is dat ik geen zekerheid heb over mijn limiet. Ze kunnen die continue aanpassen zoals zij willen (ergens tussen 300 en 1200GB).

En wat je zegt klopt niet echt : als iedereen om 23u zijn downloadmanager aan zet resulteert dit niet in een piek, maar in een piekje als je dit vergelijkt met het dataverkeer overdag.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator

krisken schreef:Wat mij stoort aan telenet is dat ik geen zekerheid heb over mijn limiet. Ze kunnen die continue aanpassen zoals zij willen (ergens tussen 300 en 1200GB).
Ik denk dat vele mensen nog altijd het "vrij downloaden" niet begrijpen:
  • Die "limiet" wordt niet continu "aangepast" door Telenet: er is een duidelijke uurrooster, waarop de groene, gele en rode uren aangeduid worden.
  • Er is géén volume limiet, maar wel een punt (dat varieert tussen 300 en 1200GB) waarop je als grootverbruiker beschouwd wordt.
  • Zelfs als "grootverbruiker" kan je nog verder ongelimiteerd downloaden, en meestal zelfs aan de volle snelheid. Alleen kan Telenet - indien nodig - je snelheid gedurende de rode uren tijdelijk verminderen (tot 1 mbps).
Er is dus geen "smalband" meer (= permanente verlaging van de snelheid) zoals vroeger.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Noem jij dat een duidelijk uurrooster? ik noem dat kleuren die in elkaar vloeien, en dus alles behalve duidelijk zijn.
Lees ook eens http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer, specifiek de sectie "in detail".
Daar staat, zwart op wit:

Wat betekent ‘vrij downloaden?
Tot max. 750 GB, min. 150 GB (Fibernet, Turbonet (XL), ExpressNet (XL) )
Tot max. 1.250 GB, min. 250 GB (Fibernet XL)

Dus zoals ik zei : geen zekerheid over mijn limiet als "vrij gebruiker", ze passen dit aan (aka ze zetten je op grootverbruiker) wanneer zij willen : "ergens" tussen 150GB en 750GB bij Fibernet, Turbonet (XL) en ExpressNet XL). En "ergens" tussen 250GB en 1250GB bij Fibernet XL. Tis maar een verschil van 600GB respectievelijk 1TB waarin ze kiezen wanneer je een grootverbruiker bent en wanneer niet.

Vind je het nog altijd duidelijk?

Telefonie = EDPnet + OVH
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Philippe, het is duidelijker dan vroeger, maar als mijn lessenrooster er zo zou uitzien zouden er niet veel studenten in de les zitten. :D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TiTanium
Moderator
Moderator

Code: Selecteer alles

Wat betekent ‘vrij downloaden?
	Tot max. 750 GB, min. 150 GB (Fibernet, Turbonet (XL), ExpressNet (XL) )
        Tot max. 1.250 GB, min. 250 GB (Fibernet XL)

Hoeveel weegt een GB door in je Telemeter?
    Rode uren: 1 GB = 1 GB
    Gele uren: 1 GB = 0,33 GB
    Groene uren: 1 GB = 0,2 GB

Aangepaste snelheden voor grootverbruikers
Wanneer gebeurt dat?
    Hangt af van de periode van gebruik (zie druktekalender)
    Je bent ‘grootverbruiker’ tot de Telemeter weer op nul springt (einde aanrekeningsperiode).

Aangepaste snelheden voor alle soorten internetverkeer
    Alleen tijdens bepaalde periodes in de rode uren (zie druktekalender).
    De aanpassing gebeurt in stappen ( van 3 Mbps tot minimaal 1 Mbps).
    Gratis onbeperkt volume blijft beschikbaar.

Regiogebonden?
Nee, tijdelijk aangepaste snelheden voor grootverbruikers zijn nooit regiogebonden.
Die kleurenbars die ze hanteren zie ik liever ook in "tekst" veranderen, dan zie je inderdaad meer duidelijkheid, maar er staat toch goed uitgelegd hoe het werkt. Wil je niet op dat profiel vallen dan moet je dagelijks uw meter checken en dat is ambetant. Je kan perfect volgen wanneer je richting dat profiel gaat, er komt ook een redirect aan als je op 20GB van het profiel staat (wat natuurlijk meestal te laat is)
philippe_d
Moderator
Moderator

krisken schreef:Noem jij dat een duidelijk uurrooster? ik noem dat kleuren die in elkaar vloeien, en dus alles behalve duidelijk zijn.
Akkoord, waar de kleuren in mekaar vloeien is er een kleine grijze zone ...
krisken schreef:Dus zoals ik zei : geen zekerheid over mijn limiet als "vrij gebruiker", ze passen dit aan (aka ze zetten je op grootverbruiker) wanneer zij willen : "ergens" tussen 150GB en 750GB bij Fibernet, Turbonet (XL) en ExpressNet XL). En "ergens" tussen 250GB en 1250GB bij Fibernet XL. Tis maar een verschil van 600GB respectievelijk 1TB waarin ze kiezen wanneer je een grootverbruiker bent en wanneer niet.
Ik vind dat zeer duidelijk:
  • Als je alleen downloadt in de rode uren is je limiet 250GB
    Als je alleen downloadt in de oranje uren is je limiet 750GB
    Als je alleen downloadt in de groene uren is je limiet 1250GB
Vandaar dat ze schrijven: "tot max. 1.250 GB, min. 250 GB"
Waar zie jij dat ze dit aanpassen "wanneer ze willen" ???

En trouwens, eens je groot grootverbruiker bent is er nog niets aan de hand ...
Je kan gewoon onbeperkt blijven downloaden (zij het aan een stapsgewijze gelimiteerde snelheid tijdens rode uren)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wie gebruikt er zijn internet alleen in de rode/orange/groene uren? Niemand. Dus wanneer je van "gewone" gebruiker naar grootverbruiker gaat is een groot raadsel. Immers is de stand wanneer je van "gewone" gebruiker naar grootverbruiker gaat een combinatie van hoeveel % je hebt gesurft tijdens de rode uren, oranje uren en groene uren... Afhankelijk van teveel factoren dus. En dat noem ik dan willekeurig, want je kan dit nergens nagaan.

Indien er een melding zou komen op de mijn.telenet.be pagina's (dagelijks bijgewerkt aan de hand van de huidge surfgegevens van die maand) in de vorm vanaf xxx GB zal u op grootverbruikerprofiel komen, u kan nog xxx GB downloaden tot de profielverandering, dan zou dit een hele vooruitgang betekenen!

En ja je kan blijven downloaden aan een snelheid die 1/120ste is van wat je normaal had. 5 jaar geleden noemden ze dat smalband, en kon je gewoon volumeblokken bijkopen. In dat geval - als ik jouw redenering volg - is het internet bij telenet al jaren limietloos : je kon immers altijd verder surfen op smalband als je geen blokken had bijgekocht.

Telefonie = EDPnet + OVH
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Bestaat die telemeter app nog voor in je taakbalk ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:En wat je zegt klopt niet echt : als iedereen om 23u zijn downloadmanager aan zet resulteert dit niet in een piek, maar in een piekje als je dit vergelijkt met het dataverkeer overdag.
piekje ? Telenet ontmoedigd net het downloaden op een avond. Als er dan vanaf 23 uur weer bandbreedte beschikbaar word gesteld zal er toch van worden geprofiteerd.

om 23 uur degene die grootverbruiker zijn en weer hun bandbreedte krijgen
om 24 uur degene die aan nachtsurfen kan doen
om 01 uur degene die de gele zone wil paseren, terwijl deze rood zal kleuren door degene die start met downloaden om 23 en 00 uur.

Overigens is me het kalendergebruik en de boven en ondergrens wel bekend, maar als ze toch beweren dat het dynamisch geregeld word om zo min mogelijk mensen te hinderen, waarom is er dan steeds dezelfde continuiteit in hun snelheid. Zelfs als er zondag 3 februari problemen waren hebben ze op zondag de smalband opgestart, terwijl de helft van de gebruikers geen internet had. Feestdagen worden bijv, niet hetzelfde behandeld als een zondag.
krisken schreef:Noem jij dat een duidelijk uurrooster? ............ Tis maar een verschil van 600GB respectievelijk 1TB waarin ze kiezen wanneer je een grootverbruiker bent en wanneer niet.

Daarom dat ik me er weinig van aantrek. Ik weet dat ik zowiezo op smalband terecht kom, dus waarom er dan naar streven om zo lang mogelijk het Grootverbruikersprofiel te ontwijken. Nadien kan je toch gewoon verder surfen alleen wat beperkter in snelheid om sommige momenten.
Laatst gewijzigd door mailracer 18 apr 2013, 07:45, in totaal 2 gewijzigd.
frandone
Forumtroll
Forumtroll
Bedankt: 7 keer

Indien smalband wordt toegepast als grootverbruiker, ziet de rooster er zo uit.Turbo 30Mbits vervald en wordt Fibernetxl120Mbits
Bijlagen
Fibernetxl 120Mbitvervangt Turbo 30Mbits.jpg
(35.38 KiB) 666 keer gedownload
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

1) "vrij" of "onbeperkt" downloaden hebben een bepaalde betekenis volgens Van Dale en dus de Nederlandse taal. Telenet vult die betekenis naar eigen interpretatie in. Zoiets heet bedrieglijke reclame voeren in mijn ogen (en ik ben zeker niet de enige die dit vindt).

2) Limieten stellen is niet meer van deze tijd op dure abonnementen (nog aanvaardbaar voor de goedkope abo's), en veroorzaakt een verloop van klanten alsook een mistevredenheid bij bestaande klanten die niet noodzakelijk weg willen bij telenet (want hun QOS valt verder best wel mee in vergelijking met heel wat VDSL aanbieders): is het sop de kool nog waard? Immers, software development voor al die metertjes/banwithlimiting "and such" + de benodigde infrastructuur hiervoor zijn ook vaak niet bepaald gratis. Een feit is dat telenet zo op haar peerings met het internet wil besparen en dit doorrekend naar de klant. Wat ze dus eigenlijk zeggen is: als we u 120Mbit willen aanbieden op uw (DUUR!) fibernet XL abonnement kunnen we u enkel toelaten te downloaden 's nachts, en niet wanneer u - beste klant - dit zelf wenst. Ik zeg u als fibernet XL klant: ik betaal reeds de volle pot, laat mij dan werkelijk de vrijheid om te downloaden zoals ik wil en wanneer ik dat wil. Als dat de ene maand 150GB is en de andere 1.5TB - SO BE IT! Ik wil als klant die dergelijke prijs voor fibernet XL én de kabel betaald niet meer geconfronteerd worden met verplichte scheduling wanneer het hun best uitkomt (ofschoon ik dit grotendeels wel doe) of tegen limieten aanlopen. Ik kan nog enigzins aanvaarden dat ze werkelijk exhuberant gedrag (>5-10TB de maand en dit elke maand en minstens 3 maanden op rij) vragen om een duurder business abo te nemen.

3) Als je dan op smalband wordt gezet, is met 1-3 Mbit de snelheid vaak niet werkbaar. Soms kan je zelfs je mails niet eens op een deftige wijze binnenhalen (time-outs op de mailserver) en is de reële haalbare throughput vaak merkelijk lager (eerder vergelijkbaar met een ISDN lijn). Dit komt allicht omdat men gewoon pakketjes wegsmijt, met een resend als gevolg - resultaat is een soort cascade effect als gevolg: je kan in de praktijk tijdens de piekuren als je als grootverbruiker bent opgemerkt vaak niet eens meer op een zinvolle wijze chatten of mailafhalen. Dat kan WEL als je werkelijk 1-3Mbit krijgt (ik kan er van meespreken, mijn vrouw is van Kosovo en daar werkt het zelfs met 256-512Kbit connecties OVER WIRELESS relatief behoorlijk + en zeker over de kabel op 1Mbit). Er schort dus iets met de methode die telenet gebruikt om aan bandwithlimiting te doen. Die mensen betalen trouwens beduidend minder voor hun enkel op snelheid gelimiteerde connectie, en me dunkt dat men ginds toch beduidend minder leased line capaciteit/peerings met het internet ter beschikking zal hebben. D.w.z. ginder realiseert men iets dat op z'n minst werkbaar is met een veel lagere kosten infrastructuur, hier kan het blijkbaar niet. Waar loopt dit fout?
Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Een feit is dat telenet zo op haar peerings met het internet wil besparen en dit doorrekend naar de klant.
De peering is reeds aangelegd. Telenet wenst enkel te bekomen dat deze zo gelijk mogelijk benut worden. Wil je van de FUP af, dan zal telenet meer verbindingen moeten aanleggen om tijdens de pieken geen restrictie op te moeten leggen, en kan dit duurder worden. Het is niet zo dat je peering-kosten hoger oplopen omdat je meer gebruikers hebt op dat moment op dezelfde verbinding.
Je hebt bijv een 10 Gbit verbinding waar je mee kan doen wat je wil ongeacht het tijdstip.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”