aankoop garage

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik heb eens volgende vraag:

IN 2008 heb ik een appartement gekocht... dit met een lening...
nu zou ik graag in de buurt van mijn woning een garage kopen,maar deze kost 15.000 euro...

kan ik een bijkomende woonlening afsluiten hiervoor? hoe werkt dit juist?
heb ik ook recht op nog een klein beschrijf?

groetjes,

bedankt voor de info!
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Beste,

Heb je al 15000€ aan kapitaal afgelost?
Zo ja, dan kan je een wederopname doen zonder al teveel kosten. geen notoriskosten.

Anders moet je weer een extra lening aangaan...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 7 keer

neen hoor is nog vollop intrest dat ik betaal nu he...

maar de vraag is kan dit geleend worden onder een extra hypothecair krediet?
en moet ik 6% extra kosten rekenen bij die 15.000 ?

groetjes
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

stel deze vraag toch aan je bank. Mogelijk heb je andere voorwaarden die je over het hoofd ziet.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

dommelgebruiker schreef:neen hoor is nog vollop intrest dat ik betaal nu he...
Dat hangt dus af hoe je leent: 'gewoon', degressief, progressief...

Dus inderdaad geen slecht idee om dat aan je bank te vragen...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Zo'n bedrag steken ze (als je een goede bank hebt en je altijd netjes afbetaalt) gewoon bij in die hypotheek, zelfs al heb je al dat kapitaal niet afgelost.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Doktor Avalanche schreef:Heb je al 15000€ aan kapitaal afgelost?
Je kan je lening (moest deze reeds vereffend zijn) zelfs gewoon terug opnenen voor dergelijke dingen (extra aankoop, verbouwingen, ...) zonder de kosten die je hebt bij een nieuwe lening.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En ik denk dat een aparte garage niet onder de kleinbeschrijf regel valt.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

In dit geval is het te laat, maar indien iemand een hypothecaire lening aangaat en denkt om nadien nog een lening te willen aangaan, kan het volgende doen:
- de notariële akte kan gerust een hoger bedrag bevatten dan van de eerste lening. Je betaalt dan niet zoveel meer notariskosten dan je anders zou betalen voor het echte bedrag. Nadien kan je bij dezelfde bank dan een andere lening aangaan zonder opnieuw notariskosten te betalen. En zoals hier al gezegd, het reeds afbetaalde kapitaal kan ook opnieuw geleend worden zonder nieuwe notariskosten.
- Van de volgende tip weet ik dat de banken het tegenwoordig niet zo snel meer willen doen met de lagere rentevoeten, maar alles hangt af van wat je kan onderhandelen. Als je bijv. 120.000 euro moet lenen, kan je een lening aangaan van bijvoorbeeld 140.000 euro en maar 120.000 euro opnemen. Je moet wel afspreken met de bank dat op het niet-opgenomen gedeelte geen kosten moet betalen. Als je dan een garage koopt, kan je dat binnen dezelfde lening doen aan dezelfde rentevoet. En als de rente nog gedaald is, kan je er een nieuwe lening voor aangaan. Je moet wel een goede relatie hebben met je bank, of goed kunnen onderhandelen, vooraleer ze met dit scenario willen meedoen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Klein beschrijf kan trouwens alleen voor je eerste eigendom.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Is het trouwens niet hypothecair KREDIET ipv lening?

Indien je een LENING hebt, is het maar éénmalig, een krediet kan je wederopnemen:

http://www.inspirerend-wonen.be/geld-en ... ening.html
gobber
Member
Member
Bedankt: 1 keer

best kontakt opnemen met immotheker (wil geen reclame maken) , in't verleden zelf ook naartoe gestapt op aanraden nadat we zelf info via bank en andere toestanden hadden gevraagd. kan maar enkel aanraden
Afbeelding
Afbeelding
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Joe de Mannen schreef:Klein beschrijf kan trouwens alleen voor je eerste eigendom.

J.
Klein beschrijf hangt af van het Kadastraat Inkomen (K.I.) en niet van het feit of het je eerste of je zoveelste huis is.
Het abattement (Vermindering van de verkooprechten voor een enige woning ) kan enkel voor je eerste woning. Daarna kan je de betaalde registratierechten meenemen naar je volgende woning maar begrensd tot €12.500

Om terug te komen op de vraag van de TS : ik zou toch proberen om een 'alternatieve financiering' te zoeken. De notariskosten voor een hypothecaire lening van €15.000 bedragen al gauw €1.250 tot €1.750 wat toch een flinke som is voor zo'n kleine lening. Ik zou best eens even bij je bankdirecteur langsgaan om te zien of er alternatieven zijn. Misschien is de bankdirecteur wel bereid om dit bijvoorbeeld onder een 'renovatielening' te plaatsen. De rentevoet mag dan misschien iets hoger zijn, maar dan betaal je alvast geen notariskosten.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Of om te kijken aan welke huidige rentevoet je nu zit, wat de 15k extra u bij u huidige bank zou kosten. De som maken van de twee, op lange termijn wel te verstaan. En dan eens gaan luisteren bij de concurrentie om desnoods je huidige bank een dikke middenvinger te geven om heel je boel te switchen.

In huidige tijden, als je een gemiddeld profiel hebt met een quotiteit die onder de 80% ligt, kan je nog wel eens profijt doen. Goed je hebt extra kosten nu, maar je moet het over heel de termijn zien. En al zeker niet vergeten om uw eventuele verplichte brandverzekering ook eens te bekijken, kan ook veel schelen...

Wat klein beschrijf betreft, dat gaat nu nietmeer lukken omdat je je garage achteraf koopt. Had je de garage terzelfder tijd gekocht met je appartement als één pakket, dan had die ook in klein beschrijf gezeten. Het zou ook gekunnen hebben dat door de garage en app samen te kopen, je KI te hoog zou geweest zijn voor klein beschrijf.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”