iPad Mini + printen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit topic is een creatief verzinsel, voortgaande van een ander topic : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=37418. Ik weet dus niet wat kan en niet kan met die ipad! Dit ter inleiding :)

Vriendin heeft van familie een iPad Mini gekregen onlangs. Nu vroeg ik mij af of er apps bestaan waardoor je - via wifi - kan printen. Zou het handig vinden mocht ik bvb vanuit Safari kunnen printen op mijn share netwerkprinter... (HP Officejet 5510). Iemand een idee of dit kan? Kan dit bvb voor Android?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
yunozen
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2011, 12:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zelf doe ik dit via google cloudprint. Via je google account je printer instellen en configureren. Het werkt niet altijd en bij alles hou hier rekening mee, print apps heb ik me nog nooit aan gewaagd maar deze zullen waarschijnlijk beter werken.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Als je rechtstreeks via Safari wil printen, dan zal je printer Airprint moeten ondersteunen(Apple protocol voor draadloos printen).
Via Chrome (en andere apps) kan je eventueel wel printen met niet ondersteunde printers.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Moet uiteraard niet Safari zijn, mag zeker een andere browser zijn.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Op iPad en Android tablet gebruiken we ook Google Cloud Print. Printer is wel een Canon.
Vanmorgen was er op iPad een update beschikbaar van Chrome en blijkbaar was Google Cloud Print een van de nieuwigheden.
Printer-specifieke apps zullen ook wel bestaan en inderdaad beter werken, maar tablets connecteren via de guest-wifi en kunnen de printer dus niet rechtstreeks benaderen.

info over de Chrome update: http://www.tuaw.com/2013/04/09/chrome-f ... nt-and-fu/
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor alle duidelijkheid : Safari (of eender welke browser) is maar een simpel voorbeeld. Ook een notitie, PDF bestand, mail, ... zou leuk zijn om uit de printer te zien rollen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Documenten (in niet-exotische formaten) en emails kunnen perfect afgedrukt worden met mijn HP-app. Ik weet alleen niet uit het hoofd of ie ook office-printers ondersteunt.
weepeechris
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 okt 2010, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 80 keer

Ik heb thuis een printer met Airprint ondersteuning :) (een HP) Werkt perfect om iets af te drukken vanop mijn iphone/ipad
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Lichtjes offtopic maar ik heb mijzelf (bij android tablets dan wel) ook al geërgerd aan het feit dat ze de functie "printen" redelijk hard vergeten zijn bij het besturingssysteem in zijn algemeen. Er zijn printerspecifieke apps of google cloud printing zoals aangehaald maar het werkt toch allemaal maar stroef of geheel niet.

"Digital is supposed to stay digital"-filosofie zeker? Mij allemaal prima, alleen vergeten ze dat helaas niet alle instanties/personen/overheden/..... zo ver zijn. De enige keer dat ik nog iets wil printen is wanneer ik het nodig heb voor iets/iemand extern die het niet aanvaard op andere wijze. Als die nu eens allemaal mee bewegen, dan mag het printertje op pensioen zelfs. Ow wacht, nee => tegen dan is 3d printing betaalbaar en gaan we daarmee prullen ;-)
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik heb 2 gewone "domme" netwerkprinters, maar werken perfect met Airprint doordat mijn Synology NAS als printerserver dient.
Er bestaat ook software voor Windows en OS X om jouw computer als Airpint server te laten funguren (maar dan moet die wel aanstaan als je wil printer vanaf het iOS device)

OSX: http://www.netputing.com/handyprint/
Windows: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1293865
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

krisken schreef:... Kan dit bvb voor Android?
Met de App "PrinterShare Mobile Print" kan je vanuit je Android toestel afdrukken via Wi-Fi of Bluetooth. Voor onbeperkt gebruik, moet je wel een PrinterShare Premium Key van 9,95 Euro aanschaffen. Google Cloud Print wordt standaard ook ondersteunt.
Info: https://play.google.com/store/apps/deta ... ps#?t=W10.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik zou gewoon AirPrint gebruiken, als je printer dat ondersteunt. Dit is ontwikkeld door Apple en werkt dus heel goed samen met iOS, etc. Zelf heb ik uitzonderlijk eens Airpint gebruikt en het werkte out-of-the-box. (Wel Canon ipv HP)

Bij problemen zie ook: https://discussions.apple.com/thread/4908984 (Al wordt daar PhotoSmart en OfficeJet door elkaar gebruikt)
helyeah
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2013, 12:04

Ook hier een HP printer echt een uitvinding. Direct in vrijwel elke app kun je printen en als je op vakantie ben kun je zelfs je foto's naar je printer mailen en als je thuis komt liggen ze netjes op je te wachten. Wel mooi wat er tegewoordig allemaal al mogelijk is!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”