Mikrotikvraagje...

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Thuis heb ik op één mikrotik staan die mijn het verkeer routeert van mijn Toledo internetverbinding. Deze is als volgt geconfigureerd:
- Poort 1 = UTP naar switch voor bekabelde apparatuur (vlan 100 - IPrange 10.0.0.0/24)
- Poort 2 = UTP naar AP voor draadloze apparatuur (vlan 101 - IPrange 10.101.0.0/24 en vlan 102 - IPrange 10.102.0.0/24 en vlan 103 - IPrange 10.103.0.0/24).
- Poort 5 = UTP naar tweede mikrotik router van mijn tweede VDSL2 verbinding (EDPnet)
- Poort 10 = UTP naar VDSL2 modem

De reden om 3 aparte wifi netwerken te gebruiken is simpel uitgelegd : zo kan ik perfect iedereen controleren en desnoods limiteren.
- vlan 101 - IPrange 10.101.0.0/24 = geen snelheidsbeperkingen, gebruikt door vriendin en mezelf (laptops, gsm's, tablet), WPA2 wachtwoord
- vlan 102 - IPrange 10.102.0.0/24 = 10mbit down, 3mbit up, geven we aan familie en vrienden die langs komen, WPA2 wachtwoord
- vlan 103 - IPrange 10.103.0.0/24 = 5mbit down, 1mbit up, voor buren, passanten, ... niet beveiligd

Tot zo ver werkt alles prima...echter...

Ik heb onlangs een tweede NAS gekocht (http://www.nascenter.be/product/132279/ ... u2000.html) waar ik op één van de USB poorten mijn printer heb geïnstalleerd (HP OfficeJet 5510). Leek mij handiger om zo vanaf elke PC te kunnen printen. Echter kom ik nu tot de conclusie dat mijn vaste PC daar wel op kan printen...en de 2 laptop's niet... Dit komt - vermoedelijk - omdat ik een route moet leggen tussen poort 1 en poort 2 van mijn mikrotik waarbij er geen firewalling gebeurd.

Belangrijkste IP gegevens
NAS1 = 10.0.0.31
Kris Vaste PC = 10.0.0.111
Kris Vaste PC = 10.0.0.112
Kris Netbook = 10.101.0.111
Kris Ultrabook = 10.101.0.112
Isa Laptop = 10.101.0.211

Kan iemand mij op weg helpen en mij laten weten wat ik juist moet doen? Beetje bizar dat alles werkt (bvb met beide pc's kan ik perfect mijn NAS bereiken) enkel het printen niet. Al zal dat vermoedelijk te maken hebben met geblokkeerde poorten of transportprotocollen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sdb
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Waarom een aparte vlan voor uw eigen draadloze apparatuur, laat vlan 101 vallen en plaats uw persoonlijke wifi ook in vlan 100. Dan zit alles van jezelf in hetzelfde subnet en is er geen probleem...
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dit zou inderdaad een oplossing zijn, maar dan moet ik hier een pak herconfigureren, iets wat ik liever niet doe eigenlijk...

Telefonie = EDPnet + OVH
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Kan je niet printen, of krijg je de printer niet gevonden op het netwerk ?

Als je gewoon via de wizard zoekt naar die printer dan werkt dit veelal met broadcast verkeer, dat springt niet over verschillende subnetten (zonder speciale config, WINS server, ...) maar blijft in 1 L2 'broadcast domain'

Heeft de router in alle aangesloten netwerken een IP, is hij de gateway voor al die subnetten ?

3 verschillende SSID's snap ik, maar een verschillende VLAN/subnet voor wired/wifi toestellen die beide als "Trusted" beschouwd worden is er wat over ;)
billeman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Als je de NAS kan bereiken/pingen dan zou het me verbazen dat het een routeringsprobleem is.

Bepaalde NAT instellingen (masquerade enz) kunnen wel een routeringsprobleem 'omzeilen'

Maar de grootste kans is misschien toch de firewalling aangezien je de shares wel kan bereiken.
Of misschien een bepaalde setting op je NAS die maar bepaalde PC's toelaten om te printen...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Als je je laptop bekabeld aansluit kan je dan wel printen ?
Hoe configureer je je printer ?Is dit via discovery of op IP adres ? Ik zou gewoon manueel de configuratie doen en het IP adres ingeven (indien dit mogelijk is met die ReadyNas).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Fatsie schreef:Kan je niet printen, of krijg je de printer niet gevonden op het netwerk ?

Als je gewoon via de wizard zoekt naar die printer dan werkt dit veelal met broadcast verkeer, dat springt niet over verschillende subnetten (zonder speciale config, WINS server, ...) maar blijft in 1 L2 'broadcast domain'

Heeft de router in alle aangesloten netwerken een IP, is hij de gateway voor al die subnetten ?

3 verschillende SSID's snap ik, maar een verschillende VLAN/subnet voor wired/wifi toestellen die beide als "Trusted" beschouwd worden is er wat over ;)
Wel inderdaad, correcte uitleg is : hij kan niet gevonden worden op het netwerk. De router is in alle gevallen de gateway voor dat subnet, en heeft telkens het .1 IP.
billeman schreef:Als je de NAS kan bereiken/pingen dan zou het me verbazen dat het een routeringsprobleem is.

Bepaalde NAT instellingen (masquerade enz) kunnen wel een routeringsprobleem 'omzeilen'

Maar de grootste kans is misschien toch de firewalling aangezien je de shares wel kan bereiken.
Of misschien een bepaalde setting op je NAS die maar bepaalde PC's toelaten om te printen...
Ik kan inderdaad de NAS pingen vanaf alle pc's en laptops (en bestanden uploaden/downloaden etc). Vandaar mijn vermoeden dat het ligt bij die firewalling.
VOiD schreef:Als je je laptop bekabeld aansluit kan je dan wel printen ?
Hoe configureer je je printer ?Is dit via discovery of op IP adres ? Ik zou gewoon manueel de configuratie doen en het IP adres ingeven (indien dit mogelijk is met die ReadyNas).
Wel dat is het probleem met mijn laptop...die bekabeld aansluiten gaat niet wegens...geen UTP poort meer op de Acer S3 toestellen. Maar bvb vanaf de laptop van mijn vriendin kan ze bekabeld prima printen, maar via wifi niet.
Printer kan ik zowel via discovery laten zoeken als op ipadres (printer heeft een fixed IP via dhcp). Wat je zegt heb ik reeds geprobeerd maar bracht geen soelaas...

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Vandaar mijn vermoeden dat het ligt bij die firewalling.
Dit is toch makkelijk uit te zoeken ? Zet gewoon een rule op je RB op basis van source/destination IP die alle paketten logt vlak voor je drop rule. Als je dan probeert te printen zal je direct zien indien er paketten gedropped worden.
billeman
Pro Member
Pro Member

Al eens geprobeerd met mikrotik tool 'Torch' om te zien of je TCP traffic ziet van/naar de NAS ?

Als ik mij goed herinner dan worden poorten 515 / 9100 voor printen gebruikt.
Fatsie
Pro Member
Pro Member

krisken schreef: Wel inderdaad, correcte uitleg is : hij kan niet gevonden worden op het netwerk.
Kijk even op 1 v/d werkstations waar het wel werkt, vraag daar de eigenschappen v/d printer op, kijk eens bij 'Poorten' ... prolly staat die gewoon naar het IP v/d NAS en wordt er RAW (=TCP:9100) gebruikt. Maak manueel een printerpoort aan op de wireless PC's naar dit IP en dan zou het moeten werken.

Firewalling is inderdaad nog een mogelijk struikelblok, maar routing is OK vermits ander verkeer naar de NAS wel werkt ... heb ik deze morgen niet bij stilgestaan, was nog vroeg.

De heren boven mij hebben goede tips, eventueel kan je ook nog met Wireshark en een hubje aan de slag om te zien of het verkeer nog terug uit de Mikrotik geraakt. Ik heb geen ervaring met dit toestel, maar allicht zit er ook ergens een TCPDump functionaliteit in ?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Meestal bij die NAS systemen is dat printen via Samba en samba routeren over een gateway is niet altijd even simpel vanwegen broadcasts, master selection, ... Beste is inderdaad alles in 1 netwerk, jammer dat je 10.0 gebruikt hebt ipv 10.100 voor vlan100, anders kon je ze eventueel bridgen en er 10.100.0.0/23 van maken zonder al te veel wijzigingen.

Kan je toevallig niet op die NAS iets instellen met Cups of LPP oid? Dat werkt wel om te routeren.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik zie niet in waarom dit allemaal in één netwerk moet (da's gewoon een gemakkelijkheids oplossing)... het enige nadeel van je VLAN's is dat je broadcasts niet doorkomen maar het is een kleintje om gewoon zelf een IP-adres of hostname in te geven als je een mapping wil leggen of een printer wil configureren.

Met Krisken z'n netwerk is heus niets fout... het concept is zelfs prima.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Vanavond, nadat ik gegeten heb, kom ik hier zeker op terug en zal ik alles beantwoorden.

Telefonie = EDPnet + OVH
billeman
Pro Member
Pro Member

Ik zou zelfs zeggen, je wilt zo weinig mogelijk broadcasts op een netwerk :) Elk protocol (behalve ARP) dat broadcasts nodig heeft is geen echt goed protocol.

Als je ziet wat ze bij IPv6 gedaan hebben dan is dat wel heel duidelijk.
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Met Krisken z'n netwerk is heus niets fout... het concept is zelfs prima.
Natuurlijk is er niks fout, ik gebruik ook verschillende SSID's voor verschillende doeleinden, maar ik zie niet direct meerwaarde in het opsplitsen van een inherent trusted zone in bedraad/draadloos VLAN.

Maar goed, misschien wil Kris wel een extra laag security leggen door bepaalde zaken alleen maar via een kabel toegankelijk te maken en niet via WiFi (ook niet via VLAN101 met zijn eigen, trusted, toestellen). Moest de WPA2 dan gekraakt worden, ... maar voor mijn persoonlijke smaak is dat er gewoon wat over ;)
Ik zou zelfs zeggen, je wilt zo weinig mogelijk broadcasts op een netwerk
True, maar met het aantal toestellen in een thuisnetwerk maakt dit echt niet uit, wederom eerder iets voor de puristen onder ons.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dit is eigenlijk historisch zo gegroeid, toen mijn wifi netwerk openstond voor iedereen die hier kwam.

EDIT:
Fatsie schreef: Kijk even op 1 v/d werkstations waar het wel werkt, vraag daar de eigenschappen v/d printer op, kijk eens bij 'Poorten' ... prolly staat die gewoon naar het IP v/d NAS en wordt er RAW (=TCP:9100) gebruikt. Maak manueel een printerpoort aan op de wireless PC's naar dit IP en dan zou het moeten werken.
Grappig detail : bij "poorten" (eigenschappen printer) staat er niks actief, alles staat grijs! Het enige dat je ziet is een vinkje bij "Ondersteuning in twee richtingen inschakelen".
Laatst gewijzigd door TiTanium 09 apr 2013, 21:29, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: dubbeltje samen gevoegd!

Telefonie = EDPnet + OVH
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Nas heeft juiste subnetmask & gateway ingevuld ?

Vraagje, hoe maak je die poort aan ?

Netwerk shared printer ? //nas/printer of ldp of jetdirect emulatie ?

( of kan je mij een linkje gooien naar de install & config guide kan hem niet direct vinden ).

waarom woon jij gewoon geen 2 straten verder, is simpeler irl op te lossen :angel:
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Aangezien hij op de NAS zelf kan staan alle IP gegevens en routering goed, het enige wat volgens mij ontbreekt is het broadcasten via SMB, alhoewel ik mij nu wel afvraag hoe je die NAS dan accessed krisken, is dat ook gewoon via je browser? Want dan is het helemaal vreemd :)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mathy schreef:Aangezien hij op de NAS zelf kan staan alle IP gegevens en routering goed
Tenzij z'n printer geen default gateway heeft (of kon hij deze wel degelijk pingen ?)
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Printer is USB en wordt geshared via de NAS
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tomsworld schreef:Nas heeft juiste subnetmask & gateway ingevuld ?

Vraagje, hoe maak je die poort aan ?

Netwerk shared printer ? //nas/printer of ldp of jetdirect emulatie ?

( of kan je mij een linkje gooien naar de install & config guide kan hem niet direct vinden ).

waarom woon jij gewoon geen 2 straten verder, is simpeler irl op te lossen :angel:
Nas heeft alles correct ingevuld (subnet, gateway, ...)
Is inderdaad via netwerk shared printer. Install & config op http://support.netgear.com/product/RNDU ... a%2b2%2429 :)
Fatsie schreef:Printer is USB en wordt geshared via de NAS
Inderdaad

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Krisken, is de printer aanwezig in de compatibility list... en zie je hem ook in de Printer Queue service van je NAS ?

Als dat het geval is moet je die gewoon mappen in Windows via \\NAS-ip-of-hostname\printerqueuenaam
billeman
Pro Member
Pro Member

krisken, als je de naam pingt die je gebruikt voor de nas vanaf het netwerk dat het niet werkt, krijg je dan een ip adres of "could not find host ?"

Bij het tweede werkt je name resolving niet goed, en dan is het misschien logisch want die name resolving wordt door een broadcast opgelost bij directly connected

Mogelijke oplossing is die naam toe te voegen aan \windows\system32\drivers\etc\hosts (ofwel LMHOSTS.SAM renamen naar LMHOSTS en het daar aanpassen maar da's volgens mij niet nodig, Netbios gebruikt tegenwoordig ook de hosts file)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

inderdaad, nas01 pingt niet vanaf mijn laptop. Het directe ip (10.0.0.31) wel.
Straks eens je oplossing proberen. Echter dan nog moet ik mijn pc laten scannen naar printers...

Telefonie = EDPnet + OVH
billeman
Pro Member
Pro Member

Meh, ik lees hier dat die scanning van Microsoft enkel het locale subnet scant (met snmp). Hiervoor een NAT aanmaken lijkt me net iets te overdreven :)

Maar als hij niks vindt zou je dat toch het path manueel kunnen invullen als je op de tekst (in het engels bij mij) "The printer that I want isn't listed" clickt

Dan wel die hosts file aanpassing nodig denk ik
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Gewoon onder de printer settings een nieuwe poort aanmaken en handmatig het IP ingeven.
billeman
Pro Member
Pro Member

Dat is inderdaad de beste manier als de NAS die manier van printen ondersteund. Niks terug te vinden in de manual daarover.

Anders een telnet naar poort 515 en/of 9100 proberen, als dat lukt is er goeie hoop
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Printer werkt! Straks een hele uitleg over hoe, wie, wat en waarom :)

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Van de genoemde NAS heb ik 2 identieke exemplaren liggen. Groot voordeel aan deze toestellen is dat ze twee LAN poorten hebben, die ik dan ook beiden gebruik. De ene UTP poort ervan was aangesloten op mijn EDPnet switch, de andere UTP poort was aangesloten op mijn Toledo switch. Zo kon ik beide NAS'en bereiken via hun extern IP én via hun intern IP.

De switches zijn telkens verbonden met poort 1 van de Mikrotik router (logischerwijs heb ik er daar dus ook 2 van staan : 1 voor EDPnet, één voor Toledo). Daarjuist voor de grap beide NAS'en afgesloten, van de switch gehaald en gezet op poort 2 en 3 van de routerboards (poort 1, 2, 3, en 4 staan in bridge met elkaar, wat dus in feite ook een switch is). Raar maar waar als ik dan klikte op printer toevoegen, "De printer die wil wil gebruiken staat niet in de lijst", "Een gedeelte printer op naam selecteren", klikken op "bladeren", zoeken op het intern ip van mijn NAS, driver update doen en hopla...plots werkt die printer wel. Wat de grote verandering was : geen idee, normaal niks!

En om helemaal achterover te vallen : sluit ik de NAS terug aan op de switch (zoals eerst), blijkt dat het nog steeds prima werkt. Dan even een gekke bui gehad en dit geprobeerd via een extern IP en jawel hoor, ik kan nu printen via het internet. Waar ik ook ben :) Handig!!! (Moet juist zorgen dat er telkens papier in de printer zit...grmbl).

Bedankt aan allen die wouden meehelpen om dit issue te bekijken. De exacte fout kan ik helaas niet mededelen, maar het is dus perfect mogelijk om vanuit diverse vlans te printen!

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”