Faxen over VoIP

Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Beste,

Iemand ooit al geprobeerd om te faxen over VoIP via WeePee?
Ik zou een faxmachine (echt een klassieke faxmachine) willen aansluiten die via een FritzBox zijn faxen buitenstuurt over VoIP?
Het is een gewoon SIP account dat ik heb bij WeePee.

Is dit mogelijk?
Ik weet dat faxen en VoIP beetje delicaat zijn, maar is dit mogelijk?
Iemand ooit al geprobeerd?

Ik ben een beetje van de oude stempel (op dat vlak toch) en wil een gewone klassieke faxmachine gebruiken, dus geen Fax2mail of omgekeerd toestanden.

Iemand suggesties?

Thx!
weepeechris
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 80 keer

Dat kan als je er een T38 adapter tussenstopt.

Besef wel dat faxen op élke manier, ook de klassieke, minder betrouwbaar is dan bijvoorbeeld e-mail :)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Chris,

Ik dacht dat jullie T.38 enkel outbound ondersteunden ? Is dit dan gewijzigd ?

Edit: Ok, zie net dat de TS enkel wil versturen :wink:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Ondersteund eigenlijk de FritzBox geen T38?
Ik wil inderdaad enkel kunnen versturen (voorlopig toch).

Ik dacht dat de FritzBox T38 ondersteunde?

Is het mogelijk om de FB te forceren zodat hij voor één welbepaalde analoge poort (waar die fax op aangesloten is) T38 forceert naar buiten toe (en dus naar WeePee toe?)?

Iemand?

Faxen over G711 is niet aangeraden dus?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

FritzBox
  • Ja, de FritzBox ondersteunt T38. Je moet dan wel de optie "Fax over T38" activeren.
  • Ik denk dat T38 automatisch geselecteerd wordt als er een fax verstuurd wordt (op voorwaarde dat de tegenpartij ook T38 ondersteunt).
  • Bij het inrichten van een analoge poort kan je deze poort als "(analoge) Fax" instellen. Eventueel éérst die analoge poort verwijderen, en dan opnieuw toevoegen: Configure new Device > Fax > FON1/2 selecteren
WeePee
  • Je kan bij WeePee een "T38 account" openen om faxen te versturen.
  • Geen idee of hun gewone SIP accounts ook T38 ondersteunen (of wat het verschil is tussen een T38 en een SIP account).
  • Faxen versturen via Betamax lukt ook aardig ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Faxen via een ATA (en FreePBX) werkt perfect via WeePee. Zowel inkomend als uitgaand :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Zonet via FritzBox met het analoge faxtoestel aangesloten op de FON1 poort geprobeerd.

Faxen (outbound) werkt perfect. In de log zie ik wel dat de fax over G711 is gegaan, niet over T38 (hoewel dat nochtans enabled is in de settings).

Maar bon dat werkt dus, gewoon over WeePee met een normale SIP account, zonder een speciale T38 account ofzoiets.

Nog eens prutsen nu met de inbound faxmogelijkheid van de FritzBox, eens kijken wat die voor mogelijkheden biedt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je binnenkomende faxen wil via VoIP, zal je toch best aan aparte Fax account aanmaken, met een apart nummer.
De geïntegreerde fax switch werkt alleen op de analoge lijn.

Je kan natuurlijk manueel "switch" spelen: een binnenkomend gesprek opnemen, van zodra je een faxtoon hoort, het gesprek doorverbinden met het faxtoestel (FON1) ...
Ander truukje is gewoon opleggen, het toestel van de tegenpartij zal automatisch terugbellen, en dan je faxtoestel laten opnemen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Bij ons kunnen we ook inkomende faxen ontvangen

Weepee (SIP account) in combinatie met SPA3102 en oude analoge tel. centrale. Als we de telefoon opnemen horen we dat het een fax is. Dan moeten we gewoon de toetsencombinatie "#*9" vormen en de fax komt uit het faxtoestel. Faxtoestel hangt wel niet achter de TEL central maar parallel met de ATA. Handleiding van fax raadplegen dus. Hier wordt het wel wekelijks gebruikt.
Luc@s
Starter
Starter

cyberbozzo schreef:Zonet via FritzBox met het analoge faxtoestel aangesloten op de FON1 poort geprobeerd.

Faxen (outbound) werkt perfect. In de log zie ik wel dat de fax over G711 is gegaan, niet over T38 (hoewel dat nochtans enabled is in de settings).

Maar bon dat werkt dus, gewoon over WeePee met een normale SIP account, zonder een speciale T38 account ofzoiets.

Nog eens prutsen nu met de inbound faxmogelijkheid van de FritzBox, eens kijken wat die voor mogelijkheden biedt.
Hey Cyberbozzo,

dit komt waarschijnlijk omdat de far-end geen T38 negotieërt. (T38 moet aan beide kanten gesupporteerd zijn)
bij T38 zal de fax starten in G711x en indien een reply op de negotieatie overschakelen naar T38, indien niet, blijft hij in passthru op G711.

op zich geen probleem, enkel een paar zaken in acht nemen:

- fax werkt niet over G729 (=teveel compressie)
- snelheid: zelfs met T38 boven 14.4 geeft bijna altijd problemen, zeker bij multiple paginas,
in geval van problemen is het aan te raden om de snelheid van je faxtoestel op 9.6 te zetten. (wel fustrerend als je een G3 fax gewoon bent)
- transcoding vermijden (dit kan soms jitter veroorzaken) in Europa is de standaard G711a (8), in America bv is de standaard G711mulaw (0)

ATA's kan je nog een beetje "fine-tunen"- als je deze wilt gebruiken voor fax.

mvg
L
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”