Digicorder met Vlan

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
tommienator
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hey iedereen,

Een vraagje..
Ik zit met het volgende netwerkje thuis..
Modem only - Pfsense box - switch
- accespoint 1 - 2 computers en printer
- accespoint 2 - telenet digicorder en media player
- server

Nu, Telenet werkt allemaal perfect, maar zo'n dingen als ooit gemist lukken dus niet.. Weet dat de digicorder direct op de modem moet aangesloten worden.. En zou het makkelijk kunnen oplossen door tussen de modem en pfsense box een switch te plaatsen..
Maar pruts een beetje graag met zo'n zaken :D! Is het mogelijk om via Vlan de digicorder alsnog 100% werkend te krijgen?

Alvast bedankt :)!
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

Zelf geen ervaring mee, maar als je de aansluiting op de modem untagged binnenpakt & de aansluiting aan de digicorder untagged aanlevert is het net alsog er gewoon een kabel ligt, ... dus zou denken van wel.
tommienator
Starter
Starter

Wacht wacht even, je spreekt hier over de modem.. Router (of in dit geval pfsense box) bedoel je zeker?
Maar als ik via een vLan dat zou willen realiseren, moet ik voor een andere switch gaan (en zijn nu niet de goedkoopste jongens). Dus zal dan wel een kleine switch tussen de pfsense box en modem plaatsen..µ

Weet iemand trouwens wat het minimum is aan bandwith dat zo'n digicorder nodig heeft?
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

Neem deze thread anders eens door;
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 5&start=20

Lijkt me dat als je de aansluiting die je van de modem binnenpakt op de pfsense bak "untouched" (geen NAT, eigenlijk een bridge port) kan aanleveren aan de digicorder dat deze dan wel een correct IP van Telenet gaat krijgen ... maar nogmaals ik heb nog nooit Telenet gehad, dus geen praktijkervaring.

Ik heb wel iets soortgelijks voor BGC TV, maar daar heeft de BBox2 (modem/router combo) dedicated poorten om STB's aan te sluiten. Omdat ik naar bepaalde punten geen extra kabels wil trekken pak ik deze untagged binnen op een switch en steek ze tagged mee door de bestaande trunks naar andere switches, dan kan ik op eender welke switch een untagged poort in dat VLAN aanmaken om daar een STB aan te sluiten.

In de thread hierboven wordt ook aangehaald dat je moet oppassen met support. Als er ooit een technicus van Telenet over de vloer moet komen om een probleem op te lossen gaat die persoon niet veel kunnen doen ... hij/zij zal moeten een standaard setup maken (met extra switchke), ...

Toen ik BGC TV nam liep er een actie voor gratis installatie, ik heb dat toen vriendelijk geweigerd want dat wou ik geen enkele fieldtech aandoen ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

tommienator schreef: - accespoint 2 - telenet digicorder en media player
Bedoel je dat je decoder achter een wireless bridge zit of hoe moet ik dit begrijpen ?
tommienator
Starter
Starter

Hij zit gewoon met een netwerkkabel aangesloten op 1 van de accespoints..
DHCP is bij deze routers uitgeschakeld, en ze staan op een ander ip als mijn pfsense box.. Dat ze dus kunnen fungeren als accespoint/switch.

@Fatsie, thnx voor de info.. Maar ik heb dus eigenlijk liever dat m'n pfense box de ip'tjes uitdeeld hé. Maar ik ga gewoon eens doen wat je zegt om even te testen.. En wie weet bevalt het mij wel :)!
Anders zal het gewoon simpel een siwtch steken worden ertussen..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ah... routers die je gebruikt als AP... en eigenlijk dus als domme switch.

Moesten het nu managed switches zijn dan zou het normaal wel lukken, dan kon je de Digicorder op een access poort zetten.

Zelf heb ik het nog anders opgelost, mijn config ziet er als volgt uit...

Code: Selecteer alles

- TN modem - Managed Switch - Router (Mikrotik)
                            - AP (Unifi)
                            - Digicorder 1
                            - Digicorder 2
                            - Server
                            - ...
                            - Managed switch - Desktop
                                              - Printer
                                              - ....
Op iedere switch (staan beide op ander verdiep) is dus per poort alles naar wens beschikbaar (WAN, LAN, Guest, ...).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”