Asterisk HA oplossing

Plaats reactie
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Om toch nog te kunnen bellen en gebeld te worden indien er problemen met mijn server en/of internet verbinding zijn, ben ik op zoek naar een high availability oplossing.
Deze zou er uit kunnen bestaan Asterisk op een VPS te plaatsen in slave mode, die automatisch master wordt indien er problemen zijn.

Heartbeat is iets wat ik vaak tegenkom als mogelijke oplossing. Het probleem hierbij is dat je servers in hetzelfde subnet moeten zitten.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke setup of andere tips voor een HA oplossing voor Asterisk?
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Je wilt enkel fail-over? Of echt HA/clustering/...? Met fail-over bedoel ik dus alleen de diensten overnemen en HA/cluster/... gaat ook de bestaande connecties (in jouw geval tel. gesprekken) overnemen.

Fail-over is veel simpeler, L2 VPN tussen de 2 servers en de endpoints en kies een van de zo vele bestaande oplossingen of met eigen scripts voor test/failover.

Maar hoe kan je nog uitbellen als je internet down is?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Moet je echt een HA oplossing hebben ? Volstaat een 2de SIP account in je toestel(len) niet ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

@xming, +1 voor je reactie :)

mijn benaming was verkeerd, ik ben op zoek naar een fail-over die asterisk als daemon kan overnemen, niet de bestaande tel gesprekken.

Blijkbaar kan OpenVPN ook een L2 VPN maken tussen de 2 servers? Dus dan dit in combinatie met iets als heartbeat?

Ik kan inderdaad dan thuis niet meer uitbellen, het gaat me er eerder om dat bv. DISA blijft werken (vanaf een externe gsm).

@VOiD

Hoe bedoel je dit precies? Dus bv. naast het asterisk account in mijn DECT ook een aantal regels om rechtstreeks met bv. OVH uit te bellen?
Dit is jammer genoeg ook geen oplossing voor de boven besproken DISA functionaliteit.
xming
Pro Member
Pro Member

In dit geval heb je helemaal geen L2 VPN nodig. Enkel wat scriptjes voor de detectie en het aanpassen voor DNS record.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Zou je dit iets gedetailleerder kunnen toelichten? Ben niet helemaal mee met hoe jouw oplossing eruit zou zien.
xming
Pro Member
Pro Member

Ik vermoed dat je de volgende bedoelt

Code: Selecteer alles

SIP client -> internet -> thuis -> SIP server
                       -> VPS -> SIP server
VPS moet van thuis overnemen indien "thuis" niet meer bereikbaar is. Als di het geval is dan los je het simpel op met DNS fail over. Je moet ergens dyndns of eigen dns server geconfigd met dynamic update hebben.

sip.mijndomain.be verwijs naar het IP van thuis als alles normaal is, check vanuit je VPS of thuis + SIP server (thuis) nog naar behoren werkt, indien niet update sip.mijndomain.be zodat die verwijst naar het IP van de VPS. En terugzetten als "thuis" terug werkt.

Voila :D

Er zijn wel details dat je moet uitwerken, let op DNS ttl, sip registration timeout, enz.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

De oplossing die je hierboven geeft is perfect voor bv. soft phones, terwijl ik op zoek ben naar een vorm van failover zodat bij calamiteiten er nog naar de verschillende DID's kan gebeld worden die aan deze server gekoppeld zijn.
Het is dus niet wat ik zoek.
xming
Pro Member
Pro Member

jorgo schreef:De oplossing die je hierboven geeft is perfect voor bv. soft phones, terwijl ik op zoek ben naar een vorm van failover zodat bij calamiteiten er nog naar de verschillende DID's kan gebeld worden die aan deze server gekoppeld zijn.
Het is dus niet wat ik zoek.
Huh? Waaorm niet? Jouw SIP server registreert toch bij je DID providers? Als thuis server niet meer werkt, registreer toch vanuit je VPS?

Je foon registreer via DNS op je SIP server, je SIP server (maakt niet uit welke) registreert op de server(s) van DID providers, heeft totaal geen DDNS/fail-over nodgi.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Dus wat jij voorstelt is zowel de server thuis eerst laten registreren naar de DID, en vervolgens de VPS dit ook laten doen.
De VPS zal niet kunnen registreren vermits er al een registratie is op de server thuis.
Indien de server thuis plat gaat registreert de VPS automatisch dit nummer, waardoor dit vanaf een gewoon toestel bruikbaar blijft?
xming
Pro Member
Pro Member

Nee en ja.

Thuis server laten registreren, VPS in standby en houdt de thuis server in de gaten. Als thuis eruit ligt, neemt VPS alles over (DNS, SIP registratie, ...), je kan nog vanuit overal nog aan je SIP dienst behalve vanuit thuis.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Ok, dat is duidelijk. Nog eens bedankt voor de opvolging +1 :)
Wat me niet duidelijk is, is documentatie of een voorbeeld of gewoonweg maar een simpele beschrijving m.b.t.

1) best practices om de VPS server thuis te laten monitoren
2) een oplossing om 'alles over te nemen'
xming
Pro Member
Pro Member

Documentatie? Ge zult wel ergens iets vinden. Welke OS gebruik je?

Je kan namelijk alles zo simpel houden en zelf wat scriptjes schrijven, of je kan zo complex maken als je wilt met bestaande pakketten (voor monitoring, DNS, ...).
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”