Aangezien EDPnet al een tijdje IPv6-adressen uitdeelt, en pfSense 2.1 al een tijdje in beta zit, heb ik besloten om hierthuis ook een IPv6-setup te maken. Maar IPv6 is nog nieuw voor mij, dus komen er wel wat vragen naar boven... En mijn setup is niet zo simpel

Om een overzicht te geven van mijn huidige setup:
EDPnet -> sagem -> 192.168.1.x -> WAN 1 van pfSenseA (1.2.3)
andere WAN-link -> 192.168.2.x -> opt1 van pfSenseA (1.2.3)
Deze pfSenseA-box met versie 1.2.3 verdeelt nu intern een 5tal VLANs (laat ons die 192.168.10.x tot 192.168.15.x noemen).
Waar ik naartoe wil:
EDPnet -> sagem in bridge -> pfSenseB (2.0.1 beta) -> pfSenseA
andere WAN-link -> 192.168.2.x -> opt1 van pfSenseA
Die pfSenseA-box blijft dus als WAN-loadbalancer en als firewall tussen mijn interne VLANs. Mijn 2e WAN-link blijft voorlopig enkel IPv4, maar op termijn zal hier ook wel IPv6 over komen... Die pfSenseA-box blijft mijn WAN-loadbalancer, main firewall,... en zal op (vrij korte) termijn ook vervangen worden en geupgrade naar 2.1.
Het plan tot nu toe:
* Een BBox2 die hier ligt configureren om op te kunnen terugvallen

* IPv6 aanvinken in my.edpnet zoals beschreven in http://en.wiki.edpnet.be/index.php/Nati ... xDSL_users
* Mijn huidige Sagem in bridged mode zetten zoals beschreven in http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Sage ... ridge_mode.
* pfSenseB-box heeft 2 netwerkinterfaces:
-> nic1 is de WAN-interface (verbonden met LAN-connectie van sagem) type PPPoE, edpnet-username en password er in. En voor IPv6: DHCPv6?
-> nic2 is de LAN-interface, verbonden met pfSenseA (main firewall), met een fixed IPv4-adres.
* En dan van daar zien we wel hoe IPv6 verder geraakt tot op een client achter deze pfSenseB, en nadien tot op mijn main firewall, pfSenseA
Maar...
Op die Sagem heb ik nu een IP-adres, DHCP-server,... voor de range 192.168.1.x. Wat gebeurt hier mee als ik de PPPoE op mijn pfSenseB-box laat opbouwen? Ik neem aan dat die pfSenseB-box voor zijn LAN-interface niet dezelfde 192.168.1.x mag gebruiken? Of is dat geen probleem?
Via EDPnet krijg ik volgens http://en.wiki.edpnet.be/index.php/Nati ... xDSL_users en volgens wat ik zie als thuisgebruiker een /56 "IPv6 LAN prefix" en een /64 "IPv6 WAN prefix". Op die wiki-pagina is de LAN prefix 2a02:578:greyedout::/48 en de WAN-prefix 2a02:578:8401:greyedout::/64. Dus bij mij wordt dat dan bijvoorbeeld LAN prefix 2a02:578
* Kan ik dan voor mijn verschillende interne VLANs die /56 opsplitsen en per VLAN een /64-adres gebruiken?
Bijvoorbeeld VLAN 1 wordt 2a02:578
Of is die LAN prefix variabel? (Maar dan moet ik terug NATten als ik een "server" hierthuis intern hetzelfde IP wil laten houden, en NAT is net weg dankzij IPv6)
Of is er een andere reden waarom dit niet werkt?
* Dus met die voorbeeldgetallen krijgt die pfSenseB-box op zijn WAN-interface (via PPPoE, via DHCPv6) een adres uit de 2a02:578:8401:5678:9abc::/64-range, maar wat stel ik in op de LAN-kant? De volledige LAN /56, of gebruik ik daar één VLAN, dus een /64? En hoe zit het dan (op termijn) op mijn main firewall, pfSenseA: Die doet ook DHCP (op IPv4), dus die zal dan via DHCP of router adertisement per VLAN adressen in een /64-uitdelen?
Alvast bedankt voor de feedback, en de moeite om het te lezen ^^