Van 50/6 naar 16.5/2

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

hoi daar

We zijn in december overgestapt naar Scarlet, nu alles draaide goed tot ik vandaag eens een VDSLTool test heb gedaan.
wij zijn begonnen met een 17a-30/6 profiel dan zijn we na een maand overgezet geweest naar een 17a-50/6 profiel en sinds vandaag merk ik op dat het een 8d-16.5/2 is geworden.

Wat is de beste manier om dit probleem aan te pakken??

Voor de rest niets speciaal aan de router gedaan buiten wat port forwarding en DMZ wat getest en het admin wachtwoord veranderd.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  16536 kbps        2056 kbps
Modem max:             61672 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        50635 kbps         10609 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           475 m Estimated!
Training margin:       31.3 dB
Attenuation:           12.7 dB
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Mogelijk stoorde je een andere lijn, mss daarmee? (speculatie natuurlijk)
Best de helpdesk bellen en hopen dat je ne goeie aan de lijn krijgt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

OF misschien eerst eens proberen met de automatische lijntest, die je normaal terug op jouw provisioning profiel (30/6 ?) zou moeten brengen: 0800 22424
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

aangezien de helpdesk vandaag toe is zal ik philippe_d zijn optie eens proberen.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

als je wil wil ik wel eens kijken of ik en verklaring zie. pm me gewoon je lijn nummer en dan wil ik best wel even kijken
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

heb je een prive bericht gestuurd
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

En laat ons dan ook eens in het kort het resultaat weten als het enigzins kan
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Was ik zeker van plan!
Dankzij sbghannibal weet ik ondertussen dat er een fout is op de lijn, de optie van philippe_d heeft dus niets kunnen helpen.

Ik hou jullie op de hoogte!
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

bedankt om ons op de hoogte te willen houden
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Ik heb daarjuist naar Scarlet gebeld redelijk snel iemand aan de lijn 2 minuutjes moeten wachten ongeveer.

Ik kreeg een Nederlandse vrouw aan de lijn en ik dacht van ai die gaat mij misschien niet begrijpen.
Dus ik zij dat ik met een tool mijn lijn heb gecontroleerd en daaruit blijkt dat de DLM mij naar 16.5/2 profiel heeft gezet ipv. een 30/6 of 50/6 profiel.
Bij wonder begreep ze mij en moest ik even wachten, waarschijnlijk ging ze de lijn controleren(ook weer 2 minuutjes).
Dan zij ze dat er een dossier is aangemaakt om mijn profiel terug te verhogen en dit zou binnen de 72 uur moeten gebeuren en er zou contact opgenomen worden via GSM.

Hopelijk heeft ze gelijk en is het snel terug in orde.
Maar het gesprek met sbghannibal ben ik nogal sceptisch want hij zei dat er een fout op de lijn zat.

Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Dan zij ze dat er een dossier is aangemaakt om mijn profiel terug te verhogen en dit zou binnen de 72 uur moeten gebeuren en er zou contact opgenomen worden via GSM.
Ik ken die zin maar al te goed :roll: , hoop er maar niet te veel op :cry:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Als je op een repairpofiel staat kunnen ze u direct op een provisioning profiel terug zetten en moeten ze geen dossier aanmaken
(wel als ze het proberen en zien dat het niet lukt om je terug op een provisioning profiel te zetten en er bv een technieker moet aan te pas komen)
en dan nog tussen de 10 a 20 dagen wachten op het resultaat van de DLM.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Het is helaas geen repair profiel dus afwachten en zien wat het geeft.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

ongeveer 72 uur verder en nog steeds geen verandering en geen telefoon gekregen van Scarlet morgen nog eens terug bellen.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Deze keer contact opgenomen via de chat en had een gesprek met Esther

Code: Selecteer alles


Esther: Goedemiddag, waarmee kan ik u helpen?	

Dinsdag met jullie contact opgenomen via telefoon, met de vraag om mijn profiel terug te herstellen naar 30/6 of 50/6 profiel. Orgineel stonden we hier op maar sinds recent terug gevallen naar een 16.5/2. Jullie hebben hier een dossier voor aangemaakt en het zou binnen de 72 uur opgelost moeten zijn maar tot op heden nog geen verandering. Op forums heb ik al kunnen lezen dat dit zowat het standaard antwoord is en er nooit een oplossing komt. Op het forum heeft iemand mijn lijn kunnen controleren (waarschijnlijk een Belgacom medewerker) en deze zegt dat er een fout op mijn lijn is.	

Esther: Kunt u mij uw klantnummer doorgeven aub?	

Snummersnummers	

Esther: Moment aub	

ok	

Esther: Ik kijk uw lijn na moment	

Esther: U zit momenteel inderdaad op een 16,5 Mb profiel

dat klopt	

Esther: Kunt u mij aangeven hoelang de kabel is van uw modem naar het telefooncontactpunt?

nog geen meter	

de belgacom lijn komt binnen via de kelder en daar is de modem op aangesloten	

Esther: Ok dat is prima	

Esther: En uw modem is aangesloten op een stekkerdoos of direct op het stopcontact?

op een stekkerdoos maar zit daar alleen op dus geen andere toestellen zitten daarop aangesloten

Esther: Kunt u mij eerst aangeven op welke naam het abonnement staat?	

NAAM
	
Esther: Ok prima ik maak het dossier voor u aan	

en dat gaat dus weer 72 uur duren
	
Esther: Kan inderdaad	

Esther: dit is afhankelijk van wanneer Belgacom het aanpast
	
en kan via een lijncontrole ook zien dat er fouten op de lijn zitten?	

Esther: En of het daadwerkelijk mogelijk is	

Esther: Nee deze zie ik momenteel niet	

aangezien er al een poging is ondernomen, is het misschien niet beter om over te stappen naar een technieker	

Esther: Nee er is eerder geen dossier opgesteld	

Esther: Dat zal ik nu voor u doen	

Esther: Heeft u momenteel nog vragen voor mij?	

dus nu is er zeker een dossier opgesteld	

Esther: Correct dat ga ik direct voor u doen	

dank u wel	
dan hoop ik dat alles in orde komt

Esther: graag gedaan	
Esther: Ik wens u graag nog een prettige dag toe

Wel ben ik vergeten te kopiëren dat een collega een poging heeft ondernomen zonder resultaat.
Deze zin is voor mij wel heel raar "Nee er is eerder geen dossier opgesteld" dus het telefonisch contact heeft in principe niets gedaan en geen dossier opgesteld.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Normaal gezien zou er een technieker maandag moeten langs geweest zijn om het probleem op te lossen.
Ik natuurlijk blij dat het eindelijk in orde komt, uiteindelijk is niemand gekomen.
Vandaag contact gehad dat de technieker niet is hoeven langs te komen om dat het probleem is opgelost.

Ik kijk nu en natuurlijk is probleem nog steeds niet opgelost, ben nu ondertussen terug op de chat met Mohamed, maar ik ben meer een bijscholing aan het geven dan mijn probleem aan het oplossen.

"Mohamed: Bedankt voor de gegevens. Wat bedoelt u met met de VDSL tool ?" :bang:

Maar uiteindelijk begreep hij het toch

"Mohamed: Ok ik zie inderdaad dat er nog altijd een verzoek openstaat bij Belgacom zij hadden aangegeven dat het probleem is verholpen ik zal een aantekening maken hierin dat het probleem nog altijd volstaat."
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

zij zouden nog over veel betere tools moeten beschikken dan het VDSL Tool om de problemen te localiseren
maar ja kan hierover blijven discussiëren natuurlijk !
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

en is je probleem al opgelost geraakt?
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Uiteindelijk zijn de mannen van Belgacom dan toch gekomen en hebben de splitter vervangen of gecontroleerd.
Ze hebben een poging gedaan om het profiel terug te zetten maar dit is mislukt, ze hebben gebeld en komen deze week terug langs.

Hopelijk vinden ze het probleem deze keer!
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

De belgacom mannen zijn nog eens langsgeweest en volgens hun is het probleem nog altijd niet opgelost, er moet een expert bijkomen die nog eens gaat bellen voor een afspraak.

Maar nu, kijk ik via mijn vdsl2Tool en blijkbaar zit ik toch terug op een 17a - 30/6 profiel :-D .

We zullen zien of de expert nog nodig is of niet, kan in ieder geval niet slecht zijn.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Modem max:             90488 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        74295 kbps         15566 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           579 m Estimated!
Training margin:       24.9 dB
Attenuation:           15.4 dB
wimpie007
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:42

Kan iemand van de experts hier verklaren waarom ik - met een geschatte afstand van 276m - niet op een 17a profiel geraak?
zit op 30/2 (van 20/2 -> 30/2 met DLM)

Kan de interne bekabeling hier een rol spelen? of is het externe?

Alvast bedankt!

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30176 kbps        2048 kbps
Modem max:             44820 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        36799 kbps         7710 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           276 m Estimated!
Training margin:       13.7 dB
Attenuation:           10.8 dB
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Volgens mij is het extern maar ik laat het uiteindelijk vonnis aan de specialisten over :wink:
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

wimpie007 schreef:Kan de interne bekabeling hier een rol spelen?
Of het kan? Zeer zeker, maar beschrijf je binnenbekabeling eens (met een fotootje voor complexe kabels-situaties). Dan kunnen de specialisten hun definitieve oordeel geven...Reactie naast de kwestie weggehaald; 30/2 is al door actuele lijnresultaten bepaalde max. verhoging, vanuit de 20/2 startwaarde bepaald door gedocumenteerde waarden. Waar lag die cursus begrijpend lezen nu weeral :bang:
Laatst gewijzigd door DIBO 31 maa 2013, 19:57, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ik denk extern omdat hij een provisioning profiel heeft gekregen .
Soit we zullel het oordeel van de profs afwachten.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

kwil wel eens kijken voor je maar ik kijk liever met degelijke tools. dus als je wil pm me je lijn nummer eens
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Profiel wordt bepaald op de lengte/verzwakking van de lus waar je op zit, niet op die van de individuele lijn.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

dat dacht ik ook :beerchug:
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Een binneninstallatie kan nooit een invloed geven waarom een bepaalde klant een bepaald profiel krijgt. BGC weet immers niet welke binnenbekabeling bij jouw ligt.
De profielen worden toegekend op basis van gegevens waarover BGC beschikt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat op de hoofdkabel teveel verzwakking zit en men daarom beslist heeft om je op een 8d profiel te plaatsen.

dat verklaart ook waarom je 30/2 hebt gekregen via DLM en niet via provisioning profiel.
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

allemaal goed en wel maar dan klopt niet hetgeen VDSL TOOL weergeeft want als je daar op af gaat zou hij toch het provisioning profiel 30/6 moeten gekregen hebben. En dan is de bijkomende vraag in hoe ver kan je dan op het VDSL tool vertrouwen.

Edit: of ik ga het anders formuleren er zijn er met vergelijkbare VDSL TOOL resultaten die wel 30/6 krijgen.
Laatst gewijzigd door jackho 31 maa 2013, 18:04, in totaal 1 gewijzigd.
wimpie007
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:42

inderdaad...
en als "Profiel wordt bepaald op de lengte/verzwakking van de lus waar je op zit, niet op die van de individuele lijn." klopt (wat inderdaad goed mogelijk is), dan hebben tools zoals vdsltool weinig nut mijns inziens aangezien we de 'lus' waarden toch niet kunnen meten.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Het is hier nochtans al vaak geschreven.... de VDSLtool geeft je een indicatie van je waardes. Zijn deze daarom 100% correct? Ik denk het niet. Die waardes moeten soms met een korreltje zout genomen worden.
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Er kan hier inderdaad veel gezegd worden maar de DSLAM wisselt meetgegevns uit met de modem,
die staan in je modem opgeslagen, deze waardes worden op zijn beurt door het VDSL TOOL uitgelezen,
(ik spreek niet van de geschatte / berekende waarden van het VDSL tool)
dus deze waarden komen toch van de DSLAM, mogen die dan ook niet vertrouwd worden !
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

die waardes mogen vertrouwd worden omdat ze een indicatie geven van de fysieke toestand van uw lijn, maar ook niet meer dan dat.
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Als ze mogen vertrouwd worden dan klopt het niet dat hij op een lager provisioning profiel staat , maar soit zo geraken we toch geen stap verder.
hopelijk kan sbghannibal uit het pb van wimpie het raadsel oplossen en kunnen we iets praktisch bijleren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het gaat er hier toch niet over of de VDSL2 tool vertrouwd mag worden ?
De waarden die de VDSL2 tool uitleest (attenuation, SNR) zijn zeer correct (want ze komen gewoon van de modem).
Maar dit zijn niet de criteria, dus via de VDSL2 kan je onmogelijk je provisionig profiel voorspellen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Maar dit zijn niet de criteria, dus via de VDSL2 kan je onmogelijk je provisionig profiel voorspellen ...
daar wil ik nu al een héél eind toe komen :wink:. Vandaar; ze geven U informatie over de fysieke toestand van de lijn, maar dit staat los van wat bgc beslist aan een klant te geven als zijnde provisioningprofiel.
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ik ben dan niet van de vlugste waarschijnlijk, en daarom kan ik niet volgen,
het criteria is toch de provisioning volgens verzwakking en afstand
en als de DSLAM de werkelijk lijn parameters in de modem zet
moeten die dan niet dezelfde zijn of anders gezegd moet BGC hun provisioning dan niet aanpassen want in feite kloppen ze niet ?

Het spijt me maar ik ken al de details niet en weet ongeveer de klepel hangen zoals velen hier denk ik,
of iedereen hier op het forum van Belgacom ,behalve ik dan, en kent dan nog alle details, ik denk het toch niet :-o
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

de stub in de hoge frequenties is weg dus nu kan het normale provisioning profiel weer werken, het ziet er naar uit dat die binnen kort en resync gaat krijgen naar 50 mbit, dlm heeft deze beslissing reeds genomen,
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

De stub waar zat die ergens op de lijn, was dit tussen KVD en huisaansluiting ?
wimpie007
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:42

@sbghannibal:
ik zit al zeker meer 2 maand met dezelfde waarden: deze is van 2 februari:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30176 kbps        2048 kbps
Modem max:             45000 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        36947 kbps         7741 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           274 m Estimated!
Training margin:       13.9 dB
Attenuation:           10.8 dB
Wanneer zou de lijn verbeterd zijn, en wanneer is er dan een verhoging te verwachten? (2 maand is in IT termen een eeuwigheid:) )
De stub (= verzwakking vermoed ik) was hoogstvermoedelijk in de externe bekabeling aanwezig?
Heb je daar zicht op?
Veel vragen, maar vind het op zich wel interessant...

Thnx aan iedereen om mee te denken:)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”