Fritzbox 7390 & devolodlanav 500 wireless+ & TelfortipTV

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
evandenbrink
Starter
Starter

Ha! In de hoop dat iemand mij het laatste zetje in de rug kan geven m.b.t. het werkend krijgen van de tv-ontvanger post ik dit bericht. Alvast heel erg bedankt voor de moeite en alle hulp, tips, trucs en oplossingen! Voor de duidelijkheid, ik woon in Nederland, maar begrijp dat er heel wat experts op dit forum meekijken, vandaar deze internationale move...

De situatie:
Telfort Internet Extra (max. 50 Mb/s - 5 Mb/s): draait prima zowel bedraad als draadloos (op 5 Ghz) via AVM FritzBox 7390 Modem-Router
Telfort Interactieve TV: draait op laptops (met behulp van de internetbrowser), tablets en smartphones (met behulp van apps) via draadloze verbinding

Wat nu nog moet gebeuren
Aansluiten Telfort Motorola IPTV decoder op televisie (Panasonic) zodat we ook daar tv-ontvangst hebben. De televisie kan door de grote afstand niet rechtstreeks worden aangesloten op het modem (FritzBox), dus heb ik een Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter Kit aangeschaft. Had de set reeds uitgeprobeerd voordat we de TV-decoder ontvingen, echt een prima oplossing. To in de verste hoeken in het huis hebben we nu een prima wifi bereik. De Devolo basisadapter is direct aangesloten op het modem (FritzBox) en de draadloze Devolo adapter die ook drie netwerkpoorten bevat komt in het stopcontact waar ook de stekker van de tv in wordt geplaatst. Via een utp-kabel van de daardloze Devolo adapter naar de Motorola decoder moet de laatste verbinding worden gemaakt en daar gaat het tot nu toe steeds mis (heb er nu zo'n twee dagen aan besteed). Een dergelijke bekabelde verbinding heb ik ook met laptops getest en er is sprake van een prima internetverbinding. Sluit ik echter in plaats daarvan de Motorola decoder aan krijg ik steeds foutmelding "Ophalen software mislukt. Er is mogelijk apperatuur met dhcp-functionaliteit aangersloten op uw modem. Verwijder deze apparaten uit het thuisnetwerk en herstart de tv-ontvanger." (errorcode 14)

Ik heb inmiddels al vanalles geprobeerd, ben dacht ik aardig thuis op dit gebied, maar kom blijkbaar toch nog iets tekort.

Dus wie kan en wil mij hierbij helpen? Alle hulp is welkom!

Hartelijke groeten, Erik van den Brink.
Laatst gewijzigd door TiTanium 30 maa 2013, 12:08, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Hier roept men niet, Topiccaps verwijderd ;)
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Heb je bij wijze van test de decoder al eens rechtstreeks op de modem aangesloten? Sluit de decoder bij die test ook aan op dezelfde UTP uitgang van de modem. Krijg je dan ook dezelfde foutmelding, dan kan je alvast uitsluiten dat het probleem bij de devolo's zit. Ik weet niet hoe de technische setup bij Telfort is, maar bij Belgacom is het in ieder geval zo dat de standaardmodem (een zgn 'Bbox2, geen Fritzbox) 2 UTP poorten heeft waar je een tv-decoder op kunt aansluiten, en 2 poorten die voor internetverkeer bestemd zijn. Als ik je verhaal lees, dan denk ik dat er geen probleem is met de devolo's, maar dat je de decoder gewoon op de verkeerde UTP uitgang van de modem aangesloten hebt.

Er zijn hier op dit forum een aantal mensen die ook een Fritzbox gebruiken in combinatie met iptv van Belgacom en blijkbaar kan je op die fritzbox ergens een instelling kiezen waardoor er -net als bij de standaardmodem van Belgacom- 2 UTP poorten ingesteld worden voor iptv-verkeer. Als je op alle UTP poorten dezelfde foutmelding blijft krijgen, dan zou het dus ook aan de configuratie van je modem kunnen liggen. IPTV verkeer gaat typisch over een apart VLAN, en dat moet ook op die modem ingesteld raken. Maar dat ga ik moeten overlaten aan de Fritzbox-experts op dit forum :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Steven_09 schreef:Als ik je verhaal lees, dan denk ik dat er geen probleem is met de devolo's, maar dat je de decoder gewoon op de verkeerde UTP uitgang van de modem aangesloten hebt.
Gezien dit een Belgische Forum is, zal de kennis van de situatie in Nederland hier bepekt zijn. Misschien beter je vraag stellen op het Tefort.nl Forum? Je bent hier natuurlijk hartelijk welkom.

Wat betreft Internet weet ik dat Telfort:
  • - VLAN 34 gebruikt voor Internet (Belgacom: VLAN10).
    - Encapsulation: PPPoA/LLC.
    - géén account gegevens nodig.
    [off topic: in NL wordt er dus niet gewerkt met een PPPoE cap, maar krijgt iedereen het max van wat zijn modem kan syncen].
Wat betreft IPTV weet ik het niet, maar er zijn 2 mogelijkheden:
  • - ofwel routed.
    - ofwel brigded (apart VLAN).
In dit laatste geval zou het wel eens kunnen dat Steven_09 (zie vorige post) gelijk heeft: in dit geval moet jouw TV decoder aangesloten worden op LAN3 of LAN4 van de FritzBox. Met andere woorden: jouw Devolo dLAN 500 AV (basis adapter) moet je dus aansluiten op LAN3 of LAN4.
Op de Devolo aan de kant van je TV kan je dan wel géén PC's meer aansluiten (noch wireless, noch via de 3 netwerkpoorten).
Steven_09 schreef:Er zijn hier op dit forum een aantal mensen die ook een Fritzbox gebruiken in combinatie met iptv van Belgacom en blijkbaar kan je op die fritzbox ergens een instelling kiezen waardoor er -net als bij de standaardmodem van Belgacom- 2 UTP poorten ingesteld worden voor iptv-verkeer.
Als je FritzBox ingesteld staat op Country= NL, dan zou je bij de Internetinstellingen een dropdown lijst moeten zien, waar je de optie "Telfort IPTV" kan kiezen.

Hopelijk heb je hier iets aan ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Volgens de installatiehandleiding op de Telfort website zijn enkel utp poort 3 en 4 geschikt om een tv decoder op aan te sluiten. (http://www.telfort.nl/gxcontent/web/fil ... tentid=617)

Maar zoals Philippe zegt: in dat geval kan je met de devolo's niet meer het internet op.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”