Uw modem heeft mogelijks stabiliteitsproblemen . . .
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 3 keer
Kreeg een SMS van Belgacom, die letterlijk zei:
Belgacom Info: Uw modem heeft mogelijks stabiliteitsproblemen. We raden u aan om zo spoedig mogelijk uw modem te updaten. U vind de instructies op onze site: www.belgacom.be/modem
Die URL bracht me naar:
http://www.belgacom.be/nl/prive/uw-mode ... page=p_cop
Ik veronderstel dat dit is om Vlan 20 terug te activeren op de SAGEM, van mijn staat alles af op de SAGEM (geen wifi, geen dhcp, geen ppoe, geen voip...) hij dient enkel als modem.
Ik heb ook op het forum gezien dat je zelf manueel een update van de firmware kunt doen. Heeft dit enig zin? Zit er iets beter in de nieuwe firmware? Misschien voor vectoring of zo? Ik zit nu al op een 50/6 profiel...
Alvast bedankt voor jullie inzichten.
Belgacom Info: Uw modem heeft mogelijks stabiliteitsproblemen. We raden u aan om zo spoedig mogelijk uw modem te updaten. U vind de instructies op onze site: www.belgacom.be/modem
Die URL bracht me naar:
http://www.belgacom.be/nl/prive/uw-mode ... page=p_cop
Ik veronderstel dat dit is om Vlan 20 terug te activeren op de SAGEM, van mijn staat alles af op de SAGEM (geen wifi, geen dhcp, geen ppoe, geen voip...) hij dient enkel als modem.
Ik heb ook op het forum gezien dat je zelf manueel een update van de firmware kunt doen. Heeft dit enig zin? Zit er iets beter in de nieuwe firmware? Misschien voor vectoring of zo? Ik zit nu al op een 50/6 profiel...
Alvast bedankt voor jullie inzichten.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
zou volgens mij best wél kunnen te maken hebben met vectoring.
de bbox2's moeten "vectoring-friendly" worden dmv een firmware update,
en zonder de vlan20 kan die update niet gepusht worden...
kan ook zijn dat er problemen op je lijn zijn en dat het je daarom geadviseerd zou worden,
maar ik zou het zeker niet uitsluiten dat het voor de vectoring-friendly update is.
de bbox2's moeten "vectoring-friendly" worden dmv een firmware update,
en zonder de vlan20 kan die update niet gepusht worden...
kan ook zijn dat er problemen op je lijn zijn en dat het je daarom geadviseerd zou worden,
maar ik zou het zeker niet uitsluiten dat het voor de vectoring-friendly update is.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Ik zal anders es de topic weer opzoeken voor de manuele firmware install.
Dan zie ik wel of er iets verandert...
Heb die vlan20.exe ondertussen es geprobeerd, enigste wat ik krijg zijn allerhande foutmeldingen dat het niet lukt om de update te doen.
Stel u voor dat mijn ouders zoiets zouden krijgen, die zouden volledig flippen en verloren zijn!
Dan zie ik wel of er iets verandert...
Heb die vlan20.exe ondertussen es geprobeerd, enigste wat ik krijg zijn allerhande foutmeldingen dat het niet lukt om de update te doen.
Stel u voor dat mijn ouders zoiets zouden krijgen, die zouden volledig flippen en verloren zijn!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
De bedoeling is gewoon om deze modems die nog niet beveiligd zijn
met het paswoord in de vorm van LKXXXXXDPXXXXXX omdat het via de gewone weg (Vlan20) niet mogelijk was
te beveiligen.
met het paswoord in de vorm van LKXXXXXDPXXXXXX omdat het via de gewone weg (Vlan20) niet mogelijk was
te beveiligen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Is er enige reden waarom je de VLAN20 uitzet?Rubinho schreef:Ik veronderstel dat dit is om Vlan 20 terug te activeren op de SAGEM, van mijn staat alles af op de SAGEM (geen wifi, geen dhcp, geen ppoe, geen voip...) hij dient enkel als modem.
Zelfs als je de Sagem enkel als modem gebruikt, kan je die VLAN20 toch terug aanzetten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- D3bian
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 25 keer
Eerlijk gezegd heb ik die ook uit staan omdat ik zelf wil bepalen wanneer een firmware update geïnstalleerd word. Het is niet de eerste keer dat er dingen niet meer werken of tegoei werken na een firmware update en dan wacht ik af totdat ik hier geen klachten zie verschijnen Userbase is een goeie indicatie hiervoor
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik heb die sms ook gekregen een aantal weken geleden (ik vermoed reeds 3 weken geleden).
Bij mij staat VLAN20 ook uit, gebruik de bbox2 ook enkel als modem dus alles staat uit.
Heb de tips niet opgevolgd uit de SMS en geen manuele firmware upgrade uitgevoerd (ik zal dat één van de dagen wel eens doen als ik tijd heb).
Ik woon regio Sint-Niklaas, weet niet of het met vector friendly maken te heeft...
Bij mij staat VLAN20 ook uit, gebruik de bbox2 ook enkel als modem dus alles staat uit.
Heb de tips niet opgevolgd uit de SMS en geen manuele firmware upgrade uitgevoerd (ik zal dat één van de dagen wel eens doen als ik tijd heb).
Ik woon regio Sint-Niklaas, weet niet of het met vector friendly maken te heeft...
- Splitter
- Elite Poster
jackho: omdat bgc daar effectief mee bezig is?
ik zeg niet met vectoring hé, ik zeg met het vectoring-friendly maken van al de bbox2 modems die er zijn.
de bbox3 is ook in "development" (die is dan weer wel vectoring-capable)
ik zeg niet met vectoring hé, ik zeg met het vectoring-friendly maken van al de bbox2 modems die er zijn.
de bbox3 is ook in "development" (die is dan weer wel vectoring-capable)
-
- Elite Poster
volgens mij is dit nog de echte reden niet want om de bbox vector friendly te maken daar moeten ze niet aan de meeste mensen vragen om zelf tussen tussen te komen en zou dit ook op modems waar de Vlan20 werkt al kunnen gebeurd of uitgevoerd zijn.
Zo kan je dan ook zeggen dat op het moment ze de softwre gepushed hebben om ze van een paswoord te voorzien dat het ook iets zou te zien gehad hebben met vector friendly maken van de bboxen.
Maar in ieder geval er zijn hier toch mensen genoeg die meer inside info hebben bij BGC en die kunnen dat toch wel weten wat er van aan is, dus we zien wel en blijven gissingen maken heeft ook geen zin.
Zo kan je dan ook zeggen dat op het moment ze de softwre gepushed hebben om ze van een paswoord te voorzien dat het ook iets zou te zien gehad hebben met vector friendly maken van de bboxen.
Maar in ieder geval er zijn hier toch mensen genoeg die meer inside info hebben bij BGC en die kunnen dat toch wel weten wat er van aan is, dus we zien wel en blijven gissingen maken heeft ook geen zin.
- Splitter
- Elite Poster
jackho: en heb jij hier in deze thread dan al iemand gezien die de sms heeft gekregen en TOCH vlan20 heeft aanstaan?
indien de vlan20 aan staat, ga je ook geen sms krijgen en zal de vector-friendly update wel gewoon gepusht worden.
maar ze moeten de niet-upgradable modems eerst vinden en "herstellen"...
bgc kan perfect zien welke modem "not upgradable" is (dus waar ze niet aankunnen zij het door vlan20, zij het door een defect, ...)
dat zijn de mensen die nu sms'jes krijgen.
die "paswoord update" heeft niks met vectoring te maken, maar enkel met "veiligheid", dus dat boeit van geen kanten of je die door kreeg of niet.
maar vectoring, eens dat het uigerold zal worden, heeft allemaal vectoring-capable of minstens vectoring-friendly modems nodig,
en 1tje die daar niet aan voldoet kan al heel wat "schade" aanbrengen aan de andere lijnen.
hoogstwaarschijnlijk zal het gepusht worden op verschillende momenten: in batches, per regio, en per "vastgestelde problemen",
waarbij ik veronderstel dat het systeem ook wel zal kijken naar modem type (je zal wss geen sms krijgen als er geen bbox2 gevonden is)
indien de vlan20 aan staat, ga je ook geen sms krijgen en zal de vector-friendly update wel gewoon gepusht worden.
maar ze moeten de niet-upgradable modems eerst vinden en "herstellen"...
bgc kan perfect zien welke modem "not upgradable" is (dus waar ze niet aankunnen zij het door vlan20, zij het door een defect, ...)
dat zijn de mensen die nu sms'jes krijgen.
die "paswoord update" heeft niks met vectoring te maken, maar enkel met "veiligheid", dus dat boeit van geen kanten of je die door kreeg of niet.
maar vectoring, eens dat het uigerold zal worden, heeft allemaal vectoring-capable of minstens vectoring-friendly modems nodig,
en 1tje die daar niet aan voldoet kan al heel wat "schade" aanbrengen aan de andere lijnen.
hoogstwaarschijnlijk zal het gepusht worden op verschillende momenten: in batches, per regio, en per "vastgestelde problemen",
waarbij ik veronderstel dat het systeem ook wel zal kijken naar modem type (je zal wss geen sms krijgen als er geen bbox2 gevonden is)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
Ik veronderstel als er een firmware update is voor "vector-friendly" dat niet alleen de "runtime code version" een update krijgt maar ook de "vdsl version".
Bij mij staat er nog altijd:
Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
2009 dus, geen update van de vdsl driver, ik weet ook niet of ik in een gebied zit waar "vectorizing" wordt uitgetest.
Misschien kunnen de andere "userbasers" die zo een SMS hebben gekregen dit eens checken?
Bij mij staat er nog altijd:
Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
2009 dus, geen update van de vdsl driver, ik weet ook niet of ik in een gebied zit waar "vectorizing" wordt uitgetest.
Misschien kunnen de andere "userbasers" die zo een SMS hebben gekregen dit eens checken?
-
- Elite Poster
splitter,
het zal op den duur wel duidelijk worden zeker wat de echte reden is !
In ieder geval wat wel zeker is dat ze willen dat de VLAN20 actief wordt gezet met dat progje
Ik heb gebeld naar BGC en zij beweren dat het niks met vector friendly te maken heeft , maar ja in hoe verre deze operator natuurlijk op de hoogte is dat is een andere vraag, in ieder geval ik lig er niet wakker van
het zal op den duur wel duidelijk worden zeker wat de echte reden is !
In ieder geval wat wel zeker is dat ze willen dat de VLAN20 actief wordt gezet met dat progje
Ik heb gebeld naar BGC en zij beweren dat het niks met vector friendly te maken heeft , maar ja in hoe verre deze operator natuurlijk op de hoogte is dat is een andere vraag, in ieder geval ik lig er niet wakker van
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik heb dit SMS-je een tijd geleden ook gekregen en toen heb ik de nieuwe firmware op de BBox2 gezet maar hier is er niets veranderd, nog steeds op een 20/2 profiel.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 31 keer
als je alles goed bekijkt is dit en voorbereiding op en firmware die vectoring friendly gaat enable. maar voor wanneer men dit binnen kort zou kunnen uitvoeren wil Belgacom natuurlijk wel dat alle modems kunnen geüpdatet worden. en daarom zijn ze nu al bezig om te zien het aantal klanten waar dit nog niet gaat lukken te verkleinen. eenmaal vectoring online gaat in je buurt is het of updaten of repair profiel.
-
- Elite Poster
ze zeggen dat ze willen dat alle modems bereikbaar zijn door hun systeem en dat je anders in de toekomst in de problemen kunt geraken, maar dat het om de toekomstige vectoring friendly maken gaat van de modem daar willen ze nog niet op antwoorden !
We zullen wel zien of ze het nu toegeven of niet het zal ooit wel duidelijk worden.
En het zal er toch ooit eens moeten van komen.
We zullen wel zien of ze het nu toegeven of niet het zal ooit wel duidelijk worden.
En het zal er toch ooit eens moeten van komen.
-
- Member
Ik ben sinds 22 februari ( quasi gedwongen ) van ADSL naar VDSL2 omgesteld geweest. Ik neem aan dat mijn modem de laatste versie van de software zal bevatten omdat ik het serienummber ( LKXXXXXDPXXXXXX ) als paswoord moet ingeven. De firmware version is nochtans nog steeds Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47 . Dit ter info. Om aan te sluiten op de gevoerde discussie , wil ik vermelden dat de Vlan 20 interface zich wel laat "disablen" , maar dat die na iedere "modem uit/aan" terug actief wordt ! Heeft iemand dit ook reeds ondervonden ?
En helaas , ik heb tot het laatste moment geweigerd om van ADSL naar VDSL2 over te schakelen omdat ik in het verleden al heel wat problemen had met de kwalteit van de buitenlijn. Met de ADSL was dit probleem opgelost door een bitrate aanpassing. Het gevolg is dat ik met VDSL2 nu terug gemiddeld 2 x per dag sync uitval heb, bepaald vervelend als ge een 1 GB file aan 't downloaden bent.
P.S ik doe ook hierbij de oproep die ik ook op een blog van iemand heb gepost :
http://didiersalembier.wordpress.com/20 ... -belgacom/
Zie laatste post van Christiaan. Het gaat niet op dat een handleiding voor een aantal insiders , freaks of nerds ( ik beschouw mezelf ook als een nerd ) bekend gemaakt wordt , en niet voor het brede publiek. Bij een TV , videorecorder of wasmachine , en zelfs bij Microsoft windows , wordt zondermeer ook steeds een gedetailleerde handleiding bezorgt. Waarom niet met de BBOX2 ?
En helaas , ik heb tot het laatste moment geweigerd om van ADSL naar VDSL2 over te schakelen omdat ik in het verleden al heel wat problemen had met de kwalteit van de buitenlijn. Met de ADSL was dit probleem opgelost door een bitrate aanpassing. Het gevolg is dat ik met VDSL2 nu terug gemiddeld 2 x per dag sync uitval heb, bepaald vervelend als ge een 1 GB file aan 't downloaden bent.
P.S ik doe ook hierbij de oproep die ik ook op een blog van iemand heb gepost :
http://didiersalembier.wordpress.com/20 ... -belgacom/
Zie laatste post van Christiaan. Het gaat niet op dat een handleiding voor een aantal insiders , freaks of nerds ( ik beschouw mezelf ook als een nerd ) bekend gemaakt wordt , en niet voor het brede publiek. Bij een TV , videorecorder of wasmachine , en zelfs bij Microsoft windows , wordt zondermeer ook steeds een gedetailleerde handleiding bezorgt. Waarom niet met de BBOX2 ?
-
- Moderator
Als jou sync 2 keer per dag uitvalt, dan is er een probleem dat Belgacom moet oplossen!
Daar kan jij niets aan doen, zelfs als jij een volledige handleiding van de BBox2 zou vinden.
En hoe meer ze de gebruikers zelf laten prutsen met allerhande instellingen, hoe méér helpdesk miserie ze gaan krijgen, want iedereen die denkt kenner te zijn zorgt gewoonlijk voor meer problemen, dan minder .
Post eens een resultaat van de vdsl2 modem tool ...
Daar kan jij niets aan doen, zelfs als jij een volledige handleiding van de BBox2 zou vinden.
En hoe meer ze de gebruikers zelf laten prutsen met allerhande instellingen, hoe méér helpdesk miserie ze gaan krijgen, want iedereen die denkt kenner te zijn zorgt gewoonlijk voor meer problemen, dan minder .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Hoe meer de gebruikers prutsen, hoe meer ze er van verstaan.
-
- Member
Tooltje ? Ik hou niet van "tooltjes" Ik neem aan dat je dit bedoelt Uiteraard weet ik ook dat ik mijn profiel kan laten laten verlagen. Mij ging het erom dat ik de handeiding graag zou zien ( desnoods wil ik er mijn diploma voor tonen als men een "competentie"-bewijs zou vragen. ) Ik pik het echter moeilijk dat men mijn modem "onzichtbaar" kan manipuleren via VLAN 20 interface , en dat die interface terug telkens actief wordt na het inschakelen. Ik heb al veel goesting om de lijn te onderbreken voordat ik mijn modem aanleg , dan VLAN 20 te "disablen" , en dan pas de stekker erin te steken ...philippe_d schreef:Als jou sync 2 keer per dag uitvalt, dan is er een probleem dat Belgacom moet oplossen!
- Splitter
- Elite Poster
je lijn lijkt me thans goed genoeg, 14db 30/6 zou in principe niet voor verbrekingen mogen zorgen.
en je modem "onzichtbaar" manipuleren... beetje overdreven, neen?
als je niet wil dat je provider dat kan, moet je maar zelf een modem aanschaffen, maar de bbox2 heb je gekregen.
(momenteel) kan bgc dat bv nog niet met de fritz!box 7390 en die werkt ook perfect op vdsl.
weet wel, zelfs de fritz!box (en alle vdsl2 compatible modems, denk ik?) ondersteunen TR-069, het protocol dat ervoor zorgt dat je provider "onzichtbaar" je modem kan "manipuleren".
maar blijf vooral je lijn telkens uitzetten en vlan20 disablen, zo ben je zeker dat je straks (als bgc vectoring gaat doen) je helemaal uit de boot valt.
kwestie van iets te behouden om over te klagen
en je modem "onzichtbaar" manipuleren... beetje overdreven, neen?
als je niet wil dat je provider dat kan, moet je maar zelf een modem aanschaffen, maar de bbox2 heb je gekregen.
(momenteel) kan bgc dat bv nog niet met de fritz!box 7390 en die werkt ook perfect op vdsl.
weet wel, zelfs de fritz!box (en alle vdsl2 compatible modems, denk ik?) ondersteunen TR-069, het protocol dat ervoor zorgt dat je provider "onzichtbaar" je modem kan "manipuleren".
maar blijf vooral je lijn telkens uitzetten en vlan20 disablen, zo ben je zeker dat je straks (als bgc vectoring gaat doen) je helemaal uit de boot valt.
kwestie van iets te behouden om over te klagen
-
- Moderator
Compleet paranoia .bunnybugs schreef: Ik pik het echter moeilijk dat men mijn modem "onzichtbaar" kan manipuleren via VLAN 20 interface , en dat die interface terug telkens actief wordt na het inschakelen. ..
Denk je dat er daar iemand "aan de knopjes" zit om te kijken wat jij met de modem doet?
Gelukkig dat Belgacom op die manier vanop afstand enkele miljoenen modems kan updaten. Stel je eens voor dat ze aan iedere klant een brief zouden moeten schrijven om hen te zeggen hoe ze de laatste nieuwe FW moeten installeren
Je zal hiermee moeten leven .... of van provider veranderen .
De TV decoders (zowel bij Belgacom als bij Telenet) worden toch ook "onzichtbaar" gemanipuleerd, zodat je telkens de laatste FW krijgt?
-
- Elite Poster
De vraag is natuurlijk wanneer gaan ze de bbox vectoring friendly maken!
als het allemaal zo vlot gaat zoals we van BGC gewoon zijn dan mag de VLAN20 gerust nog eentijdje uit blijven staan
als het allemaal zo vlot gaat zoals we van BGC gewoon zijn dan mag de VLAN20 gerust nog eentijdje uit blijven staan
-
- Moderator
De vraag is heb jij last van de VLAN20 ? Waarom zou je die dan uitzetten?
-
- Member
@Splitter :
14 dB margin zou inderdaad nog geen probleem mogen geven ....
Je schreef : "maar blijf vooral je lijn telkens uitzetten en vlan20 disablen, zo ben je zeker dat je straks (als bgc vectoring gaat doen) je helemaal uit de boot valt. kwestie van iets te behouden om over te klagen"
Ok, maar wie beweert dat er geen fout in de update zit die niet door Belgacom werd vastgesteld ? Tegenwoordig wordt software bijna ongetest ( of met een quick check ) in het publiek gegooid ! Ik bepaal liever zelf wanneer ik de update ga doen , en dan nog zonder veel "tooltjes" , wel zoals hier :
Belgacom kan me heel vriendelijk hun nieuwe firware ter beschikking te stellen. Hun "pushen" van de firmware gebeurt trouwens ook in batches. Ik mis nu wel de "back up" in het Admin , iets wat er blijkbaar vroeger wel was ( nie goed bezig .... ). En moest die wel bestaan , dan kon ik onmiddelijk terugvallen in geval van problemen. P.s. Er is fundamenteel iets verkeerd aan het concept als niet-ge-update modems zouden crashen als men plotseling "vectoring" op de lijn invoert !
14 dB margin zou inderdaad nog geen probleem mogen geven ....
Je schreef : "maar blijf vooral je lijn telkens uitzetten en vlan20 disablen, zo ben je zeker dat je straks (als bgc vectoring gaat doen) je helemaal uit de boot valt. kwestie van iets te behouden om over te klagen"
Ok, maar wie beweert dat er geen fout in de update zit die niet door Belgacom werd vastgesteld ? Tegenwoordig wordt software bijna ongetest ( of met een quick check ) in het publiek gegooid ! Ik bepaal liever zelf wanneer ik de update ga doen , en dan nog zonder veel "tooltjes" , wel zoals hier :
Belgacom kan me heel vriendelijk hun nieuwe firware ter beschikking te stellen. Hun "pushen" van de firmware gebeurt trouwens ook in batches. Ik mis nu wel de "back up" in het Admin , iets wat er blijkbaar vroeger wel was ( nie goed bezig .... ). En moest die wel bestaan , dan kon ik onmiddelijk terugvallen in geval van problemen. P.s. Er is fundamenteel iets verkeerd aan het concept als niet-ge-update modems zouden crashen als men plotseling "vectoring" op de lijn invoert !
- Splitter
- Elite Poster
als er al een fout in de firmware update zou zitten, is die ook even snel teruggerold (of krijg je een nieuwe modem),
tegenover als je zelf de update zou doen en het toestel bricken, dan heb je dikke pech.
verder, zoals ik al zei, is het eigendom van BGC en niet JOUW eigendom: wat simpelweg wil zeggen dat BGC niet JOUW toestel "onzichtbaar manipuleert", maar HUN EIGEN toestel update.
wees blij dat bgc je al niet de modem door je keel ramt zoals TN dat wel doet.
ik blijf erbij dat je niks te zeggen hebt over iets dat je in bruikleen krijgt van je provider, en als je dat niet wil: zelf een toestel zetten.
ze hebben je dus niks "heel vriendelijk beschikbaar te stellen" om hun eigen hardware (die ze weliswaar gehandicapt maken) te updaten.
en er is niets mis aan het concept dat jij problemen krijgt als jij geen update toelaat voor vectoring.
je modem zal niet crashen, maar je zal (best case scenario) nooit snellere waardes krijgen dan nu.
(worst case scenario is dat je op repair profiel terechtkomt)
reden? simpel:
je kan echt niet verwachten dat 1 koppige klant een hele wijk stoort omdat die modem niet vectoring-friendy of capable is.
tegenover als je zelf de update zou doen en het toestel bricken, dan heb je dikke pech.
verder, zoals ik al zei, is het eigendom van BGC en niet JOUW eigendom: wat simpelweg wil zeggen dat BGC niet JOUW toestel "onzichtbaar manipuleert", maar HUN EIGEN toestel update.
wees blij dat bgc je al niet de modem door je keel ramt zoals TN dat wel doet.
ik blijf erbij dat je niks te zeggen hebt over iets dat je in bruikleen krijgt van je provider, en als je dat niet wil: zelf een toestel zetten.
ze hebben je dus niks "heel vriendelijk beschikbaar te stellen" om hun eigen hardware (die ze weliswaar gehandicapt maken) te updaten.
en er is niets mis aan het concept dat jij problemen krijgt als jij geen update toelaat voor vectoring.
je modem zal niet crashen, maar je zal (best case scenario) nooit snellere waardes krijgen dan nu.
(worst case scenario is dat je op repair profiel terechtkomt)
reden? simpel:
je kan echt niet verwachten dat 1 koppige klant een hele wijk stoort omdat die modem niet vectoring-friendy of capable is.
-
- Member
Niet bepaald. Maar men kan terug ongemerkt dingen instellen die ik niet wil. Wireless ( + Hotspot ) is bvb. is bij mij nu al uitgeschakeld ( en nu moet ik nog eens zien of de hardware hierbij ook uitgeschakeld werd , zoniet gaat de modem in een ijzeren doos mogen slapen - 'k word nu al genoeg bestraald )philippe_d schreef: Denk je dat er daar iemand "aan de knopjes" zit om te kijken wat jij met de modem doet?
Microsoft laat zijn gebruikers ook de keuze om al dan niet "automatische updates" aan of af te zetten. Zowat iedereen heeft nu al een e-Services account , dus een simpel SMS of e-mail volstaat om de klant in te lichten dat er een nieuwe firmware bestaat , en te laten downloaden via e-Services + update instructies + beschrijving waarvoor hij dient. Iedereen heeft tegenwoordig niet zoveel problemen meer om zijn "Windows" te configuren , dus waarom zou Belgacom zijn klanten met ingewikkelde procedures pamperen alsof het allemaal domme dutsen zijn ?Gelukkig dat Belgacom op die manier vanop afstand enkele miljoenen modems kan updaten. Stel je eens voor dat ze aan iedere klant een brief zouden moeten schrijven om hen te zeggen hoe ze de laatste nieuwe FW moeten installeren
Je zal hiermee moeten leven .... of van provider veranderen .
De TV decoders (zowel bij Belgacom als bij Telenet) worden toch ook "onzichtbaar" gemanipuleerd, zodat je telkens de laatste FW krijgt?
@Splitter :
je schreef :
"(worst case scenario is dat je op repair profiel terechtkomt)"
Ik was al best tevreden met mijn ADSL. Ik merk trouwens geen verschil qua snelheid omdat de bottleneck voor de snelheid al gauw op het internet zelf zit en niet tussen mijn modem en de Belgacom hardware. Belgacom TV heb ik ook al niet ....
-
- Member
- Bedankt: 11 keer
Bij vectoring moeten alle modems vector friendly zijn. Het vector friendly maken van bbox2 kan door firmware upgrade maar vlan20 moet actief zijn om deze upgrade te kunnen ontvangen.
Een niet vector friendly modem op een telefoonkabel verstoort alle andere lijnen in deze kabel.
Nu is dit voor Belgacom geen groot probleem indien er enkele klanten het goed functioneren van het netwerk willen verstoren door bewust de firmware upgrade tegen te houden. Men zal dan vermoedelijk een aangepast profiel activeren op deze lijnen waardoor de snelheid drastisch daalt voor deze klanten maar de andere lijnen kunnen werken en met behulp van vectoring een snelheidsverhoging kunnen krijgen.
[ Post made via mobile device ]
Een niet vector friendly modem op een telefoonkabel verstoort alle andere lijnen in deze kabel.
Nu is dit voor Belgacom geen groot probleem indien er enkele klanten het goed functioneren van het netwerk willen verstoren door bewust de firmware upgrade tegen te houden. Men zal dan vermoedelijk een aangepast profiel activeren op deze lijnen waardoor de snelheid drastisch daalt voor deze klanten maar de andere lijnen kunnen werken en met behulp van vectoring een snelheidsverhoging kunnen krijgen.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
Er zitten inderdaad fouten in de laatste firmware van de BBOX maar die zijn niet drastisch, bepaalde settings die niet bewaard bliiven bv na een reboot (spanningsuitval) of om de 72 uur .
-
- Member
Nog een kleine bedenking als afsluiter ... Heeft Belgacom er ooit al aan gedacht dat een hacker het "pushen" zou kunnen beheersen en zijn eigen ( of gepatchte ) firmware versie massaal zou kunnen uploaden ?Digital_007 schreef:Bij vectoring moeten alle modems vector friendly zijn. Het vector friendly maken van bbox2 kan door firmware upgrade maar vlan20 moet actief zijn om deze upgrade te kunnen ontvangen.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Hoe zie je dat te gebeuren?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
TR-69 is een standaard, Belgacom heeft die niet uitgevonden. Er is dus zeker en vast rekening gehouden met de nodige authenticatie- en beveiligingsmaatregelen (kijk o.a. even hier: http://en.wikipedia.org/wiki/TR-069#Sec ... entication)bunnybugs schreef: Nog een kleine bedenking als afsluiter ... Heeft Belgacom er ooit al aan gedacht dat een hacker het "pushen" zou kunnen beheersen en zijn eigen ( of gepatchte ) firmware versie massaal zou kunnen uploaden ?
-
- Member
Interessant ! Ik hoop nu maar dat iedere BBOX niet verleid kan worden om vreemd te gaan , en zo voorgeprogammeerd is bij aflevering , dat hij alleen de ACS van Belgacom accepteert tijdens de Connection request ( en niet uitsluitend door password en/of certificate authentification ).
-
- Moderator
Vijs je BBox2 open, en haal dat WiFi kaartje eruit, zo simpel is dat om die hardware uit te schakelenbunnybugs schreef: ... Maar men kan terug ongemerkt dingen instellen die ik niet wil. Wireless ( + Hotspot ) is bvb. is bij mij nu al uitgeschakeld ( en nu moet ik nog eens zien of de hardware hierbij ook uitgeschakeld werd , zoniet gaat de modem in een ijzeren doos mogen slapen - 'k word nu al genoeg bestraald )