Omdat de oude topics een klein beetje onduidelijk waren, post ik hier de stappen die ik deed om mijn oude Tele2 router, een Thomson SpeedTouch 706WL, te flashen met de standaard Thomson firmware (referentietopic:
na Tele2), en te gebruiken als wifi router achter mijn BBox2/Sagem router:
(1)
Download het firmware setup programma van de speedtouch.nl of technicolorgateways.nl site. Voor mijn Speedtouch 706WL gebruikte ik deze:
http://technicolorgateways.nl/Producten ... T2_sip.exe
(2)
Verbind de SpeedTouch706WL router al eens met je computer via ethernet (dus ethernet1 poort op de SpeedTouch naar ethernet poort op je computer) en start de router zodat je in Windows je LAN connectie een statisch IP kan geven (
How to Assign a Static IP Address in XP, Vista, or Windows 7).
Gebruik deze settings voor de IPv4 Properties van je LAN connectie:
IP Address: 192.168.1.40
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.254
En voor DNS servers kan je 8.8.8.8 en 8.8.4.4 gebruiken.
Zet de router weer uit maar hou je klaar om de resetknop van de SpeedTouch in te drukken met een tandenstoker of zo. Je zal die ingedrukt moeten houden totdat het powerlichtje van de router oranje wordt (als het lichtje groen is, wordt het eerst rood en dan pas oranje!).
(3)
Zet de Windows Firewall en/of andere firewalls uit op je computer (
Turn Windows Firewall on or off).
(4)
Rechtsklik op het firmware setup programma en gebruik de "Run as Administrator" optie om het programma te starten (in Windows XP is dit gewoon programma starten). Je krijgt een 'setup' knop te zien op het eerste paneeltje van het programma.
Zet nu de router aan en begin met je tandenstoker de resetknop van de router in te drukken terwijl je op de computer op die 'setup' knop klikt en dan meteen doorklikt op 'Volgende' pagina(s) tot het programma z'n eerste scan begint. De truuk zit 'm er namelijk in om de router in 'oranje' modus te hebben terwijl het setup programma de eerste scan uitvoert (de scan met het progressbalkje).
(Dit was onduidelijk in vorige tutorials omdat er nog een andere scan lijkt te zijn als je eerst doorklikt totdat je paswoord moet geven en dan maar 1 keer op 'Vorige' klikt.)
(5)
Nadat de nieuwe firmware geïnstalleerd is, kan je al eens naar de router surfen via
http://192.168.1.254/ en eventueel de SpeedTouch706WL z'n firewall uitzetten, alsook de settings voor je nieuwe wifi netwerk instellen (uiteraard best een paswoord gebruiken voor een wifi netwerk).
Zet de (Windows) firewall(s) op je computer weer aan! En na het afkoppelen van de SpeedTouch kan je de oude instellingen van de computer z'n LAN connectie weer instellen.
(6)
Om de SpeedTouch router nu als wifi router achter de BBox2 te gebruiken, verbind je ethernet1 poort van de SpeedTouch nu gewoon met een ethernet poort op de BBox/Sagem router in plaats van de computer. Hotpluggen mag bij ethernet, geloof ik, dus je hoeft de router&computer niet uit te zetten om die netwerkkabel in/uit te pluggen.
Op de computer die met wifi verbonden is, deed ik de volgende stappen:
-- eerst dat nieuw ingestelde wifi netwerk selecteren (via linksklik op het wifi signaal icoontje op de Windows taakbalk) en er op dubbelklikken op ernaar te connecteren (wifi paswoord ingeven).
-- ik kon wel de SpeedTouch bereiken op
http://192.168.1.254/ (en de Sagem via
http://192.168.1.1/ ) dus wifi werkte maar ik kreeg geen verdere internet connectie. Om dit te verhelpen, gaf ik de wifistick het publieke IP (van de SpeedTouch, neem ik aan). Dit deed ik door naar de SpeedTouch te surfen en:
>> Home Network menu klikken, en dan submenu 'Devices' te kiezen,
>> onderaan de pagina, klik op 'Pick a task: Assign the public IP address of a connection to a device',
>> bij de lijst van devices kan je dan de naam van de WLAN interface selecteren (standaardnaam was
unknown_ met het MAC Address van de wifistick erin verwerkt). Bij het saven van die instelling krijg je dan een prompt te zien die zegt dat je het IP van dat toestel zal moeten verversen, dus de volgende stap is:
-- geef de WLAN connectie van je wificomputer een nieuw IP, best een statisch IP (192.168.1.3 of zo). Ik zag toen pas dat het IP van de wificomputer 192.168.1.64 was, dus misschien werkt internet al door gewoon een IP in te stellen dat lager is dan die .64 en hoef je die 'Pick a task...' stap niet te doen? Anyway, it works!