digibox achter router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Ik zit met een lastig probleem...
Volgende week verhuis ik naar een nieuw appartement echter de huidige telenet modem daar staat in de berging.
In de living is er geen UTP voorzien.

Wat ik zou willen:
Berging: modem -- router - nas
Living: digicorder en mediacenter
De digicorder zou een extern adres moeten krijgen en mijn mediacenter zou in de LAN moeten zitten.

Een mogelijke oplossing zou zijn dat ik een lan poort op mijn router als switched port instel zodat die poort een extern adres krijg.
Hier zou ik eventueel een powerline kunnen aan koppelen en dan in de living terug een powerline die naar mijn digibox gaat.
Maar wat dan met mijn mediacenter? Deze heeft echt wel een snelle constante verbinding nodig naar mijn NAS.
Kan ik hiervoor een powerline op een gewone lan poort steken en in de living de powerline op mijn mediacenter hangen?

Heeft er iemand een andere oplossing?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Tenzij je zin hebt om een kabel bij te steken lijkt me dat de beste optie.
Je kan dan best wel de router in de living zetten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Dus dan 2 aparte netwerken creeeren met 4 powerlines?
router (via lan) - powerline - mediacenter (lan adres)
router (via switched port) - powerline - digibox (extern adres)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat zou ik vermijden, eerdere posts hier laten vermoeden dat niet alle powerlans overweg kunnen met het parallel versturen van 2 netwerken over de electriciteitslijn.
Eerder modem > powerlan > router, en dan van de router rechtstreeks naar de digibox en het mediacenter. Dus de router en nas verhuizen naar de living.

StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Een router met DD-WRT kan dit.
Ik heb mijn oude linksys zo ingesteld, werkt al jaren perfect.

Telenet zit op de wan poort van de router, LAN 1 is ingesteld als zijnde op dezelfde vlan als de WAN en hierdoor krijgt de digicorder een extern IP.
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Dat is inderdaad nog een oplossing... Had ik nog niet aan gedacht.

Wat blijkbaar ook mogelijk is, is het volgende:

Achter de nieuwe wifi modem router van telenet kan je blijkbaar zowel digibox als lan-clients hangen...
Dus in de berging zo een modem router, daar een powerline plug op en dan in de living een powerline switch (tot 4 aansluitingen) waar ik mijn mediacenter en digibox aanhang.
Mijn mediacenter zou zou een lan adres krijgen en mijn digibox een wan adres.
Het is zo dat de modem router weet of er een digibox aanhangt aan de hand van mac adres en deze dus een dhcp adres geeft dat in hun digibox range valt.
Voor andere apparaten die er aanhangen deelt hij gewoon zelf een lan dhcp adres uit.

Kan iemand dit bevestigen?
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Provider

StarWing schreef:Een router met DD-WRT kan dit.
Ik heb mijn oude linksys zo ingesteld, werkt al jaren perfect.

Telenet zit op de wan poort van de router, LAN 1 is ingesteld als zijnde op dezelfde vlan als de WAN en hierdoor krijgt de digicorder een extern IP.
Ik weet dat dit inderdaad kan, maar dat is niet echt het probleem. Het probleem is wanneer ik dan die switched port van de ddwrt via een powerline plug verbind met een plug in de living, dat deze apparaten daar allemaal een extern adres krijgen.
Dus mijn mediacenter kan niet aan mijn nas die in de berging staat :)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

mrgoolie schreef:Maar wat dan met mijn mediacenter? Deze heeft echt wel een snelle constante verbinding nodig naar mijn NAS.
UTP-kabel leggen is de enige garantie op een snelle constante verbinding. Andere oplossingen zijn minderwaardig en zullen op geregelde tijdstippen zorgen voor gevloek en frustratie. (Zoek op dit forum maar eens naar alle Wifi- en Powerline-problemen.)
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Wel ik heb dit met de huisbaas besproken en dit is voor hem geen oplossing, er zijn ook geen wachtbuizen etc....

Dus ik denk dat ik van modem router via powerline naar powerline switch ga waar ik mijn apparaten aanhang.
Hopelijk werkt dit op deze manier.

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

mrgoolie schreef:Achter de nieuwe wifi modem router van telenet kan je blijkbaar zowel digibox als lan-clients hangen...
Dus in de berging zo een modem router, daar een powerline plug op en dan in de living een powerline switch (tot 4 aansluitingen) waar ik mijn mediacenter en digibox aanhang.
Dat is inderdaad een véél betere oplossing dan een opstelling met 4 powerlines (2 netwerken).
Theoretisch gaat dit perfect lukken, natuurlijk de hierboven aangehaalde bedenkingen blijven gelden.

Beter zou natuurlijk zijn dat je NAS ook aansluit op de switch in de living, zodat je daar een goede constante stream hebt naar je mediacenter? Maar zoals je het hierboven beschrijft moet het lukken. Ik zou zeggen: proberen ;).

Zorg er wel voor dat je beide powerlines "peert" met een eigen gekozen paswoord (en niet het default paswoord van de fabrikant)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

mrgoolie schreef:Achter de nieuwe wifi modem router van telenet kan je blijkbaar zowel digibox als lan-clients hangen...
Het is zo dat de modem router weet of er een digibox aanhangt aan de hand van mac adres en deze dus een dhcp adres geeft dat in hun digibox range valt.
Voor andere apparaten die er aanhangen deelt hij gewoon zelf een lan dhcp adres uit.

Dat zou inderdaad moeten werken. Ik heb thuis zelf een setup met 4 powerline adaptors als 1 virtuele switch. Telenet modem/router staat in de garage en hangt via LAN-poort aan een powerline. In de bureau heb ik dan mijn eigen router die met zijn WAN-kant ook aan powerline hangt. De WAN-kant krijgt dan wel een 192.168.0.x adres van de Telenet router (je hebt dus dubbele NAT). En verder heb ik dan nog een Digibox en een Digicorder op 2 verschillende kamers die ook elk aan een powerline hangen en die beide dan een van die speciale subnet-adressen krijgen die Telenet uitdeelt aan digidozen.

Je zal hier vaak waarschuwingen lezen over enerzijds dubbele NAT en anderzijds instabiliteit van powerlines. Misschien ben ik de uitzondering die de regel bevestigt, maar in al die jaren ben ik nog met geen van beide in de problemen gelopen. Het vervelendste aan powerlines is echter dat je snelheid totaal niet te voorspellen valt en tussen elk paar pluggen verschillend kan zijn. Zo haal ik tussen mijn router en de Telenet router een dikke 50 Mbps. Tussen de Digicorder en de Digibox haal ik echter met moeite 15 Mbps en geraak ik in de problemen als ik HD-opnames van de Digicorder naar de Digibox wil streamen. Het is ook compleet onvoorspelbaar wat elk ander toestel op je elektriciteitsnet doet met die snelheid. Zo gaat een HD stream gegarandeerd haperen als de kleuters hun aftandse laptop ingeplugd is, maar gaat de streaming dan weer beter als mijn subwoofer aanstaat ipv in standby !

Dus voor de communicatie tussen je NAS en je mediacenter zou ik toch wel powerlines afraden eigenlijk. Kan je je eigen router, je NAS en je mediacenter niet op eenzelfde plaats zetten zodat die via kabel aan elkaar hangen ? Dan heb je maar 3 powerlines nodig: Telenet modem, je router, je Digicorder.
mrgoolie
Starter Plus
Starter Plus
Provider

philippe_d schreef:
Dat is inderdaad een véél betere oplossing dan een opstelling met 4 powerlines (2 netwerken).
Theoretisch gaat dit perfect lukken, natuurlijk de hierboven aangehaalde bedenkingen blijven gelden.

Beter zou natuurlijk zijn dat je NAS ook aansluit op de switch in de living, zodat je daar een goede constante stream hebt naar je mediacenter? Maar zoals je het hierboven beschrijft moet het lukken. Ik zou zeggen: proberen ;).

Zorg er wel voor dat je beide powerlines "peert" met een eigen gekozen paswoord (en niet het default paswoord van de fabrikant)
Bedankt voor het antwoord...
Ik ben niet zeker wanneer ik mijn NAS ook aansluit op de switch in de living , dat mijn mediacenter rechstreeks naar de NAS zou gaan, ik denk dat hij nog steeds via de powerline naar de router zal gaan en dan zo terug zou gaan... een switch is geen slim toestel :(
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Eventueel vragen aan je huisbaas of je kabelgootjes mag leggen? Zijn niet meer immense mastodonten (je kan ze ook erg klein kopen voor 2/3 utp's max) dus wie weet?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Eerlijk gezegd: gewoon utp kabel trekken en niet vragen aan huisbaas. Als het van die mannen afhing zou je nog geen nageltje in de muur mogen slaan. Je contract vereist enkel herstel in oorspronkelijke staatm dus in ergste geval haal je de kabel weg en vul je het gat voor je vertrekt.

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

mrgoolie schreef: Ik ben niet zeker wanneer ik mijn NAS ook aansluit op de switch in de living , dat mijn mediacenter rechstreeks naar de NAS zou gaan, ik denk dat hij nog steeds via de powerline naar de router zal gaan en dan zo terug zou gaan... een switch is geen slim toestel :(
Een switch is slimmer dan je denkt hoor. De enige traffiek die door je Powerline zal lopen is de DHCP request.
Eens je NAS en je Mediacenter een IP gekregen hebben van de router, zal het verkeer tussen de NAS en Mediacenter via de switch verlopen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”