werkgever vraagjes overuren enz

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

marijke1968 schreef:Petrikske, denk dat je verhaal ivm arbeidsongeval alleen opgaat als je niet tikt en/of geen flexibele werkuren hebt.
Bovendien - behalve bij kaderpersoneel - vind ik het ook wel een vereiste dat de flexibiliteit twee kanten heen werkt.
Waarom bij kaderpersoneel niet? Flexibiliteit zou altijd de twee kanten op moeten werken :| Ik snap de opmerkingen over kaderleden hier niet helemaal...

En de verzekering gaat enkel moeilijk doen als blijkt dat je al 2u vroeger naar huis vertrokken was. Zolang je "recht naar huis" rijdt van je werk, ongeacht het uur, zal het altijd als arbeidsongeval gecatalogeerd worden volgens mij.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

r2504 schreef:
Argon schreef:Net begonnen bij nieuwe werkgever en hier geldt ook dat het eerst overuur niet meegerekend word. Wil dus zeggen dat je van 17h - 18 "gratis" werkt waar ik inderdaad ook een stuk kan inkomen.
Op zich kan ik daar niet inkomen... dergelijke regels zijn structureel en duidelijk geen uitzondering.

Nu ja, toen ik 20 was keek ik daar helemaal anders tegenaan dan 40 en waarschijnlijk nog anders dan als je 60 bent.
Ik zou het ook liever anders zien! Ik snap niet dat de andere techniekers (mijn collega's) hier elke dag ongeveer een uur gratis blijven werken. Dan vraag ik mij af wat die mensen nog hebben aan vrije tijd. Tegen dat je thuis bent, gekookt hebt, gedoucht,... Ik ga graag 's avonds nog eens sporten/naar vrienden/iets anders die gepland staat die avond/...

Wat mij nu overkomt vind ik wel wat irritant. Ben nog maar net begonnen bij mijn huidige werkgever en blijkbaar is dit hier dus de gewoonte om over te werken zonder dat men zich daar vragen bij stelt. Echter staat duidelijk op het contract dat ik getekend heb 8.30 - 12 en van 13 - 17. Ga het hen dus niet gewoon maken dat ik telkens een half uur/uur langer blijf werken. Gaan zien als men hier in de toekomst iets op zegt of niet...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Argon schreef:Ik zou het ook liever anders zien! Ik snap niet dat de andere techniekers (mijn collega's) hier elke dag ongeveer een uur gratis blijven werken.
Vaak ontstaat zoiets in jonge en kleine bedrijven met jonge werknemers die zeer enthousiast zijn. In een dergelijke fase van de start van een bedrijf is het begrijpbaar, al profiteer je daar als werknemer zelden tot nooit van mee. De enige die je zo rijk maakt is je baas... verder is het misbruik van de naiviteit van jonge werknemers.

Trowuens als ik bij de beenhouwer 100 gr charcuterie vraag en hij schept er 110 gr in... dan moet ik die ook betalen.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben hier de jongste (qua leeftijd en anciënniteit) maar wel de minste naïve persoon dan ;-)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je met een installatie bezig bent, je hebt nog 10 minuten werk en het is middag, stop je dan om te gaan eten, daarna terug naar diezelfde klant te gaan om daarna naar je volgende klant te gaan ?

Als je in dezelfde situatie zit om 17h00, ga je dan de volgende dag terug ? zelfs al heb je nog een halfuur werk ?

Ik werk dan liever door om het af te hebben. Maar blijkbaar zijn er velen die daar anders over denken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Neen, velen willen gerust dat half uur werken, maar er wel loon voor krijgen. Tenslotte wie verdeelt mijn werk : mijn werkgever toch? Als je mij één klant geeft in de voormiddag en één in de namiddag ga ik nooit overuren moeten kloppen. Maar dan ben ik niet productief voor mijn bedrijf. Maar geef je mij er 5 in de voormiddag en 5 in de namiddag dan ben ik wel productief voor mijn bedrijf, maar dan moet je er maar tegen kunnen dat ik ook soms misérie heb (zoals jij in jouw post uitlegt : even doorwerken) en dat ik dit wil betaald zien...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

En wat doe je als je om 16h30 klaar bent met je laatste klant ? Ik zal het zelfs 'more tempting' maken, thuis is korter bij dan het werk :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik begrijp waar je heen wilt, maar tot einde werktijd betaald mijn werkgever mij toch? Dus telefoontje en dan is het nog altijd zijn beslissing of hij mij naar huis laat gaan of niet. Eerlijk is eerlijk...

Ik heb reeds bij diverse firma's werk in the field moeten doen en de keren dat ik vroeger naar huis kon waren in elk geval minder dan de keren dat ik extra moest werken.

Telefonie = EDPnet + OVH
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Wil ook wel nog eens benadrukken dat ik bij een klant blijf als je niet veel werk meer hebt en het is ondertussen al 17h. Natuurlijk ga je de volgende dag niet terug. Het gaat er hem gewoon over dat dit voor mij niet systematisch zo kan zijn. Tel al die tijd eens samen wat je overwerkt en waar je niets voor krijgt/vrije tijd kwijt bent...

Ik ben van goeie wil en zal niet STIPT op 12h / 17h stoppen, maar er is wel een grens aan de flexibliteit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Eén van de belangrijke vragen is ook wat je werkgever doet. Ik weet van genoeg bedrijven die wel iedere minuut overwerk factureren aan hun klant maar wel van de werknemer verwachten dat hij gratis wat langer werkt !

Mijn regel is alvast... structureel gratis overwerken kan NIET, evenmins als gratis overwerken wat toch gefactureerd is.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Goztow schreef:Ik zou dat persoonlijk ook tussen pot en pint doen, dan heb je meteen ook een teambuildingactiviteit.
Laat de aktiviteit dan door de werkgever betaald worden.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik vermoed dat het vooral afhangt in welke sector je actief bent...
Ik zou in ieder geval niet tevreden zijn als mijn direct reports in de field hier zich zo non-flexible zouden opstellen als sommige posters.
Als je in de field werkt ben je afhankelijk van zoveel factoren waaronder verkeer.
Als ik dan als manager zou zien dat jij telkens stipt om 17u00 stopt met werken, dan ga ik van jou verwachten dat je telkens stipt om 08u00 bij je eerste klant staat, onafhankelijk van de afstand / verkeersdrukte etc en ook niet zomaar tijdens je uren even rondrijd voor een broodje uit te halen of andere...
Die 'minuten' overwerk per dag compenseren namelijk ruimschoots de tijd die je kwijt bent door een broodje te gaan halen, prive wat rond te bellen, verkeer, even stoppen bij de doe het zelver voor wat prive materiaal of andere inkopen ...
Ik spreek niet van systematisch overuren maken (>2u/dag) want dan is er structureel iets verkeerds en zijn er vermoedelijk niet genoeg headcounts.

Nu denk ik niet dat ik aan micro-management doe en mijn direct reports zijn nogal vrij in hun doen en laten. Ik merk dan ook dat velen eens wat later beginnen om diverse redenen (die ik zelfs niet moet weten) en 's avonds of in het weekend dan wel even een tandje bijsteken als ik dat vraag.
Ik zie ook niemand bij mij aankloppen dat hij of zij teveel overuren heeft gepresteerd tijdens een normale werkdag (en die meestal wel wat langer zijn dan 8u) aangezien ze ook weten dat dat wordt gecompenseerd met dagen dat ze het wat minder druk hebben.
Als er echter grote installaties op het programma staan en dat wat laat uitloopt in de avond ben ik absoluut niet de beroerste om hun overuren te betalen en men mag dan zelfs gerust een maaltijd op onkosten zetten.

Geven en nemen ... en dat geldt eveneens voor mezelf. Zoals je hier al eerder kon lezen heb ik de nodige discussies gehad met HR over compensatie omwille van - systematisch - vluchten in het weekend. Had hier graag ook wat voor terug gezien, liefst financieel, maar dat is dus niet mogelijk en zie ik nu als part of the job. De uren recupereer ik nu wel op een andere manier.

Conclusie: ik kan echt niet overweg (SORRY!) met mensen die geen minuut overwerk willen verrichten, of nu en dan eens een half uurtje zonder dat er ook maar iets compensatie tegenover staat. Zeker als je een field job hebt is dit not done in mijn ogen!
Er zijn uiteraard limieten (en ben zelf 8 jaar geleden vertrokken in een fieldjob waar ik >70u per week deed met een 40u contract) en het moet niet systematisch voorvallen.

En om op de originele vraag te antwoorden: ja, ik vind dat een opendeurdag (die wij wel niet hebben), meeting op een avond buiten de kantooruren, eens reizen op zondagavond voor een training part of the job is zolang het niet systematisch gebeurd. Ik verwacht dan ook van mijn mensen dat ze er op die momenten zijn en zal er rekening mee houden op de evaluatie ...........

Vermoedelijk maak ik mij niet populair met deze post, maar ieder zijn mening zeker?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan me daar helemaal in vinden.

J.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Het gaat hem niet over meer of minder populair maken, maar over een mening hebben en deze kunnen onderbouwen. Ook al staat jouw mening haaks op die van een andere, het gaat er hem juist over dat iedereen een ander beeld kan geven inzake een bepaalde materie. En dat is ook hier het geval. Ik vermoed niet dat velen hier zo zwart/wit zijn als ze laten uitschijnen (ze hebben ook wel hun marges), maar dat hun huidige werkgever of één van de voorgaande werkgevers zodanig met de spreekwoordelijke voeten heeft gerammeld dat ze elke minuut overwerk gecompenseerd willen zien. Althans is dit bij mij zo. Ik heb in mijn verleden als telenettechnicus stoten meegemaakt waarvan je jezelf afvraagt of je er niet beter zou mee stoppen. Bvb massaal mensen naar Limburg laten rijden vanuit Gent (!!!). Dan moet je om 8u eens bij je eerste klant proberen staan... Dit wilt zeggen dat je om 6u mag vertrekken en je ten vroegste thuis bent om 19u. Uiteraard gaat men die 2u heen en 2u terug niet betalen want je "werkt" niet (je bent niet bij een klant). Ook merk ik op dat van zodra je de kneepjes kent en het werk vlotter begint te lopen men steeds werk bij propt zodat je ALTIJD later dan 17u gedaan hebt, maar men nooit op een rustige dag zal zeggen goh Kris...vertrek vandaag maar eens wat vroeger naar huis. Jij spreekt over geven en nemen en dat is exact waar ik het wil over hebben... Mijn ervaring is dat sommige werkgevers veel nemen maar weinig geven. Zeker juist in fieldjobs! Er zullen altijd collega's zijn die privézaken doen maar er zijn er ook altijd die binnen de lijntjes lopen. En een broodje halen tja daar heb je 30min middagpauze voor nietwaar. Middagpauze die veel fieldtechs niet nemen, meestal eten die een broodje op tussen 2 klanten door "on the road".

Dus neen, je hebt je niet meer of minder populair gemaakt bij mij, je hebt je eigen kijk gegeven op deze materie. Een interessante kijk...mss moet ik eens solliciteren bij jou :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

axs schreef:Conclusie: ik kan echt niet overweg (SORRY!) met mensen die geen minuut overwerk willen verrichten, of nu en dan eens een half uurtje zonder dat er ook maar iets compensatie tegenover staat.
Jep, I second that. :beerchug:
Sommigen zouden nog ongevallen veroorzaken om als eerste te kunnen uittikken ofzo...
Om dan in de file te gaan staan op weg naar huis.
Op een paar minuutjes komt het voor niemand aan, denk ik.

Praktische overwegingen.
Uiteraard zijn er ook mama's en papa's die hun kroost van school of naschoolse opvang moeten gaan halen, die kleintjes vervolgens op tijd eten geven, zorgen dat die kleintjes hun huiswerk maken ... en dat die kleintjes op tijd in hun bed liggen.
Voor deze groep van werknemers is "een half uurtje" een wereld van verschil!
Die kleintjes hun dag is gewoon korter dan van een volwassene en dan zie je ze letterlijk "met de minuut" tegen het einde van hun dag aankomen.
Deze werknemers kunnen vaak uit praktische overwegingen niet zomaar "een half uurtje" langer blijven.
Wat uiteraard niet willen zeggen dat dit "slechte" werknemers zijn die je bij een evaluatie hierop afrekent. Integendeel.
Allicht weten zij beter dan een ander waarom die job voor hen belangrijk is...
Bovendien zou zulke afrekening pas echt getuigen van weinig tot geen inlevingsvermogen ... van die werkgever die geen kinderen heeft.
Ik ga er bij deze makkelijkheidshalve van uit dat iedereen er mee akkoord is dat kinderen wel degelijk van belang zijn. :wink:

Begrip van beide kanten en flexibiliteit zijn moeilijk in woorden en regeltjes uit te drukken maar wél van essentieel belang in de verhouding werkgever-werknemer.

Bovendien zijn er mijn inziens ook heel wat mensen met een "bureau job" die tijdens de avonduren thuis nog heel wat werk verrichten in functie van het werknemer zijn. Nazichten, voorbereidingen, vakliteratuur doornemen, ...
Maar allicht hebben deze mensen dan ook geen "nine-to-five" mentaliteit...

Thuiswerk.
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van thuiswerk voor een deel van de contractuele arbeidstijd indien het soort werk dit toelaat.
Stel je voor dat men gemiddeld één dag in de week van thuis uit kan en mag werken: dat betekent dan ook in één keer 20% minder files!
Een belangrijke vraag is dan wel of veel werknemers de verantwoordelijkheid aankunnen die zulk thuiswerk met zich meebrengt.
De "minutentellers" horen daar mijn inziens in eerste instantie zeker niet bij.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Qua thuiswerk: SUPER!
Ik breng zeer weinig tijd door op kantoor (enkel voor wat HR gerelateerde zaken) en als ik dus niet reis, werk ik van thuis uit.
Geeft me ook meteen de mogelijkheid om het kleintje naar de creche te brengen of op te halen (als ik thuis ben) of andere dingen te doen.
1 van de zaken hoe ik dus mijn 'verloren' reisuren recupereer ;)

Kan als ik thuis werk ook me veel beter concentreren en word amper gestoord. Scheelt me heel wat andere kostbare tijd.
Ben het er echter wel mee eens dat dit niet voor iedereen weggelegd is, aangezien het toch een zekere discipline vereist samen met een sterke vertrouwensrelatie.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Veel hangt gewoon af van je functie en je salaris. Om het cru te stellen: voor 1.000 € netto zou ik geen minuut meer doen, voor het dubbele kan je al wat flexibeler zijn. ;) Puur hypothetische bedragen trouwens! En inderdaad: geven en nemen vanwege de werkgever!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Indien je 1000 € netto verdient per maand komt dit neer op ongeveer 0,1 €/min.
't Is maar waar mensen zich druk over willen maken. :?
Maar 't is waar: afspraak is afspraak.
x-aantal uur per week/maand is x-aantal uur per week/maand.
Dat is een vaststaand gegeven. :judge:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

eternum schreef:Indien je 1000 € netto verdient per maand komt dit neer op ongeveer 0,1 €/min.
't Is maar waar mensen zich druk over willen maken. :?
Blijkbaar zijn er ook werkgevers die zich druk maken voor die enkele euro's ;-)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Dat is waar. Die bestaan zeer zeker, zonder twijfel.
Aan beide zijden vindt men dat fenomeen terug.
Daarom ook dat er een tik klok bestaat, voor diegenen die zich goed voelen op het scherp van de snee... :wink:

Het belangrijkste dat zowel werkgever als werknemer zich best realiseren is dat men samen een doel bereikt.
En het minimale doel voor beiden is uiteindelijk om in zijn/haar levensonderhoud te kunnen (blijven!) voorzien.
Tenminste, dat denk ik toch. :lol:
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

krisken schreef:Het gaat hem niet over meer of minder populair maken, maar over een mening hebben en deze kunnen onderbouwen. Ook al staat jouw mening haaks op die van een andere, het gaat er hem juist over dat iedereen een ander beeld kan geven inzake een bepaalde materie. En dat is ook hier het geval. Ik vermoed niet dat velen hier zo zwart/wit zijn als ze laten uitschijnen (ze hebben ook wel hun marges), maar dat hun huidige werkgever of één van de voorgaande werkgevers zodanig met de spreekwoordelijke voeten heeft gerammeld dat ze elke minuut overwerk gecompenseerd willen zien. Althans is dit bij mij zo. Ik heb in mijn verleden als telenettechnicus stoten meegemaakt waarvan je jezelf afvraagt of je er niet beter zou mee stoppen. Bvb massaal mensen naar Limburg laten rijden vanuit Gent (!!!). Dan moet je om 8u eens bij je eerste klant proberen staan... Dit wilt zeggen dat je om 6u mag vertrekken en je ten vroegste thuis bent om 19u. Uiteraard gaat men die 2u heen en 2u terug niet betalen want je "werkt" niet (je bent niet bij een klant). Ook merk ik op dat van zodra je de kneepjes kent en het werk vlotter begint te lopen men steeds werk bij propt zodat je ALTIJD later dan 17u gedaan hebt, maar men nooit op een rustige dag zal zeggen goh Kris...vertrek vandaag maar eens wat vroeger naar huis. Jij spreekt over geven en nemen en dat is exact waar ik het wil over hebben... Mijn ervaring is dat sommige werkgevers veel nemen maar weinig geven. Zeker juist in fieldjobs! Er zullen altijd collega's zijn die privézaken doen maar er zijn er ook altijd die binnen de lijntjes lopen. En een broodje halen tja daar heb je 30min middagpauze voor nietwaar. Middagpauze die veel fieldtechs niet nemen, meestal eten die een broodje op tussen 2 klanten door "on the road".

Dus neen, je hebt je niet meer of minder populair gemaakt bij mij, je hebt je eigen kijk gegeven op deze materie. Een interessante kijk...mss moet ik eens solliciteren bij jou :)
Ah ge zijt niet alleen ivm de lange afstanden(maar minder extreem: 45m max), maar ik kom dan later toe, (en mocht ik nog ver zitten op het eind van de dag dan eis ik om vroeger gedaan te hebben of vraag ik om taken weg te nemen, doen ze meestal automatisch): das zeker ! Assertiviteit wordt op prijs gesteld.
Ik neem altijd mijn pauze en werk meestal op mijn gemak. Een broodje halen/langs de bank passeren/... doe je toch gewoon tijdens je uren (als je iets passeert), dat moet je toch niet tijdens de middag doen.
Meestal op tijd gedaan ze (of eens een half uur langer bezig), zolang ik honderden euro's fooi/maand heb klaag ik niet.
Voor arbeid moet betaald worden (je werk is geen liefdadigheid) , ik heb maandelijks ook een meeting <1u die niet betaald wordt, kan ik nog net mee leven.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

De topicstarter zijn punt is eigenlijk vragen waarom nu met zijn nieuwe baas de uren niet meer gerecupereerd mogen worden ?
Hij is geen fieldwerker, maar zit vermoedelijk in een filiaal waar ze dingen verhandelen en op verkoop een sur-plus ontvangen.
Zelf spreekt hij van 4 keer per jaar een vergaderingske waar ze vermoedelijk de kwartaalcijfers uit de doeken doen en de mensen gaan aanmoedigen nog beter te doen. Dit kan enkel na sluitingstijd veronderstel ik.

Zelf ben ik ook een veldwerker die maar al te graag overuren doet, omdat ze ook goed vergoed zijn. ALs we door de verplaatsing vroeger moeten beginnen, dan is dit vergoed. Als je zelfs chauffeur bent om een bende te vervoeren, dan krijg je hier een premie voor. Als je langer dan 9 uur van huis weg bent, dan krijg je avondeten op kosten van de baas. Wanneer ik niet de baan op moet, dan mag ik op het bureel zelfs te laat komen, tenzij een vergadering gepland is. Er word wel verwacht dat ik dit later op de dag goedmaak.
Ook bestaat er bij ons een wachtdienst. Tijdens deze week van wacht ben je vrij in je taken overdag. Wanneer je door een panne 's nacht heb gewerkt, dan verwacht men je zelfs niet meer op de werkvloer overdag.

Dit kan omdat onze SLA's aan de klanten duur aangerekend word en er van ons wel word verwacht dat alles zo snel mogelijk opgelost word.

Nadeel is dat je van alles op de hoogte moet zijn. Dit omvat alles van branddetectie, telefoonnetwerken, lan-parken, passenger information systems, evacuatie in tunnels, fiber optics, last miles voor externe gebruikers, camera bewaking, industriele PLC toepassingen, enz...................
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

mailracer : hebben ze nog openstaande vacatures? :)

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

axs schreef:Als ik dan als manager zou zien dat jij telkens stipt om 17u00 stopt met werken, dan ga ik van jou verwachten dat je telkens stipt om 08u00 bij je eerste klant staat
Het gaat niet over iedere dag stipt stoppen... flexibiliteit kan gerust zorgen dat je de ene dag wat langer werkt (om iets af te krijgen) dan een andere dag... zolang het totaal aantal uren per week maar overeenstemt met je arbeidsovereenkomst (voor de meeste 38 of 40 uur dus). Ik krijg echter de indruk dat sommigen iedere dag "iets moeten af krijgen"... en dan zit het structureel fout en werk je uiteindelijk 45u en meer (omdat je baas geen extra persoon wil aannemen).
axs schreef:Ik spreek niet van systematisch overuren maken (>2u/dag) want dan is er structureel iets verkeerds en zijn er vermoedelijk niet genoeg headcounts.
Iedere dag een uurtje (of zelfs 15 minuten) is volgens jou dus niet structureel ? Zelfs iedere dag slechts 15 minuten is op een jaar identiek aan iemand 6 dagen verlof afnemen !
axs schreef:Conclusie: ik kan echt niet overweg (SORRY!) met mensen die geen minuut overwerk willen verrichten, of nu en dan eens een half uurtje zonder dat er ook maar iets compensatie tegenover staat.
Een minuut, een half uur, een gans uur... op een dag moet kunnen... maar het moet zich compenseren op het einde van de week of maand. Trouwens wat versta je onder "nu en dan eens" ? Als we dit optellen (want het klinkt dat dit op het einde van de week ook niet kan gecompenseerd worden) aan hoeveel dagen per jaar komen we dan ?
axs schreef:En om op de originele vraag te antwoorden: ja, ik vind dat een opendeurdag (die wij wel niet hebben), meeting op een avond buiten de kantooruren, eens reizen op zondagavond voor een training part of the job is zolang het niet systematisch gebeurd. Ik verwacht dan ook van mijn mensen dat ze er op die momenten zijn en zal er rekening mee houden op de evaluatie ...........
Persoonlijk heb ik met dergelijke dingen ook geen probleem... ze staan los van het eigenlijke werk en zijn niet structureel.
axs schreef:Vermoedelijk maak ik mij niet populair met deze post, maar ieder zijn mening zeker?
Je post geeft wel de indruk dat iemand x-aantal dagen per jaar gratis moet werken... echt happy zou ik me er alvast niet bij voelen, al lijk je langs de andere kant ook wel flexibel te zijn en de nodige verantwoordelijkheid te geven aan je mensen wat ik dan weer kan apprecieren. Al bij al blijft het moeilijk om in geschreven tekst een idee van iemand te krijgen... vermoedelijk denk je dat ik ook geen minuut "gratis" wil werken.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

r2504 schreef:Een minuut, een half uur, een gans uur... op een dag moet kunnen... maar het moet zich compenseren op het einde van de week of maand. Trouwens wat versta je onder "nu en dan eens" ? Als we dit optellen (want het klinkt dat dit op het einde van de week ook niet kan gecompenseerd worden) aan hoeveel dagen per jaar komen we dan ?
axs schreef:En om op de originele vraag te antwoorden: ja, ik vind dat een opendeurdag (die wij wel niet hebben), meeting op een avond buiten de kantooruren, eens reizen op zondagavond voor een training part of the job is zolang het niet systematisch gebeurd. Ik verwacht dan ook van mijn mensen dat ze er op die momenten zijn en zal er rekening mee houden op de evaluatie ...........
Voila daar begint het al : zelfs buiten je werkuren mag je al geen privéleven meer hebben of "we houden er rekening mee op de evaluatie". Altijd job hier en job daar, maar weet je, ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Dat is juist jullie probleem : continue het opeisen van werknemers om jullie hachje te redden. Want wat krijgen wij er voor als wij naar je meeting gaan? Of je opendeurdag? Niks, noppes, rien! En die mentaliteit beginnen ze al aan te leren op de scholen van tegenwoordig waar je als leerling ook al "verplicht" bent om naartoe te gaan. Sorry guys maar ik heb in mijn off-duty time betere dingen te doen. Ik heb nog een gezinsleven, een sociaal leven en vooral een vrijwilligersleven ook. Als jullie die opendeurdag, meeting of whatever zo belangrijk vinden, waarom hou je die dan niet simpelweg tijdens de werkuren?

Overigens : luister eens goed naar je vakbond : op je job kan je niet aanwezig zijn als vrijwilliger (aka onbetaald). Als de arbeidsinspectie je aantreft op je werkvloer en je staat niet op de planning hang je for sure! Check ARAB!

Ik werk overigens ook als freelance helpdesker bij een niet nader te noemen bedrijf. Dankzij de goede resultaten die onlangs gehaald zijn zijn wij (inclusief partner) onlangs ook uitgenodigd geweest op een etentje op een zondagavond. Daar ben ik met veel plezier heen geweest omwille van één simpel iets : het voelt niet aan als werk dan. Je praat er letterlijk halvelings eens over maar die mensen beseffen ook dat je nog een privéleven hebt en eigenlijk hebben we dan wel een gezellige tijd gehad. Zoiets vind ik dan prima, ik zou zelfs mn eten zelfs betaald hebben omdat het aanvoelt als met vrienden weg zijn (er zat geen dwang achter). Meetings, opendeurdagen, ... zijn allemaal zaken die rechtstreeks met het werk te maken hebben, die uren duren (en waar je zelfs geld in moet steken...een auto rijd immers niet op water en ook mijn tijd is geld waard) en die evengoed tijdens de werkuren kunnen.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

't Voelt precies aan alsof je je niet gelukkig voelt op je huidige werk. :?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Op mijn huidig werk voel ik mij prima. Zowel freelance als mijn andere job. Maar het zijn exact zulke zaken mij vrij kwaad maken en me doen beseffen dat vakbonden blijkbaar nog steeds nodig zijn in dit land.

Laat me eerlijk zijn : ik heb me vroeger genoeg laten inpakken door dergelijke praatjesmakers dat ik ze nu rauw lust...letterlijk. Je bent jong...je bent blij dat je een job hebt...die job blijkt prima te gaan en dan komen ze met allerlei zulke regeltjes af. En omdat je bang bent om je job te verliezen, je je niet wilt laten kennen tov collega's en voornamelijk je je rechten amper tot niet kent proberen ze je zoveel mogelijk uit te buiten.

Nog niet zo heel lang geleden (2006) was ik ambulancier bij een private ambulancefirma te Gent. Op maandag, woensdag en vrijdag begon je om 5u45. Op dinsdag, donderdag en zaterdag om 6u15. Je job was gedaan tussen 18u en 18u30 op weekdagen, op zondag om 13u. Continue rijden (dialyse, ...) en eten deed je maar tussendoor als je de tijd vond. En toen kreeg mijn werkgever een fantastisch plan : laten we ook nog eens luchthavenvervoer doen! Overdag, als de wagens aan het rijden waren, namen mensen meestal taxi of trein maar s nachts niet! Dus mochten we s nachts ook nog eens optrekken richting Zaventem, Charleroi, Parijs of Amsterdam. Héél af en toe eens Luik. Je kan je dus ook bedenken hoelang dit rijden is hé. En het loon...amper 1350 euro. Werknemers (chauffeurs, ambulanciers, planning) : de volle 10 mensen! Werkgever en zijn vrouw, de dochter en de andere 7 waren van mijn leeftijd : tussen 22 en 27 jaar oud. Pas toen ik onder mijn voeten kreeg omdat ik mij telkens opnieuw oversliep ben ik naar de vakbond gegaan. Letterlijk hun ogen zal ik nooit vergeten... Dus dan met collega's geprobeerd om te praten met de werkgever ...bleek niet te helpen. Integendeel : HDP (Hulp Der Patroons) stonden achter hem en zijn doeningen. Letterlijk wat HDP zei : ofwel werk je hier en heb je een mooie job ofwel vertrek je. Dus plichten hadden we, rechten niet. Gelukkig is het bedrijf in kwestie allang failliet...

Telefonie = EDPnet + OVH
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

@Krisken: begrijp dit helemaal, na mijn werkuren wil ik ook kunnen studeren/trainen/ontspannen.
Vandaag collega geholpen daardoor half uur later thuis, hij heeft mooie fooi kunnen vangen, ik eigenlijk ook (60€ elders), dan geeft het niet :)

Een freelancer rekent ook al zijn uren door (en vertrekken vaak op tijd), waarom zou jij dat niet mogen als WN ?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ergens staat het belangrijkste punt hier al in deze thread : in sommige sectoren/beroepen/functies verwacht men sommige dingen van je. Ik ben vorige week naar Duitsland geweest (WebHostingDays 2013) en daar liep het vol van de sales managers. Als je daar maandag op tijd moet zijn (9u gaat beurs open) dan kan je niet anders dan op zondag vertrekken. Maar goed, die mensen zullen dan ook wel een pak meer verdienen dan ik, hebben meer verantwoordelijkheden dan mij en dan kan je spreken over "part of the job". Maar kwartaalcijfers interesseren mij geen zier hoor als fieldmedewerker. Als je wilt dat ik ze heb, geef ze mij in een mailtje en ik zal het eens lezen.

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Private ambulancierswereld is er dan ook vaak nog één van cowboys, vrees ik.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Nagel op de kop Goztow! Helaas wel... Ook voor hun telt hoe sneller je rijd, hoe meer patienten. Hoe meer patienten, hoe meer cash. Hoe meer cash, hoe meer in hun zakken. Soms had ik het gevoel dat als we de ambulance starten, de blauwe lampen en de trompetten automatisch ook aan gingen. Hoewel het tegen elke wet is, werden we verplicht om continue met de hele kerstboom aan te rijden zodat het verkeer uit de baan ging. Als ik nu herinner wat we hebben gedaan in het verkeer, mag ik blij zijn dat ik nog leef...

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan het verhaal van schoolverlaters en eisen alleen maar bijtreden. Zo ben ik gestart in een bedrijf dat zich bezig houdt met automatisatie op kleine schaal. Er werd bij het begin gezegd dat je overuren gaat doen, maar dat het wel betaald is. ALs de contracten ondertekend waren en je begint met werken was het al snel duidelijk dat je in het zwart word betaald, en je tot 22 uur moet werken. Je kan je best inbeelden dat het daar een duiventil is. 2 maand heb ik het vol gehouden.
En even met je lief op stap op een avond kon niet. Je moest altijd paraat staan. Veel durfde er weinig tegen inbrengen omdat je zelf een misdrijf begaat door in het zwart te werken. Ik moet wel zeggen dat ik daar veel misdaan had. Expres gaten verkeerd boren, kabeltjes foutief aansluiten en een hele doos kabelschoentjes laten vallen. Nadien moest ik ze sorteren. Verstand op nul en kleur-bij-kleur, zoals een klein kind dat zou doen. Nadien kreeg ik gelukkig mijn C4, ik was nog nooit zo gelukkig. Een week nadien had ik terug werk
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

In de private ambulancierswereld zijn er erg veel faillissementen (geweest) wegens niet rendabel: vele ritten dienen tegen vastgelegde, te lage, prijzen te gebeuren, etc.

De werkgever heeft allicht (zwaar) geïnvesteerd in allerhande materiaal (w.o. rollend) en moet dan uiteraard wel heel wat aan de bank terugbetalen, lonen, etc...

Zie ook: Panorama: de ziekenwagen loopt in het honderd
Een noodroep vanuit de private ambulancierswereld ...

Indien je in zo'n bedrijf werkzaam bent, wordt het moeilijk natuurlijk.
There ain't no such thing as a free lunch.

Maar het tekent je als werknemer wel voor erg lange tijd.
Erg begrijpelijk.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Hij had inderdaad een pak rollend materiaal, maar mocht het materiaal deftig onderhouden zijn dan moest hij achteraf geen zware facturen betalen voor herstellingen van de wagens. Uiteraard kost de aanschaf wel wat van die dingen maar als je hun laat rondtoeren op snelheden waar ze niet op gebouwd zijn, met amper ervaren bestuurders tja dan vraag je daar uiteindelijk om hé. Er zijn in het land ook privédiensten die bewijzen dat het prima kan volgens de regels van de kunst...

Maar terug ontopic? Want ik kan hier nog wel wat uren over bezig zijn :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

NickG schreef:En de verzekering gaat enkel moeilijk doen als blijkt dat je al 2u vroeger naar huis vertrokken was. Zolang je "recht naar huis" rijdt van je werk, ongeacht het uur, zal het altijd als arbeidsongeval gecatalogeerd worden volgens mij.
Neen, er kan bij de werkgever het tijdstip opgevraagd worden waarop je stopt met werken.
Als die dan het officiele uur opgeeft en zwijgt over het overwerk omdat er misschien misschien toch iets niet in de haak zit (zwart?)
kan je het al vlaggen hebben.
En ga maar es in het verweer tegen een beslissing van de verzekering, word een hele procedure.
Heel fijn als je misschien nog gewond in de kliniek ligt.
Joe de Mannen schreef:Als je met een installatie bezig bent, je hebt nog 10 minuten werk en het is middag, stop je dan om te gaan eten, daarna terug naar diezelfde klant te gaan om daarna naar je volgende klant te gaan ?
Als je in dezelfde situatie zit om 17h00, ga je dan de volgende dag terug ? zelfs al heb je nog een halfuur werk ?
Ik werk dan liever door om het af te hebben. Maar blijkbaar zijn er velen die daar anders over denken.
Laten we er vanuit gaan dat iedereen z'n uiterste best doet om z'n werk naar behoren uit te voeren.
Mag dit dan ook zo vergoed worden?
Naar mijn gevoel kweken werkgevers die hun werknemers op dergelijke manier uitbuiten weinig goodwill.
Een onderneming gedoemd om te mislukken.
axs schreef: Conclusie: ik kan echt niet overweg (SORRY!) met mensen die geen minuut overwerk willen verrichten, of nu en dan eens een half uurtje zonder dat er ook maar iets compensatie tegenover staat. Zeker als je een field job hebt is dit not done in mijn ogen!
Ik wil GEEN overuren maken, maar er is inderdaad zoiets als overmacht, sta ik in de file wegens, drukte, zwaar ongeval, ijzel etc...
dan heb je dat niet te kiezen, geen probleem als ik maar vergoed word.
Goztow schreef:Veel hangt gewoon af van je functie en je salaris. Om het cru te stellen: voor 1.000 € netto zou ik geen minuut meer doen, voor het dubbele kan je al wat flexibeler zijn. ;) Puur hypothetische bedragen trouwens! En inderdaad: geven en nemen vanwege de werkgever!
Een waarheid als een koe.
Zo zag ik onze vorige regiomanager ook vaak laat op de avond nog op z'n bureau.
Als men dan vertelde dat het hier iemand betrof van 5 a 6000€ in de maand, tja.. dan wil ik ook wel wat langer blijven s'avonds. :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

En als je een halfuur 'te vroeg' gedaan hebt bij je klant ? vergoed jij je werkgever daar dan ook voor ? en doe je dat ook aan 150% ?
Want je kan toch niet verwachten van je werkgever dat hij elke overminuut die jij presteert gaat vergoeden aan 150% terwijl het omgekeerde alleen maar een verliespost is ?

Een waarom zou iemand met een groter loon niet vergoed mogen worden voor z'n overuren ? Als het over hun eigen loon en werken gaat komen mensen af met argumenten als 'priveleven', 'familieleven', 'vrije tijd', 'kindjes' enz. Vervalt dat dan allemaal vanaf een bepaald inkomen ? en waar ligt die grens dan ? en wat als we die grens dan eens verschuiven naar 'net onder jouw inkomen' ?

J.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Je zal inderdaad werknemers hebben die meteen vertrekken naar huis van zodra ze een half uur vroeger hebben gedaan. Ik heb ook individuen gekend dien belden naar de dispatch om te klagen dat er een pak werk is en dat ze die laatste klant niet kunnen doen wegens misérie bij de klant ervoor. Dan kreeg iemand anders die laatste klant toegewezen en hopla collega was naar huis waarna hij netjes de vorige klant af melde om 17u20 bijvoorbeeld. Terwijl hij in werkelijkheid al een uur of langer thuis zat. Hoelang denk je dat dergelijke individuen werken binnen een bedrijf eer er misbruik vastgesteld word? Ik zeg maximum een half jaar. Ik vind het dan ook cru dat je alle werknemers over dezelfde kam scheert als dergelijke individuen en dus maar meteen stelt dat werknemers er een sport van maken om hun werkgever op te lichten. Ik overdrijf niet als ik zeg dat 90% van de werknemers jou zal bellen om 16u30 om te vragen goed...wat moet ik doen? Die overige 10% zijn de rotte appels waar jij (en ik als collega) ons aan storen die allerlei trucken uithalen om vroeger thuis te zijn en de baas te laten dokken...

Wil je 100% zekerheid wanneer je werknemer toekomt bij een klant en vertrekt bij een klant? Installeer dan een gps tracker in zijn auto (uiteraard met diens medeweten). Dan kan jij noch je werknemer hierover in discussie gaan, waar de werknemer was om welk uur staat immers zwart op wit. Bij Telenet noch bij Belgacom heb ik dit gehad, maar bij andere werkgevers (bvb bij een ambulancebedrijf of bij de post) gebeurd dit meer en meer om misbruik tegen te gaan. Als beide partijen weet hebben van dergelijke apparatuur in hun wagen vind ik dit geen slecht punt.

En met iemand met een groter loon zal dit ook staat in zijn arbeidscontract/bediendencontract wat er van hem word verwacht in geval van een beurs in het buitenland (vlucht nemen op zondag bvb). Ik heb echter nog geen enkel contract gezien waarin stond dat ik x keer per jaar onbezoldigd moet komen naar het bedrijf omwille van opendeurdagen en dergelijken...
Laatst gewijzigd door TiTanium 27 maa 2013, 18:07, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: FullQuote verwijderd!

Telefonie = EDPnet + OVH
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik scheer niet iedereen over dezelfde kam, zeker niet bij mijn medewerkers.

Iemand die systematisch de kantjes ervanaf loopt, hoeft niet op een ja te rekenen als hij vraagt om vroeger te vertrekken. Iemand die zich flexibel opstelt maakt daar meer kans op.

Maar om terug over de topicstarter z'n situatie te gaan: als het vroeger de gewoonte was dat die uren gecompenseerd werden en het is echt systematisch om de 3 maanden dan moet daar toch een mouw aan te passen zijn.

Wat het contract van 'iemand met een groter loon' betreft, daar kan ik niet over meespreken, ik heb zo'n contract nog nooit gehad :bang:

J.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Ik heb zef 5 mensen in dienst, pc201, dus sowieso veel verloop. Echter, als ik tegenwoordig de eisen van schoolverlaters hoor wanneer ik een vacature uitschrijf.... Alvorens er gepraat wordt over de taak, is de eerste vraag: hoeveel verlof krijg ik? De volgende is: moeten we echt op zaterdag werken? En dan de werkuren: jama, iedere dag tot 18h30 is toch laat hè. Vervolgens komen de belachelijke looneisen op tafel (90% vraagt 2000 bruto, omdat ze het zo op school geleerd hebben) en de vraag over hoeveel korting ze krijgen als ze bij ons iets kopen.

Ik ben er niet trots op, maar op 5 jaar tijd heb ik minstens 20 jongeren zien komen en gaan...

En dan heb je de generatie ervoor, die nog beseffen dat een zelfstandige z'n hele hebben en houden in z'n zaak gestopt heeft (en kom nu niet af met zwart geld), die meeijveren voor de ontwikkeling van de zaak, die klaar staan als je ze nodig hebt, en niet vragen hoeveel recup ze krijgen als ik ze vraag of ze een half uurtje langer kunnen blijven.

Liede moet van 2 kanten komen... Ik heb er geen probleem mee uurroosters om te gooien om iemand te plezieren die tijdens de werkuren naar de tandarts, bank, gynaecoloog of Whatever moet. Ik tel geen uren en wijs niemand niet terecht die eens 10 minuten later komt. Voor zover dat de dag dat ik in mijn 70 urenweek eens wat vroeger weg wil wegens mooi weer en BBq aansteken, die personen ook hun planning effe kunnen aanpassen ( en dan gaat het over een uur max)

Mijn ervaring is dat jongeren hier niet toe bereid zijn, die doen hun uren en that's it.

Komt erop neer: ik schrijf vacature uit, 95% wil enkel papierke voor de, dop, 4 % komt niet opdagen, 0,5% zijn van school af ingeprent met looneisen en rechten, 0,5% staat iets of wat open voor de ontwikkeling van de zaak.... En dan komen klagen over werkloosheid....

Ok, sommige werkgevers maken misbruik, maar als iedere werknemer zich blijft blindstaren op rechten en geld en verloven gaat de economie kapot.

Signed: een kleine zelfstandige die dagelijks voor overleving vecht wegens te hoge loonkosten, zelf geen enkel recht heeft, ervoor zorgt dat de lonen van zijn mensen (zijn kapitaal!) betaald worden alvorens zijn eigen loon uit te betalen....

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”