zoek oplossing om verlies aan downloadsnelheid te beperken

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dloofk
Starter
Starter

hoi,ik hoop dat ik hier in het goeie topic zit
Ik heb pakket van Scarlet en ook hen modem voor internet/tv/telefoon
de laatste maanden schommelt snelheid als ik aan het downloaden ben enorm....vroeger haalde ik 2,6mb/s toen ik aan het downloaden ben en was dit mooi constant...nu schommelt dit van 1mb/s tot 2,4mb/s max... soms is het vrij stabiel maar zeker niet altijd
Doordat kennis vertelde dat ik via virtuele windows mogelijks extra downloadsnelheid kon halen omdat ik dan 2 sessies terzelfder tijd zou hebben ben ik beetje beginnen prutsen maar dit lukte dus niet bij mij (draadloos)

Daarom heb ik laptop eens via netwerkkabel aangesloten en er ging een nieuwe wereld voor mij open :-D ,een mooie constante 3,4mb/s bij het downloaden en in virtuele windows kon ik nu ook downloaden aan 2,2mb/s
me happy natuurlijk maar 1 nadeel enkel via kabel en is zo goed als onmogelijk dit tot aan mijn bureau te krijgen
Bestaat er een mogelijkheid om betere router (type N ofzo) aan te sluiten op mijn modem van scarlet ? of zijn die powerline adapters beter qua alternatief
Dien ik dan voor die 500mbit adapters te gaan ?
Zal ik dan zelfde snelheid halen als via kabel of zal ik ook hier verlies hebben en die 3,4mb/s niet halen
alvast bedankt !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er is maar één technologie die garanties heeft en dat is een fysieke kabel.

Wireless (N of niet), powerlines, ... zijn allemaal onvoorspelbaar en halen meestal niet de snelheden die je via een kabel hebt.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Spreken we hier over Mb (megabit) of MB (megabytes)?
dloofk
Starter
Starter

Megabyte
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

dloofk schreef:de laatste maanden schommelt snelheid als ik aan het downloaden ben enorm....
Ik weet niet of je in een dicht bevolkt gebied woont, maar de drukte in het spectrum kan het mogelijke oorzaak zijn. Enkele jaren geleden haalde ik overal binnenshuis de maximale snelheid (draadloos). Tegenwoordig is het bereik veel minder en daalt de snelheid ook. Een wifi-scan leerde mij dat het er gewoon "te veel" kanalen (> 20) zijn. Ik heb ondertussen een deftig krachtig accesspoint geïnstalleerd en het is nu véél beter, maar niet zoals vroeger. Ik haal wel de maximale snelheid als ik in de buurt zit.

Ik raad je aan om, indien mogelijk, toch een netwerkkabel te gebruiken. Dit is de enige "garantie" op je maximale snelheid. Als dat niet mogelijk is, kan je uitkijken naar powerlines. Afhankelijk van het type en je elektriciteitsinstallatie kan dit goed of slecht werken. Je kan ook steeds een (extra) krachtiger wireless accesspoint plaatsen dat gebruik maakt van de 5 GHz-band. Ik vermoed, als daar de oorzaak ligt, dat het dan beter zal gaan al is dat geen zekerheid.

Maar zoals eerder vermeld: een netwerkkabel is nog steeds het beste!
dloofk
Starter
Starter

hoi

tja roeselare city maar mensen in mijn straat,de dichtste zijn 85jaar en geen internet
dus als ik check is er eigenlijk niet echt iets in buurt behalve ene van belgacom

die powerlines zou ik enerzijds willen testen,anderzijds als ik nie volle speed heb nie echt veel goesting :-)
ahoewel prijs redelijk meevalt om eens te testen en indien geen verbetering terug te verkopen
gr
kevin
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Er is maar één technologie die garanties heeft en dat is een fysieke kabel.
Dat is op zich natuurlijk waar
Wireless (N of niet), powerlines, ... zijn allemaal onvoorspelbaar en halen meestal niet de snelheden die je via een kabel hebt.
Met WIfi N haal je toch de snelheden die de TS probeert te bekomen imho (3,4 MBps). Je moet natuurlijk aan beide zijden over Wifi N beschikken. Als de ingebouwde Wifi van je laptop niet over de N norm beschikt kun je een USB dongle kopen met Wifi N.
dloofk schreef:Daarom heb ik laptop eens via netwerkkabel aangesloten en er ging een nieuwe wereld voor mij open :-D ,een mooie constante 3,4mb/s bij het downloaden en in virtuele windows kon ik nu ook downloaden aan 2,2mb/s
Als je dit simultaan lukt, dus 3,4 MBps in je host OS én 2,2 MBps in je VM OS, dan kan dit uiteraard enkel als je minimum synct op 60/6 Mbps met DLM.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Dus als ik het goed hebt begrepen
  • Je gebruik(te) de wifi van de Scarletbox (sagem)
  • Die gaf je goede snelheden, maar nu niet meer
  • Er is in de buurt maar één ander draadloos netwerk.
Misschien een andere soortzender in de buurt?

Ik zou persoonlijk het volgende overwegen, als je draadloos wilt behouden
  • Zorg dat je draadloze signaal op een andere kanaal (dan het andere netwerk) zit. Neem het kanaal zodat het verschil zo groot mogelijk is.
  • Indien mogelijk, koop een (krachtig) wireless accesspoint en probeer hem hem centraal in je woning te plaatsen. Deze moet verbonden worden met je Sagem.
De kabel blijft natuurlijk beter en powerlines kunnen ook goed werken. Maar wireless heeft ook wel een enorm gebruiksgemak als het werkt, zeker nu dat er meer draadloze apparaten (smartphones, tablets, ...) zijn. Als je laptop voortdurend op dezelfde plaats staat, dan is een kabel (of powerlines) misschien een betere optie.
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

driesve schreef:Dus als ik het goed hebt begrepen: Je gebruik(te) de wifi van de Scarletbox (sagem). Die gaf je goede snelheden, maar nu niet meer ...
Correct, hij haalde de verwachte 2,6 MBps snelheid, ofwel de praktische limiet van 20 - 22 Mbps met Wifi g. Maar deze is inderdaad serieus bergaf gegaan.
Er is in de buurt maar één ander draadloos netwerk. Misschien een andere soortzender in de buurt?
Is inderdaad mogelijk, elke nieuwe stoorzender zoals een DECT station, een microwave, etc. beïnvloed het Wifi signaal ten nadele
Ik zou persoonlijk het volgende overwegen, als je draadloos wilt behouden:
- Zorg dat je draadloze signaal op een andere kanaal (dan het andere netwerk) zit. Neem het kanaal zodat het verschil zo groot mogelijk is.
- Indien mogelijk, koop een (krachtig) wireless accesspoint en probeer hem centraal in je woning te plaatsen. Deze moet verbonden worden met je Sagem.

De kabel blijft natuurlijk beter en powerlines kunnen ook goed werken. Maar wireless heeft ook wel een enorm gebruiksgemak als het werkt, zeker nu dat er meer draadloze apparaten (smartphones, tablets, ...) zijn. Als je laptop voortdurend op dezelfde plaats staat, dan is een kabel (of powerlines) misschien een betere optie.
Volledig mee akkoord.
dloofk
Starter
Starter

Als je dit simultaan lukt, dus 3,4 MBps in je host OS én 2,2 MBps in je VM OS, dan kan dit uiteraard enkel als je minimum synct op 60/6 Mbps met DLM.[/quote]

Downstream line rate 50192 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 13.6 dB

bedoel je dit ?
dloofk
Starter
Starter

Heb al kanalen verandert in router ook maar zie hier niet direkt verschil in

toevallig of niet schommelen internetsnelheden dit weekend bij mij enorm...behalve nog eens aan kabel gelegd daarjuist en constante snelheid

heb usb stickje belkin type N maar die biedt geen verbetering (ook geen N router)

tja vervelend....ik zit zo dicht tegen router via draadloos maar kabeltje leggen is nie zo simpel....

Stel ik het toch zou kunnen of dat ik die powerlines probeer en dit perfect zou werken en ik volle snelheid haal....wat zijn dan gevolgen voor bv tablet ed want draadloos blijft makkelijk om tablet ed te voorzien van internet

Dochter zaagt nu al geregeld van zit je weer te downloaden...T'gaat traag

Stel ik op 3,4megabyte/s download al dan niet icm virtuele pc dan heeft zij in principe niks om filmjes te bekijken ed
Maar als ik snelheid verminder naar bv 2,8megabyte/s zal ze dan overhouden om haar filmpjes te bekijken ed

Nu zet ik Sabnzb bij downloaden bv in op 1800megabyte/s zodat we nog iets extra kunnen doen of blijft dit idem draadloos

alvast bedankt voor de uitleg allemaal
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Je kan ook een wireless accesspoint plaatsen (type N), desnoods naast je Sagem. Het is algemeen geweten dat de kwaliteit van het draadloze signaal van de Sagem niet geweldig is. Een deftig accesspoint kan wellicht al veel van je problemen oplossen.

De kabel (ev. via powerlines) is nog stabieler, maar niet altijd praktisch bruikbaar. Je dochter vindt het misschien niet zo leuk dat ze steeds op dezelfde plek moet gaan zitten. Denk er ook aan dat je meerdere kabels moet trekken (of een switch plaatsen) als je met meerdere personen op hetzelfde moment online wilt gaan.
dloofk schreef:Maar als ik snelheid verminder naar bv 2,8megabyte/s zal ze dan overhouden om haar filmpjes te bekijken ed
Als je via de kabelwerkt normaal wel. Als je draadloos werkt, kan het zijn dat je de volledige draadloze connectie dichttrekt en er dus niets overschiet.
dloofk schreef:bedoel je dit ?
Ja, dat bedoelde hij. Je sychroniseert aan 50/6 Mbps. Scarlet ondersteunt maar één PPPoE-sessie, als ik het goed kan herinneren. Dan kan je sowieso niets bundelen. Dat lijkt mij trouwens nu niet aan de orde. Je (draadloze) connectie is niet stabiel en dat ga je niet oplossen met ene extra PPPoE-sessie.
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

vuurvos schreef:Als je dit simultaan lukt, dus 3,4 MBps in je host OS én 2,2 MBps in je VM OS, dan kan dit uiteraard enkel als je minimum synct op 60/6 Mbps met DLM.
dloofk schreef:Downstream line rate 50192 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 13.6 dB

bedoel je dit ?
Die 50192 kbps bedoelde ik idd. Maar ik was mis, met de 50/6 Mbps synchro haal je die simultane download ook al. De 2 PPPOE sessies halen in het totaal dus (3,4 + 2,2) 5,6 MBps ofwel 44,8 Mbps. 50 Mbps volstaat dus.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

driesve schreef: Ja, dat bedoelde hij. Je sychroniseert aan 50/6 Mbps. Scarlet ondersteunt maar één PPPoE-sessie, als ik het goed kan herinneren. Dan kan je sowieso niets bundelen. Dat lijkt mij trouwens nu niet aan de orde. Je (draadloze) connectie is niet stabiel en dat ga je niet oplossen met ene extra PPPoE-sessie.
Ik heb hier thuis 2 sessies lopen op Scarlet :) dus het is zeker mogelijk.
dloofk
Starter
Starter

Ga morgen effe kijken om die powerlines te halen
ik veronderstel dat ik met mijn tablet/laptop nog steeds draadloos kan surfen...zij het aan lagere snelheid (hopelijk) dan als ik via powerline aan bureau zou surfen
das voor mij meer dan ok
en die 2de sessie via virtuele is ook super meegenomen....moet enkel nog uitvissen hoe ik dan de gedownloade bestanden kan openen in hoofdpc ? (bedoel ipv het virtuele gedeelte) maar ook dat zal wel lukken
Ik zal sowieso mijn bevindingen eens posten met de powerlines...ga gewoon iets nemen van 500mbits liefst zo cheap mogelijk :-)
driesve
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Ik heb hier thuis 2 sessies lopen op Scarlet :) dus het is zeker mogelijk.
Oké, dan heb ik dat gedroomd. Ik dacht dat ik dat ooit ergens had gelezen, maar bij deze is het tegendeel bewezen.

Je kan dus via een tweede PPPoE-sessie een hogere snelheid halen, maar dit lost natuurlijk niet je oorspronkelijke probleem op. De bottleneck was je wifi-installatie. Hopelijk lukt het via de powerlines. Als je dochter nog veel zaagt over trage wifi, dan raad ik je aan om een wireless access point te installeren. Deze zijn niet heel duur (ivm powerlines) en zijn vaak een verademing voor het bereik en snelheid. Je kan dit wireless access point ook aansluiten via je powerlines. Hierdoor kan je een betere locatie kiezen.

Veel succes en plezier met de powerlines!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”