Dommel en nieuwe telecomwet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Baggioo
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Heb net Dommel opgezegd en zij beweren dat 1 nog een maand vooropzeg moet naleven, die pas begint te lopen na de huidige maand/periode zodat ik bijna 2 maanden moet betalen voor een dienst die ik niet meer gebruik.

Ik had hier op het forum iets anders gelezen ... nl de klant kiest zijn opzegdatum and that's it!

Wie heeft er hier nu gelijk?
g4ce
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 jan 2010, 06:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 8 keer

Volgens mij idd een maand na opzeg door de klant.

Telenet Yugo
OVH voip
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

dommel kan je niks eisen, wettelijk gezien:
Het contract wordt onmiddellijk geschorst op het door de abonnee gekozen moment. De operator moet zo snel mogelijk een einde maken aan de betrokken dienst, rekening houdend met de techniek, en de abonnee hiervan een schriftelijke bevestiging bezorgen.
bron: http://www.belgium.be/nl/nieuws/2012/ne ... comwet.jsp
Baggioo
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ja Splitter dat dacht ik dus ook want ik ben al langer dan 3 jr klant...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het is algemeen bekend dat een aantal ISP's de nieuwe telecomwet niet zo nauw nemen.
Ik zou dus die rekeningen in géén geval betalen, je bent 100% in je recht.
Je moet wel (aangetekend) protest aantekenen tegen deze factur(en), met opgave van de reden van weigering van betaling.
Maar de reeds op voorhand (teveel) betaalde gelden zal je wellicht nooit terugzien :(.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zou de link die hier al eens is aangehaald gewoon terugsturen als antwoord :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken, dat zal niets uithalen, dommel blijkt hiervoor doof te zijn :-( .

De TS moet gewoon zijn facturen officiëel (aangetekend) protesteren. Pas dan heb je juridisch een poot om op te staan.
Want als je tegen een factuur geen protest aantekent, dan heb je ze in principe aanvaard.
En eventueel de ombudsdienst inschakelen voor het terugvorderen van teveel betaald abonnementsgeld ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik kan nu even fout zijn, maar is het ook niet zo dat als je een factuur betaald, je er ook akkoord mee gaat? In eerdere topics is ook al een paar keer gemeld dat Dommel zelf de aangetekende zendingen niet afhaalt en zo. Misschien een mailtje sturen naar de ombudsdienst voor telecommunicatie (http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36)?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gezien je het maandelijks abonnementsgeld op voorhand betaald hebt, was je natuurlijk akkoord met die factuur.
Maar als je opzegt (wat wettelijk dus mogelijk is), moeten ze je het teveel betaalde geld terug betalen.

En akkoord is natuurlijk een fictief begrip bij domicilëring. Of je nu akkoord bent of niet, het gaat eraf.
GELUKKIG is dit probleem opgelost met de nieuwe SEPA dom. Indien je niet akkoord bent, zal je gewoon aan de bank opdracht kunnen geven om het geld terug te vorderen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Als je een factuur protesteert kan je wel best het niet geprotesteerde gedeelte betalen.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dommel leert het niet hé (de klant zo blijven bedriegen) :-(

In jouw geval zou ik:
1. Je opzegbrief aangetekend versturen (hierbij eventueel verwijzen naar die nieuwe telecom wet) -> Heb je waarschijnlijk al gedaan (?)
2. Zeker niets meer betalen (ze storten je geld achteraf, na gelijk te krijgen door bv de ombudsdienst) toch niet meer terug.
3. Als ze je een aangetekende brief sturen (en daarin dreigen met gerechtskosten, etc, zoals ze bij mij deden). Zou ik hen een aangetekende brief sturen, waarbij je ze in gebreke stelt.
4. Deze documenten bijhouden.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Baggioo
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt voor de feedback

Ik laat nog weten hoe het afloopt...
bf62
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 3 keer

Baggioo schreef:Heb net Dommel opgezegd en zij beweren dat 1 nog een maand vooropzeg moet naleven, die pas begint te lopen na de huidige maand/periode zodat ik bijna 2 maanden moet betalen voor een dienst die ik niet meer gebruik.

Ik had hier op het forum iets anders gelezen ... nl de klant kiest zijn opzegdatum and that's it!

Wie heeft er hier nu gelijk?
Jij hebt gelijk, niet betalen!
De Tijd legde in zijn studie immers de vinger op een aantal tekortkomingen bij de 4 grote Belgische operatoren (Mobistar, Proximus, Base en Telenet). De kritiek sloeg hoofdzakelijk op het verstrekken van te weinig informatie en de moeilijkheid die de consument ondervindt om zijn contract te beëindigen zonder via de klantendienst te moeten gaan.

Begin oktober had het OIVO al enkele aanmerkingen gemaakt betreffende de manier waarop alle operatoren de nieuwe wet, die sinds 1 oktober 2012 van toepassing is, naleven (of niet).

In verband met de opzegtermijn die nodig is om het contract te beëindigen bevestigt het OIVO zijn aanmerkingenanalyse die stelt dat de wet op dat vlak overduidelijk is. Bijgevolg mag de consument zijn telecomcontract gratis beëindigen op het moment van zijn keuze en wel onmiddellijk (nieuw artikel 111/3 van de wet van 13 juni 2005). Op welke contracten slaat deze nieuwe regel? Op alle contracten: van bepaalde of onbepaalde duur, lopend of toekomstig!

Vanzelfsprekend verdedigt Belgacom zich, wat hun goed recht is, en baseren ze zich daarbij op het artikel over de stilzwijgende verlenging van de contracten, dat nog een onderscheid maakt tussen een contract van bepaalde en onbepaalde duur. Dit onderscheid dat Belgacom maakt, is op zich niet onwettig, maar zorgt wel voor verwarring.

Wij staken ons licht op bij het BIPTen kregen aldaar te horen dat de opzegtermijn van 30 dagen enkel van toepassing zou zijn wanneer de consument in dat verband niets voorziet. Het zou dus in zekere zin gaan om een standaard opzegtermijn die geldt wanneer er aan de operator geen enkele informatie verstrekt wordt.

Het OIVO betreurt echter de formulering waarvoor Proximus in zijn algemene voorwaarden gekozen heeft en waar sprake is van een standaard opzegtermijn van 30 dagen voor de contracten van onbepaalde duur, iets wat de facto de consument misleidt.

Om die reden raadt het OIVO elke consument die zijn telecomcontract wil beëindigen aan om imperatief de datum te vermelden waarop hij de effectieve beëindiging van het contract wil, op straffe van toepassing van de standaardopzegtermijn van 30 dagen door de operator.
Bron: http://www.oivo.be/index.php?mode=docum ... 68&lang=nl
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Baggioo,

Weet je ondertussen meer ?

P.S. Als Dommel je niet eerlijk behandelt, kun je (zoals ik gedaan heb, zie hier) een klacht indienen bij de dienst F.O.D. economie. Als ze veel klachten ontvangen (over dergelijke praktijken) starten ze zelf een onderzoek.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Baggioo
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb de factuur aangetekend betwist.
Ook de ombudsdienst gecontacteerd en mijn klacht is door de ombudsdienst ontvankelijk verklaard.
Dommel krijgt een maand tijd om te reageren.

We zullen zien...
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Wet is duidelijk als jij een datum kiest moeten ze die respecteren. (hoeft dus geen maand op voorhand)
Zeg je geen datum is het gebruikelijk bij de providers dat ze de maand na het ontvangen van de opzegbrief nog aanrekenen.

Het beste geef je dus een ondubbelzinnige datum mee. Maar of de dienst dan moet verzekerd blijven tot die datum daar vind ik in de wet niets duidelijk over. Er staat dat men zo vlug mogelijk de dienst moet schorsen rekening houdend met de technische beperkingen.

Maar wat de contractduur betreft kies jij de einddatum!
Latere facturen dus best protesteren en niet betalen. Als ze je voor de (vrede)rechter sleuren en je hebt alle bewijsstukken ben je volgens mij perfect in je recht. Ik niet dat ze zo dom gaan zijn ;)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Fluppeke schreef:Maar of de dienst dan moet verzekerd blijven tot die datum daar vind ik in de wet niets duidelijk over. Er staat dat men zo vlug mogelijk de dienst moet schorsen rekening houdend met de technische beperkingen.
Uiteraard dient de dienst verzekerd te blijven tot de datum die je opgeeft.
Belangrijk daarbij kan inderdaad de precieze bewoording zijn (in geval van betwisting).

Doch indien je bijvoorbeeld heden een schrijven richt aan jouw ISP dat je met ingang van 30 maart 2013 te 0u00 alle diensten wil opzeggen (met verwijzing naar de nieuwe telecom wetgeving) dan laat dit mijn inziens geen enkele ruimte voor interpretatie.

Want:
Het contract wordt onmiddellijk geschorst op het door de abonnee gekozen moment. De operator moet zo snel mogelijk een einde maken aan de betrokken dienst, rekening houdend met de techniek, en de abonnee hiervan een schriftelijke bevestiging bezorgen.
Bron: http://www.belgium.be/nl/nieuws/2012/ne ... comwet.jsp

Het contract wordt NIET geschorst op een ogenblik vóór dit door de klant gekozen tijdstip.

In de praktijk kan de ISP de dienst uiteraard vroeger stopzetten (=contractbreuk).
Juridisch is dit dan wel niet correct maar, wat ga je er aan doen?
Dan zou jijzelf al moeten gaan bewijzen welke schade je lijdt door deze eenzijdige voortijdige stopzetting ...
Het sop zal allicht de kolen niet waard zijn.

Ik begrijp dan ook niet dat sommige Internet Service Providers zó moeilijk willen doen...
De letter van de wet is erg duidelijk.
Zelfs de geest van de wet wil bij sommige ISPs blijkbaar niet doordringen.

Voorzichtigheidshalve zou men zulke ISPs misschien best links kunnen laten liggen, denk ik.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

De geest van de wet is consumentenbescherming en het stimuleren van concurrentie door het makkelijker overstappen. Dat laatste zal het tegenovergesteld effect hebben http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 802528.htm
Resellers en alternatieve isp's hebben nu eenmaal kosten aan belgacom en ik vraag me af of die wel dag op dag opzegbaar zijn... Als je zelf het netwerk bezit zoals belgacom of telenet tjah... De wetten worden nu eenmaal gemaakt door diegene die de centjes van de belgakoe goed kunnen gebruiken
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Jouw link is dan ook de visie van een EDPnet medewerker.
Misschien vinden sommige ISPs het spijtig dat het einde van een contract ook daadwerkelijk het einde is van te factureren?
De laatste tijd zijn hier op het forum toch wel wat berichten verschenen van "administratieve fouten" bij het einde van een contract.
Ook bij consumenten die reeds jarenlang klant waren...
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

eternum schreef:In de praktijk kan de ISP de dienst uiteraard vroeger stopzetten (=contractbreuk).
Juridisch is dit dan wel niet correct maar, wat ga je er aan doen?
Klopt. Dommel heeft dit bij mij ook gedaan. Nadeel aan Dommel is dat je ook steeds 1 maand op voorhand betaalt. Bv in mijn geval had ik al betaald voor de periode november - december. Waarbij men op 22 november (na de nummer overdracht naar WeePee) de stekker eruit trok. Ik had toen 3 weken voor niets betaald. Tot daar aan toe...

Dat ze me echter nog een extra (tweede) maand (+ dossierkosten) hebben afgetroggeld, vond ik er teveel aan. Maar ja, als consument (eens je betaald hebt) sta je niet meer sterk in je schoenen. Ik heb achteraf (door de ombudsdienst) gelijk gekregen, maar mijn geld zie ik niet terug. Dommel weigert erop in te gaan.

Dat zei die (gratis) advocate van het Justitiehuis te Gent me ook. Als Dommel dit bij 10 klanten doet (dergelijke prakijken). En 9 mensen betalen uit schrik voor verdere gerechtskosten of andere dreigingen. Dan gaan ze toch maar met ruw geschat 900 euro lopen. Dat is gemakkelijk verdient, voor een dienst die je (ondertussen) al lang niet meer oplevert.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik kan fout zijn maar is het niet zo dat als je een factuur betaald, je akkoord gaat met de bedragen die er op vermeld staan en je nadien geen poot meer hebt om op te staan?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

in dit geval niet.... u krijgt een redelijke termijn om een factuur te protesteren. Als je verhuist van provider, heb je niet zelf controle wanneer de verhuis gebeurd. Het zijn de providers die de verhuis doen... U kan dus een factuur achteraf protesteren. De wet is ook duidelijk hierin : de klant beslist wanneer een contract stopt.

https://www.sbb.be/Nederlands/Topmenu/S ... ctuur.aspx
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”