Fritzbox achter Telenet-router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Paulus84
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2012, 20:59

Heren en dames,

Wie kan mij helpen om de Fritzbox! 3790 werkend achter een bestaande Telenet-router te krijgen.
Gaat dit uberhaupt en wat moet ik hiervoor doen. Het doel uiteindelijk is om een Voip-aansluiting te kunnen gaan gebruiken.

Alvast super bedankt.

GR, Paul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb de hele lijst van FritzBoxen op de website (http://www.avm.de) doorzocht, maar vind geen 3790 ...
Ik ga er dus van uit dat dit een typfout is, en je de 7390 bedoelt.

Een 7390 werkt perfect achter een Telenet modem, maar het is wel zonde van je geld, gezien dit een VDSL2 modem is, waarvan je het modemgedeelte niet gaat gebruiken.
Een gezien je al een Telenet router hebt, ga je dus ook het routergedeelte niet gebruiken, maar alleen de VoIP client ?

Als je de FritzBox 7390 voor de eerste keer gebruikt moet je de Taal ingeven, het land, en de Annex.
Bij Annex vul je A of B in, maakt niet uit.
Dan start de Box opnieuw en krijg je een wizzard.
Ik zou de wizzard afsluiten, en manueel door de instellingen gaan:
  • - Ga dan naar System > Expert en activeer de Expert view
    - Ga dan naar Internet > Account Information en kies voor "Other Service Provider"
    - Bij Connection kies je voor "External Modem or Router "
    - Bij Operating mode kies je voor "Share existing Internet connection in the network (IP client mode)"
    - Bij Connection Settings vul je de up- en download snelheid in (dit is voor QoS)
    -* Je kan ook nog kiezen voor een dynamisch IP of een manueel IP (geef hier een IP in de range van de TN router)
    - Als je nu op "Apply" drukt, dan zal je FritzBox als IP CLient op het internet zitten
Opmerking
1) Als je de FritzBox als router wil gebruiken (dubbele NAT :-( ) dan heb je andere instellingen
2) VoIP achter een TN router is niet altijd vanzelfsprekend :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Philippe,

als ik uw systeem zou configureren (zoals u beschrijft), werkt de Fritzbox dan als een AP?
Ik zou ongeveer dezelfde configuratie willen hebben als de TS.
Bij mij is de situatie alsvolgt:
- FB 7390 (dus die met VDSL2 modem, heb die maar gekocht, eventueel voor in de toekomst kan het interessant zijn).
- Telenet modem only met DD-wrt router erachter.

De bedoeling is om de FB als WIFI AP te gebruiken (zo is het weer wat versterkt overal :-)), en eigenlijk wil ik hem enkel gebruiken als VoIP centrale en DECT base.
Dus hij moet zeker en vast ook niet 'NATten '

Uiteraard moet ik de FB wel kunnen bereiken in het netwerk voor aan de logs te kunnen en dergelijke.
Gewoon ook uw setup doorvoeren?

Thx!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dit moet perfect werken (als jouw DD-wrt geen stokken in de wielen steekt).
De FritzBox ingesteld als "IP CLient" zal dus werken als een 4-poort switch (geen NAT) + AP.
Je kan de FritzBox web interface altijd bereiken:
  • - ofwel geef je die zelf een vast IP (binnen de range van de DD-wrt).
    - ofwel via DHCP een "vast" IP laten geven door je DD-wrt router.
    - ofwel gewoon dynamisch, maar dan moet je het IP kennen.
Je kan de FritzBox ook remote bereiken, maar gezien Telenet poorten <1024 blokkeert, moet je een hogere poort (ik gebruik altijd 1043) forwarden naar poort 443 van de FritzBox.
Of als je de NAS remote wil bereiken, een poort >1024 forwarden naar poort 21 (FTP) van de FritzBox.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Philippe,

IK heb jouw configuratie¨doorgevoerd.

De fritzbox heeft nu een vast IP (192.168.0.3) en maakt een goede verbinding (via de DD-WRT router, die als enige een WAN verbinding heeft) met het Internet.
Enkel kan ik nu niet (in het netwerk) aan de webinterface van de FritzBox!
Ook hem pingen vanuit het netwerk is onmogelijk (time out). Al kan dat misschien liggen aan het feit dat de fritzbox ICMP weigert.

Ook de 'remote access' aanvinken in de Fritz biedt geen soelaas, als ik dan intern via zogezegde remote access (https) aan de fritzbox wil, weigert ie een verbinding.
De browser geeft gewoon een time out.

Hoe zou dat kunnen komen?

Thx!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik neem dus aan dat jouw intern netwerk (achter de DD-wrt) de range 192.168.0.xxx heeft.
Het enige wat ik mij kan inbeelden, is dat je FritzBox toch het adres 192.168.0.3 niet heeft?
Is dat op de FritzBox ingesteld als vast IP? of via DHCP van de router gekregen?

De enige manier om op je webinterface te geraken is via het IP 192.168.178.254 (maar hiervoor moet je een PC voorlopig een vast IP 192.168.178.xxx geven). Daar kan je dan zien welk IP je FritzBox gekregen heeft

Indien 192.168.178.254 niet lukt, probeer 169.254.1.1
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jimuser
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:05

Hoi ,

Ik bezit alsook een Fritzbox 7390

- alsook aangesloten zijn een externe HP Fax (fon 1 )
- Fritz fon MT-F (analoog + VOIP via nomado)

Momenteel heb ik een ADSL verbinding.
Volgende week komen ze Telenet installeren , ik heb gevraagd om mijn eigen "router" te kunnen gebruiken.
Want ik wens alsook de wifi functionaliteit te gebruiken van de Fritzbox ipv deze van Telenet. + Gigabit lan , etc.

Nu mijn vragen zijn :

er loopt momenteel één UTP kabel naar de Fritzbox voor telefonie en ADSL.

Voor telenet moet er waarschijnlijk nog een tweede UTP kabel bijkomen ( voor internet in LAN 1 )?

Kan ik hiervoor de huidige Y-kabel gebruiken die meegeleverd is met de Fritzbox ?

in verband met het internet gedeelte :

iemand ervaring met onderstaande nieuwe firmware functionaliteit in de Fritzbox

"Sharing access via WLAN
Have you moved house and don’t yet have a DSL connection? Or is your connection currently not available? And are you lucky enough to have a helpful neighbor?
With your FRITZ!Box, you can share the Internet connection of another wireless router of your choice via WLAN. Simply use your neighbor’s router temporarily to connect to the Internet."

Alvast dank,
Jim
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jimuser schreef:er loopt momenteel één UTP kabel naar de Fritzbox voor telefonie en ADSL.
Voor telenet moet er waarschijnlijk nog een tweede UTP kabel bijkomen ( voor internet in LAN 1 )?
Kan ik hiervoor de huidige Y-kabel gebruiken die meegeleverd is met de Fritzbox ?
Het is mij niet duidelijk of je verder analoge telefonie van Telenet gaat gebruiken, of alleen Internet.
In ieder geval heb je volgende verbinding nodig:
  • één UTP kabel tussen de Telenet modem (RJ45 poort) en FritzBox LAN1 (die je als WAN poort configureert)
  • één telefoniekabel tussen de Telenet modem (RJ11 poort) en de FritzBox DSL/FON (indien analoge telefonie)
De meegeleverde Y-kabel heb je voor de helft nodig (alleen voor telefonie)
jimuser schreef:Volgende week komen ze Telenet installeren , ik heb gevraagd om mijn eigen "router" te kunnen gebruiken.
  • Indien je de nieuwe Telenet homegateway krijgt, zou ik je aanraden om de FritzBox in te stellen als "IP Client". Je verliest dan wel alle router functionaliteit, maar je vermijdt dubbele NAT, de FritzBox wordt dan een "4-ports switch" en een bijkomend wireless accespoint.
  • Indien je de modem-only krijgt, moet je de FritzBox instellen als router. Je hebt dan wel een bijkomende switch nodig tussen de modem en de FritzBox voor de digicorders (als je ook DTV hebt)
jimuser schreef:iemand ervaring met onderstaande nieuwe firmware functionaliteit in de Fritzbox
"Sharing access via WLAN
De FritzBox kan via veel verschillende manieren met Internet verbinding maken (als modem, als router, als IP Client, via 3G/UTMS).
Deze nieuwe functionaliteit maakt van je FritzBox een WLAN client. Je kan dus een verbinding maken met een WLAN acces point, en op die manier alle VoIP functies van de FritzBox gebruiken.
Als je gebuur zijn BBox of Telenet router "open" staat, kan je dus met je FritzBox telefoneren, via het netwerk van de gebuur :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jimuser
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:05

Beste,

het is zo een shake pakket (fibernet) met telefonie , internet , digitale tv.

Ik vermoed dat ze de nieuwe Telenet homegateway leveren op dit type abonnement ?

is deze link ook van toepassing op de fritzbox : http://klantenservice.telenet.be/conten ... oze-router ?
één telefoniekabel tussen de Telenet modem (RJ11 poort) en de FritzBox DSL/FON (indien analoge telefonie)
De meegeleverde Y-kabel heb je voor de helft nodig (alleen voor telefonie)
-> enkel de zwarte kabel niet meer gebruiken zeker ?

Ik ga mss starten met de Fritzbox instellen als WLAN client :)

bedankt voor de hulp
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jimuser schreef:k vermoed dat ze de nieuwe Telenet homegateway leveren op dit type abonnement ?
Jij moet weten wat je wilt. En ze leveren wat jij wilt (als je op een modem-only aandringt).
- met een modem-only
  • kan je de FritzBox volledig gebruiken als router.
  • moet je een bijkomende switch gebruiken tussen modem en FritzBox (voor DTV)
- met een homegatway
  • moet je de FritzBox instellen als Client (anders heb je dubbele NAT, zelfs met de instructies van bovenstaande link)
  • heb je een Homespot
  • kan je digicordesr gelijk waar op je LAN aansluiten (zelfs achter de FritzBox die als IP Client ingesteld staat)
  • kan je soms problemen krijgen met VoIP
Up to you to decide :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Even laten weten Philippe dat ik mijn FritzBox volledig gereset heb naar factory defaults, dat was de enige manier om mijn probleem op te lossen van 'niet aan de webinterface te kunnen vanop de rest van het LAN'. Dan heb ik hem ingesteld zoals jij voorstelde in deze thread.

Nu werkt het normaal.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

philippe_d schreef: - met een homegatway
  • ...
  • kan je soms problemen krijgen met VoIP

Up to you to decide :)
Wat kunnen die problemen dan inhouden?

EDIT:
Geen probleem. Heb het zelf al gevonden
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=32320
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 07#p364920
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
jimuser
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:05

hallo iedereen ,

ik connecteer met de homegateway via deze weg : ( firmware : 84.05.22 )

"Sharing access via WLAN
Have you moved house and don’t yet have a DSL connection? Or is your connection currently not available? And are you lucky enough to have a helpful neighbor?
With your FRITZ!Box, you can share the Internet connection of another wireless router of your choice via WLAN. Simply use your neighbor’s router temporarily to connect to the Internet."

- nog géén problemen met VOIP
- snelheid is alsook goed

bedankt voor de hulp
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo

Heb pas mijn Belgacomtelefoonnummer geporteerd naar OVH en ben juist overgeschakeld op Telenet Basic. Heb net een Fritz!Box 7170 annex A gekocht die ik in de plaats gebruik van de Linksys PAP2T van OVH en heb alles (tot hiertoe) aan de praat gekregen: ik heb internet, ik kan bellen, ik kan gebeld worden (althans dat lijkt toch zo te zijn). Ik vind het geweldig dat ik dat als leek voor mekaar gekregen heb, maar ik heb dan ook al dikwijls op Userbase een beroep moeten doen. Bedankt! Het enige waar ik nog mee aan het klooien ben, zijn de belregels zodat ik uitgaande gesprekken (vooral naar Belgische gsm's) via FreeVoipDeal kan doen en de ingebouwde fax van de Fritz!Box.

Het draadloze gedeelte van mijn Telenet-homegateway is uitgeschakeld en zal dat ook blijven, omdat ik volledig bekabeld werk. Voor die enkele keer dat ik toch draadloos nodig heb, druk ik manueel op de knop achteraan op de Fritz!Box. Homespot kan ik benaderen via de accountgegevens van een familielid, voor het geval dat ik het zou nodig hebben. De Fritz!Box heeft een firmware update gekregen en heb ik volledig vanaf nul ingesteld. Omdat het mij niet lukte zoals Philippe hierboven beschreef (vanaf het moment dat de Fritz!Box een ander IP-adres toegewezen kreeg, kon ik hem niet meer terugvinden), heb ik hem dan maar gereset en de wizards gevolgd. Het gevolg is nu dat er verscheidene instellingen (bijv.
Bij Operating mode kies je voor "Share existing Internet connection in the network (IP client mode)"
) bij mij knal omgekeerd staan (in dit geval "Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)"). Maar het werkt wel op dit moment!

Mijn vragen:
  • Ik zou willen vragen of jullie de instellingen in bijlage zouden willen bekijken, en zien of ik echt fouten gemaakt heb, want eigenlijk begrijp ik er allemaal net iets te weinig van. Staat alles veilig ingesteld? Ik ben nergens firewall-instellingen tegengekomen bijvoorbeeld!
  • En verder: zouden jullie mij ook enkele voorbeelden van de syntax van belregels bezorgen? In mijn geval zou ik (ruwweg) alle gsm-gesprekken via FreeVoipDeal willen laten gebeuren, en verder alle binnenlandse vaste-lijngesprekken naar OVH.
  • Heeft het volgens jullie zin (laat staan dat het nog gaat) om de homegateway bij Telenet proberen in te wisselen voor een modem/only? Ik ben bij Telenet vanaf 01-03. Maar alles lijkt te werken, dus kan ik niet echt hard maken dat ik een ander toestel nodig heb!
In een later stadium staan DynDNS en eNUM nog op het programma, maar dat is nu nog wat te vroeg! Ik weet jullie dan ook wel te vinden :wink:

Bedankt voor jullie advies en groetjes

Guy
Bijlagen
Fritz!Box settings.pdf
(588.74 KiB) 51 keer gedownload
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

jimuser schreef:... ik kan gebeld worden (althans dat lijkt toch zo te zijn).
Ben je daar zeker van? Door je Fritzbox aldus in te stellen "Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)" achter je Telenet-router, heb je nu twee routers achter elkaar die NAT doen (dus dubbele NAT). Dit geeft nogal makkelijk problemen met inkomende verbindingen. Beter is om "Share existing Internet connection in the network (IP client mode)" in te stellen en dan eventueel een vast ip-adres binnen de grenzen van je LAN-netwerk in te stellen (buiten de DHCP-range). Je kan ook kiezen voor "Obtain the IP adress automaticlly (DHCP)" en dan via "Mijn Telenet" vinden welk IP adres is uitgedeeld aan je Fritzbox.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 4 keer

Uiteraard ben ik zeker: ik kan met mijn gsm naar mezelf bellen, en ik ben gisteren en vandaag nog door anderen bereikt! Ik heb tot hiertoe geen weet van mensen die me hebben proberen te bellen en dat het niet werkte!

Waar kan ik dat overigens zien in "Mijn Telenet"?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

guy-pc schreef: Omdat het mij niet lukte zoals Philippe hierboven beschreef (vanaf het moment dat de Fritz!Box een ander IP-adres toegewezen kreeg, kon ik hem niet meer terugvinden), heb ik hem dan maar gereset en de wizards gevolgd.
Het gevolg hiervan is dat je de FritzBox nu gebruikt als router, achter je TN router: dit noemen we een "dubbele NAT".
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor zo'n opstelling.
  • VoIP achter een NAT geeft soms al problemen, laat staan achter een dubbele NAT.
  • Bij sommige programma's, die portforwarding vereisen, is dit moeilijk in te stellen met een dubbele NAT.
  • Maar gezien het werkt, kies je wellicht om dit niet te veranderen. In dit geval zou ik op "Mijn Telenet" het IP van de FritzBox in DMZ zetten. In het "Start" menu zie je waarschijlijk welk IP de FritzBox gekregen heeft van de TN router (192.168.0.xxx)
Als je toch nog zou kiezen om de "FritzBox als IP Client" te gebruiken:
  • kies de optie "Share existing Internet connection in the network (IP client mode)"
  • Ga op Mijn Telenet, en kijk welk IP de FritzBox gekregen heeft. Nu kan je de FritzBox terug bereiken op dat IP (heel waarschijnlijk hetzelfde IP als zijn huidig WAN IP - zie Status pagina). Je zal wel eventjes het IP van je jouw PC moeten verniewen (om een intern IP te krijgen van de TN router).
  • Je kan ook kiezen op de FritzBox een vast IP te geven, binnen het subnet van de TN modem. Dan weet je ook op welk IP de FritzBox te bereiken is.
guy-pc schreef:Ik zou willen vragen of jullie de instellingen in bijlage zouden willen bekijken, en zien of ik echt fouten gemaakt heb, want eigenlijk begrijp ik er allemaal net iets te weinig van. Staat alles veilig ingesteld? Ik ben nergens firewall-instellingen tegengekomen bijvoorbeeld!
Enkele tips/vragen:
  • Je upstream/downstream staat op 256/30.720. Wijzig dat naar 2.500/30.000 (zie: http://userbase.be/providers/subscriptions).
  • Gezien je geen vaste lijn hebt, heeft de instelling "Use fixed-line substitution connection" geen zin > uitvinken.
  • Keep portforwarding of the internet router enabled: aanvinken (gezien je achter een router zit).
  • De "integrated fax switch" heeft geen zin, dat werkt alleen met een vaste lijn.
  • "Fax Tansmission with T38" heeft alleen zin als je faxen wilt versturen/ontvangen via VoIP. Hiervoor maak je best een aparte VoIP (Fax) account aan.
  • Ik zie dat je OVH twee keer geregistreerd hebt (*121 en *122). Dit heeft geen zin, tenzij je 2 verschillende OVH accounts hebt. Bij OVH kan je niet gelijktijdig met 2 lijnen bellen. Zelfs indien dat zou mogelijk zijn (vb WeePee), dan nog moet je die account géén tweemaal instellen. Met één VoIP account kan je gelijktijdige gesprekken hebben (als de VSP dat toelaat)
guy-pc schreef:zouden jullie mij ook enkele voorbeelden van de syntax van belregels bezorgen? In mijn geval zou ik (ruwweg) alle gsm-gesprekken via FreeVoipDeal willen laten gebeuren, en verder alle binnenlandse vaste-lijngesprekken naar OVH.
Dit is héél éénvoudig:
  • jouw telefoontoestellen staan zo ingesteld, dat ze - default - uitbellen via OVH
  • via kiesregels voeg je dus de uitzonderingen toe:
    • 04 via 373386xxx (freevoipdeal)
    • 041 via OVH (Luik, uitzondering op vorige regel)
    • 00316 (GSM NL), 00336 (GSM FR), 00491 (GSM DE) via 373386xxx (freevoipdeal)
    • enz ...
guy-pc schreef:Heeft het volgens jullie zin (laat staan dat het nog gaat) om de homegateway bij Telenet proberen in te wisselen voor een modem/only? Ik ben bij Telenet vanaf 01-03. Maar alles lijkt te werken, dus kan ik niet echt hard maken dat ik een ander toestel nodig heb!

Neen, als het goed werkt, zou ik het zo laten ...
guy-pc schreef:In een later stadium staan DynDNS en eNUM nog op het programma, maar dat is nu nog wat te vroeg!
  • Dyndns op de FritzBox zal niet werken: de FritzBox zal zijn "WAN IP" doorgeven, maar dat is het lokaal IP adres achter de Telenet router. Je zal dus een dyndsn client moeten draaien op één van je PC's.
  • Noteer dat TN inkomende poorten<1024 blokkeert. Als het de bedoeling is om de FritzBox remote te benaderen (vb via https), dan zal je via "Mijn Telenet" een portforwarding moeten instellen (vb van WAN 1043 naar FritzBox 443)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt, Philippe, hier zal ik weer een paar dagen mee zoet zijn. Als jullie, als specialisten, mij aanraden om dubbele NAT te vermijden, dan volg ik graag jullie advies.

Maar, nogmaals, op "Mijn Telenet" vind ik niets terug. Kan dat zijn doordat ik nieuwe klant ben, dat niet alle instellingen getoond worden? Of kijk ik er gewoon overheen?

Groetjes

Guy
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Als je dubbele NAT wilt vermijden met een Telenet HomeGateway moet je maken dat jouw fritzbox enkel als 'IP client' ingesteld staat.

Zo zal je op het WiFi gedeelte, op het vaste bekabelde gedeelte van je fritzbox ook normaal gezien een IP adres krijgen van de Telenet HomeGateway (controleer dat misschien even)

Eigenlijk moet je hiervoor niets aanpassen in de settings van mijn telenet... Enkel op je FritzBox moet je dat aanpassen.
Hij mag dus niet fungeren als router.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik snap mensen niet goed die ovh en betamax combineren. Betamax geven vaak freedays naar vaste lijnen. Dus waarom het ano van ovh extra betalen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

OVH heb ik overal genomen omwille van de bereikbaarheid van de nooddiensten via VoIP.
Die zekerheid kost me slechts een kleine 15€ per jaar en per installatie adres.
Betamax is dan voor mobiele gesprekken.
De Freedays gebruik ik nu feitelijk niet meer.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 4 keer

Zijn er dan zo veel Betamaxen met een vast lijnnummer op de markt?
florisla
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 maa 2013, 13:16
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Nee,

De meesten die Betamax gebruiken combineren dit met een vast nummer bij WeePee. Dat is na een eenmalige kost helemaal gratis, en bij het uitbellen via Betamax kun je dat nummer gewoon meesturen, dus de opgebelde partij heeft niet door dat jouw uitgaande en inkomende oproepen via andere providers lopen.
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

waarom TN router functie blijven gebruiken als je een fritzbox hebt, beter de TN router omzetten naar modem only, zodat je van alle functies die een fritzbox heeft kan gebruiken,.

Een fritzbox hebben als client en dan alsnog een DDNS client moeten draaien op een pc, dat is echt overkill.

Die TN modem router geeft alleen maar miserie, als je alleen maar surft op het net en wat mailtjes leest, dan voldoet de TN modem prima.

Greetz
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je juist alleen maar wat surft en mailtjes leest is de homegateway juist het meest interessante...
Overigens brengt een swap van homegateway naar modem-only volgens mij ook opnieuw een install kost met zich mee (immers : er moet een technicus langskomen voor deze swap uit te voeren, en deze mensen werken niet gratis).

Kan je mij even jouw top 10 geven van zaken die je met de homegateway van telenet niet kan, en met de combinatie modem-only + fritzbox wel?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

1 DDNS
2 vaste VPN verbindingen. zonder PC
3 Mediaserver zonder PC
4 FTP NAS server usb devices zonder PC
5 DECT
6 VOIP zonder PC
7 Telefoon centrale
8 telefoonboek zonder PC
9 deftig Natten prive
10 usb devices direct zichtbaar op het network
11 cloud sync zonder pc
12 2.4 en 5Ghz wifi
13 met 3g stick internet (als je even geen andere mogelijkheid hebt)
14 overstap mogelijkheid naar vdsl adsl
15 wanpoort mogelijkheid (voor telenet)
16 gastnetwerk in Eigen beheer
17 antwoorapparaat
18 remote de staus bekijken van je fritzbox, call lijst bv. dat je op afstand kunt zien dat er gebeld is.
19 blocking naar koopnrs/gsm in te stellen
19 status rapport per dag in je mailbox. internet verbruik calllijst ed
20 WakeOnLan je pc aanzetten. moets er toch iets op je pc staan wat je nodig moest hebben remote.
21 IP reserveren op mac id, semi statisch IP voor je apparatuur.
22 geen 24h/24 een pc aan te moeten laten.

greetz
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Veel van de zaken die je hier vermeld zijn ook te gebruiken achter een TN HGW als je maar de juiste instellingen kiest en de juiste portforwarding.

Ik moet zelf ook niet weten van HGW, maar toch is het voor 95% van de users van TN de beste oplossing.
Het aantal support calls zal dalen bij gebruik van een HGW, dat kan niet anders!
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

mensen verwachten steeds meer van hun internet/lan network zonder het in beginsel te begrijpen.

ze kopen een tabblad

een tv met internet.

ze willen films van hun externe HDD streamen op tv, dit aantal gebruikers loopt exponential toe.

aha dan moet de PC blijven opstaan, moeten ze uit hun bedje om de pc uit te zetten anders staat die de ganse nacht op.

of lekker handig de hdd op de usb aansluiting van hun tv hangen om het de volgende dag weer aan de pc te hangen.
2 of meedere pc hebben en het profile van de een pc niet op de andere zien als je ook het profile op je nas kunt zetten en offline laten sync, zodat mijn documenten op pc1 dezelfde map is als mijn documenten op pc2 of moet op pc 2 iets printen maar moet eerst pc1 aanzetten want de printer is daar ingeplugd. idd het kan allemaal, maar als ik remote laat zien hoe het anders kan, willen ze dat ineens ook, en dan begind de miserie, moet de pc nu 24/24 aan staan? kost wel veel stroom he? ik zeg kan anders maar, dan word het ineens een andere setup.
De meeste zijn blij de overstap dan gedaan te hebben. een mapje op het buroblad en op het tablad wat aan elkaar gesynct is.


Dus eerste stap weg met die HGW en modemonly en een fritzbox met VPN naar je broer.

he broer heb jij nog ene leuke film? ja hoor kijk maar even op mijn nas en download het maar wat je wil zien, en paar klikken verder en het is onderweg naar je Eigen NAS op de fritzbox natuurlijk. En als die binnen is zet je de pc uit en kijk je op de slaapkamer naar de film. this maar een voorbeeld. en zo zijn er nog zoveel leuke dingen te doen met je network.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Even kort samenvatten van wat je zegt : met een HGW gaat niks en al je netwerkproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon als je een fritzbox hebt.

Don't think so...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tt9304 schreef:Dus eerste stap weg met die HGW en modemonly en een fritzbox
Blijkbaar begrijp je het niet hé... het is niet omdat dit voor jou de ultieme configuratie is dat het dit voor iedereen is.

Voor de overgrote meerderheid zal het enkel een hoop problemen brengen die men vandaag de dag netjes heeft opgelost in de HGW. Je postings zijn dan ook ronduit gevaarlijk omdat de mensen die hier hulp zoeken op die manier vermoedelijk nog meer problemen gaan ondervinden moest men je blindelings geloven.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor niet-technische mensen is een HGW een goede tot uitstekende modem. Ikzelf zou hier thuis het ook niet installeren maar dat is eerder omwille van persoonlijke redenen : ik wil alles zelf onder controle hebben. Je hebt gelijk dat mensen meer en meer eisen stellen aan hun netwerk, maar denk je echt dat dit zou veranderen mochten ze nu massaal fritzboxen installeren? Neen, want een HGW kan telenet zelf beheren mocht dit nodig zijn, bij een fritzbox moet je volledig je plan trekken als je iets voor elkaar wilt krijgen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
benny
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 dec 2005, 21:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Volledig mee eens, als ook de niet technische mensen gaan beginnen met de modem only (terwijl ze die eigenlijk niet nodig hebben) dan zal de telenet helpdesk hierdoor gek gaan worden.....met als gevolg dat dan enkele maanden later niemand nog een modem only krijgt.
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 apr 2013, 14:54
Bedankt: 15 keer

Het problem is vaak, dat de klant geen benul heeft van wat er mogelijk is, komt die klant ergens waar het deftig werkt dan wil die klant dat thuis ook, dan begint de miserie pas echt, door telenet de router laten vervangen door modem-only, de klant weer voor kosten laten opdraaien, en eigenlijk is dat niet nodig, de modem/router van telenet is zo slecht nog niet, voldoet zoals de meeste routers, maar het problem is dat Telenet een Eigen config laat in de modem, zodat de originele fabrikant functies die die modem/router heeft ineens niet meer beschikbaar zijn, bekijk de webpagina van die modem/router maar eens zonder coax eraan en na power reset, dan zie je pas wat die router wel zou kunnen. incl DDNS en passtrough (nu willen ze dat niet meer, vroeger was dat standard alleen doen ze dat nu nog met de zogenaamde modem only, want ze hebben geen modem-only het is een modem/router in passtrough mode gezet 6120), ze willen niet dat je hun internetverbinding als semi file server opzet. Fixed IP willen ze ook niet geven, dan moet je wel met DDNS werken.
Dit was vroeger al zo met de sb 5100 en opvolgers, ook daar zit een ingebouwde router in met ddns mogelijkheid, maar Telenet heeft altijd passtrough mode gebruikt, dus dat ding hacken en de config file via lan laten komen, en zelf een TFTP server draaien op een alex bordje of zo met een externe HDD, dan kon je zelfs de originele firmware van Motorola gebruiken, FTP server opzetten, down/up stream snelheid zelf instellen, of met een Linksys router met dd-wrt firmware in, die als TFTP server werkt voor de 5100, en zo kon je ook wel de originele Motorola config gebruiken, in passtrough zoals telenet dat ook altijd gedaan heeft, DDNS en routerfunctie kon wel maar heeft geen zin ivm dubbele nat, zelf up/downstream speed instellen, Je kan zo'n modem ook gebruiken als meet toestel om rx en tx levels af te lezen, maar alleen totdat de config file van de telenet tftp server is download in de modem, indien gehackt, TFTP niet via wan maar fixed via lan, TFTP server niet nodig, toestel blijft dat de originele firmware gebruiken en kan volcontinue rx en tx levels gecontroleerd worden. zodat fluctaties in signal kon bezien worden gedurende de tijd dat je dat logt. en zo een setup gemaakt met modem wifi router en accupack, met coax haspel laptop met klein proggie erop om rx en tx levels te loggen, en zo een ganse straat kunt uitmeten indien er een problem in trunk verwacht word. Via een trunkkabel case een swat medewerker (J v B) laten komen, en alles getoond. incl straat meting (waar ik eerder al trunkkabel probleem had vast gesteld), zodat Telenet er ook hun voordeel uit kon laten doen. En ik eindelijk na 5 jaar eindelijk van definitief van mijn packetloss verlost was, had steeds RPA 9 vervangen door RPA 0, en integan ieder 6 maanden weer een RPA van 9 ging plaatsen en ik weer packetloss had en de buren en de buren daarnaast, Het is misschien niet geheel On topic maar wel interessant om het als TT het eens gelezen te hebben, evt op een gepaste plaats ergens op het forum.

Greetz
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als ik je tekst lees zijn er zeker interessante zaken die je kan doen met die modem. Net als de bbox2 van Belgacom die qua functionaliteit beperkt is. Echter zou het niet de eerste keer zijn dat een kind/kleinkind wat tutorials leest op internet, wat prutst en plots ... seeeeg da internet werkt hier niet meer. Kl*te telenet! Terwijl de fout in hun eigen familie zit. Vandaar : Keep It Simple, Stupid! :-) Hoe minder ze kunnen wijzigen, hoe minder ze kunnen fout doen en hoe beter het (beproefde) geheel werkt.

Oja denk nu niet dat ik hier iets uit mijn duim zuig...Je mag altijd eens komen praten met mijn vader over de zaken die ik thuis heb uitgestoken met zaken als modems, routers en switches. Uiteindelijk heeft hij er net geen zenuwinzinking aan overgehouden :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tt9304 schreef:dus dat ding hacken en de config file via lan laten komen, en zelf een TFTP server draaien op een alex bordje of zo met een externe HDD, dan kon je zelfs de originele firmware van Motorola gebruiken
... schrijft de man die Telenet Homespots "illegaal" noemt :roll:
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 4 keer

Hoi allemaal

Sinds enkele dagen hoor ik niets meer als ik via de vaste lijn (via Fritzbox ==> FreeVoipDeal) naar gsm's wil bellen. De andere kant van de lijn kan mij wel horen, maar ik hoor niets (zelfs niet dat de telefoon overgaat). Omdat ik tot hiertoe (zij het probleemloos) enkele maanden met dubbele NAT werkte met de Telenet homegateway en mij dat werd afgeraden, dacht ik dit nu maar te wijzigen zoals Philippe hieronder beschreef:
philippe_d schreef:Als je toch nog zou kiezen om de "FritzBox als IP Client" te gebruiken:
  • kies de optie "Share existing Internet connection in the network (IP client mode)"
  • Ga op Mijn Telenet, en kijk welk IP de FritzBox gekregen heeft. Nu kan je de FritzBox terug bereiken op dat IP (heel waarschijnlijk hetzelfde IP als zijn huidig WAN IP - zie Status pagina). Je zal wel eventjes het IP van je jouw PC moeten verniewen (om een intern IP te krijgen van de TN router).
Enkele tips/vragen:
  • Je upstream/downstream staat op 256/30.720. Wijzig dat naar 2.500/30.000 (zie: http://userbase.be/providers/subscriptions).
  • Gezien je geen vaste lijn hebt, heeft de instelling "Use fixed-line substitution connection" geen zin > uitvinken.
  • Keep portforwarding of the internet router enabled: aanvinken (gezien je achter een router zit).
Helaas lost dit het probleem van uitgaande gesprekken niet op! Iemand een idee?

Voor alle duidelijkheid: bellen naar vaste lijnen (via Fritzbox ==> OVH) is geen probleem. En via de computer of met de smartphone bellen met FreeVoipDeal is ook geen probleem.

Edit: deze nacht had ik alle stekkers uitgetrokken uit voorzorg voor het onweer. Vlak nadat ik de telenetmodem en de Fritz!Box opnieuw had ingeschakeld, probeerde ik opnieuw naar mijn gsm te bellen. Vreemd genoeg hoorde ik de eerste keer via de hoorn van de vaste lijn wél mijn gsm overgaan; toen ik dit onmiddellijk erna herhaalde al niet meer!!!

Bedankt om ons te helpen en groetjes

Guy
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

guy-pc schreef:Sinds enkele dagen hoor ik niets meer als ik via de vaste lijn (via Fritzbox ==> FreeVoipDeal) naar gsm's wil bellen. De andere kant van de lijn kan mij wel horen, maar ik hoor niets (zelfs niet dat de telefoon overgaat).
Ik gok meer op een probleem bij FVD (FreeVoipDeal) dan bij de FritzBox.

Een andere user rapporteerde een gelijkaardig probleem met FVD: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p498052
En die gebruikt geen FritzBox, maar een smartphone met CSIPSimple (callback).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ik had gisteren een zuiver, duidelijk gesprek, maar constant ergerlijk geklik op de lijn....
Fritzbox ===> FVD =====> smartphone (via mobiel netwerk dus)

dus ik hing aan de smartphone
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”