werkgever vraagjes overuren enz

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

wij hebben sinds kort een nieuwe winkelverantwoordelijke(ik werk in de verkoop)

Wij kregen vroeger om de 3 tal maanden een vergadering na de winkeluren,vanaf 18u tot +- 22 uur....
deze vergadering gaat over meer verkoop en omzet halen enz...

vroeger werden deze uren betaald wel als zijnde recup nadien....

nu onze nieuwe baas doet deze vergaderingen ook,maar deze wilt die niet vergoeden! hij zegt dat we dat er maar voor moeten voor over hebben...
als we er niet naartoe gaan,zullen er sancties volgen enz....zegt hij....

kan dit zomaar? dat een werkgever je 4 uur van je vrije tijd beroofd?

we zijn met 7 mensen!

wij werken gewoon aan uurloon!
onze verantwoordelijke krijgt bonussen op verkoop enz enz ...

dus 28 werkuren die gratis zouden moeten!

iemand enig idee hoe dit zit enz?

bedankt voor de info
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

als je een uurloon ontvangt, worden uren boven de 8 gepresteerde uren, aan 150 percent betaald. In dit geval 50 percent uurloon en 100 percent recup. Doet hij dit niet, dan begaat hij een fout. Als dit gepaard gaat met een event, zoals teambuilding of dergelijke, dan ben je hier niet voor vergoed. Je bent dan ook niet verplicht er naartoe te gaan.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Wettelijk gezien lijkt dit inderdaad niet te kloppen. Anderzijds, één avondje per 3 maand... valt dit ongeveer onder een beetje "hart voor het werk" hebben? Persoonlijk volg ik het standpunt van je baas dus wel wat... Niet dat ik zou dreigen met sancties, maar ik zou wel weten wie opslag/promotie/... te geven!
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Voor mij is het simpel, het is geven en nemen. Als uw baas niet moeilijk doet op een dringend geval dat kan voorvallen en dit is het enige dat hij in return vraagt, vind ik dat best te doen.
Maar als het alleen van de werknemers moet komen kan die mijn rug op. Een hart voor het werk moet er zijn, maar profiterende bazen? Neen merci. Geven en nemen is de boodschap!

Wettelijk mag hij dit niet verplichten, sancties opleggen voor iets dat niet verplicht is is al helemaal uit de boze volgens mij. Ik vraag dit morgen na op men werk.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

neen het is bij ons steeds altijd maar geven.....

als je tegen werkt,begint hij gewoon me pesterijen....

hij stuurt een mailtje naar het hoofdkantoor en je krijgt ne schone brief van het hoofdkantoor....

als je er zo 3 op een jaar krijgt ligde buiten...

in het verleden al met andere collegas gebeurd...
TiTanium
Moderator
Moderator

Hoofdkantoor, verantwoordelijke... dus is het een groot "iets". Dus zit er op een bepaald niveau vermoedelijk een vakbond achter? Of zie ik dit mis?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

Titanium

30 tal winkels in belgie...

600 personeel in belgie

en nog veel meer in frankrijk,nederland...
TiTanium
Moderator
Moderator

Ik zou met jullie zevenen eens de hoofden bij elkaar steken, als de hele personeelsbestand van die winkel in opstand komt zal hij ook ergens moeten bijdraaien, alleen de zon gaat verniet op!
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Is er geen vakbond? Daar eens gaan luisteren...
Of een aanspreekpunt in het hoofdkantoor...

Als ik mij niet vergis dan is verplichte aanwezigheid te betalen. Als het een etentje is met een fabrikant, dat ze dat niet betalen en ergens wel verwachten dat je komt kan ik wel begrijpen.
Wrsch wordt de manager zelf niet betaald tijdens die extra uren, maar hij zal dan wel in tegenstelling tot jullie een glijdend uurrooster hebben. Management kan doorgaans geen overuren presteren.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

onze vakbond van de firma zelf ,das 1 pot nat;)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb enkel de openingspost snel gelezen en kan je alvast dit zeggen : overuren zijn nooit, maar dan echt nooit, verplicht!
Voor meer info : kies een algemene vakbond (de rooie, de blauwe of de groene :-))

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Als het niet mogelijk is om samen met de collega's iets te ondernemen tegen zo'n persoon, dan zou ik rap van werk veranderen. Als er veel personeelsverloop is bij een bepaalde afdeling dan zullen ze hogerop ook wel snel doorhebben wie het echte probleem is.
Afbeelding
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Volgende vergadering met z'n allen (7) afspreken in een toffe kroeg, smeed je nog een goeie band met je collega's ook.
Directie doet in veel bedrijven niets liever dan het personeel tegen elkaar uit te spelen (lees: opzetten)
Voordeeltje hier, voordeeltje daar terwijl al de rest op z'n kin kan kloppen, gevolg... frustratie, gatkruiperij etc..

Probeer in zo'n geval het personeel maar es aan 1 touw te laten trekken, mission impossible. (en dat weten de bazen des te beter)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Verdeel en heers, dat wisten ze heel lang geleden ook al.

In principe zijn overuren zelfs verboden...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

En waarom zouden overuren verboden zijn? Want dan zouden zowat alle bedrijven (en zeker produktie bedrijven) illegaal bezig zijn.
Overuren - overloon

Wanneer de normale grenzen van de arbeidsduur overschreden worden, heeft de werknemer recht op een overloon.
Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 % hoger is dan het gewone loon en 100 % bedraagt voor overwerk op zon- en feestdagen.
Bron: werk.belgie.be

Een andere interessante link is deze.

In theorie heb je zeker recht op overuren. De praktijk toont echter heel vaak andere werkwijzen. In consultancy bijvoorbeeld worden er bijna nooit overuren uitbetaald of compensatie dagen ervoor gegeven (dit is niet overal uiteraard maar komt toch erg veel voor). In de meeste gevallen is het loon dan ook wel hoger dan gemiddeld en wordt dit dan maar als part of the deal beschouwd of zoals NickG het al heeft gezegd een "hart voor het werk" hebben.

Overuren zijn dus wel degelijk niet verboden ... tenzij het in een CAO zou staan maar de eerste CAO waar dat in zou staan zou ik nog moeten tegenkomen :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Hier staat toch iets anders:

http://www.netonline.be/ondernemen/detail.asp?id=784
Overuren = wettelijk verboden

Als werknemers de normale arbeidsduur op dag- of weekbasis overschrijden, dan is er sprake van overuren. Volgens de Arbeidswet van 16 maart 1971 is het presteren van overuren onder normale werkomstandigheden verboden voor tal van werknemers uit de privésector en bij de overheid. Slechts enkele categorieën werknemers mogen wettelijk overuren presteren.
Uitzonderingen: speciale omstandigheden

Normaliter zijn overuren verboden, maar de wet houdt wel rekening met bijzondere omstandigheden waarin overuren toch legaal zijn, al gelden er strikte voorwaarden.

De volgende werkactiviteiten gelden als gewettigde uitzonderingen op het presteren van overuren:

Buitengewone vermeerdering van werk
Onvoorzien noodzakelijk werk
Dringend werk aan machines en materialen
Werk n.a.v. een (dreigend) ongeval
Werk dat niet onderbroken mag worden
Werk aan inventarissen en balansen
Een regelmatige vergadering buiten de werkuren valt daar niet onder, volgens mij.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Als arbeider is het in elk geval niet verboden, maar ik heb ooit wel gehoord dat dit voor bedienden verboden zou zijn (ttz overuren doen niet, maar je krijgt er geen extra vergoeding voor). Klopt dit of ook broodje aap?

Anyway dit weekend ook een leuke gehoord : een bedrijf dat het eerstkomende overuur niet uitbetaald. Ze werken er 8 uur per dag en het zogenaamde negende uur betaald men dus niet uit als overuren. Er werd geconstateerd dat sommige collega's werk begonnen uitstellen overdag zodat ze dan bvb een half uur later kon werken aan het overurentarief. Blijkbaar kan dit allemaal zomaar?

Telefonie = EDPnet + OVH
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Was op het vorig bedrijf waar ik werkte ook zo, ttz: maximaal één uur langer per dag werken, dit mocht je wel terugnemen.
Hierop zat wel een maximum van 16 uur per maand (rest verviel indien je aan het einde van de maand boven de 16 gespaarde uren zat).
Uren daarboven (dus meer dan 1 uur per dag) werden wel aan overuren vergoed.
Eerlijk gezegd vind ik dit zelf nog altijd de beste regeling.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dus als je een uur extra werk had werd dit niet betaald als overuur, maar moest je dat uur op een andere dag terugnemen. Pas vanaf het tweede uur betaalde men je extra. Of begrijp ik je verkeerd?

Telefonie = EDPnet + OVH
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dat is bij ons ook zo. Overuren beginnen te tellen vanaf 18h, werkdag stopt om 17h.

Als je in een operationele omgeving zit, is het soms niet meer dan logisch dat je iets afwerkt, of effe langer op een probleem zoekt. Ik heb daar alvast geen probleem mee. De rest van de overuren worden bij ons vrij ruim betaald dus...

Dat is in mijn ogen een vorm van flexibiliteit die dan ook in 2 richtingen werkt, als ik op een dag om welke reden dan ook om 16h wil vertrekken, en het werk laat dat op dat moment toe, moet er niemand iets van zeggen en dat gebeurt dan ook niet.

J.
marijke1968
Pro Member
Pro Member

Neen, correct begrepen.
Samen met: beginnen tussen 7:00 en 9:30, eindigen vanaf 15:30
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dat is net wat mijn probleem met flexibiliteit : er valt niks aan te tonen of te bewijzen als er bvb niet met prikkaarten gewerkt word. Als het loopt zoals je schrijft - als je een uurtje vroeger wilt doorgaan dan kan dit ook etc - dan zou ik hier alvast heel wat minder problemen mee hebben. Echter is mijn ervaring hier wat het omgekeerde : denk je van goh lekker weinig werk, kan ik een half uurtje vroeger naar huis...en eer het middag is staan er nog wat extra klanten bij. Als je daarvoor belt krijg je gewoon te horen tja je werkt tot x uur, wij betalen je tot x uur, jij moet niet vroeger stoppen. Zoals je zegt : 't moet van beide kanten komen...

Daarom heb ik liever harde regels. Om x uur beginnen, om y uur stoppen van van a tot b heb je pauze. Dan weet ik hoever ik sta, maar ook mijn werkgever.

Telefonie = EDPnet + OVH
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

bij ons is het gewoon ...8 uur werken/dag en de rest zijn overuren...

Die manager wil gewoon zijn cijfers opwaarderen en zodoende waarschijnlijk een hogere bonus opstrijken..
marijke1968
Pro Member
Pro Member

@krisken: er werd inderdaad gewerkt met tikklokken, anders zie ik het ook niet werken.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Werken jullie dan allemaal 40uren weken? (zonder overuren)

nl. 8u per dag x 5 werkdagen?
Afbeelding
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ik wel...en dat geeft dat een extra verlof dag/maand....altijd handig meegenomen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik werk ook een 40-uren week. Als consultant reken ik minder dan 1 overuur ook niet aan, voor mij is dit idd "part of the job". Daar staat wel naast dat het geen probleem is om eens vroeger te vertrekken, hoewel ik dat zelden doe. Volgens mijn uurschema's van de laatste maanden doe ik zo'n 5 uur teveel per maand, gemiddeld 1u15 per week dus. Ik zou echt niet durven om dit door te rekenen, maar goed, niet iedereen leeft even hard voor zijn werk :smile:

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Als één van mijn mensen vroeger wil vertrekken, dan weet ik dat graag in het begin van de werkdag. Dus als ik niks hoor, krijgen ze inderdaad wat klanten bij. Ik ben in zo'n geval geen voorstander van het voldongen feit 'ik vertrek nu want ik heb gisteren een halfuur langer gewerkt' pakt bij mij niet rap. Wel als het 'smorgens wordt gezegd, ik wil straks vroeger weg, dan kan je tenminste het werk waarvoor je die persoon nodig hebt eerst doen.

Flexibiliteit is er om in twee richtingen te werken, anders heet het uitbuiting :)

J.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

in dat geval, zou ik geen half uur langer blijven, tenzij ik het weet vanaf smorgens :-)

flexibiliteit - 2 richtingen :angel:
de koe zegt boe
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Wij zitten met een 38 uren week, normaal van 9-18u met een uur middagpauze, op vrijdag tot 16u. Maar dat is de theorie. In praktijk kom ik aan tussen 8u en 8u30 en vertrek ik pas tussen 18u en 19u30, ook op vrijdag. Dit is algemeen zo in het bedrijf en de meeste mensen werken zo wel (op een paar mensen na). Worden die overuren betaald? Absoluut niet. Vind men het erg als je dan al eens om 15:30-16:00 vertrekt op rustigere dagen? Neen. Doordat je jezelf flexibel opstelt is de werkgever ook flexibel in wat mag en niet mag. Als het te druk is op de baan blijf ik ook gewoon thuis hoewel we normaal altijd bij de klant of op het bedrijf moeten zijn. Daarboven krijgen we ook 6 extra legale dagen erbij. Dit zijn GEEN adv dagen trouwens, gewoon een extra van de werkgever + de eerste 4 jaar krijgen we 1 anciënniteitsdag erbij per jaar. Dus na vier jaar hebben we 10d extra. Dat allemaal icm een goed/ok loon doet me niet twijfelen om al eens langer te werken dan nodig. Overuren in het weekend worden gecompenseerd door extra verlof maar dit komt niet al te vaak voor (tenzij misschien net voor een Go Live).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:in dat geval, zou ik geen half uur langer blijven, tenzij ik het weet vanaf smorgens :-)

flexibiliteit - 2 richtingen :angel:
Klopt ook hoor, maar ik moet tot 17h op mijn mensen kunnen rekenen, en per uitzondering langer. En als er niemand kan blijven, of het ligt moeilijk, dan ben ik de eerste om zelf te blijven, dus daar is geen probleem.

Ik denk dat ik nog de slechtste niet ben om voor te werken hoor, maar als het dringend is, is het dringend en moet er doorgewerkt worden. Als er iets is waar we tijd voor kunnen nemen, dan zeg ik dat ook en kan er ontspannen gewerkt worden en is er zelf tijd voor een uitgebreide middagpauze.

Ik ben zelfs van oordeel dat het een probleem is dat mensen betaald worden voor de tijd die ze op hun werk doorbrengen en niet voor het werk dat ze presteren. Maar hoe je dat op een deftige manier zou kunnen veranderen, weet ik ook niet. Tijd is nu éénmaal het gemakkelijkst om te meten.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 25 maa 2013, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik heb jaren gewerkt voor een bedrijf dat z'n ADV dagen niet gaf (12 dagen die je dus niet kreeg maar waar je wel recht op had)... maar één dag per maand als consultant zorgt op die manier eigenlijk wel dat je zelf je firmawagen (die ik toen had) betaalde.

De vraag is dus waar stop/begint het geven en nemen ? Langs de andere kant heb ik trouwens geen probleem met af en toe bijeenkomsten na de uren mbt. het uitwisselen van informatie onder collega's (zolang het niet verplicht is en m'n baas voor een hapje en een drankje zorgt :beerchug: ).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Net begonnen bij nieuwe werkgever en hier geldt ook dat het eerst overuur niet meegerekend word. Wil dus zeggen dat je van 17h - 18 "gratis" werkt waar ik inderdaad ook een stuk kan inkomen. Als je bij een klant bent kan je moeilijk kop om 17h vertrekken terwijl je misschien maar 20 minuten werk meer hebt.

Echter andersom als ik niet bij een klant ben dan ga ik wel stipt (rond 17h a 17.10) naar huis. Heeft hier niemand het probleem dat er kinderen afgehaald moeten worden van de opvang/school? Andere collega's blijven hier praktisch iedere dag tot 18h, maar waar stopt het dan op den duur... Ik ga werken om geld te verdienen en niet voor de fun (al doe ik mijn job wel graag !).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Inderdaad zo dingen krijg je ook voor je kop. En vroeg of laat zijn er dan nog werkgevers die jou gaan vergelijken met je collega's : ja maar die en die en die zit hier elke dag tot 18u en jij nooit, je zou beter blablabla, je kent het liedje wel vermoed ik...

Ach bij de job van mijn vriendin is het even erg hoor. Ze werkt momenteel als ergotherapeut, en kreeg enkele maanden geleden te horen dat het rusthuis waar ze werkt een familieweekend ging organiseren en dat iedereen werd gevraagd om minimaal 2u/dag (dus 2u op zaterdag, 2u op zondag) aanwezig te zijn. Uit pure nieuwsgierigheid vroeg ze goed, maar hoe zit dat naar verloning toe dan. Waarna de directrice zei dat ze maar iets moest over hebben voor haar job en dat dit nu eenmaal de gewoonte was dat men ook soms vrijwillig werkte voor het rusthuis. Want : op de familiedagen oefen je niet de job van ergotherapeut uit, je bent er gewoon om mensen te helpen met eten (lijkt mij duidelijk wel een ergotaak), en met de familie een klapke te doen. Onnodig te zeggen dat mijn vriendin s avonds is thuisgekomen met de mededeling dat als ze niet ging, ze waarschijnlijk haar ontslag zou krijgen. Een weekendje dat wij toevallig hadden gepland kon dus ook niet doorgaan (alles was al geboekt etc) omdat zij het in hun hoofd kregen om 3 weken op voorhand af te komen met de "vraag" (noem het gerust eis) dat ze 2x2 uur minimaal kwam. Heb haar snel getoond dat dit geen oplossing zou zijn : ze moet immers 2x heen en terug rijden (totaal : 140km) dat weekend en dat word al niet vergoed maar het rusthuis ging wel lopen met de centen en de eer... Overigens had mijn vriendin vermeld dat we op weekend zouden gaan maar daar had de directrice geen oren naar...

Dus de volgende dag gebeld naar ginds, fijntjes gemeld dat het gesprek werd opgenomen (oh i love VOIP) zodat er later geen misverstanden zouden zijn en dan eens gevraagd hoe het exact zat... Plots kreeg ik te horen dat de mensen vrijwillig werden gevraagd en zeker niet verplicht. Dat ze het leuk zou vinden mocht mijn vriendin komen maar het weekend zeker voor gaat en dergelijke zaken geen onderwerp uitmaken voor ontslag. Vriendelijk bedankt voor de info en ingehaakt...

Het lijkt cru dat ik bel in de plaats van mijn vriendin maar aangezien dit haar eerste echte werkervaring is (buiten wat studentenjobs) en het feit dat de directrice half haar neus heeft af gesnauwd (kon een collega van haar trouwens beamen) durfde ze niet verder vragen, laat staan er tegen in te gaan. Ook wist ze niet wat haar rechten waren op dat vlak dus voelde ze haar serieus onzeker.

Telefonie = EDPnet + OVH
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Voila.. al dat 'gratis' werken zet de deur wagewijd open voor misbruik.
Mijn werkgever wil bv. altijd de puntjes op de spreekwoordelijke "i".
Geen probleem voor mij, vanaf ik enkele minuten noodgedwongen moet overwerken dan zal ik dat netjes noteren en doorgeven zodat
de baas mij correct (puntjes op de 'i') kan uitbetalen. :-D
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Ik zou dat persoonlijk ook tussen pot en pint doen, dan heb je meteen ook een teambuildingactiviteit.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Argon schreef:Net begonnen bij nieuwe werkgever en hier geldt ook dat het eerst overuur niet meegerekend word. Wil dus zeggen dat je van 17h - 18 "gratis" werkt waar ik inderdaad ook een stuk kan inkomen.
Op zich kan ik daar niet inkomen... dergelijke regels zijn structureel en duidelijk geen uitzondering.

Nu ja, toen ik 20 was keek ik daar helemaal anders tegenaan dan 40 en waarschijnlijk nog anders dan als je 60 bent.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ben al enkele malen bijna uit m'n zetel gedonderd bij het lezen van dit topic. :bdaysmile:
Dat mensen het vrij normaal vinden dat ze elke dag een uur gratis werken dat vind ik heel straf, hopelijk zit er niet teveel kaderpersoneel
op Userbase.

Word wel leuk als je een tijd na beeindigen van je dagtaak maar op weg naar huis een ongeval hebt.
Normaal gezien spreken we dan van een arbeidsongeval, word lachen als de verzekering niet zal uitbetalen omdat je dagtaak er al meer dan een uur opzat.
En wees er maar zeker van dat maatschappijen als Omob en Co... niet vies zijn van dergelijke praktijken. (verhalen zijn genoegzaam bekend)
marijke1968
Pro Member
Pro Member

Petrikske, denk dat je verhaal ivm arbeidsongeval alleen opgaat als je niet tikt en/of geen flexibele werkuren hebt.

Bovendien - behalve bij kaderpersoneel - vind ik het ook wel een vereiste dat de flexibiliteit twee kanten heen werkt.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik heb als kaderlid bij een multinational officieel geen recht op uitbetaling / compensatie voor overuren.
Vlieg +/- 12x per jaar op zondagochtend naar de US, retour op vrijdagavond (in BRU op zaterdagochtend) voor business en maandelijks wat vluchten op zondagavond of vrijdagavond retour wereldwijd... zonder ook maar 1 cent compensatie voor deze uren. Part of the job ...
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de vaste verloning vermoedelijk wat hoger ligt, maar wat is natuurlijk genoeg om te compenseren voor je prive-leven (met een dochtertje van 1 jaar oud...).
Mijn job houdt nu wel een 60% reizen in worldwide, maar uiteraard is er geen vermelding dat dit ook in het weekend dient te gebeuren.

Voor mij is het simpel, reis ik pas op maandag naar de US, kom ik er pas aan om +/- 16u local time en verlies ik de hele maandag.
Om op vrijdag terug thuis te zijn zou ik donderdagmiddag reeds moeten vertrekken. Blijft dus amper 2.5 dag over voor meetings en dat is dus niet haalbaar.
Hele en helse discussies hierover gehad met HR ;)
Echter is hier wel de afspraak dat ik strikt de travel policy volg qua vluchten (flight >6 hrs is business) en geen autoritten na een intercontinentale vlucht.

Ik heb dan wel de luxe dat ik zelf verder mijn dagen inplan en hier ook weinig verantwoording over dien af te leggen. Resultaten moeten er uiteraard zijn (anders was het meteen gedaan met airmiles verzamelen 8) ) maar dat is dus flexibiliteit van 2 kanten.

Velen verklaren mij uiteraard zot, but I like my job en heb het er dus wel (meestal) voor over.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”