Fototoestel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
rpr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Iemand die een fototoestel kan aanraden.
Graag met gps en/of wifi.

Prijs doet er niet toe maar liefst nog steeds compact. Het is voor vakantiefoto's en geen fotografie.
gobber
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

toevallig daarstraks op ibood gekeken vandaag nog samsung WB250F Smartcamera , wou maar effe meegeven
review: http://reviews.cnet.com/digital-cameras ... 66965.html
Afbeelding
Afbeelding
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

GPS, te hopen dat je dan snel fix hebt, want 9/10 is uw foto al getrokken voor dat gebeurd is.
Wifi, beetje foef in mijn ogen. Kabeltje is snel aangehangen of kaartje er snel uitgenomen.

Kijk eens naar een systeemcamera anders, als't compacter moet zijn als een SLR...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

afgelopen week al 2 mensen die in paniek sloegen omdat hun "sd kaartje" niet meer leesbaar was...
en natuurlijk al in geen tijden op hun pc geledigd was op gebackupped was...

met eg een EyeFi kaartje wordt er automagisch een "backup" gemaakt over je wifi...als je "thuis" foto's aan't nemen bent...

je toestel laten aanstaan om het te laten uploaden EN op te laden is idd onozel... en 32gbyte over wifi sturen is idd nog trager dan over usb...
rpr
Pro Member
Pro Member

Wifi zou gewoon handig zijn om onder de baan al de foto's te laten uploaden.
Fototoestel op vakantie gestolen is sneller gebeurd dan gedacht.

GPS fix is wel waar.

Ibood is geen optie omdat het verlof voor de deur staat en ibood levering te lang duurt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

rpr schreef:Wifi zou gewoon handig zijn om onder de baan al de foto's te laten uploaden.
Fototoestel op vakantie gestolen is sneller gebeurd dan gedacht.
En waar ga je dat dan "onder de baan" uploaden ? Tegenwoordig zijn foto's al snel 5 a 10 MB per stuk... dan mag je al een goede upload hebben (trouwens naar welke server ?) als je wat foto's neemt.
rpr schreef:GPS fix is wel waar.
Op m'n Sony A55 werkt dit toch prima... is echt handig als je achteraf van die vakantie foto kan zien waar die nu exact was genomen.
skynetbbs schreef:afgelopen week al 2 mensen die in paniek sloegen omdat hun "sd kaartje" niet meer leesbaar was...
en natuurlijk al in geen tijden op hun pc geledigd was op gebackupped was...
Die maken dus foto's zonder ze te bekijken ?
rpr
Pro Member
Pro Member

In mijn hotels is meestal wifi op de kamer. 's Nachts naar mijn picasa account. Ok het duurt waarschijnlijk 6 uur of meer maar ik lig dan toch te slapen en familie kan de reis wat volgen.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Hoeveel mensen maken werk om 'fotoboeken' te maken van hun foto's...
hoeveel mensen copieren ook de foto's van hun SD kaartje... vaak kopen ze een groot kaartje... of als het vol is... kopen ze extra kaartjes... maar vaak copieren ze het niet naar hun computer... of ze copieren het in een of ander 'photoshop elements' waarbij het ergens in een of andere "user data" folder eindigt met allerhande rare foldernamen ipv onder "mijn afbeeldingen" gesorteerd op "YYYYMMDD - category - naam event" waarbij deze 'mijn afbeelding" onder eg "google drive","crashplan" ,"skydrive" of iets anders staat gebackupped

meestal moet je die "wifi" toestellen of kaartjes op je 'computer' configuren om op een wifi ssid/paswoord voor te configureren...
sommigen verkopen nog een "abbo" van 10-20euro/jaar om op "hotspots" te kunnen aanloggen...
als je dan toch telkens je laptop moet meenemen... kun je evengoed het via de laptop ook "uploaden" terwijl de batterij van je fototoestel oplaad
en ondertussen "leeg" je het kaartje ook... zodat je de volgende dag het weer kunt volschieten...
ook wat meer tijd om de "betere" foto's te behouden; de slechte te verwijderen of te bewerken (rode oogjes? te donker? draaien?)
want met die SLR's heb je vaak 10x net niet dezelfde foto

wifi in hotels zitten meestal achter een soort "I agree" web-muur dacht ik alvorens je kunt iets uploaden... ALS ze gratis zijn tenminste
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Al mijn foto's staan op m'n server (RAID-5) onder een map "CCYYMMDD - Activiteit" en worden nog eens gebackupd via Crashplan. Het enige nadeel is dat XBMC geen foto playlists heeft... een vakantie geeft mij al snel 2 a 3000 foto's wat teveel is om even aan bezoekers te tonen :-(

Op verlof heb ik steeds een fotobank mee waarop ik dagelijks een kopie maak van m'n kaartjes.

Ik zie echt niet in wat WIFI hier als toegevoegde waarde zou hebben.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

wifi geeft zogezegd mogelijkheid dat de foto's automagisch op je picasa/facebook eindigen...een feature die je al in smartphones kunt steken trouwens met facebook sync... want soms krijg je foto's te zien van "vorig jaar" maar ze hebben nu pas tijd gevonden om dat kaartje in de computer te steken :-)
rpr
Pro Member
Pro Member

Iemand een suggestie voor een toestel dan met gps functionaliteit?

Alvast bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Eerste vraag is wat wil je ... compact of DSLR... en wat is je budget.
rpr
Pro Member
Pro Member

compact, budget 0-400 euro. Bij voorkeur iets rond de 200 euro.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hier is alvast een lijst van compacts met build-in GPS.

De prijs zal je zelf moeten checken...
rpr
Pro Member
Pro Member

Een aanrader?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Iedereen heeft meestal een specifieke voorkeur voor "zijn"' merk... de een is een Nikon fan, de andere een Sony fan.

Lees de commentaar op DPReview zou ik zeggen... is een vrij goede website.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ga gewoon op een site, klik alle toestellen van 200€ aan en zoek daarvan een review. Meestal in Google via merk type X vs merk type y volstaat.
Eigenlijk zijn er niet echt slechte toestellen meer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb al enkele jaren een Sony DSC-HX5V, destijds ook gekocht oa omwille van de GPS.
Via PC kan je A-GPS data downloaden, dan heb je snel een fix.
GPS-feature is inderdaad leuk voor vakantiefoto's, zeker als je software hebt om ze te mappen op Google Maps ofzo. Als het vooral voor vakantiefoto's dient, zou ik ook kijken dat er een panorama-functie op zit.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”