hallo,
ik heb een freePBX op een hosted server (met een SIPtrunk account en nr via WeePee, uitgaande calls via internetcalls) en daaraan wil ik een Siemens C610IP koppelen.
Tot nu toe is dat gelukt maar er blijft 1 probleem dat mensen mij horen, maar ik hoor niks als ik uitgaand bel via mijn C610.
Volgende testen gedaan (zonder STUN server):
- C610 naar vastnr --> in PBX zie ik dat er een active external call is maar op de telefoon zelf hoor ik niks (geen kiestoon of niks). De calls worden wel ontvangen door de vaste telefoon en de persoon hoort mij ook babbelen.
- C610 naar gsmnr --> idem
- vanaf de GSMnr (via gewoon gsm netwerk, niet 3G) naar het VOIP nr: C610 telefoon gaat niet over
Als ik c3x windows phone gebruikt op mijn pc kan ik zonder problemen bellen (inkomend en uitgaand), dus mijn netwerk houdt toch niets tegen denk ik.
(alles zit achter mijn router)
Volgende testen gedaan (met STUN server):
- C610 naar vast --> bezettoon + error IP status 814
- C610 naar GSM --> bezettoon + error IP status 814
- GSM/VAST naar C610 --> Alles OK
De handleiding van de phone zegt dat hij de volgende poorten gebruikt standaard:
- SIP: 5060 (staat samen met 5061 geforward naar mijn voip phone ip)
- RTP: range 5004-5020 (range heb ik geforward op mijn router naar mijn voip phone IP adres)
Iemand nuttige info over hoe ik dit probleem oplos of wat er precies aan de hand is?
C610IP + FibernetXL + PBX
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
De poorten die je geforward hebt: TCP en/of UDP forwarding?
Al eens gekeken of jouw freePBX een STUN server ondersteunt?
Inkomend kan je voor jouw WeePee nummer allicht stun1.weepee.org eens uitproberen.
PS Het is niet FTP maar RTP.
Al eens gekeken of jouw freePBX een STUN server ondersteunt?
Inkomend kan je voor jouw WeePee nummer allicht stun1.weepee.org eens uitproberen.
PS Het is niet FTP maar RTP.
-
- Elite Poster
Kijk ook eens naar de WeePee "Reset User-Agent beveiliging".
WeePee verwacht dat je deze reset uitvoert telkens je een ander VoIP device (bv. softphone/C610IP) wil gebruiken ...
WeePee verwacht dat je deze reset uitvoert telkens je een ander VoIP device (bv. softphone/C610IP) wil gebruiken ...
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dit laatste zal alvast niet de oplossing zijn, daar er gewerkt word met een freepbx server op een lijn met een fixed ip.
Stun server instellen zou inderdaad kunnen helpen...
Stun server instellen zou inderdaad kunnen helpen...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
En hoe stel ik die stun server in en waar? Op mijn FreePBX of in mijn C610 settings?
Update: ik heb nu de weepee stunserver ingsesteld op mijn C610 en dat werkt voor inkomende calls, maar als ik nu uitgaande calls wil doen krijg ik een bezettoon. Dus dat lukt nu nie meer
Update: ik heb nu de weepee stunserver ingsesteld op mijn C610 en dat werkt voor inkomende calls, maar als ik nu uitgaande calls wil doen krijg ik een bezettoon. Dus dat lukt nu nie meer
Laatst gewijzigd door Capa 16 maa 2013, 15:11, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
De stun server stel je in op je C610IP.
Echter denk ik dat net omwille van deze vraagstelling je best eerst eens jouw WeePee account rechtstreeks op je C610IP registreert.
De simpelste setup dus zonder al gebruik te maken van de freePBX: enkel Siemens Gigaset C610IP <=> WeePee.
Vergeet de reset van "User-Agent beveiliging" niet.
Als stun server kan je dan stun1.weepee.org gebruiken.
Indien dit gebruik van een stun server niet strikt nodig is, dien je dit ook niet te gebruiken.
Indien dit werkt, kan je de freePBX mee in de loop nemen.
Maar best stap voor stap, denk ik.
Uiteraard dienen bovenstaande gegevens aangepast te worden naar jouw freePBX (evenzo de stun server) indien je zeker bent dat er zich alvast geen probleem voordoet met de simpelste setup.
Echter denk ik dat net omwille van deze vraagstelling je best eerst eens jouw WeePee account rechtstreeks op je C610IP registreert.
De simpelste setup dus zonder al gebruik te maken van de freePBX: enkel Siemens Gigaset C610IP <=> WeePee.
Vergeet de reset van "User-Agent beveiliging" niet.
Als stun server kan je dan stun1.weepee.org gebruiken.
Indien dit gebruik van een stun server niet strikt nodig is, dien je dit ook niet te gebruiken.
Indien dit werkt, kan je de freePBX mee in de loop nemen.
Maar best stap voor stap, denk ik.
Uiteraard dienen bovenstaande gegevens aangepast te worden naar jouw freePBX (evenzo de stun server) indien je zeker bent dat er zich alvast geen probleem voordoet met de simpelste setup.
-
- Elite Poster
Allicht eens héél goed kijken naar de reset "User-Agent beveiliging".Capa schreef:Update: ik heb nu de weepee stunserver ingsesteld op mijn C610 en dat werkt voor inkomende calls, maar als ik nu uitgaande calls wil doen krijg ik een bezettoon. Dus dat lukt nu nie meer
Kan je een screenshot plaatsen van de WeePee webinterface waarop deze gegevens vermeld staan?
Uiteraard verwijder je jouw persoonlijke gegevens alvorens dit plaatje hier neer te zetten...
Er zijn in het verleden hier op het forum nog meldingen geweest van WeePee klanten waarbij de "reset User-Agent beveiliging" niet bleek te werken ... en dan wordt het mailen en telefoneren met WeePee om dit in orde te krijgen.
PS 't Is wel moeilijk indien je jouw update plaatst in voorgaande berichten. Zeker qua chronologie.
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 16 maa 2013, 15:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Kijk ook eens de codec settings van je gigaset na. Ik had een soortgelijk probleem en na het verwijderen van de 722 codec op de gigaset en enkel 711 en 729 te gebruiken had ik plots wel geluid.
Telenet Yugo
OVH voip
Ik heb mijn initiële post geupdate met de testresultaten van gebruik STUN server.
Reset user agent beveiliging --> geen effect
Verwijderen van de 722 codec --> geen effect
Het is erg raar, ik kan uitgaande calls doen (zonder stun, maar dan horen ze mij niet) OF inkomende calls ontvangen (met STUN) maar niet beiden ...
Hier mijn weepee instellingen:
Reset user agent beveiliging --> geen effect
Verwijderen van de 722 codec --> geen effect
Het is erg raar, ik kan uitgaande calls doen (zonder stun, maar dan horen ze mij niet) OF inkomende calls ontvangen (met STUN) maar niet beiden ...
Hier mijn weepee instellingen:
Laatst gewijzigd door Capa 16 maa 2013, 18:16, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Wat bedoel je daar precies mee?Capa schreef:Reset user agent beveiliging --> geen effect
Wat staat er telkens bij "Useragent (cached)"?
Uitgaande oproepen via WeePee (of nog steeds internetcalls)?
-
- Elite Poster
't Ja, je edit je vorige berichten maar.... mij niet meer gelaten.
Alvast een "klein" detail dat je vergeten vertellen bent: het gaat over een SIPTRUNK en niet over een standaard SIP account..
Met een SIPTRUNK account kan jouw C610IP niet rechtstreeks werken.
Daar moet een PBX tussen zitten.
Alvast een "klein" detail dat je vergeten vertellen bent: het gaat over een SIPTRUNK en niet over een standaard SIP account..
Met een SIPTRUNK account kan jouw C610IP niet rechtstreeks werken.
Daar moet een PBX tussen zitten.
Mijn excuses voor de vergetelheid (ben hier helemaal nieuw in)... maar het gaat idd om een siptrunc.
Ik heb mijn eerste bericht voor de volledigheid ge-edit met de testgegevens. Anders kan ik er straks zelf nie meer aan uit
Ik gebruik een FreePBX op een hosted server met vast IP en de C610 is daar ook geregisteerd en hij herkent hem ook
Ik heb mijn eerste bericht voor de volledigheid ge-edit met de testgegevens. Anders kan ik er straks zelf nie meer aan uit
Ik gebruik een FreePBX op een hosted server met vast IP en de C610 is daar ook geregisteerd en hij herkent hem ook
-
- Elite Poster
't Ja, OK je bent nieuw, helemaal nieuw. Dat verklaart alvast heel veel.
Maar ik vermoed dat je meer hulp nodig gaat hebben dan enkele berichten hier op het forum...
Of je tijd nemen om je vooreerst wat in te werken in de materie. Dat is ook een optie.
Maar ik vermoed dat je meer hulp nodig gaat hebben dan enkele berichten hier op het forum...
Of je tijd nemen om je vooreerst wat in te werken in de materie. Dat is ook een optie.
Ik geloof in het principe van al doende leert men
Mijn setup werkt trouwens want via mijn pc kan ik alles ontvangen/sturen/gesprekken voeren, alleen krijg ik de voip phone niet goed. Lijkt me ofwel een klein probleem te zijn ofwel werkt dit type voip phone gewoon niet met mijn type setup.
Vandaar mijn bericht in het forum zodat de experts hier ook even hun licht op kunnen laten schijnen.
Mijn setup werkt trouwens want via mijn pc kan ik alles ontvangen/sturen/gesprekken voeren, alleen krijg ik de voip phone niet goed. Lijkt me ofwel een klein probleem te zijn ofwel werkt dit type voip phone gewoon niet met mijn type setup.
Vandaar mijn bericht in het forum zodat de experts hier ook even hun licht op kunnen laten schijnen.
Heb dit gecheckt via de link, en geen SIP Alg actief.
De STUN server heeft wel wat effect maar dan werkt het omgekeerd niet meer:
- C610 naar vastnr --> in PBX zie ik dat er een active external call is maar op de telefoon zelf hoor ik niks (geen kiestoon of niks). De calls worden wel ontvangen door de vaste telefoon en de persoon hoort mij ook babbelen.
- vanaf de GSMnr (via gewoon gsm netwerk, niet 3G) naar het VOIP nr: C610 telefoon gaat niet over
Als ik c3x windows phone gebruikt op mijn pc kan ik zonder problemen bellen (inkomend en uitgaand), dus mijn netwerk houdt toch niets tegen denk ik.
[Mod Edit] bericht verplaatst naar de bestaande topic. Gelieve géén 2 topic te belasten met hetzelfde probleem
De STUN server heeft wel wat effect maar dan werkt het omgekeerd niet meer:
[Mod Edit] bericht verplaatst naar de bestaande topic. Gelieve géén 2 topic te belasten met hetzelfde probleem
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 13 keer
denk dat je eens wireshark moet opstarten en traces nemen. Op je Freepbx kun je dit rechtstreeks op de server doen (als root & commando tcpdump host 10.10.101.21 -w /tmpd/sip.pcap -s 0 -v)
bij je thuis kan je via een hub een trace nemen op je pc. daarna kun je de flow sipflow volgen en zien wat er verkeerd is bij uw communicatie en beide traces gaan vergelijken.
vermoedelijk is er een probleem bij uw rtp stream in één richting bij het bellen. Bij het opgebeld worden moet je kijken in de sipflow op je freepbx.
Groeten,
Gimic
bij je thuis kan je via een hub een trace nemen op je pc. daarna kun je de flow sipflow volgen en zien wat er verkeerd is bij uw communicatie en beide traces gaan vergelijken.
vermoedelijk is er een probleem bij uw rtp stream in één richting bij het bellen. Bij het opgebeld worden moet je kijken in de sipflow op je freepbx.
Groeten,
Gimic
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
@Capa
Kan je eens exact beschrijven hoe alles ingesteld is? Want het is mij nog altijd niet duidelijk. Als ik het goed begrijp:
Kan je eens exact beschrijven hoe alles ingesteld is? Want het is mij nog altijd niet duidelijk. Als ik het goed begrijp:
- Heb je een freePBX op een hosted server.
- een WeePee trunk account (inkomend), en een Internetcalls account (uitgaand).
- je wil telefoneren met een Siemens IP telefoon.
- Jouw VoIP providers geregistreed staan op je freePBX.
- Jouw FreePBX account geregisteerd staat op je Siemens IP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ik heb alles aan het werken gekregen.
Het probleem was dat ik nu in de instellingen van mijn C610IP de proxyserver heb ingesteld op het IP adres van mijn FreePBX server + over UDP laten gaan.
Dit in combinatie met de STUN server maakt dat alles nu wel werkt, zowel inkomend als uitgaand.
(zie bijgevoegde screenshot voor settings van de C610IP)
Kan iemand mij verklaren waarom ik zowel de STUN server nodig heb als de proxy ?
Het probleem was dat ik nu in de instellingen van mijn C610IP de proxyserver heb ingesteld op het IP adres van mijn FreePBX server + over UDP laten gaan.
Dit in combinatie met de STUN server maakt dat alles nu wel werkt, zowel inkomend als uitgaand.
(zie bijgevoegde screenshot voor settings van de C610IP)
Kan iemand mij verklaren waarom ik zowel de STUN server nodig heb als de proxy ?
- Bijlagen
-
- C610IP_instellingen.jpg
- (102.21 KiB) 3 keer gedownload
-
- Elite Poster
Capa schreef:Ik geloof in het principe van al doende leert men
Capa schreef:Ik heb alles aan het werken gekregen.
Voor de DIY, eerste hit in Google, tweede bericht op die pagina: https://www.google.com/search?q=stun+sip+proxy.Capa schreef:Kan iemand mij verklaren waarom ik zowel de STUN server nodig heb als de proxy ?
In de volgende link had ik gelezen waaruit ik afgeleid had dat je 1 van de 2 moest/mocht gebruiken:
http://www.ovislink.ca/voip/VoIP_FAQ.htm#Q9
http://www.ovislink.ca/voip/VoIP_FAQ.htm#Q9
Q: What is STUN? Should I use STUN?
A: STUN stands for Simple Traversal of UDP over NAT. It is a protocol which enables an IP phone to detect the presence and type of NAT behind which the phone is placed. An IP phone that supports STUN can intelligently modify the private IP address and port in its SIP/SDP message by using the NAT mapped public IP address and port through a series of STUN queries against a STUN server located on the public Internet. This will allow SIP signaling and RTP media to successfully traverse a NAT without requiring any configuration changes on the NAT.
STUN presents a working solution for most NATs that are not symmetric NAT, e.g., most of the SOHO routers have non-symmatric NAT and in this case, it is OK to use STUN. However, STUN does NOT work with symmetric NAT and if your routers have built-in symmetric NAT, do not use STUN.
Note: NOT ALL SIP PROXY SERVER WILL WORK with A STUN TRANSLATED SIP MESSAGES, PLEASE CONSULT YOUR SERVICE PROVIDER FOR DETAIL.
Q: What is Outbound proxy? Should I put an Outbound proxy in the field?
A: An Outbound proxy is mostly used in presence of a firewall/NAT to handle the signaling and media traffic across the firewall. Generally, if you have an outbound proxy and you are not using STUN or other firewall/NAT traversal mechanisms, you can use it. However, if you are using STUN or other firewall/MAT traversal tools, do not use an outbound proxy at the same time.
-
- Elite Poster
Your mileage with Google may vary ... en met VoIP/SIP/(outbound) proxy/STUN ook.