Telefoonboek Fritzbox + DECT

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Naar aanleiding van een ander topic post ik hier een nieuw. Blijkt dus dat een Fritzbox een ingebouwd telefoonboek heeft. Nu heb ik daar bij wijze van experiment een telefoonnummer in opgeslagen in de veronderstelling dat deze invoer dan ook op de display van mijn draadloze telefoon zou verschijnen, maar helaas pindakaas. Een invoer in het FB telefoonboek verschijnt niet op mijn draadloos toestel. Het basisstation is met een RJ11 kabel aan de FON1 aangesloten. Bellen, opgebeld worden, alarm... alles werkt tussen FB en draadloze telefoon. Alleen... hoe krijg ik de nummers van het FB telefoonboek overgedragen naar het telefoontoestel? Volgens mij is dit er eentje voor philippe_d. :angel:
Het gaat over een FB7170
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

Het basisstation van je bestaande DECT-toestel kun je eigenlijk vervangen door de Fritzbox, die alle functies van het DECT-basisstation overneemt (en meer). Als je je handset aanmeldt op de Fritzbox dan kun je wel gebruik maken van telefoonboek. Probleempje dat zich daarbij stelt is dat je basisstation heel vaak ook het laadstation is voor de handset. Dan zou je basisstation in het stopcontact moeten blijven zitten, enkel en alleen om de batterijen van je handset op te laden. Sommige handsets hebben wel een apart ladertje, en dan is de fritzbox het beste basisstation voor dect telefoons dat je je kan inbeelden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Goeie uitleg... alleen is het geen antwoord op mijn vraag.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Zeker wel een antwoord op je vraag.

Uw dect afmelden op dat basisstation en rechtstreeks aanmelden op uw fb (dit is mogelijk door de gap standaard die al even in gebruikis ).
De telefoonboek van fb wordt niet door die rj11 plug doorgegeven aan de base van uw dect set ofzo, zeker en vast niet...

Op uw manier zou je wel de tel boek van uw fb kunnen gebruiken als je de short nummer ofzo kent...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

De FB van de TS is een 7170, die heeft geen ingebouwde DECT.
Ik vrees dan ook dat de naam niet doorgegeven wordt, maar misschien weet Philippe hoe het wel kan?
Shortcodes voor uitgaande oproepen zal wel werken, vermoed ik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Alleen... hoe krijg ik de nummers van het FB telefoonboek overgedragen naar het telefoontoestel?
  • - Je hebt een 7170, dit is een FritzBox zonder DECT basis
    - Jouw draadloos toestel is verbonden met de analoge telefoon bus (FXS) van de FritzBox. Ten opzichte van de FritzBox heb je dus een gewoon analoog toestel.
In dit geval kan je de nummers van het interne telefoonboek niet overdragen naar je telefoontoestel. De enige data die een analoge lijn kent is het doorsturen van de CLIP bij aankomende gesprekken, maar dat heeft niets met het telefoonboek te maken.

Als je analoog toestel ook "CNIP" ondersteunt (naam), dan zal in plaats van het nummer, ook de naam van de beller komen bij inkomende gesprekken, indien deze in je telefoonboek staat.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 14 keer

Voor diegenen die wel een DECT Fritzbox hebben. Kan je bestaande telefoonlijst (van bvb origineel basistation van een Gigaset, of van een Gmail account,..) importeren in de telefoonboek van een FB, of moet dat 1 per 1 gebeuren?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Duidelijk antwoord van philippe_d. Gelukkig heb ik een 7360 staan die ik dit weekend in gebruik ga nemen. Blijkbaar ondersteunt dat toestel wél DECT. Maar kan ik dan mijn bestaande draadloze telefoontoestel (blijven) gebruiken i.c.m. het interne telefoonboek van de FB7360? Of moet ik toch een ander draadloos setje overwegen? En als ik een nieuwe draadloze set moet overwegen, waaraan moet die voldoen om van dat telefoonboek gebruik te kunnen maken? Of welke raden jullie aan? Ik heb minimaal 2 handsets nodig.
Ik vermoed dat mijn huidige draadloze telefoon geen DECT toestel is. Dat zou ik normaal gezien te weten moeten kunnen komen als ik het toestel wil aanmelden bij de FB7360. Of ik moet nog ergens de verpakking liggen hebben waar het misschien op vermeld staat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

johand schreef:Voor diegenen die wel een DECT Fritzbox hebben. Kan je bestaande telefoonlijst (van bvb origineel basistation van een Gigaset, of van een Gmail account,..) importeren in de telefoonboek van een FB, of moet dat 1 per 1 gebeuren?
Hoewel ik dit nog niet gebruikt hebt, bestaat er een mogelijkheid om alle telefoonnummers van de Google contacten te importeren.
Jack Daniels schreef:En als ik een nieuwe draadloze set moet overwegen, waaraan moet die voldoen om van dat telefoonboek gebruik te kunnen maken? Of welke raden jullie aan? Ik heb minimaal 2 handsets nodig.
Een draadloze set die de "GAP" standard ondersteunt zou theorteisch moeten werken.
Voor oudere toestellen, of waar de GAP standard niet 100% ondersteund wordt, moet je de optie "Permit non-encrypted DECT connections" aanvinken. Dit verhoogt de back-wards compatibiliteit.

De toestellen van AVM zelf zijn natuurlijk ideaal omdat ze alle mogelijkheden van de Firmware ondersteunen.
Buiten de telefoonfuncties (telefoonboek enz), kan je ook WLAN in/uitschakelen, Gast WLAN activeren, e-mails lezen, internet radio, media stream, Smart Home ondersteuning, enz ...
liegebeestig schreef:Probleempje dat zich daarbij stelt is dat je basisstation heel vaak ook het laadstation is voor de handset. Dan zou je basisstation in het stopcontact moeten blijven zitten, enkel en alleen om de batterijen van je handset op te laden.
Pas op
Sommige handsets registreren zich automatisch terug op hun origineel basisstation, van zodra je die gebruikt om de handset terug op te laden
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

gevonden: mijn draadloze telefoontoestel is geproduceerd volgens de DECT norm. Ik kan de handsets op "automatisch" of op "manueel" zetten om aan te melden bij een basis station.
Zelfs de GAP standaard wordt ondersteund. Amai, en dat voor een toestel uit de Lidl dat ik al meer dan 5 jaar in mijn bezit heb. Dat was zijn tijd ver vooruit.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe_d schreef:Als je analoog toestel ook "CNIP" ondersteunt (naam), dan zal in plaats van het nummer, ook de naam van de beller komen bij inkomende gesprekken, indien deze in je telefoonboek staat.
Je bedoelt als de naam in het telefoonboek van de Fritz!box staat? Want dat is me nog nooit gelukt... Enkel het nummer komt erdoor.
Werkt dit wel goed bij U?

Ook de CNIP van Belgacom geraakt niet door de Fritz!box (komt niet terecht op de analoge toestellen achter de Fritz!box die CNIP ondersteunen).
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb een Fritz!Fon van AVM en die werkt inderdaad perfect samen met een fritzbox.
Of misschien een beetje te perfect, want mijn huisgenoten vinden het te ingewikkeld om gewoon te gebruiken. Daarom dat er een Siemens C610 handset bijgekomen is. Het werkt intuïtiever en met 2 menu-opties ben je ook aan het telefoonboek en het antwoordapparaat van de fritzbox.
Als je de extra's van een Friz!Fon niet nodig hebt, zou ik dus een gewone handset aanraden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Edward Valckx schreef: Je bedoelt als de naam in het telefoonboek van de Fritz!box staat? Want dat is me nog nooit gelukt... Enkel het nummer komt erdoor. Werkt dit wel goed bij U?
Dat werkt perfect (namen uit telefoonboek)
Edward Valckx schreef: Ook de CNIP van Belgacom geraakt niet door de Fritz!box (komt niet terecht op de analoge toestellen achter de Fritz!box die CNIP ondersteunen).
- Analoge CNIP die Belgacom meestuurt wordt niet door de FritzBox meegenomen (al 2 jaar geleden gemeld aan AVM :-( )
- Naam meegestuurd met een inkomende SIP call wordt wel doorgestuurd (vb WeePe inkomend).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Geprobeerd om mijn handset aan te melden op de FB7360 maar het werkt niet. Zelfs met het basisstation van de stroom gehaald, de handset ingesteld op "manueel" blijft de handset aangemeld op Basis 1. Op de FB de procedure opgestart om DECT aan te loggen maar om één of andere reden werkt het niet. Misschien is de handset al te oud. Ik geef wel even mee dat het basisstation met de RJ11 stekker in de FB geplugd is. Maar of het daar iets mee te maken heeft?
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 14 keer

Het basisstation moet helemaal nergens ingepluged worden. Volledig loskoppelen en dan opnieuw aanmelden van de handset op uw Fritzbox.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Gevonden: ik heb eerst mijn handset moeten afmelden bij het basisstation en dan de procedure opstarten om aan te melden. Dan krijg je een overzicht van verschillende basisstations. Nummer 2 gekozen en ja hoor, de handset verschijnt netjes in het venster bij de FB.
En inderdaad, het telefoonkabeltje hoeft niet ingeplugd te zijn in de FB. De FB zorgt er voor dat de telefoon gaat rinkelen. Weer een kabel uitgespaard.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De volhouder wint ...
Je moet natuurlijk de procedure volgen die beschreven staat in de handleiding van je DECT toestel :).

Gezien je de oude basis toch nog gaat gebruiken om je handset op te laden, is er wel een risico dat deze zich terug gaat aamelden bij het basisstation 1 op het ogenblik dat je er de handset inzet. Sommige setjes doen dat automatisch.
Je zal er dus moeten voor zorgen dat dit niet gebeurt...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Daarom dat de handset ingesteld staat op "manueel". Op die manier gaat de handset zich niet meer automatisch aanmelden bij het origineel basisstation. Ik heb zelf de FB aangegeven als basistation. Beide handsets zijn nu aangemeld op de FB. Volgend werk is alle telefoon nummers in het telefoonboek van de FB stoppen. De FB heeft veel meer mogelijkheden dan de handset. Onder andere de lengte van de naam is in de handsets beperkt.
edit: telefoonnummers in FB ingevoerd. Alleen krijg ik ze niet te zien op de handset.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack
Geen idee in hoever die Lidl handsets (merk?) verschillen van de Gigasets.
Maar volgens jochla kan je met de Siemens, via enkele menu klikken, aan het telefoonboek van de fritzbox geraken ?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, ik heb hier de C610 voor mij.
Ik druk op 'INT' en zie dan volgende opties:
- Telephone book (van de fritzbox'
- All internal: om naar alle interne toestellen te bellen
- Antwoordapparaat: om het geïntegreerde antwoordappaart van de FB te beluisteren (1 entry per geconfigureerd antwoordapparaat)
- één entry voor elk ander aangesloten DECT toestel om intern te bellen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Doet het niet. Op het einde van de aanmeldprocedure krijg ik steevast een venster met code. Zit volgens mij hier of daar een foutmelding bij. Hieronder staat het:
Lua Run Runtime ERROR in /usr/www/avme//assis/assi_telefon.lua:3134: ../lua/fon_nr_config.lua:908: attempt to index local 'OutNrShown' (a nil value)
Lua stack traceback:
[C]: ?
../lua/fon_nr_config.lua:908: in function 'BoxOutHtmlCode_SummaryOutgoingNr'
../lua/assi_control.lua:416: in function 'SummaryTableLine'
[string "/usr/www/avme//assis/assi_telefon.lua:1769"]:29: in function 'Multiside_AssiFonSummary'
[string "Multiside_AssiFonSummary()"]:1: in main chunk
../lua/assi_control.lua:288: in function 'LoadHtmlSide'
[string "/usr/www/avme//assis/assi_telefon.lua:3134"]:13: in main chunk

Drukken op INT toets geeft mij ook niet het telefoonboek van de FB. Ik ga er van uit dat het setje al iets te oud is.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Misschien dat je in de fb nog een telefoonboek moet toekennen aan je handset?
Momenteel zit ik in het ziekenhuis bij mijn zoon en kan ik via de wifi niet aan mijn fb, dus kan het niet meteen nakijken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb het nagekeken. In je FB kan je meerdere telefoonboeken aanmaken. As je een nieuw DECT-Toestel registreert, moet je dan ook aanduiden welk telefoonboek gedeeld wordt met het toestel.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

heb de laatste tijd problemen met de Fritz Fon MT-F of 7340. Zoekt regelmatig basisstation.....als ik dan de plug uittrek van de fritzbox, en terug instop, werkt hij terug...vroeger had ik dit nooit...met de koude te maken? Fritzbox staat in garage.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nieuwe DECT set gekocht, GAP compatible, van Medion. Geprobeerd aan te melden bij de FB7360. Aanmeldprocedure lukt wel maar dan krijg ik weer de foutmelding zoals bij de andere set (zie een paar posts hoger in dit topic). Ik heb de foutmelding gecopieerd en met een beschrijving naar AVM gemaild. Ik wacht nu even hun reactie af. Heel raar, dat 2 totaal verschillende DECT sets niet compatibel zouden zijn met de FB.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Over welke procedure heb je het?
De manier waarop ik DECT toestellen aanmeld is:
  1. ga met je DECT toestel in de nabijheid van de FritzBox.
  2. start de aanmeldprocedure op de DECT. Indien een code gevraagd wordt, geef 0000 in (tenzij je dit gewijzigd heb op de FritzBox).
  3. Ga nu naar de FritzBox en druk op de DECT knop. Blijf deze ingedrukt houden tot de "Info" led begint te pinken (= min 6 seconden).
Na een tijdje is de procedure gedaan (Info lichtje stopt met pinken). Nu is je handset aangemeld.
Open nu de webinterface van de FritzBox: bij "Telephony devices" zie je deze handset staan (610, 611, enz). Met de Edit knop kan je nu de rest instellen (naam van de handset, welk uitgaand nummer je wil gebruiken, op welke inkomende nummers die moet meebellen, enz.

Als dit nog niet werkt, is je handset misschien niet 100% compatibel
Ga naar DECT > Base Station, en zet een tik bij "Permit non-encrypted DECT connections", en start de procedure opnieuw.
Eventueel eerst de onnodige handsets (of mislukte pogingen) verwijderen uit de lijst.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bon, ondertussen is het gelukt. Ik heb 2 dingen gedaan: het originele basis station van de stroom gehaald. Ten tweede: in mijn FB stond als internet telefoonnummer hetzelfde als mijn vaste telefoonnummer. Internet telefonie gebeurt via een Betamax clone, nummer is geverifieerd enz. Kortom uitgaande gesprekken verlopen via internet en mijn internet telefoonnummer is hetzelfde als mijn vaste telefoonnummer. Ik begin te vermoeden dat dit niet toegestaan is of de bewuste foutmelding geeft in de FB. Nu nog het probleem van mijn telefoonboek. Ik heb een telefoonboek aangemaakt in de FB met de nummers erbij. Maar bij het oproepen van het tel. boek vanaf de handsets krijg ik de melding "leeg" te zien. Geen idee hoe ik het tel. boek van de FB kan kiezen op de handset of hoe ik de nummers van de FB kan overdragen op de handset.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

Jack Daniels, dat telefoonboek van de FB benader je normaal gezien via de Intern bellen-knop op de handsets. Zo gaat het toch bij Gigasets.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik geef het op. Die DECT toestanden zijn verre van perfect. Intern bellen tussen de handsets aangemeld op het originele basisstation lukt perfect. Intern bellen als de handsets aangemeld zijn op de FB... lukt niet. Ze verschijnen zelfs niet op de display. En omdat ik de interne oproep niet kan gebruiken i.c.m. de FB kan ik dus ook niet het telefoonboek selecteren van de FB zoals liegebeestig hier suggereerde.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack Daniels schreef:in mijn FB stond als internet telefoonnummer hetzelfde als mijn vaste telefoonnummer. Kortom uitgaande gesprekken verlopen via internet en mijn internet telefoonnummer is hetzelfde als mijn vaste telefoonnummer. Ik begin te vermoeden dat dit niet toegestaan is of de bewuste foutmelding geeft in de FB.
Het beste is 2 verschillende formaten gebruiken:
  • - bij vast telefoonnummer gebruik je: 056 xxxxxx
    - bij de Betamxclone gebruik je: 0032 56 xxxxx
Op die manier ziet de Fritz dat als 2 verschillende nummers, en vermijd je conflicten.
Het is ook handiger om het verschil te zien (tussen vaste lijn en VoIP) in je oproeplijst, en in de Kiesregels (dialing rules).
Jack Daniels schreef:Ik heb een telefoonboek aangemaakt in de FB met de nummers erbij. Maar bij het oproepen van het tel. boek vanaf de handsets krijg ik de melding "leeg" te zien. Geen idee hoe ik het tel. boek van de FB kan kiezen op de handset of hoe ik de nummers van de FB kan overdragen op de handset.
Ik kan je niet helpen met de details, gezien ik alleen de Fritz handsets gebruik
- Als je maar één telefoonboek hebt in je FritzBox, moet je niets speciaal doen.
- Als je méér dan één telefoonboek hebt, of je hebt een nieuw Telefoonboek aangemaakt, dan moet je selecteren voor welke handsets dit telefoonboek gebruikt wordt (>> Select the handsets on which you would like to use the telephone book).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe_d schreef:- Analoge CNIP die Belgacom meestuurt wordt niet door de FritzBox meegenomen (al 2 jaar geleden gemeld aan AVM :-( )
Ik heb gisteren bij iemand die CNIP heeft op zijn Belgacom lijn, de bestaande 7170 vervangen door een 7270 - en wat blijkt? De namen van de inkomende bellers verschijnen nu wél netjes in de oproeplijst van de Fritz!box! (telefoonboek van de fritz!box is leeg, dus daar komen ze niet van)

Dat is dus recentelijk gewijzigd!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben in overleg met support van AVM (in het Nederlands trouwens) over het aanspreken van het FB telefoonboek vanaf de handsets. Het gaat om een Medion setje (vorige week te koop bij Aldi) met 1 basis station en 2 extra stations voor 43 euro. Volgens de handleiding worden de toestellen DECT en GAP ondersteund. Ik heb het typenummer aan AVM meegedeeld in de hoop dat ze er iets mee kunnen. Aanmelden gaat nu keurig op de FB. Trouwens nog mijn dank aan philippe_d voor de schrijfwijze van mijn telefoonnummer om onderscheid te maken tussen internet telefonie en analoge telefonie. En de foutmelding die ik in het begin kreeg had alles te maken met het feit dat ik identiek hetzelfde telefoonnummer zowel voor internettelefonie als voor analoge telefonie gebruikte. Nu nog even afwachten of er een oplossing is voor het telefoonboek probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”