Tips/forums over Nieuw Zeeland

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Mede forummers,

ik heb besloten om eens op vakantie te gaan naar Nieuw Zeeland, (5 weken, 14 dagen Noordeiland, 17 dagen Zuideiland) en vroeg me af of iemand weet heeft van een deftig forum voor vakanties naar Nieuw Zeeland. Voor mij een redelijk onbekend land, weet enkel dat ik wat Hobbits ga meebrengen als ik terugkom om op mijn werk los te laten :)

Voor mijn vakanties naar amerika verbleef ik telkens op allesamerika.com forum, maar voor NZ vind ik zo snel niet een deftig forum (NL/EN).

Dus, heeft er iemand een goede tip(s) voor mij?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Kijk hier even:
http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=30

Om op het forum vragen te kunnen stellen, wel eerst even een (gratis) account aanmaken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

Ik was er nog geweest 2 maanden geleden voor 5 weken. Het was zeker de moeite! En er staat een nieuwe trip gepland voor einde van het jaar.
Gouden tip: een zonnecrème mee met hoogste factor. Want huidkanker is 1 van de meest voorkomende ziektes daar. Ze voeren daar ook actieve campagnes over.

- De lokale mensen(Maori's) zijn heel vriendelijk en helpen je graag bij problemen.
- Het zuiden is kouder dan het noorden, dus neemt wel voldoende kledij mee.
- Het is waar dat je op 1 dag de 4 seizoenen kan krijgen.
- Dankzij de zeelucht voelt het kouder dan het is. Dus als het 23°C is dan mag je zo'n 21°C verwachten.
- Het is een gewoonte dat wanneer je bij fastfood restaurants gaat eten, dat je nadien alles gewoon laat staan. Er zijn speciaal mensen in dienst die het voor jou opruimt.
- In Auckland City mag je bij verkeerslichten als voetganger diagonaal een kruispunt oversteken.
- Zorg voor stevige schoenen als je wilt rondstappen. Indien je een huurauto neemt, hou rekening met veel berg op en af tot 50° schuin.
- De seizoenen zijn daar omgekeerd, nu is het daar herfst en wanneer het zomer is bij ons, is het daar winter.
- Bezoek zeker eens de vele Fleamarkets die ze daar hebben.
- Shopping malls in overvloed, vrijwel 10 min rijden en je vindt er al 1.
- Veel fastfood restaurants zijn 24/7 open
- Veel supermarkten zoals The Countdown, PakNsave(gelijk de Lidl hier), The Warehouse zijn ook tot heel laat (10pm) open of zelfs 24/7.
- De meeste medicaties kan je gewoon in de winkelrekken vinden zoals Strepsils, Panadol, etc. Voor andere zaken moet je naar een apotheek gaan.
- Dingen die je eens moet zien:
One Tree Hill
Maraetai beach
Rotorua Hot springs
Auckland City
Queenstown (zuiden)

- Als je met de auto rijdt dan is het een gewoonte om bij elke maneuver je richtingaanwijzers te gebruiken. Stel je komt uit een parkeerplaats, opgaan van rondpunt, etc

Dat is zo wat er momenteel bij me opkomt
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Bedankt voor de reacties.
Ga me ook zo snel mogelijk aanmelden op dat forum.

Ik vertrek begin begin dec tot de tweede week van januari, dus is het zomer, en dezelfde periode dat gij er geweest zijt.

Ik vertrek in Auckland, ga naar de Bay of Islands, dan via coromandel, rotorua,taupo en tongariro (de passing doen) naar Wellington. Daarna een rondrit op het Zuiderreiland. Zuideiland zal gaan van Abel Tasman langs de kust via Fox Glacier en wanaka naar Queenstown/Te Anau, en dan langs de andere kant terug omhoog naar het door aardbeving verwoeste christchurch.

Zijn de hellingen ook zo stijl op het Noord-eiland? Heb maar gekozen voor een intermediate (IDAR) type auto, maar dat moet voldoen volgens mij.

De supermarkten ben ik ook al op google maps aan het zoeken, dus die info helpt zeer goed.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben ook slechts een paar maanden terug, ben er dan een maand geweest, echt fantastich!
Veel zaken die al gezegd zijn, kan ik beamen, de zaken die je wil doen klinken leuk.
Qua slaapplaatsen, zie je toch best ook es wat, zeker omdat je in het drukste seizoen zal zitten waar ook de kiwi's op verlof zijn...
Ik post hier es wat ik in grote lijnen bezocht heb en de trajecten en zo.
Moest je echt specifieke vragen hebben, dan mag je me gerust contacteren!

Auckland to Paihia

Paihia to Cape Reinga and back

Paihia to Auckland

Auckland to Hahei

Hahei to Raglan

Raglan to Mourea

Mourea to Gisborne

Gisborne to Tokomaru Bay

Tokomaru Bay to Maraehako Bay

Maraehako Bay to Rotorua

Rotorua to Taupo

Taupo to Whakahoro

Whakahoro to National Park

National Park to Wellington

Wellington to Marahau (Abel Tasman)

Marahau (Abel Tasman)

Marahau to Blackball

Blackball to Franz Josef

Franz Josef

Franz Josef to Wanaka

Wanaka to Queenstown

Queenstown to Gunn's Camp

Gunn’s Camp to Invercargill/Stewart Island

Invercargill/Stewart Island to Queenstown

Queenstown

Queenstown to Aoraki/Mt Cook

Mt Cook to Rangitata

Rangitata (via Christchurch) to Kaikoura
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

Teebee schreef:Bedankt voor de reacties.
Ga me ook zo snel mogelijk aanmelden op dat forum.

Ik vertrek begin begin dec tot de tweede week van januari, dus is het zomer, en dezelfde periode dat gij er geweest zijt.

Ik vertrek in Auckland, ga naar de Bay of Islands, dan via coromandel, rotorua,taupo en tongariro (de passing doen) naar Wellington. Daarna een rondrit op het Zuiderreiland. Zuideiland zal gaan van Abel Tasman langs de kust via Fox Glacier en wanaka naar Queenstown/Te Anau, en dan langs de andere kant terug omhoog naar het door aardbeving verwoeste christchurch.

Zijn de hellingen ook zo stijl op het Noord-eiland? Heb maar gekozen voor een intermediate (IDAR) type auto, maar dat moet voldoen volgens mij.

De supermarkten ben ik ook al op google maps aan het zoeken, dus die info helpt zeer goed.
Ik vertrek normaal gezien ook terug eind nov/ begin dec richting NZ. Temperatuur valt dan nog goed mee.

Je plan ziet er goed uit!

Noord eiland heeft ook stijle straten, vooral net buiten Auckland. Ik had toen een MPV ter mijn beschikking en dat ging vlot.
Om te tanken, was het toen bij Gull het goedkoopst. Of dit nu ook zo is, geen idee.
http://www.gull.co.nz/

Via de online webshop van The Countdown, heb je zo'n overzicht van wat de dingen daar zoal kosten: http://shop.countdown.co.nz/
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”