VOIP centrale in huis

Plaats reactie
Capa
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 maa 2013, 14:23
Bedankt: 1 keer

Hallo, ik wil even jullie mening hebben over het volgende verhaal.

De situatie is dat ik zelfstandig thuis werk maar meestal bij klanten zit. Als ik bij klanten zit wil ik uiteraard ook bereikbaar zijn om afspraken vast te leggen met eventuele klanten die bellen.

ik ben op zoek naar een voip oplossing die de volgende zaken moet kunnen:
* 1 tel contactnr geven aan klanten

* selectief bepaalde voicemailboxen activeren. 1-malig een 3-tal boodschappen inspreken en deze activeren/desactiveren eventueel volgens een tijdschema (buiten de uren, verlof, afwezig, tijdens de uren eventueel voicemail kunnen inspreken wanneer ik niet kan opnemen)

* Mogelijkheid om volgorde in te stellen voor doorschakelen naar telefoon bijv. eerst proberen contact te maken via internet naar mijn smartphone, indien dit niet lukt bellen op de smartphone via het mobiele nr, indien dat ook niet lukt een voicemail presenteren vanuit de VOIP centrale waar men iets kan inspreken. Ik moet in het laatste geval wel een melding krijgen dat er een voicemail te wachten staat (eventueel via mail of sms)

* Wanneer ik niet thuis ben wil ik gewoon op mijn prive smartphone (android) de inkomende calls van mijn klanten kunnen beantwoorden maar ik moet wel kunnen zien dat de binnenkomende call er eentje is die binnenkomt via mijn VOIP centrale, wanneer ik niet kan opnemen mag de klant NIET op de voicemail van de gsm terechtkomen maar moet de voicemail van de VOIP centrale het terug overnemen.

* Er moet een mogelijkheid zijn dat ik (evntueel via draadloos internet) met mijn smartphone naar een klant kan terugbellen via de VOIP centrale zodat de klant het contactnr ziet dat aan de voip centrale gekoppeld is.

* Het moet mogelijk zijn om meerdere telefoonnrs te koppelen aan de VOIP centrale en ook afzonderlijk te beheren.

Dit zou met VOIP allemaal mogelijk zijn volgens een aantal bedrijven die ik gecontacteerd heb hiervoor.
Nu was ik aan het denken dat ik eventueel deze zaken zelf wil doen thuis ... dus zelf een VOIP centrale opzetten en deze dingen instellen. Is dat iets dat te doen is voor een VOIP leek? Of zijn er een aantal valkuilen waar je als particulier tegenaan loopt?

Bedoeling is gewoon dat ik mijn prive vaste lijn en prive gsmnr gescheiden wil houden van mijn zelfstandige activiteit, maar deze toestellen wel wil blijven gebruiken zonder dat ik weer aparte toestellen moet aanschaffen. Uiteraard moet ik dan op elk toestel wel altijd kunnen zien of de binnenkomende call er eentje is die via de VOIP centrale doorgestuurd is zodat ik met de gepaste boodschap kan opnemen.

Alvast bedankt
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eén regel : zet je voip server NIET thuis, tenzij je een goede reden hebt hiervoor. Zeker voor bedrijfskritische telefoons (ikzelf host bvb mijn voipserver wel thuis, maar ach als de huistelefoon er uit ligt, is dat geen ramp). Ik zou eens kijken naar een VPS waar je dan bvb freepbx op kan draaien.

Wat je wilt is een half dagje werk, dus prima doenbaar. Ring groups instellen, queue's, voicemails, timings, ...
* Wanneer ik niet thuis ben wil ik gewoon op mijn prive smartphone (android) de inkomende calls van mijn klanten kunnen beantwoorden maar ik moet wel kunnen zien dat de binnenkomende call er eentje is die binnenkomt via mijn VOIP centrale, wanneer ik niet kan opnemen mag de klant NIET op de voicemail van de gsm terechtkomen maar moet de voicemail van de VOIP centrale het terug overnemen.
Het eerste gaan zeker (bvb via 3G of via doorschakeling) maar dat tweede (voicemail) gaat niet lukken...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
g4ce
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 jan 2010, 06:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 8 keer

Dat van die voicemail kan toch ook wel volgens mij hoor.

Je kan een timeout zetten op een bepaalde extentie (x-aantal sec.) en daarna de voicemail van freepbx laten antwoorden.
Die voicemail kan je dan ook weer laten mailen naar je smartphone.

En ik zou de centrale niet in huis zetten maar via een VPS. Als je toch thuis zou willen knutselen is een Raspberry Pi hiervoor wel uitstekend geschikt.

Telenet Yugo
OVH voip
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt een rasp PI in elkaar knutselen en in een datacenter zetten kost amper geld (5.50 euro per maand, 15 euro setup : https://www.fusa.be/nl/hosting/special_colocation). Ook een VPS kan je goedkoop hebben met freepbx voorgeinstalleerd : http://offer.fusa.be/

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Capa
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 maa 2013, 14:23
Bedankt: 1 keer

Misschien dan toch beter voor een all-in hosting solution kiezen dan, als ik de boel toch best extern zet.
Voor een 70euro/mnd kon men de oplossing bieden die ik voor ogen had, maar ik dacht het geld uit te sparen door zelf een centrale te kopen en thuis neer te zetten. Maar ik vrees ervoor of ik die functies allemaal zelf in mekaar kan boxen. Heb er ook totaal geen idee van hoe zoiets moet gedaan worden.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zelf een VoIP centrale in huis is leuk, maar als de lijn plots weg valt heb je een probleem.
Bvb als er een storing is, kan jij niks meer doen. Ook heb je eigenlijk een fixed IP nodig (bvb om met je gsm te verbinden als je elders bent) om het goed te laten werken. Als je het doet in een datacenter dan mag jouw lijn er al eens uit vallen thuis, dan kan je nog altijd bellen via de interne SIP client van je android telefoon.

Ach als je wilt help ik je wel eens met het opzetten van een pbx (gebruik dan aub wel freepbx) op een rasp PI of een VPS. Kost je een pak minder geld, een betere service dan als je dit thuis zet en de know-how heb je er meteen ook bij :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Capa
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 maa 2013, 14:23
Bedankt: 1 keer

Hm .. ik had gisteren even gezocht op internet en dacht zeker dat ik een voip centrale moest kopen van om en bij de 1500euro.
Niet dus? Liefst zou ik ze natuurlijk in eigen beheer hebben met hosting in een datacenter .. maar het moet wel onderhoudbaar zijn en instelbaar.

Wat is dan het verschil met zo'n 1500eur centrale?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Daar heb je meteen onderhoudscontract bij hoop ik :D

Ikzelf heb een uitgebreide ervaring van freepbx (http://www.freepbx.org/) als software PBX. Ook diverse bedrijven die ik ken werken hiermee en zijn er uiterst tevreden over (bvb studenteninternet.be).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Capa
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 maa 2013, 14:23
Bedankt: 1 keer

Ja onderhoudscontract zit daar ook bij .. is een all-in hosting formule waar ik geen omkijken naar heb.
Maar ben wel iemand die liever de dingen zelf doet als het even kan :) Maar het moet wel realistisch blijven.

Heb zojuist nog een andere offerte gekregen die iets goedkoper is ... 48eur/mnd

Kan jij mij het verschil uitleggen van zo'n duurdere hardware centrale tov die softwarematige centrale die jij gebruikt?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik gok dat het grote verschil zit in licenties, gekende namen en alle fancy stuff. Zal mss nog een SLA bij zitten?
Die centrale waar je over spreekt, is dat ook een VoIP centrale?

Bijvoorbeeld een gekende naam voor dergelijke zaken is Siemens. Prima stuff maar het kan gewoon goedkoper, zonder in kwaliteit in te boeten, noch in mogelijkheden!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Capa
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 maa 2013, 14:23
Bedankt: 1 keer

Ik had er hier een aantal gevonden maar vond het moeilijk om ze te vergelijken: http://www.telecomshop.nl/telefooncentr ... centrales/

Volgens mij gebruikt de persoon van de laatste offerte ook een softwarematige, de eerste duurdere offerte gebruikt een "3cx mini editie" wat volgens mij ook een softwarematige is.

Ik zou er best meer geld tegenaan willen smijten als mij dat terugbetaalt in het simpeler instellen/beheren van het geheel. Maar als dat allemaal niet het geval is, kan ik inderdaad beter voor een goedkopere oplossing gaan maar dan wel met visie dat ik door het goekoper zijn niet wil inboeten in kwaliteit/duurzaamheid/beheerbaarheid/moeilijkheid.

Het belangrijkste in het verhaal is gewoon dat alle functies MOETEN kunnen ingesteld worden zoals ik ze beschreven heb.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

3CX is inderdaad een betaalde dienst, en gebruikt als background hetzelfde programma als freepbx : asterisk :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

krisken schreef:Ikzelf heb een uitgebreide ervaring van freepbx (http://www.freepbx.org/) als software PBX. Ook diverse bedrijven die ik ken werken hiermee en zijn er uiterst tevreden over (bvb studenteninternet.be).
Hoe gebruiksvriendelijk en bedrijfszeker is deze oplossing? Ik ben nl. aan het uitkijken om onze oude ISDN-centrale te gaan vervangen door een VoIP-centrale, maar ben er nog niet over uit of die on the premise of in the cloud zal zijn. VoipCenter legt momenteel wel een mooie offerte voor, maar in hoeverre die goed gaat integreren... ik zal sowieso een (uitgebreide) ATA moeten voorzien omdat ik niet alle lijnen kan omzetten (CAT3 ipv. CAT5(+))
Computer(k)nul
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Veel bedrijven werken met freepbx hoor. Eens het draait is het simpel : backup nemen en overal van blijven. Draai het op een simpele VPS in een datacenter of op een dedicated server (bvb een goedkope atom). Resources zat! :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Capa
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 maa 2013, 14:23
Bedankt: 1 keer

Mijn offertes komen van bij voicenter en eaysVoipCentrale
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

krisken schreef:Veel bedrijven werken met freepbx hoor. Eens het draait is het simpel : backup nemen en overal van blijven. Draai het op een simpele VPS in een datacenter of op een dedicated server (bvb een goedkope atom). Resources zat! :)
Tja... ik heb momenteel enkel ervaring met een Sipura/Linksys/Cisco SPA-3102. Die heb ik privé draaien en biedt al legio mogelijkheden.
Mocht ik gaan voor een oplossing on the premise dan zou ik die sowieso een dedicated toestel geven (uiteraard op een UPS). Wat mij momenteel tegenzit aan het voorstel van VoipCenter is dat noodnummers niet mogelijk zijn. Deze zijn in mijn geval zeer zeker nodig (noodtelefoons waarmee normaliter niet naar buiten gebeld kan worden).
Computer(k)nul
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Linksys heeft al wat mogelijkheden, maar dingen als een PVR etc zijn onmogelijk... Ik zou dit dan ook niet echt een centrale noemen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Uiteraard niet. Die SPA3102 kan je moeilijk vergelijken met bv. een Fritz!
Ik gaf het maar als voorbeeld van wat mijn ervaringen met VoIP(-hardware) zijn.
Computer(k)nul
xtsteven
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2013, 13:32

Ik heb een raspberry pi gekocht, nu even proberen freepbx aan de praat te krijgen, maar wie kan me dan verder helpen met mijn opstelling
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Tutorial om van je pi een voipcentrale te maken

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=521764

Die hosting ondertussen 1.5€/maand. Begin zelf al in de verleiding te komen. :)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Hello,

Voor wat de topic-starter zocht, welke bedrijven raden jullie aan, want heb ongeveer zelfde nodig.

Enkel maar 4 nummers die eventueel naar andere mensen gerouted moeten worden als eerste persoon niet opneemt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wel een beetje opletten bij bedrijfjes die voip willen he, want als daar veel gebeld wordt en dat moet over dezelfde switchen als dataverkeer kan je problemen krijgen als die switchen ni meekunnen.
Ideaal is een apart netwerk voor voip, switchen en bekabeling.
Moet je met vlans werken, denk er dan aan dat overbelast overbelast is, en dat vlans je niet gaan redden als je switch het totaal niet aankan (dikwijls genoeg gezien).
Aangezien telefonie "instant" verkeer is is het heel gevoelig voor delays van allerlei aard, eerst ns grondig testen op bestaande infrastructuur alvorens je het oude materiaal buitengooit zou ik zeggen; je kan immers mogelijk voor extra kosten gesteld worden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Ik bedoel in de Cloud , echte voip bedrijven
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”