Hallo, ik wil even jullie mening hebben over het volgende verhaal.
De situatie is dat ik zelfstandig thuis werk maar meestal bij klanten zit. Als ik bij klanten zit wil ik uiteraard ook bereikbaar zijn om afspraken vast te leggen met eventuele klanten die bellen.
ik ben op zoek naar een voip oplossing die de volgende zaken moet kunnen:
* 1 tel contactnr geven aan klanten
* selectief bepaalde voicemailboxen activeren. 1-malig een 3-tal boodschappen inspreken en deze activeren/desactiveren eventueel volgens een tijdschema (buiten de uren, verlof, afwezig, tijdens de uren eventueel voicemail kunnen inspreken wanneer ik niet kan opnemen)
* Mogelijkheid om volgorde in te stellen voor doorschakelen naar telefoon bijv. eerst proberen contact te maken via internet naar mijn smartphone, indien dit niet lukt bellen op de smartphone via het mobiele nr, indien dat ook niet lukt een voicemail presenteren vanuit de VOIP centrale waar men iets kan inspreken. Ik moet in het laatste geval wel een melding krijgen dat er een voicemail te wachten staat (eventueel via mail of sms)
* Wanneer ik niet thuis ben wil ik gewoon op mijn prive smartphone (android) de inkomende calls van mijn klanten kunnen beantwoorden maar ik moet wel kunnen zien dat de binnenkomende call er eentje is die binnenkomt via mijn VOIP centrale, wanneer ik niet kan opnemen mag de klant NIET op de voicemail van de gsm terechtkomen maar moet de voicemail van de VOIP centrale het terug overnemen.
* Er moet een mogelijkheid zijn dat ik (evntueel via draadloos internet) met mijn smartphone naar een klant kan terugbellen via de VOIP centrale zodat de klant het contactnr ziet dat aan de voip centrale gekoppeld is.
* Het moet mogelijk zijn om meerdere telefoonnrs te koppelen aan de VOIP centrale en ook afzonderlijk te beheren.
Dit zou met VOIP allemaal mogelijk zijn volgens een aantal bedrijven die ik gecontacteerd heb hiervoor.
Nu was ik aan het denken dat ik eventueel deze zaken zelf wil doen thuis ... dus zelf een VOIP centrale opzetten en deze dingen instellen. Is dat iets dat te doen is voor een VOIP leek? Of zijn er een aantal valkuilen waar je als particulier tegenaan loopt?
Bedoeling is gewoon dat ik mijn prive vaste lijn en prive gsmnr gescheiden wil houden van mijn zelfstandige activiteit, maar deze toestellen wel wil blijven gebruiken zonder dat ik weer aparte toestellen moet aanschaffen. Uiteraard moet ik dan op elk toestel wel altijd kunnen zien of de binnenkomende call er eentje is die via de VOIP centrale doorgestuurd is zodat ik met de gepaste boodschap kan opnemen.
Alvast bedankt
VOIP centrale in huis
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Eén regel : zet je voip server NIET thuis, tenzij je een goede reden hebt hiervoor. Zeker voor bedrijfskritische telefoons (ikzelf host bvb mijn voipserver wel thuis, maar ach als de huistelefoon er uit ligt, is dat geen ramp). Ik zou eens kijken naar een VPS waar je dan bvb freepbx op kan draaien.
Wat je wilt is een half dagje werk, dus prima doenbaar. Ring groups instellen, queue's, voicemails, timings, ...
Wat je wilt is een half dagje werk, dus prima doenbaar. Ring groups instellen, queue's, voicemails, timings, ...
Het eerste gaan zeker (bvb via 3G of via doorschakeling) maar dat tweede (voicemail) gaat niet lukken...* Wanneer ik niet thuis ben wil ik gewoon op mijn prive smartphone (android) de inkomende calls van mijn klanten kunnen beantwoorden maar ik moet wel kunnen zien dat de binnenkomende call er eentje is die binnenkomt via mijn VOIP centrale, wanneer ik niet kan opnemen mag de klant NIET op de voicemail van de gsm terechtkomen maar moet de voicemail van de VOIP centrale het terug overnemen.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Dat van die voicemail kan toch ook wel volgens mij hoor.
Je kan een timeout zetten op een bepaalde extentie (x-aantal sec.) en daarna de voicemail van freepbx laten antwoorden.
Die voicemail kan je dan ook weer laten mailen naar je smartphone.
En ik zou de centrale niet in huis zetten maar via een VPS. Als je toch thuis zou willen knutselen is een Raspberry Pi hiervoor wel uitstekend geschikt.
Je kan een timeout zetten op een bepaalde extentie (x-aantal sec.) en daarna de voicemail van freepbx laten antwoorden.
Die voicemail kan je dan ook weer laten mailen naar je smartphone.
En ik zou de centrale niet in huis zetten maar via een VPS. Als je toch thuis zou willen knutselen is een Raspberry Pi hiervoor wel uitstekend geschikt.
Telenet Yugo
OVH voip
-
- Moderator
- Contacteer:
Klopt een rasp PI in elkaar knutselen en in een datacenter zetten kost amper geld (5.50 euro per maand, 15 euro setup : https://www.fusa.be/nl/hosting/special_colocation). Ook een VPS kan je goedkoop hebben met freepbx voorgeinstalleerd : http://offer.fusa.be/
Telefonie = EDPnet + OVH
Misschien dan toch beter voor een all-in hosting solution kiezen dan, als ik de boel toch best extern zet.
Voor een 70euro/mnd kon men de oplossing bieden die ik voor ogen had, maar ik dacht het geld uit te sparen door zelf een centrale te kopen en thuis neer te zetten. Maar ik vrees ervoor of ik die functies allemaal zelf in mekaar kan boxen. Heb er ook totaal geen idee van hoe zoiets moet gedaan worden.
Voor een 70euro/mnd kon men de oplossing bieden die ik voor ogen had, maar ik dacht het geld uit te sparen door zelf een centrale te kopen en thuis neer te zetten. Maar ik vrees ervoor of ik die functies allemaal zelf in mekaar kan boxen. Heb er ook totaal geen idee van hoe zoiets moet gedaan worden.
-
- Moderator
- Contacteer:
Zelf een VoIP centrale in huis is leuk, maar als de lijn plots weg valt heb je een probleem.
Bvb als er een storing is, kan jij niks meer doen. Ook heb je eigenlijk een fixed IP nodig (bvb om met je gsm te verbinden als je elders bent) om het goed te laten werken. Als je het doet in een datacenter dan mag jouw lijn er al eens uit vallen thuis, dan kan je nog altijd bellen via de interne SIP client van je android telefoon.
Ach als je wilt help ik je wel eens met het opzetten van een pbx (gebruik dan aub wel freepbx) op een rasp PI of een VPS. Kost je een pak minder geld, een betere service dan als je dit thuis zet en de know-how heb je er meteen ook bij
Bvb als er een storing is, kan jij niks meer doen. Ook heb je eigenlijk een fixed IP nodig (bvb om met je gsm te verbinden als je elders bent) om het goed te laten werken. Als je het doet in een datacenter dan mag jouw lijn er al eens uit vallen thuis, dan kan je nog altijd bellen via de interne SIP client van je android telefoon.
Ach als je wilt help ik je wel eens met het opzetten van een pbx (gebruik dan aub wel freepbx) op een rasp PI of een VPS. Kost je een pak minder geld, een betere service dan als je dit thuis zet en de know-how heb je er meteen ook bij
Telefonie = EDPnet + OVH
Hm .. ik had gisteren even gezocht op internet en dacht zeker dat ik een voip centrale moest kopen van om en bij de 1500euro.
Niet dus? Liefst zou ik ze natuurlijk in eigen beheer hebben met hosting in een datacenter .. maar het moet wel onderhoudbaar zijn en instelbaar.
Wat is dan het verschil met zo'n 1500eur centrale?
Niet dus? Liefst zou ik ze natuurlijk in eigen beheer hebben met hosting in een datacenter .. maar het moet wel onderhoudbaar zijn en instelbaar.
Wat is dan het verschil met zo'n 1500eur centrale?
-
- Moderator
- Contacteer:
Daar heb je meteen onderhoudscontract bij hoop ik
Ikzelf heb een uitgebreide ervaring van freepbx (http://www.freepbx.org/) als software PBX. Ook diverse bedrijven die ik ken werken hiermee en zijn er uiterst tevreden over (bvb studenteninternet.be).
Ikzelf heb een uitgebreide ervaring van freepbx (http://www.freepbx.org/) als software PBX. Ook diverse bedrijven die ik ken werken hiermee en zijn er uiterst tevreden over (bvb studenteninternet.be).
Telefonie = EDPnet + OVH
Ja onderhoudscontract zit daar ook bij .. is een all-in hosting formule waar ik geen omkijken naar heb.
Maar ben wel iemand die liever de dingen zelf doet als het even kan Maar het moet wel realistisch blijven.
Heb zojuist nog een andere offerte gekregen die iets goedkoper is ... 48eur/mnd
Kan jij mij het verschil uitleggen van zo'n duurdere hardware centrale tov die softwarematige centrale die jij gebruikt?
Maar ben wel iemand die liever de dingen zelf doet als het even kan Maar het moet wel realistisch blijven.
Heb zojuist nog een andere offerte gekregen die iets goedkoper is ... 48eur/mnd
Kan jij mij het verschil uitleggen van zo'n duurdere hardware centrale tov die softwarematige centrale die jij gebruikt?
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik gok dat het grote verschil zit in licenties, gekende namen en alle fancy stuff. Zal mss nog een SLA bij zitten?
Die centrale waar je over spreekt, is dat ook een VoIP centrale?
Bijvoorbeeld een gekende naam voor dergelijke zaken is Siemens. Prima stuff maar het kan gewoon goedkoper, zonder in kwaliteit in te boeten, noch in mogelijkheden!
Die centrale waar je over spreekt, is dat ook een VoIP centrale?
Bijvoorbeeld een gekende naam voor dergelijke zaken is Siemens. Prima stuff maar het kan gewoon goedkoper, zonder in kwaliteit in te boeten, noch in mogelijkheden!
Telefonie = EDPnet + OVH
Ik had er hier een aantal gevonden maar vond het moeilijk om ze te vergelijken: http://www.telecomshop.nl/telefooncentr ... centrales/
Volgens mij gebruikt de persoon van de laatste offerte ook een softwarematige, de eerste duurdere offerte gebruikt een "3cx mini editie" wat volgens mij ook een softwarematige is.
Ik zou er best meer geld tegenaan willen smijten als mij dat terugbetaalt in het simpeler instellen/beheren van het geheel. Maar als dat allemaal niet het geval is, kan ik inderdaad beter voor een goedkopere oplossing gaan maar dan wel met visie dat ik door het goekoper zijn niet wil inboeten in kwaliteit/duurzaamheid/beheerbaarheid/moeilijkheid.
Het belangrijkste in het verhaal is gewoon dat alle functies MOETEN kunnen ingesteld worden zoals ik ze beschreven heb.
Volgens mij gebruikt de persoon van de laatste offerte ook een softwarematige, de eerste duurdere offerte gebruikt een "3cx mini editie" wat volgens mij ook een softwarematige is.
Ik zou er best meer geld tegenaan willen smijten als mij dat terugbetaalt in het simpeler instellen/beheren van het geheel. Maar als dat allemaal niet het geval is, kan ik inderdaad beter voor een goedkopere oplossing gaan maar dan wel met visie dat ik door het goekoper zijn niet wil inboeten in kwaliteit/duurzaamheid/beheerbaarheid/moeilijkheid.
Het belangrijkste in het verhaal is gewoon dat alle functies MOETEN kunnen ingesteld worden zoals ik ze beschreven heb.
-
- Moderator
- Contacteer:
3CX is inderdaad een betaalde dienst, en gebruikt als background hetzelfde programma als freepbx : asterisk
Telefonie = EDPnet + OVH
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Hoe gebruiksvriendelijk en bedrijfszeker is deze oplossing? Ik ben nl. aan het uitkijken om onze oude ISDN-centrale te gaan vervangen door een VoIP-centrale, maar ben er nog niet over uit of die on the premise of in the cloud zal zijn. VoipCenter legt momenteel wel een mooie offerte voor, maar in hoeverre die goed gaat integreren... ik zal sowieso een (uitgebreide) ATA moeten voorzien omdat ik niet alle lijnen kan omzetten (CAT3 ipv. CAT5(+))krisken schreef:Ikzelf heb een uitgebreide ervaring van freepbx (http://www.freepbx.org/) als software PBX. Ook diverse bedrijven die ik ken werken hiermee en zijn er uiterst tevreden over (bvb studenteninternet.be).
Computer(k)nul
-
- Moderator
- Contacteer:
Veel bedrijven werken met freepbx hoor. Eens het draait is het simpel : backup nemen en overal van blijven. Draai het op een simpele VPS in een datacenter of op een dedicated server (bvb een goedkope atom). Resources zat!
Telefonie = EDPnet + OVH
- Sinna
- Elite Poster
Tja... ik heb momenteel enkel ervaring met een Sipura/Linksys/Cisco SPA-3102. Die heb ik privé draaien en biedt al legio mogelijkheden.krisken schreef:Veel bedrijven werken met freepbx hoor. Eens het draait is het simpel : backup nemen en overal van blijven. Draai het op een simpele VPS in een datacenter of op een dedicated server (bvb een goedkope atom). Resources zat!
Mocht ik gaan voor een oplossing on the premise dan zou ik die sowieso een dedicated toestel geven (uiteraard op een UPS). Wat mij momenteel tegenzit aan het voorstel van VoipCenter is dat noodnummers niet mogelijk zijn. Deze zijn in mijn geval zeer zeker nodig (noodtelefoons waarmee normaliter niet naar buiten gebeld kan worden).
Computer(k)nul
-
- Moderator
- Contacteer:
Linksys heeft al wat mogelijkheden, maar dingen als een PVR etc zijn onmogelijk... Ik zou dit dan ook niet echt een centrale noemen
Telefonie = EDPnet + OVH
- Sinna
- Elite Poster
Uiteraard niet. Die SPA3102 kan je moeilijk vergelijken met bv. een Fritz!
Ik gaf het maar als voorbeeld van wat mijn ervaringen met VoIP(-hardware) zijn.
Ik gaf het maar als voorbeeld van wat mijn ervaringen met VoIP(-hardware) zijn.
Computer(k)nul
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Tutorial om van je pi een voipcentrale te maken
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=521764
Die hosting ondertussen 1.5€/maand. Begin zelf al in de verleiding te komen.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=521764
Die hosting ondertussen 1.5€/maand. Begin zelf al in de verleiding te komen.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 37 keer
- Contacteer:
Hello,
Voor wat de topic-starter zocht, welke bedrijven raden jullie aan, want heb ongeveer zelfde nodig.
Enkel maar 4 nummers die eventueel naar andere mensen gerouted moeten worden als eerste persoon niet opneemt.
Voor wat de topic-starter zocht, welke bedrijven raden jullie aan, want heb ongeveer zelfde nodig.
Enkel maar 4 nummers die eventueel naar andere mensen gerouted moeten worden als eerste persoon niet opneemt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Wel een beetje opletten bij bedrijfjes die voip willen he, want als daar veel gebeld wordt en dat moet over dezelfde switchen als dataverkeer kan je problemen krijgen als die switchen ni meekunnen.
Ideaal is een apart netwerk voor voip, switchen en bekabeling.
Moet je met vlans werken, denk er dan aan dat overbelast overbelast is, en dat vlans je niet gaan redden als je switch het totaal niet aankan (dikwijls genoeg gezien).
Aangezien telefonie "instant" verkeer is is het heel gevoelig voor delays van allerlei aard, eerst ns grondig testen op bestaande infrastructuur alvorens je het oude materiaal buitengooit zou ik zeggen; je kan immers mogelijk voor extra kosten gesteld worden.
[ Post made via mobile device ]
Ideaal is een apart netwerk voor voip, switchen en bekabeling.
Moet je met vlans werken, denk er dan aan dat overbelast overbelast is, en dat vlans je niet gaan redden als je switch het totaal niet aankan (dikwijls genoeg gezien).
Aangezien telefonie "instant" verkeer is is het heel gevoelig voor delays van allerlei aard, eerst ns grondig testen op bestaande infrastructuur alvorens je het oude materiaal buitengooit zou ik zeggen; je kan immers mogelijk voor extra kosten gesteld worden.
[ Post made via mobile device ]