Fritz!Box instellingen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Baggioo
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

Voor de Fritz!Box-specialisten:

1) VOIP: op dit forum wordt aangeraden te bellen met de G.711 A-law codec maar de logs van mijn Fritz!Box tonen G.711u bij onze gesprekken.
Moet / kan dit gewijzigd worden?

2) Ik heb Scarlet, moet ik dan de optie 'daily disconnect' voor de IP-wissel aanvinken?

3) Kan je de usb storage online via myFritz! benaderen? (De ftps-mogelijkheid werkt al, maar met een browser is dat handiger --- of werkt dat niet met ftps?)


Bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

1) VoIP: In de FritzBox kan je geen Codec instellen, die wordt automatisch onderhandeld tussen de 2 partijen.
2) Daily disconnect: instellen (vb tussen 3-4 uur 's nachts). Hiermee wordt de PPPoE sessie kort onderbroken (10-15s). Dat vermijdt een geforceerde onderbreking op een ogenblik waarop je geen controle hebt.
3) usb storage online via myFritz! (http). Ik denk het niet.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe_d schreef:In de FritzBox kan je geen Codec instellen, die wordt automatisch onderhandeld tussen de 2 partijen.
Je kan wel de volgorde van voorkeur instellen; zie bvb http://www.daveboonstra.nl/tipstrucs/fr ... index.html

Ik weet niet of dit met de recentere modellen nog werkt, maar heel lang geleden met de 7050 was mij dat toch gelukt.
Baggioo
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 apr 2012, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

Bedankt voor de info!

Heeft er zich al iemand gewaagd aan dat handmatig aanpassen in een Fritz!Box 73xx?

Of heeft dat echt geen zin?

(Ik bel met OVH, daar heb ik de voorkeur van de codecs als volgt ingesteld: 722 - 711 -729)

Fijn weekend!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Het heeft geen enkele zin om je daaraan te wagen (en je garantie te verprutsen).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Baggioo schreef:Heeft er zich al iemand gewaagd aan dat handmatig aanpassen in een Fritz!Box 73xx?
Ik heb het net even geprobeerd met mijn Duitse 7390, en dat werkt nog steeds!

De voip.cfg lijnen zijn wel iets gewijzigd; standaard staat er nu:
voip.cfg schreef:use_audiocodecs = no;
audiocodecs = "PCMA", "PCMU", "G726-32", "G726-40", "G726-24";
Wel vreemd dat G.722 er niet bij staat (HD audio). Je kan hem echter ook gewoon erbij typen, net zoals in de bovenstaande link met G.729 werd gedaan.
philippe_d schreef:Het heeft geen enkele zin om je daaraan te wagen (en je garantie te verprutsen).
Tja, met zo'n instelling ga je natuurlijk nooit veel ontdekken... Het is toch een hobby hé? Net zoals met de Dreambox kan je in de Fritz!box ook veel ontdekken door wat te experimenteren.

Als je niet zeker bent, of geen ervaring hebt met Linux/nvi moet je natuurlijk wat voorzichtig zijn. En maak eerst een kopie van voip.cfg...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

philippe_d schreef:Het heeft geen enkele zin om je daaraan te wagen (en je garantie te verprutsen).
AVM geeft in het dashboard alleen een melding dat je niet ondersteunde zaken hebt gedaan (zoals het wijzigen van de config via telnet). Ze geven zelf aan dat je dit kan oplossen door het toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Zolang dat laatste mogelijk is, vervalt je garantie dus niet. Je moet het risico alleen niet gaan zoeken door domme dingen te gaan forceren. :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Met garantie bedoel ik ook "recht op support".
Als jij bij een probleem de Helpdesk contacteert, zullen ze altijd vragen op naar http://fritz.box/html/support.html > "Generate Support Data" te gaan, en de support.txt naar hen op te sturen.
Van zodra ze hierin zien dat je de Box "gemanipuleerd" hebt, zullen ze geen verdere support meer geven

En zoals ik al zei: de Codec volgorde in de FritzBox wijzigen heeft geen enkel nut ... tenzij je problemen ondervindt met de gebruikte codec?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe_d schreef:En zoals ik al zei: de Codec volgorde in de FritzBox wijzigen heeft geen enkel nut
Stel dat ik G.722 verkies (HD audio), maar weepee (mijn provider) heeft die slechts als 3de codec staan (ze verkiezen G.711 en G.729 eerst).

Als ik dan G.722 als eerste zet, zullen mijn gesprekken eerder in G.722 verlopen (hangt natuurlijk af of weepee prioriteit aan de serverlijst of aan de clientlijst geeft). Dus dat heeft wel degelijk "nut"...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Welk nut heeft het om jouw gesprek met WeePee in G.722 (HD) te laten verlopen, als je weet dat WeePee dit gesprek dan moet "transcoderen" naar G.711 om het door te verbinden.

Ik heb mij altijd al laten wijsmaken dat zo'n transcodering gepaard gaat met kwaliteits verlies + delay. Dan kan je toch beter het gesprek met WeePee direct in G.711 laten verlopen, zodat deze stream ongewijzigd door kan gaan naar de PSTN gateway ???
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Als beide weepee klanten G.722 ondersteunen, zal er geen transcodering gebeuren. Die omzetting naar G.711 is alleen nodig als je naar een andere operator belt (tussen de operatoren worden er voorlopig nog geen andere codecs ondersteund).

Ook als je via SIP-URL belt, kan je de codec volledig vrij kiezen.

Heb je al ooit met G.722 gebeld? Dan ben je niet beperkt tot de typische klassieke 300 tot 3400 Hz telefonie bandbreedte. Klinkt heel wat zuiverder. Klassieke telefonie lijkt daarna terug zoals AM radio :-)

PS. voor de geïnteresseerden: de meeste IP phones ondersteunen G.722, alsook DECT toestellen met CAT-iq (zoals bvb de Fritz!Fon MT-F of Fritz!Fon M2).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Kenw00t schreef:AVM geeft in het dashboard alleen een melding dat je niet ondersteunde zaken hebt gedaan (zoals het wijzigen van de config via telnet). Ze geven zelf aan dat je dit kan oplossen door het toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Volledigheidshalve wil ik vermelden dat die melding "Vom Hersteller nicht unterstützte Änderungen" op het hoofdscherm *niet* verdwijnt na een factory reset. Je moet hiervoor een zogenaamde recovery uitvoeren.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Waarom staat dan in hun eigen documentatie van wel? De melding in het dasboard verwijst naar die link bij mij (Fritz!OS 05.50).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Vraag je dat aan mij? :-)

Ik heb het gewoon daarstraks geprobeerd, en dat was mijn ervaring...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Edward Valckx schreef:Als beide weepee klanten G.722 ondersteunen, zal er geen transcodering gebeuren. Die omzetting naar G.711 is alleen nodig als je naar een andere operator belt (tussen de operatoren worden er voorlopig nog geen andere codecs ondersteund).
Neen, dat is niet waar. Als beide weepee klanten G.722 ondersteunen, dan nog wordt er getranscodeerd naar G.711
Het gesprek, zelfs tussen 2 WeePee gebruikers, gaat over een externe partner (waar de wettelijk verplichte afluistermogelijkheid gebeurt). Deze tapmogelijkheid is verplicht G.711

De originele opzet van VoIP voorziet inderdaad in de mogelijkheid om de 2 partijen rechtstreeks met mekaar te verbinden. Maar hier zijn dat 2 gesprekken, waarvan de gebruikte Codecs onafhankelijk zijn van mekaar.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Bij WeePee kan het inderdaad niet om een end-to-end G.722 gesprek te voeren.
Bij OVH kan het dan weer wel (mits de G.722 codec te activeren in de "Manager").
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe_d schreef:Het gesprek, zelfs tussen 2 WeePee gebruikers, gaat over een externe partner (waar de wettelijk verplichte afluistermogelijkheid gebeurt). Deze tapmogelijkheid is verplicht G.711
Je beweert dus dat *alle* Belgische telefoongesprekken onvoorwaardelijk via "een externe afluisterpartner" zouden gaan?!? Zelfs zonder enig rechterlijk bevel? Waar haal je die info vandaan? Heb je daar een officiële link van? Ik kan begrijpen dat men zo iets doet *na* een rechterlijk bevel; maar *altijd* en met alle gesprekken lijkt me toch wel kras. Die zouden dan ook nogal een capaciteit moeten hebben, om alle Belgische gesprekken tegelijk te verwerken... om nog maar te zwijgen over de privacy van de gebruikers...

Trouwens, ik ben net eens in de "Sprachübertragung" van mijn Fritz!box gaan kijken naar de weepee->weepee gesprekken, en die zijn soms G.711 en soms iLBC-30. Dus toch niet altijd G.711!

Betreffende weepee->weepee via G.722, dat zal ik binnenkort nog eens terug testen dan. Ik bel momenteel altijd via SIP-URI tussen mijn G.722 phones.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Edward Valckx schreef:Je beweert dus dat *alle* Belgische telefoongesprekken onvoorwaardelijk via "een externe afluisterpartner" zouden gaan?!?
Vermoedelijk is z'n fantasie wat op hol geslagen ivm. Echelon :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

r2504 schreef:Vermoedelijk is z'n fantasie wat op hol geslagen
Iemand die mijn bijdragen hier op het Forum af en toe leest, zal wel weten dat ik niet de persoon bent die zijn hoofd op hol laat slaan, en dat ik hier nooit dingen ga beweren, waarvan ik niet weet dat het waar is.

Ik weet natuurlijk ook niet alles, maar dan zal ik altijd schrijven "ik denk", "ik vermoed", "volgens mij" ...
Edward Valckx schreef:Je beweert dus dat *alle* Belgische telefoongesprekken onvoorwaardelijk via "een externe afluisterpartner" zouden gaan?
Dat heb jij verkeerd gelezen ...

Belgische telefonieproviders zijn verplicht om een afsluiter mogelijkheid (= tapinstallatie) ter beschikking te stellen van de gerechtelijke autoriteiten. Als je een wettelijke verplichting moet nakomen, heb je altijd 2 mogelijkheden:
  • - Ofwel doe je zelf de investering (technisch, infrastructuur).
    - Ofwel delegeer je dit aan een derde, die deze infrastructuur wel heeft.
Wat ik dus beweerde, is dat WeePee deze 2de optie gebruikt, alle gesprekken doorstuurt naar een transit partner (inclusief de gesprekken naar een andere WeePee klant), en deze gesprekken dan eventueel terugkrijgt (als de eindbestemming toevallig ook WeePee is). Deze transit gebeurt in G.711.

Deze partner (is dus een andere Belgsiche operator) heeft die tap mogelijkheid wel, en zal dus - op rechterlijk bevel - een tap zetten op de lijnen die afgeluisterd moeten worden. Wat is hieraan verkeerd?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Philippe,

Je schreef letterlijk:
philippe_d schreef:Het gesprek, zelfs tussen 2 WeePee gebruikers, gaat over een externe partner (waar de wettelijk verplichte afluistermogelijkheid gebeurt).
Je had dus eigenlijk "waar de wettelijk verplichte afluistermogelijkheid KAN gebeuren" moeten schrijven. Want volgens uw bovenstaande zin is dit onvoorwaardelijk. Ik had dat dus niet verkeerd gelezen, zoals je beweert.
philippe_d schreef:Deze tapmogelijkheid is verplicht G.711
Kan je dat staven? Het zou me verwonderen dat de officiële instanties problemen zouden hebben met bvb G.726, een technologie van 23 jaar oud...

Maar we wijken af... Baggioo vroeg of de codec kon aangepast. Eerst beweerde je dat dit niet kon, daarna leg ik hem uit hoe het wél kan, en daarna beweer je dan weer dat het geen nut heeft - zelfs wat neerbuigend neem je het woord "prutsen" in de mond... en nu zeg je dat ik "verkeerd lees"...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Laat ons niet over woorden vallen, ik besef dat ik het soms niet altijd evengoed of in de juiste woorden uitleg.
Ik sprak over de afluister mogelijkheid. Dit impliceert dat er *kan* afgeluisterd worden :). Die mogelijk *is* er.

Als ik tussenkom in posts, moet je dat nooit als persoonlijk aanvallend opnemen, hoor.
Ik tracht gewoon aanvullende informatie te geven ...
- Als ik beweer dat Codec wijzigen niet kan, bedoelde ik natuurlijk dat het "officieel" niet kan via de web interface.
- En manueel wijzigen van de configuratie is toch wel "prutsen". Het woord "prusten" is niet neerbuigend bedoeld, maar ik verwijs naar de risico's van zo'n manuele ingreep (die zelfs kan leiden tot het niet meer rebooten van de FritzBox).
En dat was voor de TS bedoeld (Voor jou als kenner is dat dus waarschijnlijk geen prutsen ...)

Mijn excuses als mijn posts aanvallend overkomen :-( .
Edward Valckx schreef:
philippe_d schreef:Deze tapmogelijkheid is verplicht G.711
Kan je dat staven? Het zou me verwonderen dat de officiële instanties problemen zouden hebben met bvb G.726, een technologie van 23 jaar oud...
Dit heeft waarschijnlijk niets te maken met oude of nieuwe technologie, maar met het feit dat G.711 (momenteel) de internationale standaard is waarmee alle telefoonverkeer onderling afgewikkeld wordt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”