WiFi snelheidsproblemen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Wij ondervinden de laatste weken bijzonder veel vertragingen op onze WiFi-netwerken. Het is geen geheim dat in het centrum van een stad wonen ook betekent dat buurman's netwerk de boel kan verzuipen. Er zijn hier ongeveer 30 SSID's te ontvangen waardoor een vrij gaatje vinden geen sinecure meer is. Toch heeft het hier een kleine twee jaar goed gewerkt. Het is pas vrij recent dat wij enorme vertragingen hebben.

Surfen is moeilijk (geen afbeeldingen, meerdere pogingen moeten ondernemen om te laden,..) laat staan de backup die op de NAS moet geraken. Ping zit rond de 45ms, speedtests zitten rond de 5Mbit down en 2 Mbit up. Dit op alle toestellen die draadloos verbonden zijn. Omdat ik vaak met de laptop werk op mijn bureau, kan ik nog bedraad werken, maar mijn vriendin kruipt overal met haar laptop op de schoot, en onze smartphones met UTP kabel voorzien is ook geen optie.

De wanhoop nabij wil ik eens pijlen of jullie nog tips of ideeën hebben.

- Kanalen wijzigen meermaals geprobeerd (1 maal met tijdelijk succes maar na een week opnieuw problemen);
- herstarten router geeft geen verbetering;
- er zijn geen lopende verbindingen actief bij problemen (NAS staat uit/aan, geen p2p, geen VPN,...);
- ik kan geen verband vinden tussen de vertragingen en andere zaken. De snelheidsproblemen zijn niet constant aanwezig;
- router is eveneens het WiFI access point;
- zowel op 2.4GHz als 5GHz zijn er problemen;

- opnieuw flashen van DD-WRT is misschien nog een optie, al heb ik dat reeds gedaan zonder verbetering.
- De BBOX2 staat op een slechte locatie waardoor die als access point gebruiken geen oplossing is.

We hebben een E4200 met DD-WRT.
Firmware: DD-WRT v24-sp2 (12/12/11) big
Time: 13:42:53 up 21:12, load average: 0.06, 0.02, 0.00

Speedtest van daarnet, met problemen:
Afbeelding
Speedtest van enkele dagen terug, ook via WiFI:
Afbeelding

inSSIDer screenshot:
https://www.dropbox.com/s/najv3i6c3nvrp ... ssider.png
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Op 5GHz is er toch nog genoeg ruimte.
Daar zou je geen problemen mogen hebben indien al je hardware/software OK is.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

SirWard,

Aangezien je toch van het Gentse bent wil ik gerust wel eens langskomen bij je om dit probleem verder te bekijken (ben van Merelbeke, dus vlakbij). Heb hier anders nog een Meraki AP (MR12) liggen die je mag gebruiken. Ik merk hier ook aanzienlijk betere resultaten mee dan met mijn bbox destijds of met mijn dd-wrt router.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Eerst en vooral bedankt om mee te denken/aangeboden hulp!

Ik heb uit pure frustratie DD-WRT van de router gehaald en opnieuw de stock firmware erop gezet. DD-WRT wou immers geen 5GHz netwerk maken (althans een 5GHz N only was op geen enkel toestel terug te vinden + inSSIDer zag hem niet staan). Met de standaard firmware van Linksys zie ik het toestel wel in de 5GHz regionen. Momenteel loopt alles weer vlot en stabiel.

Ik had veel eerder eens opnieuw die stock firmware moeten installeren. Ik herinner mij inderdaad dat die versie van DD-WRT geen ondersteuning had voor 5GHz netwerken. En updaten naar andere versies zag ik niet bepaald zitten aangezien alles vlot ging.

Hopelijk blijft het boeltje nu stabiel. En anders horen jullie het wel. :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”