Picostation reageert niet

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Hallo,

Ik ben sinds vorige week eigenaar van een Picostation 2, maar ik heb er nog niet veel genot van gehad.

1) Ik ga naar de webinterface door mijn computer een fixed ip-adres (192.168.1.100) en gateway (192.168.1.20) te geven. Ik stel alles in. Ik kies voor access point met fixed ip-adres (192.168.1.4) en DHCP-server (192.168.1.1). Ik hang deze vervolgens in mijn netwerk en het werkt.

2) Zondagavond schakel ik hem uit om hem op een betere locatie te hangen. Sindsdien doet hij niets meer. Als ik hem aansluit brandt enkel de power-led. Ondanks alle LAN-kabels correct zijn aangesloten.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
  • Kabel in mijn computer ipv Picostation gestoken en die krijgt direct een ip-adres. Dus de POE lijkt niets te saboteren.
  • Ik heb hem al terug geprobeerd te benaderen met fixed ip-adres (gateway = 192.168.1.4 of 192.168.1.20 getest).
  • Ik heb de reset-knop al een tijdje ingehouden, maar die lijkt niets te doen. Enkel de power-led blijft branden.
  • Geprobeerd om in de recovery te geraken, maar daarvoor is ook de reset-knop nodig en die lijkt niets te doen. Of ik doe dat verkeerd?
Welke suggesties hebben jullie nog? Of een bepaalde techniek om de reset-knop werkende te krijgen?
Laatst gewijzigd door driesve 23 feb 2013, 16:09, in totaal 1 gewijzigd.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

heb je al geprobeerd om eerst de resetknop in te drukken, deze ingedrukt houden en hem dan pas een te sluiten op het stroomnet. Dan nog een 15-tal seconden de resetknop ingedrukt houden en deze dan loslaten. Dan zou hij terug naar zijn fabrieksinstellingen gaan...
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ja, dat heb ik al geprobeerd. Zelfs meer dan 1 minuut ingehouden.

Het is toch
1) POE-adapter uit het stroomnet nemen. (+Enkele minuten wachten)
2) Reset-knop indrukken
3) POE-adapter in het stopcontact steken.
jorisx
Premium Member
Premium Member

dat lijkt me inderdaad de correcte procedure te zijn...
Ook al eens geprobeerd als je device via Ethernet aan je PC hangt, en het IPadres ingegeven, zoals op de site staat, en dan bovenstaande procedure?
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ja, reeds geprobeerd en helpt niet. Hij doet niets (enkel power-led blijft branden)

Ik heb het volgende gedaan
1) Statisch ip-adres: 196.168.1.254; Subnetmask: 255.255.255.0; Gateway: 192.168.1.20
2) Alles aansluiten (nog niet in het stopcontact)
3) Reset-knop indrukken
4) POE in het stopcontact steken
5) Na 15 à 20 seconden, reset-knop loslaten.

Maar de power-led blijft gewoon branden en er verandert niet.

PS: Nu al bedankt voor de moeite, ik hoop dat je nog een ideetje hebt :P .
jorisx
Premium Member
Premium Member

kan je hem pingen nadat je bovenstaande stappen hebt gedaan, of lukt ook dit niet?
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Nee, pingen lukt niet.
Op mijn computer staat "not connected" en het LAN-lampje van de Picostation brandt ook niet.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Indien het LAN lampje niet brandt is de netwerkpoort misschien om zeep?
De physical layer (cfr. OSI model) moet vooreerst in orde zijn ...
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Dat kan natuurlijk ook, maar dan zou de reset-methode wel moeten werken (=ledjes flikkeren). Nuja, na alle poging komt die veronderstelling meer naar boven.

Ik begin wanhopig te worden. Misschien straks eens een andere computer bovenhalen, al is de kans wel klein dat dat gaat helpen.

Update:
Na nogmaals opnieuw herstart, krijg ik ineens LAN-verbinding (en LED brandt) en werkt hij terug volledig. Ik ga hem nu eventjes laten opstaan. Hopelijk blijft hij werken, ook als ik hem verplaatst (en maw terug uitschakel).
jorisx
Premium Member
Premium Member

leuk dat het nu terug werkt, maar weet je nog wat je juist gedaan hebt om hem terug werkend te krijgen, of heb je hem gewoon terug in het stopcontact gestoken zonder hier verder iets aan te doen??
Lijkt me wel raar dat hij dan vanzelf terug goedgekomen is...
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog wat getest, en het probleem is nog niet weg. Het is toevallig dat hij terug werkte. Wanneer je de stroom voor enkele seconden onderbreekt, is het gedaan. Ongeveer 1/30 keer krijgt hij een ip-adres en werkt alles normaal. Eens het werkt, blijft het wel werken.

Dus ik kan hem wel gebruiken, alleen is het niet praktisch wanneer er een stroomonderbreking plaatsvindt.

De volgende testen heb ik al gedaan

* Andere POE-adapter: zelfs geen power (adapter ander merk)
* Rechtstreeks aan een andere router getest. Ook geen LAN (dus het ligt niet aan mijn netwerk/DHCP-server)
* Eens geprobeerd op 2 paren te werken ipv 4 paren (100 Mbits/Gigibat): ook geen LAN
* Firmware herinstallatie (hij heeft wel de instellingen onthouden, dus 100% fresh is het ook niet)

Ik ben er al heel de dag aan bezig, en geen stap verder gekomen. Ik vrees ervoor, tenzij er nog suggesties zijn.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

driesve schreef:* Andere POE-adapter: zelfs geen power (adapter ander merk)
Is jouw originele adapter (en de injector) nog wel OK?
Volgens de website van Ubiquiti zou dit 12V, 1A DC moeten zijn.

Let daarom ook op met een andere POE adapter te gebruiken.
Spanningen mogen oplopen tot 50V volgens de standaard van POE!
Maar niet ieder device kan met zulke hoge spanning werken...
driesve schreef:* Rechtstreeks aan een andere router getest. Ook geen LAN (dus het ligt niet aan mijn netwerk/DHCP-server)
* Eens geprobeerd op 2 paren te werken ipv 4 paren (100 Mbits/Gigibat): ook geen LAN
Hier begrijp ik niet wat je bedoelt.
Wat bedoel je met "rechtstreeks" testen? Heb je een actieve POE router of switch?
Want zonder injector kan je device natuurlijk niet starten.
Een gewone router of switch levert geen stroom natuurlijk.
Je device zelf is 100 Mbps, geen Gbps. (dus altijd twee paar voor data en 2 paar voor de stroom)
driesve schreef:* Firmware herinstallatie (hij heeft wel de instellingen onthouden, dus 100% fresh is het ook niet)
Firmware herinstalleren met een problematische voeding lijkt me geen goed idee...
driesve
Elite Poster
Elite Poster

eternum schreef:Is jouw originele adapter (en de injector) nog wel OK?
Volgens de website van Ubiquiti zou dit 12V, 1A DC moeten zijn.
Ik gebruik de meegeleverde (via tweedehands aankoop) adapter van Ubiquiti. Deze adapter geeft 15V DC, 0.8A. Dat lijkt geen probleem.
eternum schreef:Hier begrijp ik niet wat je bedoelt.
Wat bedoel je met "rechtstreeks" testen? Heb je een actieve POE router of switch?
Sorry, het is inderdaad verwarrend geformuleerd. Normaal gezien heeft de installatie deze structuur
Router -> Switch/AP (Router in switch mode) -> Switch -> POE -> Picostation2
Om alles uit te sluiten heb ik een niet-gebruikte router genomen en het volgende getest
Router -> POE -> Picostation2
Zoals te verwachten maakte dit geen verschil.
eternum schreef:Firmware herinstalleren met een problematische voeding lijkt me geen goed idee...
Dat is waar, maar de voeding is geen probleem. Het picostation krijgt steeds stroom. Het probleem is dat hij zelden het LAN-signaal herkent. Daarom heb ik even gedacht dat het probleem bij de POE-adapter zou kunnen liggen. Wanneer ik de kabel in mijn computer steek ipv het picostation krijg ik wel direct LAN-toegang.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

driesve schreef:Deze adapter geeft 15V DC, 0.8A.
Hopelijk ...
Een voeding op het eind van haar leven kan rare fenomenen geven.
Ik vind het trouwens erg bijzonder dat met een andere adapter je zelfs geen power kreeg.
Was het een verkeerde adapter dan?
driesve schreef:Het probleem is dat hij zelden het LAN-signaal herkent.
Heb je de contactpunten van de Picostation reeds grondig nagezien?

En tweedehands, 'tja.
Welk is de voorgeschiedenis hé.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

eternum schreef:Was het een verkeerde adapter dan?
De ene adapter was een zeer oude van Cisco, maar die werkte ook niet bij een ander access point, dus vermoedelijk werkt die enkel met oude Cisco-apparatuur of is hij kapot (ondanks het statuslampje). De andere was een zelf in elkaar geknutselde adapter voor een ander access point.
Als ik de Ubiquiti adapter gebruik met mijn laptop (of switch) krijg ik direct een ipadres van de DHCP-server, dus vermoedelijk ligt het probleem niet bij POE.
eternum schreef:Heb je de contactpunten van de Picostation reeds grondig nagezien?
Ja, voor zover deze goed bereikbaar zijn. Het zag er allemaal normaal uit.

Zoals eerder gezegd, als ik 30 keer probeer (in/uitsteken van de LAN-kabel bij POE adapter), lukt het vaak wel één keer. Dus bij deze heb ik hem geïnstalleerd en zolang de stroom niet uitvalt, zit ik safe. De voorbije twee uren werd er met vier laptops "intensief" (oa video streaming) gedaan en dat was geen probleem. Ik haal ook bijna mijn internetsnelheid (30/4), dus dat lijkt mij ook in orde. De LAN/WLAN-errors staan ook nog op nul.

Voorlopig laat ik hem nu draaien, ik heb de komende dagen geen tijd meer om er mee te prutsen (al zijn de mogelijkheden ook al bijna opgebruikt) en momenteel draait hij zeer goed. Het bereik én snelheid zijn aanzienlijk verbeterd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

driesve schreef:1) Ik ga naar de webinterface door mijn computer een fixed ip-adres (192.168.1.100) en gateway (192.168.1.20) te geven. Ik stel alles in. Ik kies voor access point met fixed ip-adres (192.168.1.4) en DHCP-server (192.168.1.1). Ik hang deze vervolgens in mijn netwerk en het werkt.
Enkele opmerkingen...

- Je PC een fixed IP-adres geven is niet nodig als je Picostation in hetzelfde subnet zit (eens je eigen ipconfig resultaat posten is altijd handig).
- Een gateway ingeven is al helemaal niet nodig... tenzij je hem wil managen vanop een ander subnet.
- Een DHCP server moet je ook normaal niet opgeven... ik veronderstel dat je router er reeds een heeft.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben momenteel niet thuis, maar dit zijn de instellingen.

Sagem: 192.168.1.1
DHCP-Range: 192.168.1.10 -> ...
Subnetmask: 255.255.255.0

Picostation: 192.168.1.4
DHCP-Server: 192.168.1.1
DNS-Server: 192.168.1.1

PC: Using DHCP

Ik gebruikte enkel met een fixed adres voor de connectie: PC -> POE -> Picostation, dan gebruikte ik
PC: 192.168.1.123
Gateway: 192.168.1.4

Deze instellingen zijn toch correct? Of niet?

Ondertussen draait hij al >24u stabiel. Volgens mij is het eerder iets hardware-matig of het falen van mijn netwerk. Af en toe moet ik de kabel in de computer ook meermaals in/uittrekken voordat hij de kabel herkent, maar dit is eerder een uitzondering dan de regel en ik weet ook niet wat de oorzaak is. Niet iedere computer heeft dat, maar mijn computer heeft het ook nooit op een ander netwerk. Misschien zorgt POE nog voor extra gevoeligheid? Langs de andere kant werkte de connectie PC -> POE -> Picostation ook niet altijd. (Wel steeds met dezelfde pc)

In ieder geval: het werkt nu stabiel (zolang de elektriciteit niet uitvalt waarschijnlijk). Ik heb de komende week ook amper tijd om er nog mee te experimenteren, dus voorlopig zal het zo blijven. Suggesties of ideeën waarom het faalde, zijn wel nog steeds welkom.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

't Is dus niet de Picostation alleen die problemen heeft met de(?) netwerkkabel...
Afin, er bestaat ook nog zoiets als aardlussen, slechte kabels etc.

Het komt me over dat je nog wat uurtjes gaat moeten spenderen aan een grondige doorlichting van je netwerkapparatuur...
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb meer dan vier netwerkkabels geprobeerd (zelfs een nieuwe), dus daar ligt het niet aan. Ik vermoed dat het netwerkprobleem ook een probleem van afstand is, want ik gebruik Switch -> LAN (40m) -> Nico Wandcontact -> LAN (5m). Ondanks in theorie 100 meter mogelijk is, zit er misschien toch ergens te veel ruis. Het is ook met verouderde apparatuur, dus daar kan het ook aan liggen. Maar het is geen moment om te investeren, want het is bij mijn ouders thuis en zoveel gebruik ik dat ook niet. Mijn ouders zitten rechtstreeks op de router en hebben nooit problemen. Maar als ik dat zou willen oplossen, dan open ik hiervoor wel eens een nieuw topicje. Voorlopig stoor ik mij daar niet aan, omdat ik die kabel ook niet veel gebruik en na enkele keren proberen lukt het (en dan blijft het stabiel werken).

Het probleem met het Picostation is vermoedelijk ook iets anders, vermits Andere router -> LAN (1m) -> POE -> LAN (1m) -> Picostation en PC (fixed ip) -> LAN (1m) -> POE -> LAN (1m) -> Picostation ook niet werkten.

Wat zijn typische oorzaken bij een aardlus (in deze toepassing)? De LAN-kabel loopt wel dicht bij een elektrische draad omdat het niet anders kon. (LAN-bekabeling is later gebeurd)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

driesve schreef:Ik gebruikte enkel met een fixed adres voor de connectie: PC -> POE -> Picostation, dan gebruikte ik
PC: 192.168.1.123
Gateway: 192.168.1.4

Deze instellingen zijn toch correct? Of niet?
Waarom zet je je PC op een ander adres om je Picostation te configureren... da's totaal niet nodig (beide zitten in hetzelfde subnet, dus je kon de Picostation rechtstreeks bereiken door in je browser 192.168.1.4 in te geven). Misschien verwar je het met sommige toestellen die standaard in een ander subnet zitten... bv. 192.168.0.0/24... in dergelijk geval moet je je PC ook even in het betreffende subnet zetten (en is een gateway niet nodig). Het gateway adres is trouwens totaal fout... een gateway is een toestel dat router functionaliteit heeft om een ander subnet te bereiken... maar hier was een ander subnet totaal niet nodig (en je Picostation is geen router).

Ik vrees dat je basiskennis TCP/IP nog wat gebreken heeft...
driesve
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Waarom zet je je PC op een ander adres om je Picostation te configureren... da's totaal niet nodig.
Dat heb ik enkel gedaan wanneer ik hem in het begin configureerde, maw wanneer hij direct uit de doos kwam.

Op dit moment surf ik ook gewoon naar 192.168.1.4. Ik heb hem enkel een paar keer rechtstreeks aan de PC proberen gehangen wanneer hij de LAN-kabel niet herkende. Maar hij herkende toen ook niet de LAN-kabel tussen de PC. De oorzaak is tot nu toe onbekend.
r2504 schreef:Ik vrees dat je basiskennis TCP/IP nog wat gebreken heeft...
Het is natuurlijk wat je basiskennis noemt. Ik snap, denk ik toch, de basis als het beperkt blijft tot een uitgebreid thuisnetwerk. Nuja, mijn kennis komt enkel van het experimenteren in combinatie met uitleg op het internet. In vergelijking met de gemiddelde userbaser zal mijn kennis inderdaad eerder sterk beperkt zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

driesve schreef:Het is natuurlijk wat je basiskennis noemt. Ik snap, denk ik toch, de basis als het beperkt blijft tot een uitgebreid thuisnetwerk.
Het begrip gateway is niet echt duidelijk voor je denk ik... getuige het feit wat je daar invulde. Mits wat zoeken kan je hier trouwens een topic vinden waar ik deze basis eenvoudig heb proberen uit te leggen (naar aanleiding van iemand die het ook niet begreep... maar daar heel wat negatiever mee omging dan jij - no offense dus).
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Geen probleem, ik sta open voor kritiek, zeker als ik er uit kan bijleren :-D .

Ik heb wel eventjes gezocht op jouw posts (en dan met zoekterm gateway, want het zijn er veel), maar heb ik niet de post gevonden die jij bedoelde, of toch niet waar ik iets uit kon halen. Mijn configuratie komt overeen met degene die hier beschreven staat op pagina 6.

Ik begrijp, na eventjes kort Google'n, ook niet wat ik fout doe. Bijna iedere site zegt: IP van router invullen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

driesve schreef:Geen probleem, ik sta open voor kritiek, zeker als ik er uit kan bijleren :-D .
Kritiek is een groot woord... bijleren is de taak :wink:
driesve schreef: Mijn configuratie komt overeen met degene die hier beschreven staat op pagina 6.
Als ik het document lees dan staat erin dat de Picostation default op 192.168.1.21 staat... wat dus in jou bestaande subnet was (daarom dat ik niet kon volgen waarom je je PC hebt verzet - ook niet bij de initiele config dus).
driesve schreef:Bijna iedere site zegt: IP van router invullen.
Inderdaad... maar je Sagem is je router, niet je Picostation... 192.168.1.1 dus (en niet 192.168.1.4).
driesve
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Als ik het document lees dan staat erin dat het Picostation default op 192.168.1.21 staat... wat dus in jouw bestaande subnet was
Het Picostation heeft standaard 192.168.1.20 als IP-adres. Je moet je computer adres 192.168.1.21 (of een ander) toewijzen. Ik heb dat gewijzigd omdat mijn DHCP loopt vanaf 192.168.1.10 -> ....
r2504 schreef:Inderdaad... maar je Sagem is je router, niet je Picostation... 192.168.1.1 dus (en niet 192.168.1.4).
Klopt en zo is het ook ingesteld.

---
Ik denk op zich dat we hetzelfde bedoelen, maar dat er gewoon wat verwarring is. Dit lijkt mij in ieder geval niet het probleem in deze situatie. Ondertussen draait alles al bijna 2 dagen stabiel. Dus houden zo :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

driesve schreef:Het Picostation heeft standaard 192.168.1.20 als IP-adres. Je moet je computer adres 192.168.1.21 (of een ander) toewijzen. Ik heb dat gewijzigd omdat mijn DHCP loopt vanaf 192.168.1.10 -> ....
Niet dat het nog van belang is... maar welk je adres je PC heeft om de initiele config te doen maakt niet uit... je hoefde het dus niet te veranderen. Dat je je Picostation buiten de DHCP pool zet is correct... maar dat staat los van je PC z'n adres.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”