VoIP valt weg na circa 2 dagen

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
doug
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2010, 10:20

hallo,

als ik mijn modem niet regelmatig handmatig reboot, dan kan ik na een paar dagen niet meer bellen (continue toon) en ben ik ook niet meer bereikbaar (beller krijgt "dit nummer is niet beschikbaar")

dit probleem stelt zich sinds ik een router heb aangesloten

in de sagem-modem heb ik WAN PPPoE en DHCP uitgeschakeld; mijn router (TP-Link WDR3600) zorgt voor de WAN en DHCP

deze setup verstoort dus mijn VoIP (internet werkt wel zonder problemen); een reboot van de modem lost het probleem helemaal op, maar het is natuurlijk wel knap vervelend als je niet bereikbaar bent zonder het te beseffen

iemand een oplossing? moet ik DHCP op de modem terug activeren? iets aan de VoIP-settings veranderen?

bedankt
doug

downstream upstream
Line: 25184 kbps 2048 kbps
Max: 35594 kbps 7457 kbps
Profile: 8d
Distance: 436 m
Training: 13,3 dB
Attenuation: 16,2 dB
[/code]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je vertelt in je post nergens hoe de VoIP ingesteld is.
Op de Sagem? Een ATA op je eigen router? Ik neem aan op de Sagem?

- Dat uitschakelen van DHCP op je Sagem begrijp ik nog altijd niet (zag dat ook als "advies" in andere posts)
- Ik zou PPPoE terug inschakelen op de Sagem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
doug
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2010, 10:20

VoIP inderdaad via Sagem, op de default waarden (heb er nooit iets aan veranderd)

ik heb DHCP en PPPoE opnieuw ingesteld op de Sagem, ik zal de volgende dagen checken of telefoon nu weer blijft werken

doug
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Is een gekend probleem. Sticky over in voip forum, dacht ik.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het probleem waar hiernaar verwezen wordt gaat over een ATA die achter een NAT router staat.
Waarbij als oplossing voorgesteld wordt om de NAT keepalive te verkorten.

In dit geval staat de VOIP niet achter een router, maar direct op de WAN (of VLAN20).
Dit is dus duidelijk een ander probleem? Misschien te maken met de 36-u disconnect?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Dough , blijkbaar is dit een gekend probleem . Zie ook mijn topic : viewtopic.php?f=48&t=35151

Ik reboot elke 3 dagen mijn sagem . Erg onprofessioneel , maar het werkt .
masked
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2011, 15:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Net hetzelfde meegemaakt met mijn wrt610n (dd-wrt firmware). Het opnieuw inschakelen van PPPoE op de sagem heeft dit probleem verholpen.

Het grappige is dat voip nog gedeeltelijk werkte. Als ik vanaf mijn gsm belde naar mijn vast nummer, begon mijn telefoon 10 minuten later wel te rinkelen (zelf 2 maal na elkaar, met een minuutje tussen). Natuurlijk hoorde ik niets. Ik kon op voorhand zeggen wanneer het zich zou voordoen. Het was steeds exact 1 week na het rebooten van de modem.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Hier dus de sticky waarna ik al verwees: viewtopic.php?p=307556#p307556 Eens die topic doorlezen, ik weet niet meer of er oplossingen instaan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”