Roken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

maar nee, het aantal rokers is sinds rookverbod gestegen... mensen gaan er niet minder door roken. Ze roken nu thuis
En de niet roker, gaat ook nog steeds niet op café... zoals op voorhand voorspeld was.

Dus wat voor nut heeft het? Niets, nul komma nul... integendeel. De jeugd vind roken weer hip...
Het NSZ (Neutraal Syndicaat voor zelfstandigen) en FeBeD (Federatie van Belgische drankenhandelaars) wensen te reageren op de berichtgeving over de cijfers van de jaarlijkse enquête omtrent het aantal rokers in België het afgelopen jaar. Daaruit blijkt dat het aantal rokers het afgelopen jaar is gestegen. Volgens het NSZ en FeBeD is nu wel duidelijk dat de invoering van een rookverbod op de werkplek en op openbare plaatsen en een (gedeeltelijk) rookverbod in de horeca geen effect hebben en dat er andere maatregelen nodig zijn om meer mensen tot stoppen met roken aan te zetten. Het NSZ en FeBeD blijven ijveren voor een doordacht rookbeleid dat rekening houdt met de economisch moeilijke situatie waarin de horeca zich bevindt.
http://www.nsz.be/nl/pers/algemeen/rook ... al-rokers/
Probeeer je jezelf nu echt belachelijk te maken of wat ? Straks - nee, nu - ga je nog beweren dat roken gezond is :bang:
ga jij nu zeggen of ik gezonder ben of niet? Ik ben van 60kg naar 90kg gegaan op minder dan een jaar. Vroeger sprong ik over uw hoofd, en nu kan ik nog amper een papiertje oprapen. Mijn longen voelen beter aan... maar ik loop nu wel constant met ne zak zand van 30kg rond mijn lijf. Bij de minste inspanning ga ik zweten als een paard en word ik kortademig

Wat ik jammer vind, is dat ik die niet rokers nooit met cijfers zie komen.. Ik kan alles staven met links.... maar van die anti-rokers zien we niets, buiten wat gejeng, onbegrip en zelfs leedvermaak.
Laatst gewijzigd door bambipower 17 feb 2013, 12:28, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:maar nee, het aantal rokers is sinds rookverbod gestegen... mensen gaan er niet minder door roken.
Er zijn genoeg artikels te vinden die aangeven dat het aantal rokers blijft afnemen... maar je geeft blijkbaar de voorkeur aan een bron als het NSZ... je kan misschien nog een artikel zoeken van een tabaksfabrikant dan ben je helemaal geloofwaardig.
bambipower schreef:ga jij nu zeggen of ik gezonder ben of niet? Ik ben van 60kg naar 90kg gegaan op minder dan een jaar. Vroeger sprong ik over uw hoofd, en nu kan ik nog amper een papiertje oprapen. Mijn longen voelen beter aan... maar ik loop nu wel constant met ne zak zand van 30kg rond mijn lijf. Bij de minste inspanning ga ik zweten als een paard en word ik kortademig
Wees eerlijk tegen jezelf en pak de echte oorzaak aan (ieder pondje gaat door het mondje)... zoek roken niet als uitvlucht.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

en waar zijn uw links dan hé r2504 ?
Ik kom zelfs met links af van de federatie horeca.. en van u zie ik niets.
Wees eerlijk tegen jezelf en pak de echte oorzaak aan (ieder pondje gaat door het mondje)... zoek roken niet als uitvlucht.
Mijn spijsvertering is veranderd... ik eet nog altijd evenveel als vroeger. Maar vroeger kwam er geen gram bij... en nu eet ik zelfs al minder, maar komen ze er nog bij.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:Ik kom zelfs met links af van de federatie horeca.. en van u zie ik niets.
Zoals ik al aangaf... de federatie horeca is nu niet meteen een betrouwbare bron in het geven van correcte cijfers als het over roken gaat. Het beeld dat de horeca wil ophangen dat ze allemaal pleiten voor het toelaten van roken is ook verre van correct... ik ken verschillende cafebazen die maar al te blij zijn dat het roken eindelijk verboden is (ook al was het initieel niet echt makkelijk voor hun).

Vlaamse jongeren drinken en roken minder
Jongeren drinken, blowen en roken minder
Jongeren drinken, blowen en roken minder

... of hoeveel meer moet je er nog hebben ?
bambipower schreef:Mijn spijsvertering is veranderd... ik eet nog altijd evenveel als vroeger.
Jij gelooft ook je eigen leugens hé... misschien moet je eens vertellen welke wonderbaarlijke stof er in sigaretten zit die iemand kan doen afvallen... de hele pharma industrie zit erop te wachten... iedere dag wat innemen van stof X en je valt 30 kg af :lol:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

uw links gaan over jongeren....

de knack zal ook geen goede bron zijn zeker? Ja, rokers roken minder - of zuiniger..... maar het AANTAL ROKERS is gestegen
Het aantal mensen dat dagelijks rookt is in 2011 gestegen van 18 naar 20 procent.
http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/v ... 677356.htm
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Je moet een trendlijn vinden over een 15 tal jaar. Een sterk stijgende trend die afgevlakt wordt, is ook een daling. Ik ken zelf geen cijfers. Horecafederatie, is dat die die ook zei dat de horeca zonder zwartwerk niet kan overleven?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

oh, goztow... de trend was dat het aantal rokers afnam... en die trend is nu gebroken.
Volgens de verbruikersorganisatie gaat de lichte stijging van afgelopen jaar in tegen de evolutie op lange termijn. Het aantal dagelijkse rokers is sinds 1982 immers sterk gedaald, van veertig naar twintig procent. De laatste jaren is wel sprake van een stabilisering.
het rookverbod heeft nul komma nul effect.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jij kan ook goed selectief quoten... in je eigen link staat oa.

- De verkoop van tabaksproducten is in 2011 echter wel gedaald
- In 2011 werd 12 procent minder sigaretten verkocht tegenover 2010
- Het aantal dagelijkse rokers is sinds 1982 immers sterk gedaald, van veertig naar twintig procent.
- Tot slot zegt een op de twee rokers in de eerstkomende maanden mogelijk te willen stoppen met roken
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ja, r2504 en als een pakske sigaretten 100€ kost, gaan ze nog zuiniger roken. Maar het AANTAL ROKERS neemt toe.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Vind dit een mooi document. Het is niet tot "vandaag" maar geeft een globaal zicht door de jaren heen:
http://www.oivo-crioc.org/files/nl/4832nl.pdf
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:en die trend is nu gebroken.
Dat zijn al die mensen die er 30 kg door denken af te vallen :lol:
bambipower schreef:Maar het AANTAL ROKERS neemt toe.
Erg voor hun... maar ik heb er alvast geen last meer van op cafe, restaurant, de trein, ...
bambipower schreef:het rookverbod heeft nul komma nul effect.
Ik hoef er alvast niet meer door in de stank te zitten... en dat iemand thuis z'n kankerstokjes wil oproken is zijn persoonlijke keuze.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ja, r2504 gij zijt vooral met uzelf bezig.... zo kennen we u hé 8)
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik val tenminste geen andere mensen lastig... dan ben ik trots dat ik met mezelf bezig ben.

Het blijft zielig dat je niet inziet dat roken associaal en ongezond is... nog zieliger de diverse argumenten die je blijft aansleuren.

En nu ga ik wat genieten van wat frisse lucht... voor jou zou ik zeggen steek er nog eentje op... of nee, twee... met al die voordelen die het heeft.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

maar jawel, ge valt gij wel andere mensen lastig... uwe auto bvb... maar das offtopic zeker?

Iedereen heeft zijn kwaaltjes wel ze. Ook jij... maar jij bent zodanig met uw zelf bezig, dat jij denk dat uw economie - de economie is.
de koe zegt boe
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Roken asociaal? Vreemde opmerking.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

bambipower schreef: buiten wat gejeng, onbegrip en zelfs leedvermaak.
Het enige vermaak dat ik er aan over hou is dat ik nu met meer plezier op café ga. Mijn rokende vrienden maken er ook niet eens een probleem van dat ze buiten moeten roken, ze roken er minder door maar that's it.

Voor welke verslaving is er trouwens begrip? Eten? Drank? Drugs? Weet ik veel waar je allemaal aan verslaafd kan geraken, maar ik zie niet veel verslavingen die op begrip kunnen rekenen.
En ik begrijp maar al te goed wat gepaard gaat met een verslaving en ontwenning, ik ben dan wel niet aan roken verslaafd maar een verslaving is een verslaving en het is nooit tof om er vanaf te geraken.

Kan goed zijn trouwens dat meer jongeren beginnen roken, ik ben gestopt met de jeugdbeweging toen ieder lid van de leiding rookte en je maar moest meedoen om er bij te horen. Groepsdruk is iets akelig, maar dan hoor ik er liever niet bij. Wie nu nog begint met roken moet er trouwens maar rekening met houden dat het op café niet kan, alsook op restaurant en afgesloten overdekte openbare plaatsen, etc... Dat weet je nu toch als je er aan begint? Wie al rookte wist dat niet toen hij er aan begon, dat klopt. De regels van het spel veranderen wel vaker, niet enkel voor rokers en er zijn er altijd wel die zich gedupeerd voelen (kijk maar naar de eigenaren van zonnepanelen die nu een bijdrage moeten leveren voor de levering op het net, de regels veranderen en zij zijn ook niet content. En nee ik vergelijk dit niet met een verslaving maar met een situatie).

En een verslaafde wil altijd zijn verslaving goed praten, rokers zijn daar erg in, maar ze zijn zeker niet de enige. "Ik doe er toch niemand kwaad mee?", "Je moet ergens aan sterven!", "Het is lekker!". Van roken vermager je trouwens niet, mijn tante is begonnen met roken omdat ze dacht dat ze ging vermageren (al een domme reden om te beginnen maar bon). Smaller is ze er niet van geworden ze. Men vervangt de sigaret gewoon vaak door iets anders, meestal snoep. Het verandert de spijsvertering wel, maar een panlat zal geen vetkwab worden omdat hij/zij stopt met roken alleen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

kheb anders wel genoeg links gepost, waarin duidelijk is dat dit rookverbod een slachting brengt in de horeca.

Begrip kan je hebben naar de rokers die niet tegen hun zin veel geld gaan spenderen in een horeca waar ze letterlijk buitengestuurd worden.
begrip kan je hebben, naar de cafébaas wie het water aan de lippen staat..
begrip kan je hebben, naar het horecapersoneel dat op straat komt te staan
begrip kan je hebben, naar de cafébaas die failliet is gegaan en met schulden achterblijft.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

MClaeys schreef:Het enige vermaak dat ik er aan over hou is dat ik nu met meer plezier op café ga. Mijn rokende vrienden maken er ook niet eens een probleem van dat ze buiten moeten roken, ze roken er minder door maar that's it.
Ander generatie ;) Probeer eens mensen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt hun gewoontes te veranderen, je gaat er werk mee hebben.
MClaeys schreef:Voor welke verslaving is er trouwens begrip? Eten? Drank? Drugs? Weet ik veel waar je allemaal aan verslaafd kan geraken, maar ik zie niet veel verslavingen die op begrip kunnen rekenen.
Geen enkele verslaving is goed te praten, maar eternum heeft het al aangehaald dat het een stof is in uw hersenen die een welbehagen stimulerend gevoel geeft.
r2504 schreef:En nu ga ik wat genieten van wat frisse lucht... voor jou zou ik zeggen steek er nog eentje op... of nee, twee... met al die voordelen die het heeft.
Vorm van natrappen, probeer hier aub op te letten.
bambipower schreef:ja, r2504 en als een pakske sigaretten 100€ kost, gaan ze nog zuiniger roken. Maar het AANTAL ROKERS neemt toe.
Ik heb nu eens zelf gaan googlen, en de meeste grafieken zijn dalend of spreken elkaar tegen. Dus ik durf hier zelf geen uitspraak over maken.
TiTanium schreef:Vind dit een mooi document. Het is niet tot "vandaag" maar geeft een globaal zicht door de jaren heen:
http://www.oivo-crioc.org/files/nl/4832nl.pdf
Lees dit werk eens, dan zie je hoe het door de geschiedenis heen is gelopen ;)
r2504 schreef: Erg voor hun... maar ik heb er alvast geen last meer van op cafe, restaurant, de trein, ...
Op het "café" na (indien goede afzuiginstallatie), vind ik het ook een verademing dat er niet meer in treinen en restaurants mag gerookt worden. In kleinere ruimtes zonder afzuiging pakt het op men ogen en luchtwegen.
bambipower schreef:ja, r2504 gij zijt vooral met uzelf bezig.... zo kennen we u hé 8)
Ik denk dat er zeer veel mensen zijn die zijn mening delen. Individualisme zal met de tijd meer en meer de bovenhand halen. Dit is niet alleen op het gebied van roken, elk puntje is tegenwoordig genoeg om elkaar het leven zuur te maken.
bambipower schreef:maar jawel, ge valt gij wel andere mensen lastig... uwe auto bvb... maar das offtopic zeker?
Als je de auto gebruikt voor wat het dient is dit een maatschappelijk nut, als je deze gebruikt om 1km verder naar de bakker te rijden dan is het lastig vallen.
Nr10 schreef:Roken asociaal? Vreemde opmerking.
Vreemde opmerking inderdaad, maar je kan het langs beide kanten bezien. Enerzijds onder een groep rokers is dit sociaal, maar als enige roken tussen een hoop niet rokers is dan weer asociaal. Maar vragen staat vrij, als het niemand stoort kan je eventueel in de groep ene roken. Al ken ik mensen die roken, en elke keer in iemand zijn gezicht uitblazen die niet rookt, ook dit is asociaal.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Lees dit werk eens, dan zie je hoe het door de geschiedenis heen is gelopen ;)
Ja, maar jammer genoeg loopt het document maar tot 2009... het is sinds het rookverbod in de bruine kroeg, of het gewone café (2011) dat de trend draait.
Ik denk dat er zeer veel mensen zijn die zijn mening delen. Individualisme zal met de tijd meer en meer de bovenhand halen. Dit is niet alleen op het gebied van roken, elk puntje is tegenwoordig genoeg om elkaar het leven zuur te maken.
Zo een dingen draaien uit op oorlog. Onverdraagzaamheid zet een economie op explosie.
Als je de auto gebruikt voor wat het dient is dit een maatschappelijk nut, als je deze gebruikt om 1km verder naar de bakker te rijden dan is het lastig vallen.
Maar zelfs al wordt hij gebruikt voor te werken, dan nog dient hij enkel als maatschappelijk nut voor de degene die er mee gaat werken. Voor de anderen doet hij veel maatschappelijk nut kapot (kinderen die nog amper kunnen buitenspelen, vervuiling etc etc etc). Zoals ik al aanhaalde, doe ik het al 50jaar zonder auto. Als ik dat kan, kan een ander dat ook. Maar je moet willen... en het ene brengt het andere mee.... de maatschappij is afgestemd opdat iedereen een auto heeft. Winkels liggen mijlenver, men gaat 50km verder werken of 50km verder wonen...
Voor der auto's waren, heeft de maatschappij ook gewerkt. Het ene brengt het ander... om er nog van af te stappen wordt moeilijk, maar dat is omdat men het zich zelf moeilijk gemaakt heeft.

En versta mij niet verkeerd, ik ben niet anti auto, alhoewel het mij stoort dat mijn kinderen nog amper kunnen buitenspelen. Ik kan best wel verdraagzaam zijn naar automobilisten. Maar ik verwacht ook wel begrip en verdraagzaamheid terug op mijn kwaaltjes.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

En versta mij niet verkeerd, ik ben niet anti auto, alhoewel het mij stoort dat mijn kinderen nog amper kunnen buitenspelen.
Dit laatste heeft niet met koning auto te maken, maar met de verstedelijking. Mijn kinderen kunnen nog wel buiten spelen. En auto's worden aangemaand om trager te rijden in speelwijken (zone 30). Ook zijn in de vakantie hier regelmatig speelweken waarbij de straat afgezet word en geen enkele auto toegelaten is. Probleem is volgens mij meer regiogebonden
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

waar ik woon zijn er speeldagen.. 1 dag per jaar. 8)
En ja, ik woon in een stad, omdat op den buiten wonen zonder auto niet haalbaar is. De kleine winkel van op den hoek is verdwenen... en vervangen naar shoppingcenters mijlen ver
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:Begrip kan je hebben naar de rokers die niet tegen hun zin veel geld gaan spenderen in een horeca waar ze letterlijk buitengestuurd worden.
begrip kan je hebben, naar de cafébaas wie het water aan de lippen staat..
begrip kan je hebben, naar het horecapersoneel dat op straat komt te staan
begrip kan je hebben, naar de cafébaas die failliet is gegaan en met schulden achterblijft.
Waarschijnlijk heb jij ook begrip voor de wapen industrie... ook daar verdienen mensen hun brood mee !

Je blijft in ieder geval de meest waanzinnige redenen opstappelen om het roken toch maar te rechtvaardigen :bang:

Trouwens al de cafeetjes waar ik kom zijn er nog steeds en zitten nog steeds vol... niet meer met de zatte roker die een ganse avond met een pint voor z'n neus onzin zat uit te kramen, maar met mensen die gezellig en sociaal met elkaar omgaan en vooral consumeren... niet alléén drank maar ook diverse snacks waar de marge heel wat hoger is dan op een pintje bier (maar je moet als cafebaas natuurlijk ook vooruit willen). Vertel me dus niet dat een roker de redder is van de economie !
bambipower schreef:En versta mij niet verkeerd, ik ben niet anti auto, alhoewel het mij stoort dat mijn kinderen nog amper kunnen buitenspelen.
Ik zie niet in wat de auto hier mee te maken heeft... tenzij misschien diezelfde ouders die klagen en iedere dag hun kinderen met de auto tot voor de deur van de school gaan afzetten (wij reden vroeger met de fiets naar school maar vandaag zijn alle kinderen precies van suiker). Feit is dat er vroeger trouwens genoeg bouwgrond was waarop we konden spelen en vandaag niet... dat is de auto z'n schuld niet.

Trouwens buiten enkele idealisten zie ik maar weinig mensen met de fiets gaan winkelen... zelfs al is het maar 500m (probeer een week boodschappen maar eens mee te nemen, één pak water of frisdrank en je fiets is volgeladen). Ik doe trouwens m'n boodschappen 's avond op weg naar huis van het werk... da's dus niets overlast.

Het topic gaat trouwens over roken... niet over auto's (daar heb je in een ander topic ook al laten zien dat de wereld maar jou idee moet volgen).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

bambipower schreef:50jaar zonder auto. Als ik dat kan, kan een ander dat ook. Maar je moet willen... en het ene brengt het andere mee.... de maatschappij is afgestemd opdat iedereen een auto heeft.
Al 23 jaar zonder roken, als ik dat kan, kan een ander dat ook. Maar je moet willen... En zo kunnen we dat regeltje voor alles gaan gebruiken :roll:
TiTanium schreef:
MClaeys schreef:Het enige vermaak dat ik er aan over hou is dat ik nu met meer plezier op café ga. Mijn rokende vrienden maken er ook niet eens een probleem van dat ze buiten moeten roken, ze roken er minder door maar that's it.
Ander generatie ;) Probeer eens mensen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt hun gewoontes te veranderen, je gaat er werk mee hebben.
Dat is een feit, maar die generatie die er problemen mee heeft moet dan niet spreken dat onze generatie geen karakter heeft want ze hebben zelf ook niet echt een ruggengraat dan. De café's waar ik ga zie ik trouwens geen terugval in het aantal bezoekers, ook niet in de oudere generatie, of ze er tevreden mee zijn dat ze buiten moeten weet ik niet van die generatie, maar ze blijven alleszins niet weg hier :).
TiTanium schreef:
MClaeys schreef:Voor welke verslaving is er trouwens begrip? Eten? Drank? Drugs? Weet ik veel waar je allemaal aan verslaafd kan geraken, maar ik zie niet veel verslavingen die op begrip kunnen rekenen.
Geen enkele verslaving is goed te praten, maar eternum heeft het al aangehaald dat het een stof is in uw hersenen die een welbehagen stimulerend gevoel geeft.
Dat is net mijn punt, ik hoor hier "toon wat begrip voor de verslaving van de roker!", maar dan vraag ik me af voor welke verslavingen de rokers dan tonen voor andere verslavingen. Ik veronderstel dat iedereen wel een verslaving heeft, waarom zou de ene verslaving op begrip moeten stuiten en de andere niet?

En ja, je kan begrip hebben voor de cafébaas die het water aan de lippen staat, ik ga ook niet gaan klikken of zagen als de cafébaas een roker toestaat om te roken in zijn kroeg, ik ben volledig begripvol en verdraagzaam op dat vlak. Als het een hele kroeg vol rokers is ga ik gewoon naar een ander café, het is nu eindelijk geen probleem meer om een rookvrije kroeg te vinden. Ik ben blij met de wet.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

de auto is maar een voorbeeld hé.... een voorbeeld van hoe we met onze kwaaltjes andersmans economie verpesten. Of hoe we met onze economie andermans opzadelen met de kwaaltjes. OF een voorbeeld hoe UW economie andermans economie verpest.

Der zijn zo 10000den voorbeelden.... iedereen is ergens schuldig aan, en iedereen heeft ergens last van.


De cafés waar ik ga, roken ze nog. :-D
Ik ken er zo 6 in deurne, dus keuze genoeg. Ik ken er zelfs meer waar ze nog roken, dan waar ze niet meer roken. Maar dat zal ook wel zijn, omdat ik in bruine kroegen kwam... en niet op de keyserlei.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:hoe we met onze kwaaltjes andersmans economie verpesten.
Ik vrees dat je niet begrijpt wat het woord "economie" echt betekend :roll:
bambipower schreef:De cafés waar ik ga, roken ze nog. :-D Ik ken er zo 6 in deurne, dus keuze genoeg. Ik ken er zelfs meer waar ze nog roken, dan waar ze niet meer roken.
Je lijkt er nog trots op te zijn ook dat mensen de wet overtreden en met de gezondheid spelen van hun klanten :bang:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

hier is hij weer, met zijne jeuk... :bang:
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Er zijn veel zaken die ik ken die roken net niet verboden hebben, die de deur hebben moeten sluiten. Mogelijk opgedrongen door de overheid als sanctie, maar zelf ben ik die zaken eens gaan bezoeken, en om eerlijk te zijn lag het ook wel aan de uitbater. Een ervan had een broodjesbar aan de zaak, afgezonderd met wat houten panelen en een deur die altijd open stond. Hij smeerde zijn broodjes met steeds hetzelfde plamuurmes en kuiste het altijd af aan zijn schort. 1 keer ga je daar, maar nadien uit hygiënische redenen zoek je best iets anders. En het clienteel dat er zat was over het algemeen dezelfde zatte werkloos die zijn uitkering kwam opzuipen. De overige zaken die meegegroeid zijn met de wetgeving hebben inderdaad wat clienteel verloren, maar trekt mits goede reklame wel ander volk aan. Daarom niet het eerste jaar, maar er is groeipotentieel bij degene die wilt veranderen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... afes.dhtml
Rookverbod genegeerd in 17 procent van alle cafés
ge moogt van mij aannemen, dat ze dat niet doen, omdat ze het leuk vinden de wet te overtreden. Maar dat ze het MOETEN doen om te overleven.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En als we gaan controleren in jou 6 café's in Deurne loopt het op tot 100% (zoals men ook in je link aangeeft is het vanwege gerichte controles). Keer op keer blijk je alles om te draaien om toch maar het roken in een positief daglicht te stellen... duidelijk een voorbeeld van iemand met een zeer acute verslaving (ondanks dat je zelfs gestopt bent)... die blijft ook altijd alles ontkennen.

Ze MOETEN dit trouwens niet... ze doen het louter omdat ze niet willen evolueren... er zijn genoeg café's ondertussen die bewezen hebben dat je geen bende verstokte rokers nodig hebt om een rendabele zaak in leven te houden.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik verdraai niet. Ik post gewoon een link... lezen moet je zelf doen :-)

'2.272 cafés weg sinds invoeren rookverbod'
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 130115_026
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

pff, gaan slapen magk ook al ni om dees topic in de gaten te kunnen houden :)
goztow schreef: Het ware waarschijnlijk veel beter geweest dat de overheid direct zei in x + 7 komt er een algemeen rookverbod in de horeca, en dit zijn de overgangsmaatregelen die je indien je dit zelf wilt kan nemen tot die tijd.
helemaal mee eens.
dan was het van dag 1 duidelijk en werden er misschien geen onnodige (torenhoge) kosten gedaan.

r2504 schreef: maar enkel en alléén om hun eigen ding te kunnen doen... en dat voor die enkele uurtjes per week
draai dat dan eens even om? enkel en alleen om een paar uurtjes per week in de rook te zitten,
omdat je *vrijwillig* op cafe ging, ga je steen en been klagen?
het waren toch maar een paar luttele uurtjes? en het was toch je eigen keuze?
je posts werken in 2 richtingen hoor :)
mailracer schreef: egoisme : Roker die denk dat de kroeg voor hem alleen is
weinig begrip : roker die niet snapt dat anderen hinder hebben hiervan.
ik snapte altijd dat anderen er hinder van konden hebben (net zoals ik soms hinder ondervind/vond van die luidruchtige mensen, die dronken mensen, of die lastige mensen op cafe)
ik heb ook nooit gedacht dat "de kroeg" voor mij alleen was.
maar wél dat een cafe dus een *zaak* is en de zaakVOERDER zijn zegje erin heeft.
en dat er verschillende SOORTEN cafes zijn.

ik vind het soms heerlijk in een rookvrij cafe dat modern is ingericht om wat te gaan drinken.
aan de andere kant als ik gewoon wil "tooghangen" doe ik dat liever in een rookgevuld bruin cafe.

ik snap al de argumenten, maar laat me deze erbij gooien - hoe onwaarschijnlijk je ze misschien vinden kan -
de KEUZE van de mens is door de OVERHEID ingeperkt: een zaakvoerder mag niet kiezen wel/niet roken.
een roker mag niet kiezen wel/niet rookcafe
en een niet-roker mag niet kiezen (sommigen willen dat misschien?)

wat ik wél weet, is dat ik en velen die ik ken door dit (en de blijvende stijging van prijzen) een heel pak minder op cafe gaan.
r2504 schreef:Wat ik al wel begrepen heb is dat een roker niet op cafe gaat voor een sociaal leven... maar wel puur uit egoisme (en z'n eigen huis niet te laken stinken vermoedelijk) aangezien hij meteen weg blijft als hij z'n kankerstokje niet meer krijgt...
KNIP
Probeeer je jezelf nu echt belachelijk te maken of wat ? Straks - nee, nu - ga je nog beweren dat roken gezond is
ik rookte thuis evenzeer als op cafe, dus daar zal het hem niet om te doen zijn.
maar... zou jij nog op cafe gaan als je geen enkele alcohol meer kon krijgen?
iets dat je gewoon bent, al xx jaar, zit er ingebakken.
en als dat verandert, dan heb je mensen die afhaken omdat ze die verandering niet zomaar slikken.

om het grof te vergelijken: laat anders het staken voor ford genk maar zijn,
ja die jobs waren er jaren lang, nu gaan ze weg. deal with it en stop met klagen?

lees een heel stukje terug, voor bepaalde zaken IS roken effectief gezond.
het is enkel de vraag of het ene opweegt tegen het andere.

ennem: "Other studies have shown that smokers expend more calories while engaged in activity, which echo conclusions that smokers experience heightened metabolic rates"
=> Kluger, Richard Ashes to Ashes: America’s Hundred-year Cigarette War, the Public Health, and the Unabashed Triumph of Philip Morris, (New York: Alfred A. Knopf Inc., 1996)

Goztow: een trend vinden is HEEL moeilijk denk ik.
temeer omdat bv de verhoogde prijzen meespelen.
de aankoop in het buitenland ipv in belgie (bespaart je al gauw HEEL veel als roker)
etc etc...
R2504 : bovenstaande is dus imho een deel van die "verminderde verkoop"

ik ga er heel eerlijk in zijn dat er volgens mijn weinig objectieve cijfers zijn,
die dan ook nog eens kloppen.


bambi: "maatschappelijk nut" voor iemand die met de wagen rijdt.
de technieker die uw internet komt maken?
de mannen van de electriciteit die de elektra in orde houden?
er zijn er wel een paar hoor :)

zij die *kunnen* carpoolen en dit weigeren te doen, zijn idd asociaal.

R2504: dus jij hebt *geen* begrip voor de wapen industrie? omdat er mensen doodgaan?
daar kan ik inkomen.
laten we het even verbannen, zorgt voor minder doden, dus is geweldig goed, right?
: mensen zonder werk + minder inkomsten naar de staat + ???
(oh, en daarna kan vlaanderen weer zeiken dat ze in wallonie niet werken, want waar ligt de wapenfabriek bij ons... right, wallonie)

dat de roker "de redder van de economie" is, imho, draait niet om het cafe.
zelfs niet om het rookverbod (enfin, niet helemaal)
er is niets dat zoveel belasting heeft als een pakje sigaretten.
dus hoe MEER rokers, hoe VOORDELIGER voor de staat.
hoe VOORDELIGER voor de staat, hoe minder begrotingsTEKORT.
hoe minder TEKORT, hoe minder BELASTING voor de gewone piet.

R2504: dat bambi aanhaalt dat er nog cafes zijn waar men rookt...
en dat die klanten daar dus KIEZEN te zitten... en KIEZEN hun gezondheid "te verpesten"
stoort dat jou?
jij gaat toch niet naar dat cafe?
die klanten kunnen toch ZELF kiezen het cafe ernaast te nemen waar men NIET rookt?

dus op dat vlak lijk JIJ me egoistisch in het zeggen dat die cafes "spelen met de gezondheid van hun klanten" (die wss 90% rokers zijn)

dat er trouwens "genoeg" renadebele zaken zijn "door er niet te laten roken" heeft veel redenen.
1) heel wat concurrentie is de fles op (als jij de enige overlevende videotheek bent dezer dagen, ben je ook rendabel in je branche, al ist maar omdat de rest weg is)
2) al de rokers hokken nu mogelijks samen in die "hier mag je wel nog roken" cafes,
terwijl de rest al de andere cafes doet.

en ik vind dat het moet kunnen.
niet-rokers hadden de keuze op cafe te gaan bij rokers of andere cafes waar neit gerookt werd.
of thuis te blijven.
in geen geval moesten ze een verslaving opgeven of aanpassen.
een roker krijgt nu de keuze: jezelf aanpassen of wegblijven.
lijkt me een nogal minder liberale keuze? (en nee, ik ben niet voor de sossen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:draai dat dan eens even om? enkel en alleen om een paar uurtjes per week in de rook te zitten,
omdat je *vrijwillig* op cafe ging, ga je steen en been klagen?
het waren toch maar een paar luttele uurtjes? en het was toch je eigen keuze?
Een niet roker veroorzaakt geen overlast in tegenstelling tot een roker... het is dus geen kwestie van het gewoon even om te draaien.

Geef mij één reden waarom ik het fijn zou moeten vinden in ongezonde rook te zitten louter om jou verslaving een plezier te doen.
Splitter schreef:ik heb ook nooit gedacht dat "de kroeg" voor mij alleen was.
Maar je zorgt wel dat iedereen kan "meegenieten" met jou rook ?
Splitter schreef:de KEUZE van de mens is door de OVERHEID ingeperkt: een zaakvoerder mag niet kiezen wel/niet roken.
een roker mag niet kiezen wel/niet rookcafe
Je moet de mensen nu éénmaal tegen zichzelf beschermen... blijkbaar zijn rokers (net zoals alcohol en drugs verslaafden) niet volwassen genoeg om dat zelf te doen.
Splitter schreef:wat ik wél weet, is dat ik en velen die ik ken door dit (en de blijvende stijging van prijzen) een heel pak minder op cafe gaan.
Zoals jezelf aangeeft zijn er diverse redenen... iedere sector wordt getroffen door de economische crisis... maar het is natuurlijk eenvoudig om het rookverbod meteen als de grote schuldige aan te duiden (net zoals de muziekindustrie dat met de downloader doet).

Cafe's en restaurants zien trouwens hun omzet stijgen in tegenstelling tot wat sommige hier beweren.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

bambipower schreef:
Begrip kan je hebben naar de rokers die niet tegen hun zin veel geld gaan spenderen in een horeca waar ze letterlijk buitengestuurd worden.
begrip kan je hebben, naar de cafébaas wie het water aan de lippen staat..
begrip kan je hebben, naar het horecapersoneel dat op straat komt te staan
begrip kan je hebben, naar de cafébaas die failliet is gegaan en met schulden achterblijft.
Even omdraaien dan...

Begrip kan je hebben naar de niet-rokers die tegen hun zin veel geld gaan spenderen in een horecagelegenheid waar ze letterlijk stinkend buiten komen.
Begrip kan je hebben voor de niet-roker die passief moet meeroken, en dus ook kans maakt op allerlei soorten kankers
Begrip kan je hebben voor dat ene niet-rokende personeelslid dat zijn werk moet doen midden midden tussen rokers
begrip kan je hebben voor de cafébaas die investeert in zijn zaak (in ELK bedrijf moet je investeren of je kan niet meer mee)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

oja, ik heb daar begrip voor. Ik ben dus ook tegen een verbod op rookvrije horeca :roll:

maar gelukkig is daar nooit een verbod op geweest....

maar weet je wat balen is... dat is dat de 2 rookvrije zaken in antwerpen toen er nog geen rookverbod was failliet gingen. Dat die anti rokers persé daar wouden gaan drinken waar wel gerookt wordt. Dat ze liever de sukkelaar uithangen, dan 2 café's verder te gaan, en het café waar ze naar verlangden te steunen.
de koe zegt boe
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Splitter schreef:dat de roker "de redder van de economie" is, imho, draait niet om het cafe.
zelfs niet om het rookverbod (enfin, niet helemaal)
er is niets dat zoveel belasting heeft als een pakje sigaretten.
dus hoe MEER rokers, hoe VOORDELIGER voor de staat.
hoe VOORDELIGER voor de staat, hoe minder begrotingsTEKORT.
hoe minder TEKORT, hoe minder BELASTING voor de gewone piet hoe meer geld ze kunnen verbrassen.
Even een kleine correctie gedaan.

Splitter schreef:en ik vind dat het moet kunnen.
niet-rokers hadden de keuze op cafe te gaan bij rokers of andere cafes waar neit gerookt werd.
of thuis te blijven.
in geen geval moesten ze een verslaving opgeven of aanpassen.
een roker krijgt nu de keuze: jezelf aanpassen of wegblijven.
lijkt me een nogal minder liberale keuze? (en nee, ik ben niet voor de sossen)
Niet rokers hadden echt niet de keuze om op café te gaan waar niet gerookt werd, die bestonden gewoonweg niet of waren zo zeldzaam dat ze evengoed niet konden bestaan.
En even rechtstaan om van een stinkend stokje te gaan "genieten" is een grote aanpassing? Ik maak jaarlijks een grotere aanpassing mee als het openbaar vervoer zijn uren weer eens aanpast, daar klaag ik dan ook een weekje over maar ik blijf er niet op doordrammen.
Vroeger mocht je nog zo zat als ne patat met de fiets naar huis van op café en te voet, tegenwoordig pakken ze u voor openbare dronkenschap en ben je met de fiets ben je je rijbewijs voor de auto zelfs kwijt. Ik amuseerde me rot op fuiven/café/feestjes en ging vaak totaal niet nuchter naar huis maar daar ben ik na 2 controles ook met gestopt. Ik heb me dan maar aangepast. En ik amuseer me nog steeds rot (niet meer op fuiven, maar dat komt door de 10 tot 12-jarigen die er rondlopen ipv door alcoholgebrek).
bambipower schreef:maar weet je wat balen is... dat is dat de 2 rookvrije zaken in antwerpen toen er nog geen rookverbod was failliet gingen. Dat die anti rokers persé daar wouden gaan drinken waar wel gerookt wordt. Dat ze liever de sukkelaar uithangen, dan 2 café's verder te gaan, en het café waar ze naar verlangden te steunen.
Hoe vaak ga jij weg in een groep waar niemand rookt? De niet roker paste zich gewoon altijd aan en ging naar het café waar die (al was het er maar 1) niet-rokende vriend zijn sigaret kon opsteken. Zo asociaal waren de niet-rokers echt niet. Momenteel gebeurt nog een deel hetzelfde, niet-rokers gaan mee naar buiten met rokers om de babbel verder te zetten, maar ze hebben er nu die ongemakken niet meer bij (gebrek aan lucht, stinkende kleren, ...). Op een terras stoort het dan ook niet.
Laatst gewijzigd door MClaeys 17 feb 2013, 15:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Ik ging altijd in het hoekje van de rokers zitten.
niet-rokers die aan een tafeltje zaten hadden amper last van me.
(ja, ok, van de 2dehands rook in de lucht mss wel)

ik zeg ook niet dat je het fijn moet vinden in ongezonde rook te zitten,
ik zeg simpelweg dat je de keuze had.
als je maar op cafe ging, bij rokers, omdat je een roker als vriend had...
tja, dan ben je het eerder zélf die geen karakter had denk ik dan.

en de mensen tegen zichzelf beschermen... dat vind ik een akelig iets.
want waar trek je de lijn? wat is beschermen? en wat is een goede reden?
het is zoals de internetcensuur.

je kan je vinden in iets waar jij, persoonlijk, mee akkoord bent,
en dan zeg je "joepie, goed gedaan".
10 jaar later is internet ineens pay-per-site en alles van dichtbij bekeken...
in de naam van iedereen te beschermen, ofcourse.

akkoord dat roken een invloed heeft op de gezondheid.
akkoord dat ze het willen inperken, echt geen probleem mee.
maar dat ze het inperken, om een manier dat ze keuzes verwijderen, daar wel.

wat is het volgende? alles met suiker weg? (diabetes!)
of onze goede oude fritjes uit de frituur (bakken in dat vet is ongezond!)
etc etc... dus, waar stopt het en waarom "mag" de overheid beslissen?

als het een kwestie is van volksgezondheid, en de mensen tegen zichzelf beschermen,
dan heb ik met bovenstaande een punt.
dus kom niet aan met "je hebt de keuze al dan niet frieten te halen",
want de rokers hebben ook niet meer de (officiele) keuze "al dan niet naar een rookcafe" te gaan.

het is - net zoals je aanhaalt - makkelijk om schuldigen aan te duiden.
maar om de roker de schuld te geven van dat een niet-roker "moest" afzien,
of niet op cafe kon komen... bwoah, dat vind ik ook wat makkelijk.

btw, je link is van VOOR het volledige rookverbod + als bron de FOD volksgezondheid.
die jongens hebben er niets aan om een deftige studie te doen, toch?
(ala de informatieminister ten tijde van de oorlog in iraq)

het mooie aan de media is dat ze hun bronnen zo "goed" checken, en dat ze dus altijd "gelijk" hebben, niet?
er is nog NOOIT een leugen in de krant verschenen, toch?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

bambipower schreef: De cafés waar ik ga, roken ze nog. :-D
Ik ken er zo 6 in deurne, dus keuze genoeg. Ik ken er zelfs meer waar ze nog roken, dan waar ze niet meer roken. Maar dat zal ook wel zijn, omdat ik in bruine kroegen kwam... en niet op de keyserlei.
Gisteren maakte het ministerie voor Volksgezondheid bekend dat burgers met klachten terechtkunnen op het contact center van Volksgezondheid (02/524.97.97) of via het e-mailadres [email protected]. Anoniem een klacht indienen mag niet, om te voorkomen dat mensen dat doen louter om te pesten of uit rancune.

En ja,ik gebruik hem!
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... -cafe.aspx

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Niet rokers hadden echt niet de keuze om op café te gaan waar niet gerookt werd, die bestonden gewoonweg niet of waren zo zeldzaam dat ze evengoed niet konden bestaan.
op de groenplaats in antwerpen zijn er 2 geweest... de ene heeft het een jaar volgehouden, de andere een half jaar.

Maarja, ze kregen ook geen steun van die anti-rokers... die wouden persé daar gaan waar gerookt werd.

En nee Krisken... ik ben gene klikker. Ik ben groot genoeg, om mij enkel bezig te houden met nuttige dingen. Ik ben groot genoeg... om andermans café niet in de afgrond te duwen. Wat zou jij ervan vinden, als wij gaan klikken omdat jij wat warez download?
Bah, klikspanen... what comes around, goes around....
Laatst gewijzigd door bambipower 17 feb 2013, 15:36, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

bambipower schreef:http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... afes.dhtml
Rookverbod genegeerd in 17 procent van alle cafés
ge moogt van mij aannemen, dat ze dat niet doen, omdat ze het leuk vinden de wet te overtreden. Maar dat ze het MOETEN doen om te overleven.
Indien je een bruin café wil blijven uitbaten: ja.
Indien je mikt op de grootste groep consumenten: neen.
75% van de Belgen rookt namelijk niet.

Afbeelding

En de trend van het aantal rokers is nog steeds dalend.
Een eventuele korte heropleving daargelaten...
En naar nul zal dit aantal ook nooit evolueren.
Feit: rokers zijn een minderheid. Enig besef hiervan is minstens op zijn plaats.

Afbeelding

Maar deze 75% verwacht wel iets anders dan een bruin café.
Bijvoorbeeld een nette taverne waar je rustig iets kan drinken, eten...
Of een dansgelegenheid waar je zonder betraande ogen kan dansen wegens het ontbreken van de rook.
Voor al deze horecazaken die mikken op een rookvrije omgeving is er mijn inziens niet echt een probleem.
En dit is, mijn inziens, momenteel het grootste deel van de horeca (hotel, restaurant, cafe).

Een belangrijk probleem met het rookverbod zijn de bruine cafés.
Daar wringt het schoentje het hardst, mijn inziens.
Deze gelegenheden worden met name recht in het hart getroffen.
Net omdat bij bruine cafés vaak, om niet te zeggen altijd, het grootste deel van cliënteel bestaat/bestond uit zware drinkers.
En deze zware drinkers zijn omzeggens allemaal zware rokers...
Drinken en roken gaat er in bruine cafés zowat hand in hand.
Deze zware drinkers voelen er allicht héél weinig voor om alle dagen in een taverne te moeten gaan zitten of een rookvrije dansgelegenheid om hun "pintjes" te nuttigen...


PS Is het nu toevallig dat 17% van het aantal cafés in de buurt komt van de 20% van de bevolking die elke dag rookt? In ieder geval goed dat het geen 80% van de cafés betreft...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Lees dan mijn edit, want de posts gaan hier zo snel dat er blijkbaar al reacties waren :roll:

En als niet-roker ga ik niet even naar Antwerpen om een pint te gaan drinken, met het openbaar vervoer geraak ik niet thuis en de auto krijg ik daar niet weg.
krisken schreef:
bambipower schreef: De cafés waar ik ga, roken ze nog. :-D
Ik ken er zo 6 in deurne, dus keuze genoeg. Ik ken er zelfs meer waar ze nog roken, dan waar ze niet meer roken. Maar dat zal ook wel zijn, omdat ik in bruine kroegen kwam... en niet op de keyserlei.
Gisteren maakte het ministerie voor Volksgezondheid bekend dat burgers met klachten terechtkunnen op het contact center van Volksgezondheid (02/524.97.97) of via het e-mailadres [email protected]. Anoniem een klacht indienen mag niet, om te voorkomen dat mensen dat doen louter om te pesten of uit rancune.

En ja,ik gebruik hem!
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... -cafe.aspx
Dat vind ik dan weer wat overdreven. Ik trek het me weinig aan als een roker er een op steeks op café, het is tegenwoordig immers de minderheid dus ik heb er een pak minder last van. Ik bel op de flikken niet als ik iemand te snel zie rijden. Zelfs in de lagere school was de klikspaan al het gemene vervelende manneke (niet persoonlijk op u bedoeld he, zo ging/gaat het er gewoon aan toe op school).
Laatst gewijzigd door MClaeys 17 feb 2013, 15:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “Allerlei”