bwoah...
1) het is slechter voor de staatskas dat er minder rokers zijn (maar die discussie heeft hier al eens gelopen)
2) het was slechter voor cafes (aantal failliet, anderen onnodige kosten moeten doen, anderen clienteel kwijt, ...)
3) het hoort bij het "asociaal en ieder voor zich" beleid dat mensen tegenwoordig hebben (vroeger was alles socialer, en in een groep rokers bleef het nog wat socialer)
4) voor de gezondheid en de eigen zak is het idd beter niet te roken
5) er is (momenteel) idd nog "plaats genoeg" voor rokers, maar je voelt je wel als een aap in een kooi
6) ik *haat* het feit dat de politiek zich ermee (over)bemoeit en dan zegt "kijk hoe goed wij het doen, een studie waar we je geen bewijs van tonen zegt dat het komt door iets dat wij ingevoerd hebben"
dat is zoals zeggen "kijk je moet je geld niet meer wisselen binnen de euro zone" en dan vergeten erbij te zeggen "maar je betaalt wel een pak meer en als ergens een ander land financieel in de problemen geraakt, zijn jouw spaarcenten minder waard"
en krisken, ik ben zeker geen verstokte roker (ik ben een ex-roker) :
laat dat cafe toch doen?
het is een *zaak* en die moet gerund worden zoals de uitbater het wil.
als dat niet mag, mag de politiek even beginnen met in eigen huis te kuisen. (oh please, let me clean de wetstraat
)
niemand verplicht een niet-roker om er binnen te gaan, toch?
maar door de wet is het helemaal omgekeerd: nu worden rokers "uitgesloten" en "gepest" omdat ze roken.
terwijl de niet roker lekker lacht "ha, wij winnen" ...
beetje "up and over" vind ik het, maar soit
het is een eindloze discussie, en ook al ben ik gestopt met roken, en ja, dat stinkt, en ja, dat zal wel ongezond zijn...
maar god, laat elkaar toch gewoon met rust en laat mensen roken als ze dat willen?
akkoord dat niet alle cafes moeten zijn voor rokers, maar er mogen toch nog een paar zijn?
niet elk cafe is een gaybar, maar die mensen mogen toch ook een "eigen" cafe hebben!
*edit* voor ik hier afgeknald word over het gaybar gedoe: ik bedoel dus niet de cafes waar die oude venten elkaar euhm, ... soit
ik bedoel de cafes waar holebi's rustig wat gaan drinken in een toffe sfeer zonder dat ze zich geviseerd moeten voelen.
het is een niche (en daarom dat veel van die cafes ook niet lang duren), maar ik vind dat zeker iets dat er moet zijn.
net zoals er ooit niet-rokers cafes waren (toen je nog mocht roken op cafe, ook al waren die cafes in de minderheid en minder rendabel),
zo zouden er nu rokers-cafes moeten zijn waar je als roker nog met rust gelaten kan worden.
als het toen in de ene richting mocht, moet dat nu in de andere ook mogen, period.