Gebanned op een forum <=>dynamisch IP

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Waxterz
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2006, 03:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Gegroet,

Stel dat je gebanned wordt op een forum wegens het hebben van een dubbelaccount(en alleen om die reden), hoe kan dat als je bij Belgacom bent?

Je hebt toch immers een dynamisch IP?

Gaan ze dan louter af op postgedrag of vragen ze info op bij de provider?

Hoe gaat dit in zijn werk?En hoe kan je dit omzeilen op niet-illegale manier?
Ik ken er absoluut niets van. Het maskeren van je IP zal wel illegaal zijn, maar er moet toch een andere oplossing zijn?
Alvast bedankt.

PS: post = louter theoretisch :)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

er zijn verschillende mogelijkheden om iemand te blokkeren

- email
- cookies
- mac
- login
- ip

etc...
Hoe je het moet omzeilen... vind ik onbelangrijk. Je kan het proberen door de webmaster te mailen, en vriendelijk te vragen.
Als dat niet lukt, dan moet je hun keuze respecteren...
de koe zegt boe
Waxterz
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2006, 03:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ok, maar het IP is alvast dynamisch.

De theoretische persoon in kwestie is gebanned geraakt een 8-tal maanden na het aanmaken van zijn account.
Hij is niet ingelogd op zijn eerdere account.

Dat MAC-adress, dat heb ik nooit begrepen.

Kun je dat veranderen?

En ik heb gehoord dat je via IP je thuisadres kan bepalen.

Nogmaals: dit is helemaal niet illegaal bedoeld.

Edit: laten we niet de moraalridder uithangen, als er een trukje bestaat dat legaal is, dan is het toch geoorloofd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:- mac
Nope... je MAC adres gaat niet verder dan je router... en dat van je router wordt op zich weer vervangen door de volgende router.

Een website kent dus nooit je MAC adres van je PC of zelf router... laat staan dat men het kan blokkeren.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

8 maanden uit mekaar en dan toch nog "betrapt" op dubbele gebruiker?
Sterk. Ik zou niet weten hoe ik dat hier zou moeten doen...
Ik neem aan dat mailadres uniek moet zijn...
Waxterz
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2006, 03:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Wel in mijn theoretische case: het was een apart emailadres.

Misschien is het in mijn theoretische case welzo dat de moderatoren van dat forum psycho-analisten zijn die allerlei conclusies kunnen trekken uit het postgedrag.

Zodus: het kan "alleen" maar zijn uit pure deductie?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik snap dan nog altijd niet.... waarom je het niet zou proberen uitpraten...
Websites die hun leden voor de lol bannen, zijn zeer zeldzaam. Meestal hebben ze dus wel een gegronde reden.
Daarom vind ik ook dat je hun keuze moet respecteren. Toch zeker als uitpraten niet helpt. Waarschijnlijk is er dan ook wel redelijk wat gebeurd, waar ze zich aan ergeren.


Der heeft er hier op het forum ook zo ene gezeten.... hij zou gans tforum verziekt hebben.
Laatst gewijzigd door bambipower 15 feb 2013, 14:47, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bambipower schreef:Hoe je het moet omzeilen... vind ik onbelangrijk. Je kan het proberen door de webmaster te mailen, en vriendelijk te vragen.
Als iemand een Forum bezoekt, dan moet hij zich houden aan de Forumregels, zoniet moet hij van dit Forum wegblijven.
Dit heeft niets met legaal of illegaal te maken, of moraalridder, dat zijn gewoon de afspraken die je aanvaardt, als je tot een Forum toetreedt.

Als de Forum admin die persoon geband heeft - alléén voor die reden - zal hij hoogstwaarschijnlijk de 2de account geband hebben. Je kan de Forum admin mailen en vragen om een paswoord reset van de 1ste account, als dat de reden was om een 2de account aan te maaken.

Ook op Userbase hebben we die regel.
  • 1) als we iemand "snappen" met een dubbele account gaan we die persoon aanschrijven, en zijn nieuwe account blokkeren.
    2) als iemand een ban gekregen heeft (permanent of tijdelijk), dan tolereren we ook niet dat hij/zij de ban omzeilt door een nieuwe account aan te maken. Die wordt per definitie geblokkeerd.
Zoals meon zegt, dat "betrappen" is niet altijd evident ...
Waxterz schreef:Gaan ze dan louter af op postgedrag of vragen ze info op bij de provider?

De provider zal absoluut geen info geven welke persoon bij welk IP hoort, tenzij op gerechtelijk bevel.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Als een user blijft terugkomen met andere usernames kan je ook gewoon "Tachy goes to coventry" (vBulletin) toepassen op de user.

Duurt wel een tijdje eer hij dan doorheeft dat niemand op zijn posts reageert ...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

phpBB heeft het friend/foe-systeem (intern: Zebra), maar kent geen globale settings.
Waxterz
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2006, 03:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Zeer zeker moet ge u aan de forumregels houden.

Het gaat hem louter over een zeer lage én subjectieve & selectieve drempel wat kan en wat niet kan.

Op een algemeen forum waar men faits-divers post zoals artikels van HLN.be kan men meer toestaan dan bv hardware-advies.


Als je de flauwe plezante uithangt met af en toe een uitsmijter op een algemeen forum, is dat dan een reden om iemand blijvend te bannen, ZONDER EEN FORUMLID TE KWETSEN,zelfs als die persoon nuttige informatie geeft op de subfora, zoals hardware-advies, huiswerk, lifestyle, noem maar op?

Om op de orignele post terug te komen: als je een dynamisch IP hebt, is het dan louter een berekende gok dat een welbepaald poster die zich meermaals registreert op een forum te bannen?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Jij gaat er vanuit dat de moderatoren iemand in het vizier willen nemen.
Dat hoeft zo niet te zijn.
Het kan ook zijn dat de "gebande en terugkerende" persoon in het vizier blijft lopen.
En dit telkens door het niet gewenste gedrag... bijvoorbeeld door wat jij noemt "de flauwe plezante uithangt met af en toe een uitsmijter".
Allicht hebben de moderatoren daar een ander idee over en denken: "Wederom ééntje die over de schreef gaat." :!:
Waxterz schreef:PS: post = louter theoretisch :)
Zo is geloofwaardigheid ook iets dat geapprecieerd wordt op fora.
Denk ik. :wink:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Waxterz schreef:Nogmaals: dit is helemaal niet illegaal bedoeld.
Edit: laten we niet de moraalridder uithangen, als er een trukje bestaat dat legaal is, dan is het toch geoorloofd.
Er is een verschil tussen illegaliteit en ingaan tegen huishoudelijke reglementen.
Illegaal = dingen die niet wettelijk zijn en reden kunnen zijn voor strafrechtelijke vervolging.

Als bezoeker tot een forum, maar ook bijvoorbeeld een openbaar zwembad, heb je je te houden aan het huishoudelijk reglement (de 'regels'). Bovendien zijn er mensen aanwezig die kunnen optreden tegen gedrag dat ongeoorloofd is: dit hoeft niet eens per sé beschreven te zijn. In mijn voorbeeld zou dat kunnen zijn: "geen verpakkingen van koekjes in het zwembad gooien". Dat zal vast niet beschreven zijn, maar een zwem-opzichter zal je daar ongetwijfeld over aanspreken. De eerste keer is het een waarschuwing, de tweede keer word je uit het zwembad verwijderd. Je hebt niets illegaal gedaan, maar toch ben je storend voor de omgeving.
Hetzelfde valt op onnoemelijk veel andere situaties in de context van fora toe te passen.
moonriver
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2013, 08:39
Bedankt: 10 keer

@Waxters Ik ben al zo dikwijls op userbase geband,ben de tel kwijt :? Ik weet dat ik niet meer welkom ben.Maar hun deur staat nog steeds open :angel: Dan loop ik ens effe binnen he' :beerchug:
Reden,ik ben een echte Telenet fan boy in hart en nieren.Ik heb nooit maar ook nooit mensen gekwets,als ik de waarheid over Telenet poste,kreeg ik metteen 'n ban :wink:
Waarom heb jij het over dynamis IP.Straks gaan ze denken dat ik het ben.En ja ik ben Rickyrocker.
Laat de ban maar komen.
Lang leve userbase.
Tot een volgende keer.
Bijlagen
ScreenShot1.jpg
(37.82 KiB) 1954 keer gedownload
Waxterz
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2006, 03:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ja, maar niemand antwoordt op de feitelijke vraag, los van ethiek & zedenleer & forumregels:


Als je een dynamisch IP hebt, is het dan enkel louter en alleen omwille van het postgedrag dat iemand tegen de lamp loopt?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Het is ondertussen duidelijk dat jij het niet hebt over "uit praktische redenen" meerdere accounts hebben, maar wel degelijk met de bedoeling om misbruik hier van te maken en onrust te stoken op het platform.

Dàt gedrag heet trolling en is een zeer zo oud als het internet (denk aan nieuwsgroepen). Aangezien mensen niet van gedrag veranderen is het antwoord ja. Als je eenmaal ongewenst gedrag vertoont blijf je ongewenst gedrag vertonen en zal je opnieuw verbannen worden. Niet omdat je een dubbel-account hebt, maar omdat je stoort.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”