pfsense
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
hey ik heb alix pfsense router, .. en een tplink managed switch momenteel heb ik een wan ip op de dhcp, maar ik wou in mijn huidig systeem een nat instellen, en een vlan die geen toegang heeft tot het internet dus danig dat ze bereikbaar zijn van de clienten maar niet van de buiten wereld iemand enig idee, hoe dit moet.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Als ik het goed begrijp wil je 2 netwerken : een deel waarmee je kan surfen en een deel waarmee je niet kan surfen?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Ofloo
- Elite Poster
dat niet surfen is geen ramp, wat ik eigenlijk zou willen is
lan = statische wan range
vlan0 192.168.0.0/24 < geen internet
vlan1 192.168.1.0/24 < nat
vlan2 10.0.0.0/24 < geen internet
dit alles op 1 router op 2 is het een fluitje van een cent, .. ik wil bv een bepaalde mac/poort range op de managed switch willen reserveren voor NAT dus danig dat als ik een client heb en ik wil die in een NAT insteken dat die van de dhcp gewoon een NAT ip krijgt terwijl er eigenlijk over die switch een wan netwerk loopt.
lan = statische wan range
vlan0 192.168.0.0/24 < geen internet
vlan1 192.168.1.0/24 < nat
vlan2 10.0.0.0/24 < geen internet
dit alles op 1 router op 2 is het een fluitje van een cent, .. ik wil bv een bepaalde mac/poort range op de managed switch willen reserveren voor NAT dus danig dat als ik een client heb en ik wil die in een NAT insteken dat die van de dhcp gewoon een NAT ip krijgt terwijl er eigenlijk over die switch een wan netwerk loopt.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Dan ga je niet anders kunnen dan werken met vlans denk ik.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Ofloo
- Elite Poster
dat dacht ik al, enkel weet niet zeker hoe en wat er mogelijk is, .. wat ik zou willen doen is een gewoon netwerk via pppoe ingebeld met een reeks van /28 en één van die ip's wil ik gebruiken voor een NAT maar op die zelfde router, zodanig dat ik mijn wlan gewoon dhcp kan forwarden naar mijn router en dat managed swichen bereikbaar zijn voor mijn clienten
dus nu is het zo
router ->switch->routerwlan->clienten wifi + dlan 192.168.1.1/24
==> maar als ik dan op mijn managed switch wil moet ik eigenlijk nog een netwerk maken op 192.168.0.0/24 dat hoeft niet perse op het internet te kunnen, .. probleem is dat dit alles wel gaat maar ik wil geen 2 apparte netwerken dit alles zou makkelijk in 1 netwerk kunnen en met 1 switch ipv 3 switchen en 2 en misschien wel 3 routers
maar moet ik het wan address ook in een vlan steken denk je ?
dus nu is het zo
router ->switch->routerwlan->clienten wifi + dlan 192.168.1.1/24
==> maar als ik dan op mijn managed switch wil moet ik eigenlijk nog een netwerk maken op 192.168.0.0/24 dat hoeft niet perse op het internet te kunnen, .. probleem is dat dit alles wel gaat maar ik wil geen 2 apparte netwerken dit alles zou makkelijk in 1 netwerk kunnen en met 1 switch ipv 3 switchen en 2 en misschien wel 3 routers
maar moet ik het wan address ook in een vlan steken denk je ?