Coax tussen wandcontactdoos/NIU/Router/Digicorder

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Takie
Starter
Starter

De telenet installateur heeft in mijn appartement de volgende coax connecties gemaakt voor internet en digitale tv:

Afbeelding

Alle connecties staan vlak naast elkaar tegen de muur. Digitale tv en internet werken goed. Waarvoor de gele coax verbinding dient is mij echter een raadsel. En dat de digicorder rechtstreeks met de wandcontactdoos ipv de NIU is verbonden lijkt mij ook niet best-practice. Nu ben ik van plan om alle telenet zooi weg te stoppen in het tv-meubel en geloof dat ik de connecties dan kan vereenvoudigen tot het volgende:

Afbeelding

Klopt dit?
(ps: de kleuren van de kabels in de illustraties zijn voor de duidelijkheid en er is geen verband in kleur tussen foto1 en foto2)

Nog een closeup van de NIU en wandcontactdoos:
http://users.telenet.be/takie/userbase/ ... 230210.jpg
http://users.telenet.be/takie/userbase/ ... 230619.jpg
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als alles zo dicht staat dan kan je het beter rechtstreeks aansluiten op de NIU.

Volgende week gaat er een telenet installateur langskomen bij mijn zus,
ik hoop dat het daar wat fatsoenlijk afgewerkt gaat worden.
Daar hangt een bord van 50*50cm en daarlangs een DLP goot waar de coaxen uitkomen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Op de manier dat jij het wil doen zal het NIET werken!

Die kabel naar de linkerkant van de NIU MOET rechtstreeks op de allereerste coax zitten. Daar mag niks (en dus ook geen wandcontactdoos) tussenzitten.

Als je er aan prutst moet je ook rekening houden dat je eigenlijk de huidige algemene voorwaarden schendt. Als jij iets niet correct doet, dan kan jij ook storing voor vele anderen veroorzaken.
Takie
Starter
Starter

Nu ik er zelf over denk kan dit wel kloppen. De wandcontactdoos is waarschijnlijk gelijkaardig aan dit model waardoor beide connecties op de doos maar een deel van het spectrum bevatten. De "RF IN" op de NIU verwacht zeker het volledige spectrum (5Mhz-860Mhz) ?

Nu vraag ik mij af hoe de twee coax kabels die onder het doosje uitkomen intern bedraad zijn en hoe ik dit netjes kan vervangen door één nieuwe kabel op maat die ik naar de NIU kan trekken. ( Ik heb nog niet de kans gehad om het doosje open te vijzen)
xayana
Premium Member
Premium Member

De grijze die onderaan links het doosje uitkomt moet sowieso rechtstreeks naar de NIU. Deze komt gewoon uit de muur vanaf de straat (= binnenkomend) en is dus niet aangesloten op het wandcontactdoosje.
De witte keer terug naar het wandcontactdoosje en is daar dan ook op aangesloten. Die ZOU je kunnen verwijderen (en rechtstreeks naar de digicorder laten lopen), maar dan zal het wandcontactdoosje niet meer voorzien zijn van signaal.

Wat je eventueel wel kan, is bellen naar Telenet en een technieker vragen (tegen betaling wel) om een nieuw type NIU te laten plaatsen.
Deze NIU lijkt op wandcontactdoos en past dus ook in dat gat. Steekt wel een beetje verder uit en heeft ook een stopcontact nodig.
Op die manier zal je maar 1 coaxkabel meer hebben naar de modem en 1 coaxsnoer naar de TV.
Takie
Starter
Starter

Xayana kun je het merk en de productnaam van de NIU doorgeven of een foto ervan? Weet je ook hoeveel dit ongeveer van de muur zou uitsteken? Het tv-meubel staat namelijk vlak tegen de wandcontactdoos en zou dit graag zo houden om alle kabelzooi wat uit het zicht te houden
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Waarom die geen wandcontactversterker daarin heeft geplaatst is mij een raadsel :s (meteen die wcdoos eruit smijten, maar er stond wss al een garage versterker: minder werk).

Zet die tv uitgang alsjeblieft op een +4db uitgang (ipv 0db zoals nu).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

silencer schreef:Waarom die geen wandcontactversterker daarin heeft geplaatst is mij een raadsel
Zo'n inbouw NUI (ook "livingmodel" genoemd), mag dan wel passen in een standard inbouwdoos (6 x 6), je kan het niet combineren: de meervoudige Niko afdekplaat (zie foto TS) zal niet meer passen. Vandaar begrijp ik de monteur.
silencer schreef:Zet die tv uitgang alsjeblieft op een +4db uitgang (ipv 0db zoals nu).

Waarom? Dit is een verkeerd advies ... of denk je "hoe sterker signaal hoe beter" ??
Een overgemoduleerd antennesignaal heeft meer nadelen dan voordelen.

Als hij voldoende signaalsterkte heeft op 0dB, en zijn decoder kan foutloos decoderen, dan is er geen enkele reden om het 4dB signaal te gaan gebruiken. Zijn beeld zal er niet schoner uitzien, of minder sneeuw hebben :).
Deze uitgang kan je wel gebruiken als je er bijvoorbeeld nog 20 meter coax tussen hebt (zoals een 2de TV op de slaapkamer)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
xayana
Premium Member
Premium Member

Takie schreef:Xayana kun je het merk en de productnaam van de NIU doorgeven of een foto ervan? Weet je ook hoeveel dit ongeveer van de muur zou uitsteken? Het tv-meubel staat namelijk vlak tegen de wandcontactdoos en zou dit graag zo houden om alle kabelzooi wat uit het zicht te houden
't Is zoiets: http://www.dinh.be/index.php?option=com ... 24&lang=nl
Hoeveel die uitsteekt weet ik niet. Misschien kan iemand die er ene heeft daar wel op antwoorden.

Wat die Niko-afdekplaat betreft: da's correct, maar als je dat afdekplaatje afzaagt op de scheiding van de 2, dan valt dat niet op.

Maar nu snap ik het niet meer. Je zegt dat er een TV-meubel voor staat. En zelfs al heb je maar 1 of 2 kabels meer, dan nog ga je die ervoor zetten om 'kabelzooi' weg te werken.
Waarom laat je dan niet alles zoals het nu is?
Takie
Starter
Starter

De wandcontactdoos ligt achter het tv-meubel. De NIU en router staan anderhalve meter verder tegen de muur en daar staat niets voor. Wat ik nu wil doen is alle "rommelkastjes" (adapters, stekkerblokken, NIU, router, ...) in het kastje van het tv-meubel proppen en achtergaan in de kast een opening zagen voor aan het stopcontact en de coax wanddoos te geraken.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”