Rumble: uitgesteld kijken naar VRT, VMMa en SBS

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Er zijn gesprekken op til tussen de VRT, de VMMa en SBS om op verschillende platformen live en uitgesteld kijken mogelijk te gaan maken:
Drie zenders bieden samen ‘uitgesteld kijken' aan
Ruzie met Telenet kan roet in het eten gooien
dinsdag 21 augustus 2012, 03u00

Auteur: Dominique Deckmyn Aanraden 1 DelenBewaarCorrigeerE-mailPrint

Vorige 1/3Volgende .BRUSSEL - VRT, VMMa en SBS werken samen aan Rumble, een nieuw systeem voor uitgesteld kijken. Maar de lancering ervan wordt voorlopig geblokkeerd door de getroebleerde relatie van de zenders met Telenet.

Alle tv-programma's van de grote Vlaamse zenders zult u kunnen bekijken wanneer u dat maar wil, tot twee (of drie) dagen na uitzending. En dat zowel op een tablet of smartphone als op uw televisie. Dat is het idee achter het Rumble-project, dat gestart is bij de VRT maar waar ondertussen ook de twee grote commerciële zenders bij betrokken zijn.

In een korte mededeling bevestigden de drie zenders gisteren aan De Standaard deze samenwerking. ‘Rumble is een toepassing die live en uitgesteld tv-kijken op nieuwe platformen, waaronder smartphones en tablet-pc's, mogelijk moet maken', schrijven ze. ‘Dit is vandaag een proefproject, waarvan we de wenselijkheid van het in de markt zetten onderzoeken en waarvoor we met alle partners (omroepen en distributeurs) over de nieuwe mogelijkheden ervan in gesprek zijn.'

De zenders willen dus de distributeurs – vooral Telenet en Belgacom – bij het project betrekken. Maar dat ligt bijzonder moeilijk vanwege de hoogoplopende twist tussen Telenet en De Persgroep, dat 50 procent van VMMa bezit. De VMMa wil meer geld van Telenet in ruil voor zijn programma's en wil worden vergoed voor het gebruik van de digicorder.

Op aansturen van De Persgroep-topman Christian Van Thillo verenigden de drie zenders zich in juli voor een politiek initiatief: ze lobbyden samen voor een amendement aan het mediadecreet. Dat amendement zou ervoor zorgen dat de distributeurs geen nieuwe diensten (zoals uitgesteld kijken) mogen lanceren zonder toestemming van de zenders. Het amendement werd weggestemd, maar komt dit najaar opnieuw op tafel in de vorm van een wetsvoorstel. Telenet-topman Duco Sickinghe reageerde dat dit manoeuvre elk gesprek tussen zijn bedrijf en VMMa onmogelijk maakt.

Het Rumble-systeem wordt momenteel al op zeer beperkte schaal getest, maar volgens een insider start over enkele weken een meer uitgebreide proef waarbij enkele honderden mensen toegang krijgen. Rumble is gebaseerd op de technologie van het kleine Nederlandse bedrijf Triple IT en van telecomreus Ericsson. Triple IT werkt al samen met enkele Nederlandse zenders en met de RTBF. Eind vorige maand lanceerde de RTBF de app TV Nomade die gebaseerd is op dezelfde technologie. TV Nomade laat toe om de drie RTBF-kanalen live te bekijken of alle programma's van de afgelopen 24 uur te herbekijken, voor 2,99 euro per maand.

‘Net gemist'-vervanger

Wat VRT, VMMa en VT4 van plan zijn, is echter een stuk breder omdat ze, met z'n drieën, alle grote Vlaamse zenders in huis hebben. In die zin gaat het ook verder dan gelijkaardige initiatieven in het buitenland, zoals de Britse iPlayer of het Nederlandse ‘Uitzending Gemist'. Die samenwerking is des te opmerkelijker, omdat de sfeer in de Vlaamse media momenteel bijzonder bits is met de nakende lancering van Vier en Vijf (de vernieuwde versies van VT4 en Vijftv).

Aanvankelijk zal Rumble alleen op smartphones en tablets draaien. Maar volgens de insider is het de bedoeling dat het ook beschikbaar zal zijn op tv-toestellen, via de digitale tv-decoder. Daar zou het onder meer de huidige ‘Net gemist'-functionaliteit van de VRT vervangen. Maar dat vereist het akkoord van de distributeurs. Die willen niet officieel reageren op de plannen van de zenders. Het is onduidelijk of de lancering van Rumble zou betekenen dat de digicorder-functie (programma's opnemen voor uitgesteld kijken) verdwijnt of betalend wordt.

Een marktonderzoek moet in de komende weken uitwijzen of en hoeveel de Vlaming bereid is te betalen voor deze vorm van flexibel tv-kijken. Maar een bedrag van zo'n 5 euro per maand wordt genoemd.

Toevallig of niet is 4,95 euro per maand de prijs die Belgacom sinds gisteren kleeft op zijn TV Overal-dienst, die enigszins vergelijkbaar is. TV Overal biedt de mogelijkheid om live tv te bekijken op een tablet, voegt daar ook buitenlandse zenders aan toe maar geen of amper uitgesteld kijken. Telenet biedt een gelijkaardige dienst, Yelo, die momenteel nog gratis is.
Bron: De standaard
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Krijf je dan voor €5 toegang tot de VRT, VMMA en SBS zenders?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Naar Belgische traditie is men weer bezig een uniek iets te bedenken waar de consument niet op zit te wachten;

- Verbod op opnames (uniek in de wereld)
- Betalende versie Uitzending gemist (in Nederland gratis)
- Een player met allerlei beperkingen

Enfin... het geeft nogmaals aan wat de kansen van WeePeeTV zijn in dit alles.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

heist_175 schreef:Krijf je dan voor €5 toegang tot de VRT, VMMA en SBS zenders?
Dit is een goede vraag.

Kun je voor 5 euro (zonder een Belgacom TV abonnement te hebben) dan toegang krijgen tot dit aanbod van zenders ?
Als die 5 euro daarentegen bij een Belgacom TV abonnement van 15 euro komt, is dit al niet zo interessant meer.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:
Provider

Als diensten als Yelo / TV overal/ Rumble nog extra geld kosten bovenop normaal (al dure) abo dan is het simpel: ik neem ze niet, ik download wel!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het TV Overal abonnement kost (binnenkort) €5 als je geen Maxi pack hebt.
Dat is dan wel €5 bovenop Belgacom TV

Ik ga ervanuit dat Rumble onafhankelijk is van de ISP?
Ik betaal al voor mijn internetlijn en dan betaal ik aan Rumble nog €5 om naar VRT/SBS/VMMA zenders te kijken?

Als ik dan nog iets vind om BBC mee te kijken, zijn we er :)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Ik wordt precies met de dag gelukkiger dat ik satelliet kijker ben geworden.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

TVVlaanderen kost toch ook €11 per maand en dan moet je nog eens al uw hardware aanschaffen.
Goedkoop kan je dat toch niet echt niet noemen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

is de hardware van BGC of TN gratis dan!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:
Provider

Heel mooi artikel. Hier ga ik zeker naar uitkijken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:TVVlaanderen kost toch ook €11 per maand en dan moet je nog eens al uw hardware aanschaffen.
Goedkoop kan je dat toch niet echt niet noemen.
Niet is gratis.
De hardware van BGC/TN/Scarlet/... zit mee in de abonnementsprijs vervat, bij TVV is dat apart aan te schaffen (of te huren aan een fors hogere prijs)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Vreemd, langs de ene kant zouden ze het dus onmogelijk willen maken om programma's op de eigen (Belgacom en Telenet) decoders op te nemen, maar anderzijds zit de VRT wel ongeëncrypteerd op de kabel, en op DVB-T (en bepaalde programma's ook nog eens op BVN, opnieuw ongeëncrypteerd).
Voor de VRT zouden ze dus willen een heel strenge portier aan de voordeur zetten, terwijl de achterdeur wagenwijd openstaat.
Of zou hier misschien de reden zitten dat de VRT ook nog eens geëncrypteerd op Teletenne zit ?
Dat het de bedoeling is dat de VRT FTA zenders op DVB-T verdwijnen en die op kabel weer geëncrypteerd worden ???
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

boulder schreef:Voor de VRT zouden ze dus willen een heel strenge portier aan de voordeur zetten, terwijl de achterdeur wagenwijd openstaat.
De achterdeur is 1%... de voordeur 99% van de gebruikers... men gaat gewoon voor het meeste rendement.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat klopt (ken de juiste cijfers niet, maar het zal zeker de overgrote meerderheid zijn die via Belgacom, Telenet kijk), maar die getallen gaan ongetwijfeld veranderen als je begint te prutsen aan de opnamefuncties van de digicorders.
Niet dat ik nu denk dat alle gebruikers een DVB-C tuner gaan installeren, of naar TV Vlaanderen gaan lopen met een Linux receiver, enz.

Wat ik in elk geval oneerlijk vind aan deze deal is dat :

* doordat VRT zich verschuilt achter de rest zij opnieuw geld kan vragen voor haar versie van Uitzending Gemist.
In het buitenland (bijv. Groot-Brittanië, Nederland) zijn die zaken wel gratis als het over de openbare omroep gaat.
Dat lijkt mij ook logisch, vermits de programma's reeds gemaakt worden met belastingsgeld.

* de opnamefuncties van een toestel niet als iets technisch behandeld worden (hoeveel tuners heeft het toestel, zit er een harddisk in ?), maar als een dienst, die naar believen kan aan- of afgezet worden, zonder inspraak van de consument.
Een heruitgave van het Flexview verhaal dus, waar ik mij in het begin van digitale TV zo over druk gemaakt heb (terecht, zoals nog maar eens blijkt).

* wie een digicorder gekocht heeft in dit geval de pineut is. Wie er een huurt kan altijd na een aantal maanden zijn contract opzeggen, maar wie het toestel gekocht heeft ziet de mogelijkheden van zijn toestel plots serieus ingeperkt.
Vergelijk het met een auto die je koopt die 140km/u kan doen, maar die men vanop afstand plots na een paar jaar tot 90km/u begrenst...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat lijkt mij ook logisch, vermits de programma's reeds gemaakt worden met belastingsgeld.
Ja en nee.
Het platform, de hosting, ... moet ook betaald worden en zit niet vervat in het budget dat ze krijgen om "programma's te maken"

Ik ben het wel eens met uw betoog.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

boulder schreef:maar die getallen gaan ongetwijfeld veranderen als je begint te prutsen aan de opnamefuncties van de digicorders.
Niet dat ik nu denk dat alle gebruikers een DVB-C tuner gaan installeren, of naar TV Vlaanderen gaan lopen met een Linux receiver, enz.
Je spreekt jezelf dus al bij voorbaat tegen... trouwens de massa gaat netjes betalen voor z'n luxe... wederom die 1% die overstap laat hen koud.

Trouwens de beslissing ligt bij de politiek (voor één keer staat TN een keertje aan de kant van de consument)... en dan kan je in Belgie enkel het ergste vrezen. De politiek zou dit wetsvoorstel gewoon moet afschieten en vrije hardware keuze verplichten als schepje er bovenop.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Klopt r2504,

Het is de politiek (maar welke ? Belgisch, Europees, etc) die dit kan veranderen.
De politiek bepaalt de regeltjes.

Als die politiek nu bv zou vastleggen:
- Alle content dient beschikbaar gesteld te worden (tegen bv een bepaalde prijs).
- Het platform waarop doet er niet toe (is aan de markt om uit te maken).
- Maar de content moet vrij zijn (opneembaar, doorgeefbaar ?)

Dat laatste lijkt me wel ergens een probleem. Inzake auteursrechten, e.a.
Want meeste content leveranciers wensen een soort beveiligd systeem (vrees ik).
Beetje zoals met de Bluray discs en DHCP kopieerbeveiliging, etc...

Ze willen hun content (en dus vorm van opbrengsten) ergens afschermen.

Neem nu bv HBO. Die maakt leuke series. Al die deze series nu eens wereldwijd zouden aanbieden. En daarvoor een contract afsluiten met technologische providers (externe platforms) ofwel zelf een platform ter beschikking stellen (bv streaming via hun website). Dan kunnen zij rechtstreeks inkomsten incasseren. En dit wereldwijd.

Indien dit aan een lage prijs zou gebeuren (je afzetmarkt is tenslotte wereldschaal) roep je meteen ook piraterij daarmee een stukje halt toe.

Maar laat de content dan vrij zijn.
Uiteindelijk kies de mens meestal voor zijn 'gemak'.

Waarom naar de videotheek om de hoek gaan, als ik die film nu vanuit mijn luie zetel kan bestellen (aan 3 euro).
Gevolg: Videotheek sterven uit (gaan failliet). End of business.

Idem met content. Waarom dit opnemen, bij je buur gaan ontlenen. Als je het thuis onmiddellijk en nu beschikbaar hebt, voor een kleine prijs ? Dan hoef je zulke content toch niet meer af te schermen...

Al die films op DVD's bv die mensen kopen. Waarom ?
Hoeveel kijken daar opnieuw naar ?

Er heerst ergens een enorme angst op protectie (op bezit).
Voor een stuk snap ik dit, maar ook ergens niet.

Ik zou graag de slimste mens zien op VT4 (woestijnvis).
Maar ik hoef dat niet te herbekijken. Mis ik een aflevering, hetzij zo.
Uiteindelijk is dit maar TV. EN misschien doe ik wel liever iets anders.
Dan TV zien...

Edit: Een andere vraag (en wat ik zelf veel stommer vind) is dit. Waarom 2x internet ? Ofwel via VDSL ? Ofwel via de kabel. Waarom kunnen zowel telenet als Belgacom niet over eenzelfde kabel lopen ? Ik vind dat het medium (technisch) neutraal zou moeten zijn. Een neutrale netwerkbeheerder. En 1 netwerk, 1 tv bakje, etc. Meer conforme (en uniforme) techniek. En wat er over deze kabel allemaal loopt. Dat is aan de consument om over te beslissen. Neem je Belgacom, Dommel, Telenet, etc... Kies je voor VOIP, TV via provider X of provider Y, etc. Allemaal mogelijk, met dezelfde techniek, op dezelfde wijze (tenzij je liever eens exotisch wilt gaan, bv Fritz! ofzo :wink:) Maar de basis is gelijk. Zoiets zou alvast stukken kosten besparend werken. Dergelijke krachten wat te bundelen. Maar bon, dit is whisfull thinking. De zaken zijn niet zo. Het is nu ergens één soepje (als gevolg van de 'vrije' markt). Waar je als consument zelf maar moet zien uit te geraken. De één lukt dit al wat beter dan de ander. De één moppert er misschien wat over (en gaat op zoek naar alternatieven), de ander (de massa ?) betaalt braaf zijn rekening. En haalt nog een pilsje uit zijn frigo. De voetbal begint. Vandaag op Belgacom, morgen op Telenet. Hoe zot kunnen ze ons zo maken (of zijn) :wink:

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:
Provider

VDSL en kabel hebben elk ook hun eigen technische sterkten en zwakten. Het is dus goed dat er keus is. Enkel met een netwerk dat geen van de gebreken van DSL of kabel heeft, ben ik akkoord. En wat dat TV bakje betreft, sommigen kijken wel graag uitgesteld, of kijken eens terug naar dezelfde film. Hier is het dus ook goed dat er keus is.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dag depeje,

Klopt. Maar stel nu dat Belgacom straks met glasvezel (fiber to the home) uitkomt. En Telenet (iets later) ook. Dan is dit toch ergens onzin ? Waarom twee keer zo een glasvezel kabel in je huis trekken ? Eentje voor Telenet en eentje voor Belgacom. Dit kunnen we doen (korte termijn visie). Maar één "neutrale" kabel zou ook kunnen (lange termijn visie). Maar daar heb je ergens de politiek voor nodig. Want de 'vrije markt' zal daar zelf niet zo gauw mee op de proppen komen (vrees ik).

Wat het bakje betreft. Je kan verschillende versies daarvan uitbrengen. Eentje met opname mogelijkheid, eentje zonder. Maar het blijft ergens wel hetzelfde "neutrale" bakje. Eventueel kan de provider zijn eigen firmware (of dergelijke) erop flashen. Of bv WeePeeTV hiervan gebruiken maken om zijn signaal bij je thuis te brengen. Maar ook dit is whishfull thinking (zie ik niet meteen gebeuren). Want iedere leverancier komt liever met zijn toestel (en decoder) op te proppen. Echter, wanneer bepaalde protocollen (inzake internet, VOIP, TV codecs, etc) ergens meer zouden vastliggen (of dergelijke afspraken daarin gevolgd worden), zou zoiets wel kunnen. Maar dan heb je wat meer samenwerking nodig (ipv concurrentie en eigen systemen).

Als je dit puur vanuit de techniek (en klantvriendelijkheid naar je consumenten bekijkt) zou dit een mooie zaak zijn.
In die zin is elke standaard een goede zaak (VHS, Bluray, HDMI, USB, etc).

Groetjes,
Gent32m
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Gent32m schreef:Waarom 2x internet ? Ofwel via VDSL ? Ofwel via de kabel. Waarom kunnen zowel telenet als Belgacom niet over eenzelfde kabel lopen ?
Tja... historiek... alléén zou het spijtig zijn moest hetzelfde gebeuren bij fiber (al is dat reeds het geval want biede hebben reeds fiber tot op enkele honderden meters van je deur).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
boulder schreef:maar die getallen gaan ongetwijfeld veranderen als je begint te prutsen aan de opnamefuncties van de digicorders.
Je spreekt jezelf dus al bij voorbaat tegen... trouwens de massa gaat netjes betalen voor z'n luxe... wederom die 1% die overstap laat hen koud.
Ik spreek mezelf daar niet in tegen.
Als je de consument stokken in de wielen steekt bij zijn opnames, zijn er ongetwijfeld een aantal die zich gaan informeren hoe ze dat kunnen omzeilen, maar dat betekent niet dat dat de grote massa zal zijn.
ALs het nu 1% tegenover 99% is, en het verandert naar 5% tov. 95% dan kun je niet zeggen dat het geen impact gehad heeft, maar natuurlijk, daarvan zullen ze niet echt wakker liggen.
r2504 schreef:Trouwens de beslissing ligt bij de politiek (voor één keer staat TN een keertje aan de kant van de consument)... en dan kan je in Belgie enkel het ergste vrezen. De politiek zou dit wetsvoorstel gewoon moet afschieten en vrije hardware keuze verplichten als schepje er bovenop.
Akkoord, met vrije hardwarekeuze zou men die beperkingen nooit kunnen opleggen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

Jammer dat Belgen zo'n melkkoeien zijn en zich zo gemakkelijk laten melken.

Veel betalen voor tv, veel betalen voor internet, veel betalen voor telefoon waar dit in het buitenland merkelijk goedkoper kan.

Betalen voor uitzending gemist wat elders gratis kan. Wie betaalde er voor opnames op videorecorder vroeger? De opnamefunctionaliteit werkt zodanig slecht dat je soms met heimwee terugdenkt aan de oude video.

Mensen willen nu eenmaal uitgesteld kijken omdat het veelal tweeverdieners zijn en de tijdsverdeling niet meer deze is van 50 jaar geleden. Bovendien hebben ze een degout van reclame gekregen door programma's van 50 minuten te doorspekken met 3 blokken van minutenlange keidwaze reclame en zelfverheerlijking. Nu is men nog verbaasd dat men dit wil doorspoelen :roll:

Hopelijk zijn de grote spelers als Apple, Google enz... snel hier met een deftig aanbod zodat we eindelijk kunnen genieten van TV zoals het zou kunnen zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

We zijn als Belgen gemakkelijke melkkoeien omdat 'onze' politici dat steeds weer zo organiseren.
Je wordt het als burger snel gewaar dat je eigenlijk maar weinig echte keuze hebt.
Ja, je kunt kiezen tussen Belgacom en Telenet, en hoewel dat soms op bepaalde vlakken wel verschil maakt, zal het qua prijs niet zoveel verschillen.
De ether is nu ook in handen van Telenet.
TV Vlaanderen is nauwelijks een alternatief voor de 2 spelers, met van die deelkanalen, uitval soms in prime time, heel wat ontbrekende kanalen, enz.

Kijk je naar andere zaken waar het foutloopt, dan zie je dat daar vaak de overheid een kwalijke hand in heeft.
Je mag dan wel je stroomleverancier kiezen, maar de echte productie zit maar bij een zeer beperkte groep spelers geconcentreerd.
En al spaar je dan uit op de prijs van de stroom zelf, de distributie is weer in handen van monopolisten, die de tarieven hoog leggen, en naar hartelust gepolitiseerd zijn.
Prijsdalingen die er komen door concurrentie op de stroom zelf, worden gretig gecompenseerd door hogere taksen, hogere distributiekosten, enz.

Voor internet heb je zowat hetzelfde verhaal, wel een aantal merken, maar slechts 2 grote spelers die de kabel in handen hebben (telefoon of kabel).
En diegene die dus ADSL willen aanbieden moeten bijna altijd via dezelfde aanbieder passeren.
Voor vaste telefonie idem ditto.
Toevallig een waar de overheid nogal wat aandelen in heeft.

Kortom, de hoge prijzen worden meegeorganiseerd door de overheid, ook al doet die nu alsof ze daar niets mee te maken heeft en het allemaal tegen hun wil gebeurt.
Ik zie dit niet gauw veranderen, ondanks de rethoriek van sommige politici.
Zie het als verborgen belastingen, daar lijkt het erg sterk op.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dit is dan weer een typisch Belgische reactie. Wat kunnen wij er aan doen?

De overheid heeft inderdaad heel wat schuld aan de huidige situatie maar het is nog altijd de kiezer die de verantwoordelijke politici kiest of (niet) afstraft. Waarom kan de overheid dat niet in de buurlanden omdat de wakkere Hollander iets meer op zijn centen past en de politici dat weten.

Er is te weinig echte concurrentie dat is juist maar zelfs als er keuze is veranderen de brave Belgen amper. Hoe lang heeft Electrabel de boel mogen oplichten en hoeveel zitten er vandaag nog altijd? Ik verander praktisch ieder jaar en dat kost amper 10 minuten tijd. Ook de overheid doet soms goede dingen zoals een gezamenlijke verkoop van energie per provincie. Ik doe eraan mee maar de meeste vinden het te moeilijk om eens een formulier in te vullen en online te versturen, klagen dat lukt wel nog net.

De Belg moet eens wat assertiever worden en de aanbieder laten voelen dat hij het er niet mee eens is ipv die houding van zich bij alles neer te leggen en te zagen tegen zijn geburen die net hetzelfde doen als hij.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy, ik zit al jaren bij Ecopower (stroom) en Lampiris (gas), voor mijn internet bij Scarlet, zonder vaste lijn, enz.
Maar weet je wat het is ?
Ik betaal nog altijd veel te hoge taksen, solidariteitsbijdragen, enz. op mijn electriciteit.
Elia, Eandis, en dergelijke zijn monopolies en daar heb ik geen keuze over, maar dat maakt wel een groot stuk van de prijs uit.

Wat TV betreft, daar heb je nog minder keuzes.
Er is maar één kabelmaatschappij voor heel Vlaanderen.
Idem ditto voor het telefoonnetwerk.
DVB-T zit ook bij de kabelmaatschappij.
TV Vlaanderen schiet dan nog over voor satelliet, maar dat heeft nogal wat gebreken.
Hoeveel keuze heb je dan écht ?
Stel je maar een Nederlandse situatie voor zonder digitenne, met een Canal Digitaal dat een pak kanalen mist en één kabelmaatschappij voor het hele land, die ook nog eens Digitenne uitbaat, met hoop en al 7 zenders, en die van RTL ontbreken...
Ohja, en Glashart en dergelijke zijn er ook niet.
Hoe concurrentieel zou het nog zijn ?

En wat die politici betreft, ik ken geen partij die echt iets aan de monpolies wil doen.
Op federaal niveau halen ze geld uit de bijna 50% Belgacom aandelen.
Telenet was oorspronkelijk een kind van de Vlaamse regering, en er is geen enkele Vlaamse partij die daar echt iets wil aan doen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is juist dat men beter zou opteren om de kabel (koper en coax) open te stellen voor alle aanbieders. Dan pas kan er echte concurrentie komen en zullen de prijzen normaliseren.

De klant is echter niet geheel onschuldig want hij is ook de kiezer en kiest hij ook de mensen die de huidige situatie beheren. Misschien is een piratenpartij zoals in het buitenland een oplossing om ergens beweging in te krijgen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

in belgie, net zoals in nederland trouwens, leiden verkiezingsuitslagen al jaren naar onwerkbare toestanden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Tja... als je blijft stemmen voor dezelfde ellende omdat iets nieuws "misschien" wel eens niet perfect zou kunnen zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy, dit slaat nergens op.
Noem mij eens een partij in Vlaanderen die concrete wetsvoorstellen doet die de vrije concurrentie echt bevorderen.
Vertel er dan ook bij op welk voorstel je het hebt.
Er zijn er veel die vlak voor de verkiezingen de indruk wekken dat ze alles eens gaan aanpakken, maar na de verkiezingen blijft alles bij het oude.
Je kunt nu wel de Piratenpartij vermelden, maar die deed bij vorige verkiezingen hier niet eens mee, dus kon de kiezer er gewoon niet voor stemmen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Meer over de piratenpartij op http://pirateparty.be/?lang=nl
Blijkbaar zijn er toch mensen die er wel werk van willen maken ipv erover te leuteren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Welke actie heeft Dizzy precies al ondernomen ?
Zelf ben ik tot op het kabinet van Lieten geweest, en heb daarvoor diverse politici aangeschreven.
Er is ook communicatie geweest met Neelie Kroes, die helemaal niet welwillend stond tegenover meer vrije marktwerking.

Wat de Belgen in het algemeen betreft, u kunt hen niet verwijten dat ze nog niet voor de piratenpartij gestemd hebben, die partij moet nu nog voor de eerste keer opkomen.
Als je naar hun site kijkt, zie je dat dat bij de komende gemeenteraadsverkiezingen al moeilijk is om lijsten samen te stellen.
Het is ook niet op gemeentelijk niveau dat dit probleem zal aangepakt worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

boulder schreef:Wat de Belgen in het algemeen betreft, u kunt hen niet verwijten dat ze nog niet voor de piratenpartij gestemd hebben, die partij moet nu nog voor de eerste keer opkomen.
Het probleem is dat de Piraten partij een "onderwerp partij" is zonder een algemene agenda. Dergelijk partijen zullen nooit veel betekenis hebben vrees ik, al kunnen ze misschien wel aantonen (andere partijen pikken die dan wel op) dat bepaalde onderwerpen leven bij de bevolking.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat kan je dan ook van NVA zeggen die ook een partij is die streeft naar onafhankelijkheid of van Groen die gaan voor een beter milieu. Deze partijen hoeven niet groot te zijn of zelfs mee te regeren maar kunnen wel drukking bieden op de rest wat ook in de praktijk zo is.

Ik heb herhaaldelijk de betrokken ministers aangeschreven en blijf dat doen. Dat levert misschien niet direct iets op maar lang genoeg hameren is de enige optie, berusten levert zeker niets op.

Ik zie het met plezier verschijnen dat Telenet zijn beroep tegen de openstelling verloren heeft. Alweer een stapje gezet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy, ik ben al veel langer bezig dan jij met die politici aan te schrijven.
Je maakt je echter illusies als je denkt dat zij luisteren naar individuele consumenten of zelfs groepjes daarvan.
Je ziet het trouwens in het artikel, de motor hier is Mobistar.
Als een bedrijf erop hamert dat zij gehinderd wordt door gebrek aan concurrentie, kan er plots van alles dat vantevoren niet kon.
Heel de beweging is er gekomen toen Mobistars satellietaanbod flopte.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vind ik dus onzin. Uiteraard gaan ze niet veranderen omdat een individu dat graag zou willen maar als er genoeg individuen zijn kan er meestal wel vanalles. Men verandert zelfs het rechtsysteem als er maar genoeg individuen zich ongelukkig voelen als iemand vrij komt volgens de geldende regels. Met zo'n mentaliteit moet je maar alles accepteren en braaf knikken als burger, zo zal er inderdaad nooit iets veranderen.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Van een insider bij de VRT gehoord dat dit nog maar een proof of concept en dus verre van realisatie...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef:Vind ik dus onzin. Uiteraard gaan ze niet veranderen omdat een individu dat graag zou willen maar als er genoeg individuen zijn kan er meestal wel vanalles. Men verandert zelfs het rechtsysteem als er maar genoeg individuen zich ongelukkig voelen als iemand vrij komt volgens de geldende regels. Met zo'n mentaliteit moet je maar alles accepteren en braaf knikken als burger, zo zal er inderdaad nooit iets veranderen.
Dus als de belastingen niet verlagen dan komt het omdat er niet genoeg mensen dat willen ? :roll:
Er is nog een verschil tussen iets massaal willen en macht hebben om er iets aan te veranderen.

Ik heb er geen problemen mee dat mensen zich roeren, zich verenigen, en niet zomaar om het even wat slikken dat hen opgelegd wordt.
Maar ik ben niet naïef.
De evolutie is jarenlang in één richting gegaan.
In-Di werd bijv. doorverkocht, de andere kabelleverancier in Leuven ging ook op in Telenet.
Na de overkoop van In-Di gingen bijna alle niet-geëncrypteerde zenders op zwart.
Daar heb ik en anderen tegen geprotesteerd, heb ik politici aangeshreven en ben ik zelfs ter plaate geweest met een groepje, bij het kabinet van Lieten.
DVB-T is ook naar Telenet gegaan, ondans dat samenzitten.
Maar dan ging het slecht bij Mobistar, en kijk, nu gaat het plots de andere kant uit.

Waar ik een probleem mee heb is dat jij nu doet alsof jij met deze beslissing iets te maken hebt, alsof jij het nu eens allemaal gerealiseerd hebt, gewoon door wat mailtjes te sturen, terwijl ik je hier nooit gezien heb in al die jaren.

Trouwens, we zijn nog altijd nergens, hoor.
Als het proces ten gronde anders uitvalt staan we weer op 0.
Als Europa tegensputtert, en voor de Nederlandse markt hebben ze ook effectief een veto uitgesproken tegen een openstelling staan we ook weer nergens.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

In februari zou er een lancering plaats vinden van rumble.
Ik ben benieuwd naar de prijs, kan misschien een concurent worden van de pas gestarte weepeetv denk ik.

ik heb trouwens een paar maanden geleden al een demo van rumble gezien, en ik moet zeggen dat het er goed uitzag.

http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20130128_030
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

komt er eindelijk schot in de zaak!?...
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”